De Rabobank is begonnen met 06-Betalen, de nieuwe dienst waarmee je via de app geld over kan maken naar mobiele nummers. Je moet je daarvoor eerst registreren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 14 reacties
Ro
Ik weet het niet zeker, misschien kan iemand in de reacties mij aanvullen, maar bunq heeft een soort gelijk systeem volgens mij al een stuk langer. Is dan niet een “standaard” dat andere banken over kunnen nemen, maar bunq gebruikers onderling kunnen volgens mij al geld overmaken naar een mobiel nummer. Nu is het wel zo dat ik weinig bunq gebruikers ken dus ik dit niet zelf even snel kan testen.
Hoe zit het dan als je bijvoorbeeld een nieuw telefoonnr hebt en je vergeet je oude telefoonnr te wijzigen in je nieuwe nr. En iemand maakt geld over naar je oude telefoonnr? En stel dat iemand anders inmiddels dat nr gebruikt? Krijgt die persoon het dan op zijn rekening (als hij/zij Rabo heeft of als meerdere banken het ineens ondersteunen)? Of stel dat de nieuwe eigenaar van jouw oude nr dit niet heeft toegevoegd aan ’06-Betalen’ maar dat dit nr bij Rabo nog onder jouw naam staat? Krijg jij dan alsnog het geld? Krijg je een melding met ‘let op dit is een andere persoon’ of iets dergelijks?
Hoe is dit allemaal geregeld?
Simon
Volgens mij werkt het 06-betalen bij bunq als volgt:
In de app van bunq maak je een betalingsopdracht en geeft bij de ontvanger een 06-nummer op. De ontvanger krijgt dan een sms bericht waarbij de ontvanger de betaling kan “claimen”. Die kan met iedere IBAN (dus niet perse bunq). Het voordeel van een bunq rekening is dat het bedrag wel makkelijker kan worden geclaimd.
Matthijs
Scammers be like (0)_(0)
Ronald J.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij super fraudegevoelig. Aangezien het nu al zeer eenvoudig is om via WhatsApp soortgelijke fraude te plegen en opgelicht te worden, lijkt me dat met deze manier van betalen minstens net zo makkelijk.
Dick de wit
Wat heeft dit dan meer voor voordeel dan betaalverzoek?
Haldun
Kunnen ze niet beter Darkmode toevoegen i.p.v. deze nutteloze toevoeging.
Origineel geplaatst door DezeGebruiker Hoe zit het dan als je bijvoorbeeld een nieuw telefoonnr hebt en je vergeet je oude telefoonnr te wijzigen in je nieuwe nr. En iemand maakt geld over naar je oude telefoonnr? En stel dat iemand anders inmiddels dat nr gebruikt? Krijgt die persoon het dan op zijn rekening (als hij/zij Rabo heeft of als meerdere banken het ineens ondersteunen)? Of stel dat de nieuwe eigenaar van jouw oude nr dit niet heeft toegevoegd aan ’06-Betalen’ maar dat dit nr bij Rabo nog onder jouw naam staat? Krijg jij dan alsnog het geld? Krijg je een melding met ‘let op dit is een andere persoon’ of iets dergelijks?
Hoe is dit allemaal geregeld?
Ik kan helaas niet al je vragen beantwoorden, maar stel je nummer komt te vervallen (opgezegd dus) dan volgens de wet moet de provider een “afkoelperiode” van 6-12 maanden hanteren voordat t nummer teruggaat naar andere klant.
Dus moment dat je nummer is opgezegd, dan geeft de provider deze nummer terug aan ACM en na de afkoelperiode van 6-12mnd krijgt een provider deze nummer.
Als jij dan in 6-12mnd je nummer nog niet hebt gewijzigd, zeg bij “rabobank”, dan is er iets echt mis 🙂
jos ketelslegers
@DezeGebruiker: Als je naar een verkeerd rekeningnummer overschrijft bij een bank ben je je geld ook kwijt.
Wees volwassen en own your shit.
Ik stel deze vragen puur om te kijken of Rabobank alles qua veiligheid/privacy heeft dichtgetimmerd. Niet omdat ik bang ben dat ik mijn geld kwijt ben.
Hopelijk overkomt het jou niet. Want jij bent volwassen en jij ownt your shit.
Richard
Waarom nu pas, in Zweden gebruikt ruim 70% van de bevolking Swish. De dienst werd al in 2012 gelanceerd door zes grote Zweedse banken, in samenwerking met Bankgirot en de Centrale Bank van Zweden. Zeer gebruiksvriendelijk en veilig (werkt met autorisatie via bankid, soort digid), het werkt wel met limieten per week wat je over en weer kan versturen.
Ik weet het niet zeker, misschien kan iemand in de reacties mij aanvullen, maar bunq heeft een soort gelijk systeem volgens mij al een stuk langer. Is dan niet een “standaard” dat andere banken over kunnen nemen, maar bunq gebruikers onderling kunnen volgens mij al geld overmaken naar een mobiel nummer. Nu is het wel zo dat ik weinig bunq gebruikers ken dus ik dit niet zelf even snel kan testen.
(Red.) Opmerking over bunq toegevoegd.
Hoe zit het dan als je bijvoorbeeld een nieuw telefoonnr hebt en je vergeet je oude telefoonnr te wijzigen in je nieuwe nr. En iemand maakt geld over naar je oude telefoonnr? En stel dat iemand anders inmiddels dat nr gebruikt? Krijgt die persoon het dan op zijn rekening (als hij/zij Rabo heeft of als meerdere banken het ineens ondersteunen)? Of stel dat de nieuwe eigenaar van jouw oude nr dit niet heeft toegevoegd aan ’06-Betalen’ maar dat dit nr bij Rabo nog onder jouw naam staat? Krijg jij dan alsnog het geld? Krijg je een melding met ‘let op dit is een andere persoon’ of iets dergelijks?
Hoe is dit allemaal geregeld?
Volgens mij werkt het 06-betalen bij bunq als volgt:
In de app van bunq maak je een betalingsopdracht en geeft bij de ontvanger een 06-nummer op. De ontvanger krijgt dan een sms bericht waarbij de ontvanger de betaling kan “claimen”. Die kan met iedere IBAN (dus niet perse bunq). Het voordeel van een bunq rekening is dat het bedrag wel makkelijker kan worden geclaimd.
Scammers be like (0)_(0)
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij super fraudegevoelig. Aangezien het nu al zeer eenvoudig is om via WhatsApp soortgelijke fraude te plegen en opgelicht te worden, lijkt me dat met deze manier van betalen minstens net zo makkelijk.
Wat heeft dit dan meer voor voordeel dan betaalverzoek?
Kunnen ze niet beter Darkmode toevoegen i.p.v. deze nutteloze toevoeging.
Ja, want darkmode is een supernuttige functie…..
@Flieps: Lol
Ik kan helaas niet al je vragen beantwoorden, maar stel je nummer komt te vervallen (opgezegd dus) dan volgens de wet moet de provider een “afkoelperiode” van 6-12 maanden hanteren voordat t nummer teruggaat naar andere klant.
Dus moment dat je nummer is opgezegd, dan geeft de provider deze nummer terug aan ACM en na de afkoelperiode van 6-12mnd krijgt een provider deze nummer.
Als jij dan in 6-12mnd je nummer nog niet hebt gewijzigd, zeg bij “rabobank”, dan is er iets echt mis 🙂
@DezeGebruiker: Als je naar een verkeerd rekeningnummer overschrijft bij een bank ben je je geld ook kwijt.
Wees volwassen en own your shit.
Ik stel deze vragen puur om te kijken of Rabobank alles qua veiligheid/privacy heeft dichtgetimmerd. Niet omdat ik bang ben dat ik mijn geld kwijt ben.
Hopelijk overkomt het jou niet. Want jij bent volwassen en jij ownt your shit.
Waarom nu pas, in Zweden gebruikt ruim 70% van de bevolking Swish. De dienst werd al in 2012 gelanceerd door zes grote Zweedse banken, in samenwerking met Bankgirot en de Centrale Bank van Zweden. Zeer gebruiksvriendelijk en veilig (werkt met autorisatie via bankid, soort digid), het werkt wel met limieten per week wat je over en weer kan versturen.