Alleen Vodafone- en KPN-klanten met een Android-toestel konden meedoen aan de proef. TLS zegt dat er momenteel 8.000 actieve gebruikers zijn. Het systeem zou echter te complex zijn om in te stellen: gebruikers moesten twee verschillende apps installeren en €0,01 overmaken voordat ze in de trein konden stappen met hun smartphone. Wat misschien ook meespeelt is dat iPhone-gebruikers niet konden meedoen, terwijl zij vaak tot de voorhoede behoren als het om nieuwe ontwikkelingen gaat.
Aanmelden OV Chip mobiel in december tijdelijk stilgelegd
De mobiele betaaldienst in het OV had niet alleen te maken met een ingewikkeld aanmeldproces, maar ook met andere problemen. Zo moest het aanmelden in december 2017 tijdelijk worden stilgelegd voor KPN, Telfort, Simyo en Yes Telecom, omdat het niet werkte met simkaarten van deze providers. Een groot aantal KPN-klanten kreeg de app niet werkend. Duizenden mensen probeerden zich aan te melden en de app te downloaden, maar dat lukte niet. Sommige gebruikers hadden niet de juiste telefoon of simkaart of de te volgen procedure bleek onduidelijk.
OV Chip Mobiel stopt 15 juni
“De huidige techniek is niet geavanceerd genoeg voor grootschalig gebruik”, aldus TLS in het jaarverslag. Mensen die gebruik maakten van OV Chip Mobiel zullen vanaf 15 juni weer moeten overstappen op de normale ov-chipkaart. TransLink gaat wel door met het zoeken naar nieuwe manieren om te betalen in het openbaar vervoer. Zo wordt er momenteel gekeken naar reizen met bankpas op het traject Leiden-Den Haag.
Mogelijk is er al een alternatief in de vorm van Invisible Tickets, dat georganiseerd wordt door NS en ING. De status daarvan is echter onduidelijk. “Invisible tickets is een kleinschalige pilot die ING samen met de NS uitvoert om nieuwe manieren te onderzoeken waarop mensen hun reis kunnen betalen”, vertelde ING-woordvoerster Eva Hersbach in januari aan iCulture.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 20 reacties