In ons interview met de Rabobank eerder dit jaar kondigde de bank al de komst van 06-Betalen aan. Met deze dienst maak je geld over naar een 06-nummer in plaats van een IBAN. 06-Betalen van de Rabobank is samen met dezelfde partij gemaakt als de IBAN-Naam Check, zo legde Alexander Zwart van de Rabobank eerder al aan ons uit. De Rabobank beloofde dat de dienst in de loop van dit jaar beschikbaar zou zijn en die deadline heeft de bank net aan gehaald. 06-Betalen is vanaf vandaag beschikbaar voor Rabobank-klanten.
06-Betalen bij Rabobank van start
De dienst werkt vanaf vandaag alleen nog tussen Rabobank-klanten. Maar ook andere banken kunnen zich bij deze dienst aansluiten, net als destijds bij de IBAN-Naam Check. Deze dienst controleert of een IBAN wel hoort bij de ingevoerde naam, zodat foute overboekingen voorkomen worden. Inmiddels is dit bij alle grote banken ingevoerd, dus wie weet dat de banken ook 06-Betalen snel gaan omarmen.
bunq heeft al iets soortgelijks, maar dat werkt alleen als de ander ook bij bunq zit. Het verschil tussen deze diensten is dat de techniek van de Rabobank ook door andere banken geïmplementeerd kan worden.
Het voordeel van 06-Betalen is dat je dus geld over kan maken naar iemand, zonder dat je om het IBAN-nummer hoeft te vragen. Als je nu geen IBAN-nummer hebt, vraag je diegene meestal om een betaalverzoek zodat je alsnog over kan maken. Dat is met 06-Betalen niet nodig, mits diegene bij de Rabobank zit en zijn of haar nummer geregistreerd heeft. Je moet je mobiele nummer namelijk nog wel eerst koppelen aan je rekeningnummer.
Dat koppelen werkt als volgt:
- Open de Rabobank-app en ga naar Zelf regelen.
- Tik op 06-Betalen.
- Kies het mobiele nummer waar je geld op wil ontvangen.
- Vul de code in die je per sms opgestuurd krijgt.
- Kies de betaalrekening die je eraan wil koppelen.
In de komende 24 uur wordt de functie naar alle gebruikers uitgerold. Het kan dus een dag duren voordat de functie voor jou zichtbaar is.
06-Betalen werkt alleen met mobiele nummers en dus niet met vaste lijnen. Naast eigen betaalrekeningen werkt het ook met en/of rekeningen. De bank zegt dat 06-Betalen net zo veilig is als overschrijven naar gewone rekeningnummers. De bank checkt namelijk of het mobiele nummer bij het rekeningnummer hoort. Op de website van de Rabobank is meer te lezen over de nieuwe functie.
- 2020 - 14 december: Opmerking over bunq toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
Ik weet het niet zeker, misschien kan iemand in de reacties mij aanvullen, maar bunq heeft een soort gelijk systeem volgens mij al een stuk langer. Is dan niet een “standaard” dat andere banken over kunnen nemen, maar bunq gebruikers onderling kunnen volgens mij al geld overmaken naar een mobiel nummer. Nu is het wel zo dat ik weinig bunq gebruikers ken dus ik dit niet zelf even snel kan testen.
(Red.) Opmerking over bunq toegevoegd.
Hoe zit het dan als je bijvoorbeeld een nieuw telefoonnr hebt en je vergeet je oude telefoonnr te wijzigen in je nieuwe nr. En iemand maakt geld over naar je oude telefoonnr? En stel dat iemand anders inmiddels dat nr gebruikt? Krijgt die persoon het dan op zijn rekening (als hij/zij Rabo heeft of als meerdere banken het ineens ondersteunen)? Of stel dat de nieuwe eigenaar van jouw oude nr dit niet heeft toegevoegd aan ’06-Betalen’ maar dat dit nr bij Rabo nog onder jouw naam staat? Krijg jij dan alsnog het geld? Krijg je een melding met ‘let op dit is een andere persoon’ of iets dergelijks?
Hoe is dit allemaal geregeld?
Volgens mij werkt het 06-betalen bij bunq als volgt:
In de app van bunq maak je een betalingsopdracht en geeft bij de ontvanger een 06-nummer op. De ontvanger krijgt dan een sms bericht waarbij de ontvanger de betaling kan “claimen”. Die kan met iedere IBAN (dus niet perse bunq). Het voordeel van een bunq rekening is dat het bedrag wel makkelijker kan worden geclaimd.
Scammers be like (0)_(0)
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij super fraudegevoelig. Aangezien het nu al zeer eenvoudig is om via WhatsApp soortgelijke fraude te plegen en opgelicht te worden, lijkt me dat met deze manier van betalen minstens net zo makkelijk.
Wat heeft dit dan meer voor voordeel dan betaalverzoek?
Kunnen ze niet beter Darkmode toevoegen i.p.v. deze nutteloze toevoeging.
Ja, want darkmode is een supernuttige functie…..
@Flieps: Lol
Ik kan helaas niet al je vragen beantwoorden, maar stel je nummer komt te vervallen (opgezegd dus) dan volgens de wet moet de provider een “afkoelperiode” van 6-12 maanden hanteren voordat t nummer teruggaat naar andere klant.
Dus moment dat je nummer is opgezegd, dan geeft de provider deze nummer terug aan ACM en na de afkoelperiode van 6-12mnd krijgt een provider deze nummer.
Als jij dan in 6-12mnd je nummer nog niet hebt gewijzigd, zeg bij “rabobank”, dan is er iets echt mis 🙂
@DezeGebruiker: Als je naar een verkeerd rekeningnummer overschrijft bij een bank ben je je geld ook kwijt.
Wees volwassen en own your shit.
Ik stel deze vragen puur om te kijken of Rabobank alles qua veiligheid/privacy heeft dichtgetimmerd. Niet omdat ik bang ben dat ik mijn geld kwijt ben.
Hopelijk overkomt het jou niet. Want jij bent volwassen en jij ownt your shit.
Waarom nu pas, in Zweden gebruikt ruim 70% van de bevolking Swish. De dienst werd al in 2012 gelanceerd door zes grote Zweedse banken, in samenwerking met Bankgirot en de Centrale Bank van Zweden. Zeer gebruiksvriendelijk en veilig (werkt met autorisatie via bankid, soort digid), het werkt wel met limieten per week wat je over en weer kan versturen.