Can touch this: Rabobank laat je inloggen en ondertekenen met Touch ID

De Rabobank heeft Touch ID voor de Rabo Bankieren-app toegevoegd. Hierdoor kun je inloggen en ondertekenen met je vingerafdruk. Eerder was er veel gedoe over de vooraankondiging van de Rabobank over deze functie.
Benjamin Kuijten -

Rabobank met Touch ID in iPhone-app.
Na de eerste aankondiging en vervolgens het gedoe rondom Touch ID, is de Rabobank gestart met de uitrol van Touch ID in de Rabo Bankieren-app. De Touch ID-functie is in te schakelen in de Rabobank-app en met de nieuw verschenen app-update is de functie te gebruiken.

Touch ID in Rabo Bankieren-app

Dankzij de uitrol is het mogelijk om niet alleen in te loggen met je vingerafdruk, maar ook om betalingen te ondertekenen. Je kunt instellen of je alleen wilt inloggen of ook transacties goedkeurt met de Touch ID-sensor. Je kunt de vingerafdrukscanner ook gebruiken om een overeenkomst met de Rabobank af te sluiten. De bank informeerde haar klanten in augustus al over de komst van Touch ID-ondersteuning met een brief.

Touch ID-instellen in de Rabo Bankieren-app.

Uit de brief leek het dat je het gebruik van internetbankieren terugtrekt als je geen gebruik wilde maken van Touch ID. Ook de webcare van de Rabobank liet blijken dat het nog niet mogelijk is om Touch ID uit te schakelen via de instellingen van de app. Uit de screenshot van hierboven blijkt dat je het gebruik van Touch ID wel kunt in- en uitschakelen, zowel voor inloggen als ondertekenen. De complete voorwaarden wat betreft de vingerafdrukscanner in de Rabo Bankieren-app, vind je op de website van de Rabobank. De update stond eerst voor september gepland, maar lijkt er nu dus echt aan te komen.

Bekijk ook

Rabo Bankieren met Apple Watch

Rabobank informeert klanten over Touch ID (update: reactie Rabobank)

De Rabobank informeert klanten over aanstaand gebruik van Touch ID in de app. Maar ze geven vooral instructies hoe je de functie kunt uitzetten en kinderen kunt blokkeren.

Touch ID alleen bij één profiel

Om Touch ID in de Rabo Bankieren-app te kunnen gebruiken heb je minimaal iOS 9 nodig, zo blijkt uit onderstaande tweet van de Rabobank. De functie werd gisteren al geactiveerd in de app, maar om het te kunnen gebruiken was nog wel een app-update nodig. Deze is vandaag beschikbaar gekomen. Een nadeel is wel dat Touch ID alleen te gebruiken is als je een enkel profiel in de app gebruikt. Bankier je zowel privé als zakelijk in de Rabobank-app, dan is Touch ID niet beschikbaar. De update voegt ook een Engelse taalinstelling toe. Via het zijmenu kun je instellen in welke taal je de app wil gebruiken.

Met de komst van Touch ID in de Rabo Bankieren-app, zijn twee eerder beloofde functies aanwezig. Eind juli introduceerde de Rabobank namelijk een Apple Watch-app, waardoor je op je pols kunt zien wat er zoal op je rekeningen staat. Ook ontvang je daarop betaalalerts die je op de hoogte houden van af- en bijschrijvingen.

Bekijk ook

Rabo Bankieren met Apple Watch

Rabo Bankieren uitgebreid met Apple Watch-app en betaalalerts

De Rabo Bankieren-app van de Rabobank is uitgebreid met een Apple Watch-app. Hierdoor bekijk je het saldo van je betaal- en spaarrekeningen vanaf je horloge. Ook stel je nu betaalalerts in zodat je meldingen krijgt van af- en bijschrijvingen.

Met dank aan @realofquincy, @basvanderploeg en @mvanoeffel

Revisiegeschiedenis:

  • 2016 - 02 november: De update van de Rabo Bankieren-app is nu beschikbaar. Het artikel is bijgewerkt.

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 november 2016 om 10:18
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 56 reacties

  1. Als in inlog in de App en ga naar Instellingen > Veiligheid > Vingerafdruk instellen dan wordt een nieuw blance scherm getoond zonder enige functionaliteit. Begrijp ik het goed dat dit pas enabled wordt dmv een app-update?

  2. @SvdW: Staat in het artikel “De functie vereist momenteel een nog niet beschikbare app-update.

  3. 3 jaar naar de belofte dat het zou komen. Nou nou petje af hoor. 👎

    Maar helaas te laat ben al lang weg van deze chaos bank.
    Gelukkig, was m’n beste beslissing en ga nooit meer terug. Al kreeg ik er geld bij.

  4. Wat een bijzonder slechte volgorde…
    Dus wel in de huidige app de optie tonen, maar het pas kunnen instellen in een nog niet verschenen update?

    oh man, heb je zoveel geld (haha) maar geef je je online voorsprong he-le-maal weg.

  5. Het werd tijd ook…. De ING had twee jaar geleden, kort na de introductie van Touch ID dit direct ingevoerd in de app. En innoveert de app voortdurend. Er is ook een sprekende assistente in de app, waaraan je kunt dicteren wat je wilt overmaken en aan wie.

  6. Heel benieuwd hoe ze dit uitrollen, aangezien TouchID een native functie is en, as far as I know, de app nog steeds een web-app is. Dus ik zou het wel knap vinden..

  7. Wanneer komt er een Rabo -app voor Belgische klanten?

  8. Origineel geplaatst door Sander
    Heel benieuwd hoe ze dit uitrollen, aangezien TouchID een native functie is en, as far as I know, de app nog steeds een web-app is. Dus ik zou het wel knap vinden..

    Voor zover mij bekend klopt dat niet helemaal. De app is in feite een soort native wrapper om de webomgeving. Je kunt bijvoorbeeld ook pushnotificaties krijgen voor saldo-alerts. Daarmee lijkt me Touch ID ook gewoon mogelijk.

  9. Klanten in een brief op de hoogte gebracht?
    Of ik heb wat gemist want die hele brief nooit ontvangen van ze.
    Rabo loopt wel vaker erg achter met de concurrentie.
    Ing is geen optie, heb altijd narigheid met hun, net als de abnamro waar je wordt afgeperst waar andere klanten bij zitten.
    Die hele app mogen ……..

  10. De app. bunq is ook een mogelijkheid.

  11. Het leuke bij ING is dat je in de app ook mogelijkheden tot verbetering kunt aangeven. Ik heb dat verschillende keren gedaan vooral in het begin. Dan werd er ook echt iets mee gedaan. Kreeg ik via email een bedankje en was een week later de verandering doorgevoerd in de app.

  12. Vind ik niet zo speciaal :P, Contactloos betalen zou top zijn toch?

  13. Haha ik lach altijd als ik een update van de Rabobank App voorbij zie komen. Wat een regelrechte flop is het. 2 jaar geleden overgestapt naar ING, dat is pas innovatie! Touch ID gebruik ik al jaren voor het overmaken van zakelijke en prive transacties.

  14. @Michel Lusthof: Nog nooit zon melding gehad, heb t wel aanstaan.

  15. Bij meer dan 1 profiel (dus zowel een zakelijke- als privérekening) is het niet mogelijk om TouchID in te stellen. Er wordt simpelweg aangegeven dat het niet te gebruiken is bij meerdere profielen.

    Wederom hulde voor de Rabobank om in problemen te denken in plaats van oplossingen. Ook dit heeft de ING een stuk slimmer opgelost…

  16. Ik heb meerdere profielen in de App, namelijk zakelijk en privé. Wat denk je dat de Touch ID instellingen dan zeggen….:
    “Meerdere profielen maken gebruik van deze App.
    Hierdoor kunt u Touch ID helaas niet gebruiken”

    Lekker kansloos dit weer Rabobank. Moet je toch met instellingen kunnen tackelen dan je je Touch ID aan bijv een van de twee profielen koppelt? 😑

  17. Origineel geplaatst door Jarno
    Ik heb meerdere profielen in de App, namelijk zakelijk en privé. Wat denk je dat de Touch ID instellingen dan zeggen….:

    “Meerdere profielen maken gebruik van deze App.

    Hierdoor kunt u Touch ID helaas niet gebruiken”

    Lekker kansloos dit weer Rabobank. Moet je toch met instellingen kunnen tackelen dan je je Touch ID aan bijv een van de twee profielen koppelt? 😑

    Ik krijg die melding inderdaad ook. Ik zou dus een van m’n rekeningen moeten verwijderen om TouchID te kunnen gebruiken? Zucht …

  18. @Jarno: Hier ook! Niet te gebruiken dus. De Rabobank app is echt verschrikkelijk! Dat de verantwoordelijke hiermee wegkomen is absurd #gedrocht

  19. App-update 5.4 is beschikbaar in de App Store. Touch ID werkt perfect!

  20. Helaas,

    Touch ID niet in te schakelen bij meer dan 1 rekening….

  21. Origineel geplaatst door Maurice
    Helaas,
    Touch ID niet in te schakelen bij meer dan 1 rekening….

    Bij mij lukt het wel bij meerdere rekeningen (2x betaal 2x spaar) wel allemaal op mijn naam. Geen meerdere profielen

  22. Er zit een bug in die Apple maar vooral ikzelf niet leuk ga vinden. Als je binnen de app Touch ID hebt gebruikt en je wilt daarna uit de app gaan met de homebutton, dan reageert deze structureel niet. De app gaat pas weg na een 2e keer op de homebutton te hebben gedrukt. Althans op de iPhone 7 Plus.

  23. Pijnlijk zeg. Ik ben blij dat ik 2 jaar geleden al overgestapt ben naar ING. Een bank die wél begrijpt hoe je mobiel kan bankieren met fatsoenlijke App en zonder reader-kastje.

  24. Origineel geplaatst door Job
    Er zit een bug in die Apple maar vooral ikzelf niet leuk ga vinden. Als je binnen de app Touch ID hebt gebruikt en je wilt daarna uit de app gaan met de homebutton, dan reageert deze structureel niet. De app gaat pas weg na een 2e keer op de homebutton te hebben gedrukt. Althans op de iPhone 7 Plus.

    Ik heb hier geen last van (iPhone 7)

  25. @erik: Had al zo’n idee, vind het niet meest logische introductie van nieuwe functionaliteit en dan is ook de communicatie niet echt duidelijk. Heb het ingesteld, maar kreeg pas de TouchID-functionaliteit aangeboden nadat ik de app gekilled had, werkt nu wel goed

  26. Wat een geklaag. Fijn Rabo dat dit nu geregeld is.

  27. En weer opgelost op de Rabobank manier.

    Deze app heeft meerdere profielen en u kunt dus geen gebruik maken van TouchID!

  28. Origineel geplaatst door Freaky
    3 jaar naar de belofte dat het zou komen. Nou nou petje af hoor. 👎

    Maar helaas te laat ben al lang weg van deze chaos bank.

    Gelukkig, was m’n beste beslissing en ga nooit meer terug. Al kreeg ik er geld bij.

    Doei!!

    Alijd super tevreden net Rabo, zowel zakelijk als privé. Mssn is de app niet de beste van alle banken, maar het doet wat het moet doen!

  29. @Franklin: Zelfde probleem. Kansloos dat ze hier zelf niet goed over nagedacht hebben en het vervolgens ons probleem maken

  30. Wat jammer dat het niet met twee profielen, zakelijk en prive, te gebruiken is. Is daar geen oplossing voor? Lijkt me dat veel gebruikers nu niets hebben aan deze functie…

  31. De Belgisch app is al meer dan een jaar niet meer te gebruiken 🙂
    Het bespaart je wel geld want je kan niets meer uitgeven

  32. Goed nieuws van de ASN Bank:
    Een duurzame bank én TouchID! Wat wil je nog meer? Eheu: Apple Pay 🙂

    @vanwilligen de release om in te loggen met TouchID komt er binnenkort aan, betalen komt later 🙂
    @asnbank [Dutch] Goed om te horen! Is ‘binnenkort’ trouwens over een paar dagen of volgende jaar?
    @vanwilligen er tussenin 😉 Binnenkort is bij de volgende release in december.

  33. Helaas werkt na de iOS update het afbreken van de rekeningnaam niet meer. Hierdoor is het saldo op de startpagina niet meer direct te zien bij langere rekeningnamen.

  34. Prachtig!

    Gelukkig zit ik zowel privé als zakelijk bij de ING, daar kan ik namelijk WEL op beide accounts (en die van de spaarrekeningen EN op de rekeningen van de kids) gewoon met touch-id inloggen en betalingen bevestigen ZONDER random reader.

  35. Ik heb ook de update gehad via de appstore maar het werkt nog niet. Zucht Rabobank zucht.

  36. @Michel Heemskerk: Geen enkel probleem en gebruik gewoon Touch ID met 2 verschillende rekeningen en kan ze ook beide inzien. Snap niet dat jij hier problemen mee hebt, hier is dat probleem dus niet.

    Lees dat iemand zegt, alleen door de app chaos (en misschien, laat ik dan maar hopen, ook dingen binnen de bank zelf) ben ik bij de bank weg. Ga je toch niet doen als je verder tevreden bent en de app valt iets tegen? Maar daarom zeg ik ook, hoop dat er dan andere redenen bij zitten. Ik zelf zou dan toch niet zomaar overstappen (maar ieder zijn keuze natuurlijk, LOL)

  37. @Popje: Juist, helemaal mee eens 🙂

  38. TouchID werkt dus niet bij 2 profielen, in mijn geval privé (incl. spaar) plus verenigingsrekening. Waarom niet? Ik kan toch ook voor beide profielen dezelfde inlogcode gebruiken?

  39. @Marc – iPhone: Dan staan beide rekeningen op jouw naam. Maar als je daarnaast een rekening beheert voor een bedrijf, stichting of vereniging is er sprake van een ander profiel. En dan werkt TouchID niet…

  40. Met ING app kan ik inderdaad met Touch ID bij alle rekeningen. Verschillende betaalrekeningen, spaarrekeningen én zakelijke rekening. Geen enkel probleem.

  41. Jeetje wat slaat de Rabobank toch keer op keer de plank volledig mis.
    Ik denk dat ze bij de ING nu nog harder zit te lachen, dan dat ze de afgelopen jaren al konden doen.

  42. Hier werkt het zonder problemen met 3 verschillende betaalrekeningen, 1x een en/of en 2 rekeningen van de kinderen. Met mijn eigen rekening ben ik vorig jaar overgestapt omdat de nieuwe app toen een drama was en ik niet zo tevreden was over de Rabobank. Op het moment dat je met je oude rekeningnummer kan overstappen naar een andere bank ga ik dat waarschijnlijk wel doen, want dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.

  43. Gelukkig is de TouchID en app belangrijker dan hoe een bank ervoor staat..

    Indien de overheid niet had ingegrepen dan was er niet eens een ING app.

    Sorry hoor wat een gejank hier zeg ongelofelijk.
    De RABO app doet wat het moet doen en dat is voor mij prima.

    En voor al de overstappers doeiiii

  44. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden over het dubbele profiel……

    @maartenmg Wij kijken naar de mogelijkheden maar vooralsnog kun je maar 1 profiel hebben wanneer je Touch ID wilt gebruiken. ^Dielie— Rabobank (@Rabobank) November 2, 2016

  45. Origineel geplaatst door Sjaak
    Gelukkig is de TouchID en app belangrijker dan hoe een bank ervoor staat..
    Indien de overheid niet had ingegrepen dan was er niet eens een ING app.
    Sorry hoor wat een gejank hier zeg ongelofelijk.
    De RABO app doet wat het moet doen en dat is voor mij prima.
    En voor al de overstappers doeiiii

    Want de Rabobank heeft ook niet ontslagronde na ontslagronde de laatste jaren gedaan om het hoofd boven water te houden?
    Maar goed dat is een andere discussie.

    Het businessmodel is sinds een aantal jaar al compleet veranderd en zal de komende jaren extreem gaan veranderen.

    Voor de nieuwe generatie, en voor mij (als 30+’er) voel ik me al geen klant meer van de ING of een BN Amro of welke bank dan ook. Voor velen is de app nog het enige contact en men heeft geen idee, noch enig gevoel, wie erachter zit. Alleen bij een internetstoring gaat men op zoek naar de naam van de bank, om deze vervolgens in de sociale media af te branden.

    Er is geen toekomst voor een bank zoals we die uit het verleden kennen.
    Hoe lang gaat het nog duren voordat een bank echt nodig is?
    Denk aan salaris storten op een iCloud account, betalen met Apple Pay in winkels, rekeningen etc. Die revolutie zit er echt aan te komen, is het niet door Apple dan is het wel een ander techbedrijf, maar de banken als die hun businessmodel niet snel omgooien naar een tech/bank bedrijf, daar is geen toekomst voor.

    ‘Peer-to-peer lending’ en ‘crowdfunding’ mogen abstract klinken, maar het zijn manieren om aan geld te komen waarbij banken grotendeels worden gepasseerd.
    Maar nog meer recentelijk, initiatieven zijn aan het ontstaan waarbij men op basis van allerlei veelal publiek beschikbare informatiebestanden, via big-data-analyses goede inschattingen kan maken van kredietwaardigheid en veranderingen hierin. Toepassingen hiervan aan de consumentenkant bestaan er al, maar ook aan de corporate kant zijn er al ontwikkelingen die erop duiden dat je hiermee zonder duur apparaat aan de weg kunt timmeren. Wat blijft er over van de bank zoals we die kennen in deze digitale revolutie?

    Het doemscenario voor banken is dat ze worden omgetoverd tot productfabrieken en de klantrelatie en grip op de distributie kwijtraken. Samen met zorgplichteisen en de behoefte aan simpele en transparante producten zal er sprake zijn van structureel lagere verdiensten.
    De digitalisering van processen, het wegvallen van klantrelaties en de margedruk betekenen een uitholling van banken zoals we die nu kennen. Ik voorzie een transitieperiode van 5 tot 10 jaar. En laat nou net ING een extreem groot voorsprong hebben op de Rabobank. Dus dat de 2 vergeleken worden op bv hun apps gaat wel degelijk op.

  46. Ik ben de Rabo en ik sla graag de plank mis. Rol zo’n update niet uit als ie niet 100% werkt. Kan wel dezelfde toegangscode gebruiken voor twee profielen maar niet dezelfde vingerafdruk. Pfff

  47. Bijgewerkt , ingesteld en nu? Werkt niet of heb ik iets gemist?

  48. @Henk: werkt 😁

  49. @Frank: Lezen!!! Het gaat om meerdere profielen, niet om meerdere rekeningen.

  50. Vorige week mijn 37 oude rekening bij rabo opgezegd. Random reader, betalen voor elke storting, geen goede implementatie van touch id, gelijk sluiten van app bij switchen naar boekhoud app en achter de meute aan lopen zijn enkele redenen dat ik de boel maar naar ing heb overgezet. Rabobank meerdere malen jaren feedback gegeven….

  51. Krijg het niet aan de praat. Komt dat nou omdat ik meerdere vingers (van mezelf) gescand hebt?

  52. Als je een zakelijk en een priverekening hebt, wordt je verplicht om 2 profielen aan te maken en dan is touch-id niet bruikbaar. Lekker suf, als ik aangeef dat ik de enige gebruiker ben van die 2 profielen, wat is dan het probleem. Je kan tenslotte ook 2 dezelfde toegangscodes gebruiken.

  53. Origineel geplaatst door Yah
    Vorige week mijn 37 oude rekening bij rabo opgezegd. Random reader, betalen voor elke storting, geen goede implementatie van touch id, gelijk sluiten van app bij switchen naar boekhoud app en achter de meute aan lopen zijn enkele redenen dat ik de boel maar naar ing heb overgezet. Rabobank meerdere malen jaren feedback gegeven….

    Betalen voor storten? Klaag niet zo… pas bij je 3e of 4e storting moet je betalen

  54. @Harrie: afsluiten, naar boven sliden en opnieuw starten hielp mij

  55. Betalen voor storten? Klaag niet zo… pas bij je 3e of 4e storting moet je betalen

    Je betaalt tegenwoordig voor iedere storting bij de Rabobank op een betaalrekening als particulier.

    U betaalt € 1,50 per storting op een eigen Rabobankrekening als u de bankpas gebruikt die bij uw rekening hoort.
    Een storting met een Rabobankpas op een Rabobankrekening van iemand anders kost € 9.
    Heeft u meerdere rekeningen bij de Rabobank en gebruikt u de bankpas van de ene rekening om te storten op uw andere Rabobankrekening, dan betaalt u daarvoor € 9. Gebruik dus bij voorkeur de bankpas van de rekening waarop u geld wilt storten.
    Stort kosteloos geld op deze spaarrekeningen: Rabo TopKidRekening, Rabo JongerenRekening, Rabo SpaarRekening en Rabo RegenBoogRekening.

  56. Origineel geplaatst door Henk
    @Harrie: afsluiten, naar boven sliden en opnieuw starten hielp mij

    Ik moest de melding die op het scherm verschijnt bevestigen met mijn vingerafdruk. Had ik over het hoofd gezien. Oeps