Gebruik jij vooral WhatsApp, Twitter, Snapchat of een andere veelgebruikte app? De Belgische provider Poximus heeft een opmerkelijk idee: ze geven gebruikers onbeperkte 4G-data bij een app naar keuze. Helaas kun je niet kiezen uit Netflix, Spotify of een andere dataverslindende app maar blijft het beperkt tot Facebook, Instagram, Twitter, Pokémon Go, Snapchat of WhatsApp.

Onbeperkt 4G bij Proximus
In Nederland zou een dergelijk aanbod onmogelijk zijn vanwege de strenge regels voor netneutraliteit. België heeft minder strenge regels, waardoor het wel mogelijk is om voor bepaalde apps uitzonderingen te maken. Klanten met een Tuttimus- of Mobilus-pakket kunnen zelf kiezen voor welke app ze onbeperkt 4G willen gebruiken. Eenmaal per maand mag je van app wisselen.
Zomeractie met Pokémon Go
Afgelopen zomer gaf Proximus alle klanten al gratis dataverbruik voor Pokémon Go. Deze actie geldt nog tot 31 oktober 2016 voor alle klanten, ook prepaid. Klanten hoeven daarvoor niets te doen. De verbruikte data is niet terug te vinden op de factuur of in de MyProximus-app. Proximus-klanten kunnen daardoor zoveel ze willen onbeperkt spelen.
Blijkbaar is de actie met Pokémon Go goed bevallen, want Proximus breidt het nu uit naar meer apps, waarbij klanten zelf kunnen kiezen. Bij de Tuttimus-pakketten kunnen klanten kiezen uit databundels van 2GB, 5GB en 10GB per maand.
Netneutraliteit
In Nederland is het niet mogelijk om dergelijke acties te organiseren. T-Mobile kondigde vorige week aan dat data van streaming muziekdiensten niet meer in rekening zou worden gebracht bij databundels van 6GB of meer. Het leidde meteen tot kritiek, omdat ‘zero rating’ in Nederland niet is toegestaan volgens de huidige Nederlandse regels voor netneutraliteit.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Doe mij maar de youtube app dan 😉
Mooi gebaar!!
Wat handig! Nòg meer smartphone-zombies op straat.
Beetje onzinnig als je alleen kan kiezen uit apps die nauwelijks data verbruiken.
Een leuk maar heel beperkt gebaar natuurlijk. Die apps gebruiken wel wat data maar zijn geen echte dataverslinders. Als je de bundels hebt zoals hierboven beschreven dan ga je geen aanmerkelijk verschil merken in mijn ogen. Of je moet die apps 24/7 non stop gebruiken maar dat lijkt me sterk.
Facebook bevat anders aardig wat video tegenwoordig. De laatste Jimmy Fallon show of trailers.
Miun facebook heeft de afgelopen periode (op data, niet wifi) 2,6GB verbruikt.
Ik ben overgestapt van Proximus naar Mobile Vikings vanwege de prijs. Maar nu ben ik wel geneigd om terug naar Proximus te gaan, kwalitatief zijn ze niet te evenaren. MV heeft meer edge dan 3G, laat staan 4G.
Netflix/spotify 😀
Het verbaast me dat er hier niet eens iets gezegd word over de privacy… belachelijk!
Ben al jaren Mobistar (nu Orange BE) klant: onbeperkt Facebook én Twitter + 500mb voor €12/maand
Je moet kijken bij orange naar Tempo Giga. Zelfde voordelen als MV maar een veeeeeel beter netwerk
@Jan: Euhm… MV = Base netwerk. Ik denk dat we andere kwaliteitseisen toepassen 🙂
@Jan: Een beter of sterker netwerk dan Proximus vind je momenteel niet in Belgie. Al ben ik zelf geen proximus. Maar het is gewoon zo.
Onlangs overgestapt van Proximus naar Orange. Ik ben geen fan van Franse bedrijven, maar Proxibrol kreeg mijn Facturatie maar niet in orde. Als nu Orange ook nog een overeenkomst krijgt voor kabel internet in 1000 Brussel, vliegt Proximus helemaal buiten.
Dit mag toch niet? Dit is in strijd met de netneutraliteit!
Nu kan bijv. Facebook de telecomaanbieder betalen om dit soort acties te sponsoren.
Dit is enkel mogelijk wanneer men een nieuw abbo afsluit bij Proximus,de bestaande abbonees kunnen hier niet van mee genieten.
Omdat netneutraliteit in essentie niet gaat om privacy, maar om het onafhankelijk aanbieden van data door een ISP. Het enige waarvoor een provider moet waken is dat de privacy van de eindgebruiker niet in het geding komt. Dus ik begrijp je opmerking niet helemaal.
@Jan: Zelf tijdje in België gewoond en MV gehad. Prima bereik en supersnelle 4G. Ben wel alleen in en rondom grotere steden geweest voornamelijk, maar daar brengen we toch 80%, zo niet meer, van onze tijd door.
Ja in de steden geen probleem, zoals elke provider (zou maar zielig zijn). Maar vanaf je erbuiten bent en zeker als je in een gebouw bent, en dan heb ik het niet over E60-gebouwen of minder, maar oudere gebouwen, dan val je op Edge terug.
Zo ook op grensgemeenten heb ik de indruk.
Sinds dag 1 bij MV/Orange wou ik al terug naar Proximus, maar ik betaalde me blauw aan data. Met deze nieuwe formule lijkt het terug interessant te worden.