De Rabobank heeft in een brief laten weten waarom er nog geen Apple Pay in Nederland is. Apple stelt te hoge eisen en wil een behoorlijke vergoeding, terwijl de kosten van het betalingsverkeer in Nederland heel laag zijn. Kortom: het kan niet uit.
De banken hier in NL weigeren gewoon die fees te betalen aan Apple. Ookal berekenen ze t door aan de consumenten
Marco
Ik zou graag iets meer betalen als ik Apple pay kan gebruiken, maar dan wel zonder de Rabobank. Wat een ontzettend teleurstellend bedrijf is dat toch.
Ik denk dat ik maar eens een andere bank moet gaan zoeken.
Precies, ik snap niet dat de Nederlandse banken dit gewoon aanbieden als “extra service”. Ik zou er graag voor betalen, ik heb nu een rekening bij Bunq puur alleen om te kunnen betalen met Apple Pay. Al mijn andere rekeningen heb ik bij de Rabo afgesloten.
Eddy
Ik sluit mij aan bij de rest. Laat het een keuze zijn of je extra wil betalen voor Apple pay. Dat doe ik nu ook via Bunq en dat geld gaat in mijn geval dus niet naar de ING die inkomsten mislopen.
Mick
Andere landen zijn duur? Ik kan gratis een rekening openen bij N26 en je krijgt er gratis apple pay…
Pedro
Pak me pinpas wel. Ga Apple niet extra spekken voor me boodschappen. Het moet een service zijn. Geen melkkoe👌
Dinesh
@Mick: Daarom….. Banken jullie zijn lastig en lui! Klanten willen best wel extra betalen om van deze dienst gebruikt te kunnen maken. Als je al een dure iPhone kan kopen waarom niet een paar euros extra voor Apple Pay? De klant betaalt het toch wel.
Michel.F
Net als meerdere andere ben ik bereid om iets meer te kunnen betalen om Pay te kunnen gebruiken.
Omdat ik bij de Rabobank en ABN geen duidelijk antwoord krijg ben ik volledig overgestapt naar Bunq.
Zowel Rabo als ABN kreeg ik telkens te horen “ja, dat willen we ook” en “we zijn in gesprek maar hebben nog geen concrete uitspraken”
Vraag me af of wat er in die brief staat ook het werkelijke verhaal is, Bunq werdt teruggefloten door apple toen ze Pay aan nederlanders gaven, en nu is het alleen via een omweg mogelijk.
Jammer maar mijn rekeningen bij Rabo en ABN gaan eruit.
Ik ben van mening dat Nederlandse banken meer mogen luisteren naar klant en niet alleen bonussen uitdelen naar elkaar.
Jeroen
Ik snap het wel. Het is ongelooflijk dat Apple geld vraagt voor het verwerken van transacties en erg veel eisen heeft. Op Android handelen de banken de transacties gewoon zelf af, kost het hun dus helemaal niks en zijn zij veel vrijer om zelf iets neer te zetten. Als ik een bank was zou mijn keuze snel zijn gemaakt.
Helmer
Die brief ziet er natuurlijk wel heel erg amateuristisch uit. Het logo zit notabene over de tekst heen geplakt. Daarnaast is het de vraag wat ‘duur’ is als we er even vanuit gaan dat die brief echt is.
Over de VS kwam ik de volgende prijzen tegen die Apple rekent “In the US, issuers must pay 0.15 percent of a credit card transaction and 0.5 cents for each debit card transaction, and 7 cents to Visa and 50 cents to MasterCard for each card that is added to an Apple wallet.”
Dit zou dus betekenen dat de banken voor betalingen met maestro of mastercard debit kaarten (die van bunq bijvoorbeeld) dus 0,005 euro (dus een halve cent) per transactie zouden moeten betalen.
Iphonefan123
Geen probleem…..dan maar nog geen apple pay.
Als apple alle dure banken heeft gehad zullen ze ons uiteindelijk wel toevoegen. Als ze dat nu doen is hun verdien model om zeep geholpen en willen de andere banken ook voor weinig.
Eerst veel marge pakken en dan langzaam de rest
Cihan
Typisch Apple. Geld geld geld!!!
Toby Leurs
Dat een Rabobank, ING, ABN Amro, etc. geen Apple Pay ondersteunen verbaast mij niet zo zeer. Dit zijn trage, logge en ouderwetse ondernemingen.
Waarom Bunq in Nederland nog geen officiële ondersteuning voor Apple Pay heeft verbaasd mij wel. Ik ben naar Bunq overgestapt en met de bekende truc heb ik Apple Pay. Overal geven mensen aan het geweldig te vinden en het gemak zelf ook te willen hebben.
Voor Bunq zou dit USP best veel klanten kunnen opleveren. Zeker als de overstap en het omzetten van bestaande afschrijvingen goed wordt geregeld.
Duurder is het ook niet persé. Bij Bunq betaal ik voor mijn zakelijke rekening net zo veel als bij de Rabobank en misschien wel minder. Als ik bij Bunq een groepsabonnement neem en alle privé rekeningen van ons gezin overzet ben ik zelfs veel goedkoper uit.
Rv
Jammer maar ik snap het wel. Nederland staat op nummer 1 in Europa wat betreft contactloos betalen. Als je voor iedere transactie een vergoeding moet betalen dat zijn dat veel extra kosten. Dat is ook de reden dat Netflix is opgestapt. Er kan wel geklaagd worden over de banken maar Apple stelt ook al een aantal jaren de NFC chip niet open voor andere partijen. Als onze banken gebruiken zouden mogen maken van deze chip dat is apple pay overbodig. Wij als klant betalen Apple al jaren voor een chip waar wij niks mee kunnen/mogen.
Marc
Vreemd, ik zit ook bij HSBC UK en ik betaal niks voor mijn rekening bij deze bank en toch heb ik Apple Pay… Ik betaal ook niks extra’s per transactie… Maar misschien komt dit omdat het best een grote bank is?
Wut
Ik gebruik Apple Pay in Nederland dmv Bunq en het is écht heel fijn om te gebruiken! Sowieso al 7,99 per maand waard voor mij…! Enige wat ik wel eens onhandig vind is hoe kassapersoneel je aankijkt als je met je horloge of telefoon betaald. Velen willen ook meteen roepen, “oh meneer dat werkt hier n…” *Akkoord!” “oh… huh… wel dus!”
Er zijn overigens vast wel meerdere redenen dan alleen de kosten, want volgens mij is Bunq toch echt van oorsprong Nederlands en heeft weinig moeite met extra te vragen voor bepaalde diensten. Waarom zou het voor banken zo moeilijk moeten zijn om het gewoon als extra betaalde optie aan te bieden net zoals bundeltjes bij je abonnement…
Bollie
Origineel geplaatst door Mick Andere landen zijn duur? Ik kan gratis een rekening openen bij N26 en je krijgt er gratis apple pay…
Ik heb ook bij N26 een rekening geopend, maar ik heb geen Apple Pay hoor!
Origineel geplaatst door Helmer
Die brief ziet er natuurlijk wel heel erg amateuristisch uit. Het logo zit notabene over de tekst heen geplakt. Daarnaast is het de vraag wat ‘duur’ is als we er even vanuit gaan dat die brief echt is.
Over de VS kwam ik de volgende prijzen tegen die Apple rekent “In the US, issuers must pay 0.15 percent of a credit card transaction and 0.5 cents for each debit card transaction, and 7 cents to Visa and 50 cents to MasterCard for each card that is added to an Apple wallet.”
Dit zou dus betekenen dat de banken voor betalingen met maestro of mastercard debit kaarten (die van bunq bijvoorbeeld) dus 0,005 euro (dus een halve cent) per transactie zouden moeten betalen.
Ja dat vond ik ook, lijkt haast of deze brief door de lezer zelf in elkaar is gezet. Ook het vele gebruik van aanhalingstekens en het algemeen taalgebruik komt niet echt overeen met dat van een klantenservice. Tenzij deze brief is geschreven door een erg gefrustreerde medewerker.
koekiemonster
Dat klinkt wel exact Apple: te duur en veeleisend
Jimmy Schings
Vorig jaar happy overgestapt naar bunq en als je een family pack neemt kost t nog maar €5 p.p.p.m. Waar ik dacht deze mensen lastig te kunnen vinden was ik mijn 2 extra spots binnen 10 minuten al kwijt. Er is zo ontzettend veel vraag naar Apple Pay dat er genoeg mensen zijn die die extra spots kunnen innemen.
Frank
Origineel geplaatst door Marc Vreemd, ik zit ook bij HSBC UK en ik betaal niks voor mijn rekening bij deze bank en toch heb ik Apple Pay… Ik betaal ook niks extra’s per transactie… Maar misschien komt dit omdat het best een grote bank is?
Kan dit ook wanneer je in Nederland woont?
Rosh
Origineel geplaatst door Mick Andere landen zijn duur? Ik kan gratis een rekening openen bij N26 en je krijgt er gratis apple pay…
Dat kon vroeger wel. N26 is nu door de regio check strenger geworden waardoor je als Nederlander niet zomaar Apple Pay krijgt.
Peter
Ik heb de ING gebeld. Zijn niet van plan het op korte termijn aan te bieden, was het antwoord.
Banken zijn niet bepaald klantvriendelijk, maar dat geldt ook voor de providers die de e-sim niet willen ondersteunen.
Waarin een klein land klein kan zijn!
Sjaak
Toevallig heb ik vorige week hierover een mailtje aan Tim Cook gestuurd… nog geen antwoord gekregen…
Dear Tim,
I hope you are doing great!
I’m a happy user of your ‘Ecosystem’ and I’m very comfortable with that.
I live in The Netherlands in Europe and we pay a premium for your products compared to Dollar countries, but even that is fine!
One thing that starts to annoy a little is the NFC chip, first introduced in the iPhone6 (!). It’s useless for us for over 5 years in a row, despite the premium we pay..
Our little innovatieve country is surrounded by countries which all can use Apple Pay (see attached image).
If we ask our banks about the Apple Pay adoption, they blame Apple for blocking it, if we ask Apple the silence is deafening…
I hope you can clear the sky regarding this subject, because I hate to see my Android friends using their phones to make payments where ever they want!
Die brief ziet er natuurlijk wel heel erg amateuristisch uit. Het logo zit notabene over de tekst heen geplakt. Daarnaast is het de vraag wat ‘duur’ is als we er even vanuit gaan dat die brief echt is.
Over de VS kwam ik de volgende prijzen tegen die Apple rekent “In the US, issuers must pay 0.15 percent of a credit card transaction and 0.5 cents for each debit card transaction, and 7 cents to Visa and 50 cents to MasterCard for each card that is added to an Apple wallet.”
Dit zou dus betekenen dat de banken voor betalingen met maestro of mastercard debit kaarten (die van bunq bijvoorbeeld) dus 0,005 euro (dus een halve cent) per transactie zouden moeten betalen.
Ja dat vond ik ook, lijkt haast of deze brief door de lezer zelf in elkaar is gezet. Ook het vele gebruik van aanhalingstekens en het algemeen taalgebruik komt niet echt overeen met dat van een klantenservice. Tenzij deze brief is geschreven door een erg gefrustreerde medewerker.
De brief lijkt me ook nep. Lettertype van de inhoud en aanhef / eerste regel wijken van elkaar af.
(Red.) We hebben een bevestiging van @Rabobank toegevoegd dat de brief echt is.
Patrik
Nee, als ik extra moet betalen voor Apple pay is het antwoord nee voor mij. Alles wordt doorberekend aan de klant. En ik heb geen zin om voor een ander te moeten betalen. Heb het nu niet, en kan overal waar ik wil betalen. Easy.
Edbdgsk
Deze echte of onechte brief veranderd niks aan mijn mening over banken. Ik denk dat we allemaal eigenlijk wel wisten hoe het zat, niks nieuws dus. Ik moest noodgedwongen over op een bankrekening door de opheffing van de postgiro jaren geleden anders had ik nu nooit bij een bank gezeten. Als ik mijn mening over banken in Nederland op papier zou zetten wordt mijn berichtje niet geplaatst dus dat laat ik dan maar achterwege.
Paul
Duidelijk, ik ga mijn rekening daar opzeggen
Bart
Als je kijkt naar grote banken in Duitsland en UK betaal je daar maandelijks helemaal niks voor je betaal pakket en krijg je gewoon Apple Pay.
Jasper
@Bollie: Dat kan alleen als je mastercard betaalkaart is uitgegeven in een land waar Apple Pay ondersteund wordt, je hebt hier dus wel een woonadres voor nodig en vaak ook een inschrijving of vergelijkbare BSN nummer in het desbetreffende land nodig
Dennis
@Pedro: Precies dat werkt toch hartstikke prima, waarom moeten we toch alles met die telefoon willen doen.
Je telefoon stuk of gestolen kan niks blokkeren, aangezien die telefoon enige is wat je heb dus je kan niks meer.
Richard Schouten
Ik zit bij Bunq. Apple Pay werkt daar super goed. Dat kost helemaal niets extra’s want officieel werkt het niet eens in NL. Volgens mij allemaal lariekoek van die banken. Ja ik betaal 8 euro per maand aan Bunq maar dat is gewoon omdat het een bank is die geen geld kan verdienen met hypotheken, adviseurs, leningen en overige financiële producten. Daarnaast hebben ze een aantal extra’s die gewoon super gaaf zijn. Bijvoorbeeld twee rekeningen koppelen aan 1 pas, voor elke rekening een eigen pin. Geen Tikkie maar TikkieBeter; betalen vanaf een URL, zoals https://bunq.me/XXXXXXXXXXX
Thomas
Dus Rabobank heeft zijn antwoord gegeven over Apple Pay. Maar zo te lezen van andere reageerders zijn er banken die Apple Pay ondersteunen en zelf minder tot geen vergoeding vragen.
Goed bezig Rabobank om dit dan zo kenbaar te maken zonder even duidelijk te kijken naar wat je exact zegt?
Dus gewoonweg ervan uit gaan dat dit zo is? Niet eerst checken? Goed bezig Rabobank zo ken ik jullie weer 🙄
Ja denk dat het ook een machtspositie van Apple is maar goed met een Itsie pitsie bijbetalen aan je maandelijkse kosten zou het moeten kunnen.
Ade
Ik ben bereid €5,- extra per maand te betalen. Dus ING kom er maar in. RABOBANK kan me gestolen worden, wat een klantonvriendelijke bank is dat. 3 jaar geleden overgestapt naar ING had ik eerder moeten doen.
DD
Ik blijf het maar een rare manier vinden hoe dit gecommuniceerd word en daarom blijf ik twijfels houden.
Waarom opeens een brief met antwoord naar een individuele klant terwijl het volgens mij al 2 jaar publiekelijk vage antwoorden geven?
Als het echt waar is zou ik een officieel statement verwachten op hun site en niet dat een Webcare medewerker het “ bevestigd”
De argumentatie dat het te duur zou zijn, of de bank te goedkoop, gaat niet op.
Ik betaal bij Hello Bank (BE, enkele rekening met Apple Pay) en Evo Banco (ES, creditcard met debitfunctie via Visa, zicht- en spaarrekening) geen cent voor rekeningen, kaarten of transacties.
Met andere woorden: als die 2 banken het kunnen zonder mij 4,80 euro p/m aan te rekenen, dan kan de Rabo dat zeker.
Super Mario
Wat mij het meest stoort, is dat apple die NFC niet gewoon vrijgeeft. En mensen die denken dat Apple Pay in andere landen gratis is: de meeste banken werken met Mastercard waar een paar procent bij de verkopende partij wordt afgeroomd door Mastercard. De (ongeveer) 0,15% die Apple wil zien, kan hier wel vanaf. Het systeem in NL is te efficiënt om er nog wat af te romen. Of banken moeten idd een opslag rekenen voor ios klanten, maar dat zal dan wel weer niet mogen van Apple. Zoals gezegd, het is irritant. Misschien moet ik dan toch maar eens naar Android na 11 jaar iphone? Het wordt iig wel steeds beter. Kan ik straks alle pasjes in mijn telefoon kwijt (bank, rijbewijs, etc)..
Arnoud
Inderdaad een beetje onzin om te zeggen dat het in de landen om Nederland heen duurder is. Het gratis account van N26 is al eerder genoemd en daar heb ik al vanaf het begin Apple Pay bij. HSBC heeft dus ook gratis accounts met gratis Apple Pay. En sinds kort heb ik in Frankrijk een (wederom gratis) account bij een dochteronderneming van Crédit Mutuel, en je raadt het al: met gratis Apple Pay! Waarom kan het wel gratis in Duitsland, Frankrijk en de UK (edit: en dus ook in België), maar niet in Nederland, als het betalingsverkeer zo goedkoop en efficiënt is??
Gertje
Origineel geplaatst door Dinesh @Mick: Daarom….. Banken jullie zijn lastig en lui! Klanten willen best wel extra betalen om van deze dienst gebruikt te kunnen maken. Als je al een dure iPhone kan kopen waarom niet een paar euros extra voor Apple Pay? De klant betaalt het toch wel.
Ik wil helemaal niet extra betalen.
Laat maar lekker weg blijven dat Apple pay.
James
Nederlandse Banken zijn geldwolven! Onzin! Bij meeste Europese landen kan je gratis rekening openen met Apple Pay erbij. Kost niks extras!
Maar inmiddels ben ik zelfs bereid om extra te betalen om Apple Pay te gebruiken. Nu heb ik naast ING ook Bunq alleen om Apple Pay te gebruiken, maar wanneer geldmaat komt, ga ik volledig overstappen naar Bunq.
MELK
Apple heeft zichzelf op de radar geplaatst van het EU-comité aangevoerd door de “beste” vriendin van Alphabet-Google en Facebook om Apple Pay. De europese bankenlobby heeft een onderbouwde klacht ingedient. Apple stopt een $23 kostende high-end NFC-chip van NXP (ja zullie) in de iphone 6 en hoger. Deze NFC-chip is de Bentley Arnage onder NFC-chips omdat Apple Inc. in hun wijsheid een kleine duitse firma opdracht heeft gegeven om een zgn. NFC-Booster toe te voegen. Normaliter heeft een NFC-chip een bereik van 3 – 6 cm, neeeen de NFC-chip die Apple ons wel laat rekent maar niet laat gebruiken heeft een bereik van 30 – 45 cm. Apple Inc. staat toe dat vrijwel elke bank zijn/haar eigen app in de Appstore kan hebben. Binnen in elke bankapp kun je vrijwel elke bankhandeling doen zolang je een internetverbinding hebt. De NFC-chip kan tot nu toe uitsluitend gebruikt worden door Apple’s betaalsysteem en een gezondsheidsapp. Eigenlijk hebben wij met ons debetcardsysteem Apple Pay helemaal niet nodig maar laat Apple de functionaliteit van de NFC-chip openstellen voor andere apps om bijv. langs in- en uitcheckpoortjes bij OV te lopen met GPS geactiveerd en banken over de gehele wereld de NFC-chip gebruiken voor contactloos betalen met hun bankapps. Amen!
Sarcasme
Ik ben niet bereid om extra te kunnen betalen voor Apple Pay.
Gabor
De brief mag dan echt zijn, de inhoud is dan wel weer bullshit.
Gaat allemaal om wie is de eigenaar van de data. Als ze dat met “veeleisend” bedoelen, dan hebben ze wel gelijk.
dafo
Het is mij nu wel duidelijk waarom de Nederlandse banken elke keer naar Apple wezen als de reden waarom Apple Pay ik Nederland niet zou kunnen. Feitelijk weigeren deze Nederlandse banken dus gewoon niet per transactie een vergoeding aan Apple betalen. Het punt dat het moeilijk zou zijn en dat Apple allerlei eisen stelt, is natuurlijk geen reden. Ze hebben inmiddels jaren de tijd gehad om dat uit te zoeken.
Ik hoop eigenlijk dat Apple zelf met de PODS2 wetgeving hun eigen Apple Pay kan gaan aanbieden, en daarmee de Nederlandse banken kunnen omzeilen. Wedden dat alle NL banken dan snel hun Aplle Pay optie gaan activeren? Volgens mij hebben ze die Apple Pau functionaliteit allang klaar staan…
Lennart
Volgens mij is het zo dat banken niet extra mogen vragen voor Apple Pay van Apple. Jammer want ik zou ook best extra willen betalen zodat ik geen pasjes meer mee hoef te nemen.
UtregCity
Dé vraag is, bunq wil wel, maar mag niet. Van Apple niet roepen ze, maar is dat zo? Wat zou Apple het uitmaken wie hun dienst gebruikt. Of is bunq te klein? Wordt bunq niet, indirect, tegengehouden door de NL banken? Zou er een deal liggen met bv ING, maar die ‘t niet meer willen invoeren? Wie-o-wie weet het?
P.S. Brief van Rabo lijkt op hun e-mails die ik wel eens krijg, dat m’n rekening is geblokkeerd, en ik ff op een link moet klikken om m’n gegevens te wijzigen. Terwijl ik niet eens een Rabo-rekening heb. 😉
Hans
Ik heb een hoesje om m’n iPhone met pasjes er in en ik kan het hele ding gewoon bij het betaalapparaat houden en contactloos betalen. En voor meer dan 25 euro nog even de pincode intoetsen. Heeft ApplePay dan nog voordelen?
Jord
We betalen met z’n allen genoeg aan kosten aan al die waardeloze banken. Geef klanten nou gewoon eens wat zij willen. Zij willen Apple Pay!
EdG
Origineel geplaatst door dafo
Feitelijk weigeren deze Nederlandse banken dus gewoon niet per transactie een vergoeding aan Apple betalen. Het punt dat het moeilijk zou zijn en dat Apple allerlei eisen stelt, is natuurlijk geen reden. Ze hebben inmiddels jaren de tijd gehad om dat uit te zoeken.
Er is helemaal niets uit te zoeken voor de banken. De afspraken in nederland zijn duidelijk. De wetgever heeft afspraken lopen dat er maximaal 2 cent per transactie als heffing aan de banken betaald mag worden vanuit de winkeliers. Als je dat zo graag anders wilt zien omdat Apple niet wil inschikken, verwacht je dan dat de banken er maar op toe moeten leggen?
Als je deze regels graag aangepast wilt zien, moet je helaas wachten tot zeker december 2020 en gaan praten met winkelierslobby en onze overheid in Den Haag.
Origineel geplaatst door Jord
We betalen met z’n allen genoeg aan kosten aan al die waardeloze banken. Geef klanten nou gewoon eens wat zij willen. Zij willen Apple Pay!
Waar halen de gebruikers oa op deze website toch vandaan dat nederlanders massaal Apple Pay willen? Dat leeft totaal niet. De reacties hier geven al weer dat er ook andere geluiden zijn.
Het gaat niet alleen om wat JIJ betaalt, maar ook om contracten en afspraken met winkeliers, daar kun je als bank niet zomaar van afwijken. In nederland zijn daar vaste afspraken over.
Jafo
Ik snap die drukte om Apple pay nog altijd niet.
Zou het niet heel veel beter zijn als Apple met de overheden zou samenwerken om een digitaal paspoort en een digitaal rijbewijs op de markt te brengen?
Zelf zit ik daar veel meer op te wachten.
Martijn
Mensen. Als je wilt klagen klaag dan bij Apple. Ze willen overal maximaal aan verdienen. We mogen blij zijn dat betalen in NL zo goedkoop is! Ik baal er ook van dat we geen Apple pay hebben, maar Apple zou zijn houding eens moeten veranderen.
Macaanzee
Laat maar zitten…! Ik begrijp de banken. Ook ING volgt Apple altijd op de voet. En hebben volgens mij vlak na introductie Apple Pay wel ‘s daarover gepubliceerd.
Het is hier geen Amerika, waar iedereen dure creditcards heeft en dat blijkt Apple niet te begrijpen. En overigens: ik moet de eerste bank nog zien die ‘gratis’ werkt. Vroeger betaalde je accountkosten niet apart, maar was het verwerkt in andere kosten. ‘Gratis’ bestaat niet bij banken. Tja..alleen de rente die je krijgt… die is bijna gratis … 😂
Johan
Monese staat er ook bij in belgie, zou in nederland ook moeten werken volgens mij. Basis is UK als ik het goed begrijp.
Christiaan Koeter
Gebruik gewoon Payconic! 😉
GH
Een beetje een knullig briefje van de Rabobank… maar inhoudelijk wel waar natuurlijk.
Al dat gezeur over banken is in sommige gevallen terecht, maar wat betalingsverkeer betreft helemaal niet. Er zijn weinig landen waar het tegen zulke lage kosten en met zo weinig storingen verloopt als in NL, en dat herken je en waardeer je vaak pas als je eens ergens anders een rekening opent. En dan niet bij één van die lekker hippe challengers die geen geld verdient en dus op langere termijn ook niet kan blijven bestaan….
Er zijn maar weinig landen te vinden waar een betaling met een pas (geen creditcard) een kostprijs heeft van een paar cent (met alle andere overhead voor de meeste winkeliers een tarief tussen 7 en 20 cent). Er is dan ook geen enkele reden om, een niet belastingbetalende multinational als, Apple hier een paar cent per transactie aan toe te laten voegen alleen omdat zij in de positie zijn om hun NFC chip af te schermen. Apple pay voegt ook inhoudelijk niets toe voor NL. Contactloos betalen kennen we allemaal al en de enige reden dat het nu niet met een iPhone kan is de blokkade van Apple.
En degenen die ervoor zouden willen betalen…. dat kan vaak helemaal niet. Wetgeving, om consumenten te beschermen, staat het vaak niet eens toe. En anders krijg je constructies dat er een hoger vast pakket bedrag betaald moet worden… je kunt wachten op een grote groep klagers.
Kortom, er is in NL geen enkele reden om iedereen op te zadelen met een extra tarief van €50-100miljoen voor een dienst die slechts voor enkelen wat toevoegt en die ook eenvoudig te realiseren zou zijn als de NFC chip gewoon open gezet zou worden voor gebruik door (betrouwbare) derden. Precies wat nu met PSD2 de banken ook gedwongen worden te doen voor dezelfde partijen die het anderson weigeren.
Sander
Enkele jaren terug moest je €0’10 of meer betalen als je wilde pinnen.
Daar waren we op tegen en het is nu gratis.
Maar wel weer €7,99 willen betalen voor Apple Pay. Omdat het Apple is?
Neuh..,,
Arie
Dus: banken zadelen ons op met situaties die we niét willen (crisis, graaien, verstoord moreel gedrag) en leveren niet wat we wèl willen.
Jaap Couro
Ik lees vaak “de mensen willen Apple pay”. “De mensen” betreft een overzichtelijke groep, veelal luidkeels actief op wat fora. In ieder geval zijn “de mensen” die ook nog bereid zijn “extra kosten te betalen” een zo geringe groep, dat zowel Apple als banken al jaren niet bewegen. Persoonlijk sta ik achter het standpunt van de banken:
– ronduit belachelijk dat de NFC chip die in mijn iPhone zit niet voor app bouwers openstaat. Ik heb het ding nog nooit kunnen gebruiken.
– Nederlandse banken hebben het betalingsverkeer gewoon puik op orde. Bankpas op de kaartlezer, 2 seconden wachten, klaar. Met open nfc chip had dit al lang in de banken apps gezeten.
– makkelijk roepen.. “Ik betaal wel extra, de ‘ouderwetse’ banken. ‘Ze willen niet’” gaat wel voorbij aan de realiteit. Voor zo een kleine groep infrastructuur aanpassen, contracten afsluiten etc dat is niet haalbaar.
Binnen een iPhone sub-cultuur forum moet niet worden vergeten dat er daarbuiten meer is dan alleen Apple. De Nederlandse banken ontwikkelen al jaren en lopen internationaal zeker niet achter. Wees vooral blij dat ze er zijn en niet zwichten voor in mijn optiek absurde eisen van een Amerikaanse “grootmacht” die ook nog eens graag het betalingsverkeer onder controle wil krijgen.
Robin
@Helmer: Amerikaanse afspraken gelden niet voor Europa. Je kan daarom deze niet een op een vergelijken. Sowieso is het betaal verkeer in Amerika anders dan in en Europa en met namen Nederland.
Rob
Ik verwacht met het psd2 dat Apple pay toch wel gaat komen alleen zul je Apple toegang moeten gaan geven tot jouw bank account met alle gevolgen van dien. Ben je daartoe bereidt? Geef je Apple inzicht in je account en zo al je transacties en wat je betaalt en betaalt krijgt?
Via het psd2 is dit mogelijk en kan dit de ‘achterdeur’ zijn die Apple zoekt om zijn Apple pay in Europa te introduceren buiten de banken om.
De extra betaling voor deze service wordt natuurlijk meteen verrekend met je bankaccount.
Ik betaal bij Hello Bank (BE, enkele rekening met Apple Pay) en Evo Banco (ES, creditcard met debitfunctie via Visa, zicht- en spaarrekening) geen cent voor rekeningen, kaarten of transacties.
Met andere woorden: als die 2 banken het kunnen zonder mij 4,80 euro p/m aan te rekenen, dan kan de Rabo dat zeker.
Helemaal mee eens. Onzin argumenten. Vorig jaar lanceerde Bunq Apple pay in NL. Maar moest het van Apple direct terugtrekken. Niks met geld te maken.
Trouwens krijg je hij Bunq premium 3 passen. Is goedkoper dan 3×4,80.
Pascal
Origineel geplaatst door GH Een beetje een knullig briefje van de Rabobank… maar inhoudelijk wel waar natuurlijk.
Al dat gezeur over banken is in sommige gevallen terecht, maar wat betalingsverkeer betreft helemaal niet. Er zijn weinig landen waar het tegen zulke lage kosten en met zo weinig storingen verloopt als in NL, en dat herken je en waardeer je vaak pas als je eens ergens anders een rekening opent. En dan niet bij één van die lekker hippe challengers die geen geld verdient en dus op langere termijn ook niet kan blijven bestaan….
Er zijn maar weinig landen te vinden waar een betaling met een pas (geen creditcard) een kostprijs heeft van een paar cent (met alle andere overhead voor de meeste winkeliers een tarief tussen 7 en 20 cent). Er is dan ook geen enkele reden om, een niet belastingbetalende multinational als, Apple hier een paar cent per transactie aan toe te laten voegen alleen omdat zij in de positie zijn om hun NFC chip af te schermen. Apple pay voegt ook inhoudelijk niets toe voor NL. Contactloos betalen kennen we allemaal al en de enige reden dat het nu niet met een iPhone kan is de blokkade van Apple.
En degenen die ervoor zouden willen betalen…. dat kan vaak helemaal niet. Wetgeving, om consumenten te beschermen, staat het vaak niet eens toe. En anders krijg je constructies dat er een hoger vast pakket bedrag betaald moet worden… je kunt wachten op een grote groep klagers.
Kortom, er is in NL geen enkele reden om iedereen op te zadelen met een extra tarief van €50-100miljoen voor een dienst die slechts voor enkelen wat toevoegt en die ook eenvoudig te realiseren zou zijn als de NFC chip gewoon open gezet zou worden voor gebruik door (betrouwbare) derden. Precies wat nu met PSD2 de banken ook gedwongen worden te doen voor dezelfde partijen die het anderson weigeren.
Eindelijk ‘ns iemand die een heldere uitleg geeft en zegt waar ‘t nu eigenlijk om gaat.
Arnoud
Origineel geplaatst door Macaanzee
En overigens: ik moet de eerste bank nog zien die ‘gratis’ werkt. Vroeger betaalde je accountkosten niet apart, maar was het verwerkt in andere kosten. ‘Gratis’ bestaat niet bij banken. Tja..alleen de rente die je krijgt… die is bijna gratis … 😂
Kijk eens buiten de grens zou ik zeggen. Ik heb drie accounts bij drie verschillende banken (bezig met overstappen) en betaal niks. Ook geen extra of verstopte kosten. Één bank misschien een “hippe startup”, de volgende onderdeel van één van de grootste banken in Frankrijk en de ander nota bene een dochteronderneming van het Nederlandse ING (!!). Inclusief Apple Pay, credit card (2 ervan gold cards), een gedeeld account, lagere transactiekosten voor dollar betalingen dan Nederlandse banken, prima apps en websites.. Wat wil je nog meer?
Psvu2
Rabobank zegt altijd we volgen de laatste ontwikkelingen of wat de markt vraagt. Nou niet dus, begin vorig jaar ook al saldochecker van de watch gehaald. Maar wel met allemaal eigen oplossingen komen..
Meneer Dohmen, bedankt voor je vrijwillige storting hahaha
Pim
Wat boeit de netheid van de brief, het gaat om inhoudt azijn pissers.
Ik betaal ook graag wat extra voor Apple pay, alleen al de uren die ik kwijt ben over het lezen van artikels erover. Had ik al dubbel kunnen terug verdienen dmv van betaald werk 😂
Ik snap je vraag maar ik gebruik 1 keer per jaar een paspoort en 20 keer per week mijn iPhone om te betalen met Apple Pay. Het is ongelofelijk handig om overal te kunnen betalen met je telefoon. Je kansen hele avond uit, eten, drinken, bioscoop, parkeren zonder een portemonnee mee te nemen. Een digitaal paspoort is dan toch een niche.
Richard Schouten
@Michel.F: Die omweg van Bunq is echt een wassen neus. Met twee aangepaste instellingen werkt Apple Pay weer. Ook met je Apple Watch. En als het eenmaal geactiveerd is zet je alle instellingen weer terug.
Eddy
Laat de keuze gewoon aan de klant, Geen Apple Pay betaal je niets extra.
Als je Apple Pay wilt betaal je er gewoon voor, dan maak ik zelf wel uit of ik het extra’s wil betalen.
Andy
Lekker kortzichtig dat het te duur is, zoals meerdere keren hierboven aangegeven zijn er genoeg Europese banken die Apple Pay aanbieden voor nop. De Rabobank probeert wel te innoveren met bijvoorbeeld toekomstige transactie (die telkens weer terugkomen ook al zet je ze uit) etc, maar het zijn nog steeds ouderwetse logge banken.
Ik wil zelf nog niet volledig overstappen op Bunq, ze maken nog verlies en dat baart mij nog zorgen.
Wellicht dat de CC van Apple (mocht die ooit in NL uitkomen) de oplossing gaat geven, ik zou die namelijk direct bestellen.
Hotemetoot
Origineel geplaatst door Patrik
Nee, als ik extra moet betalen voor Apple pay is het antwoord nee voor mij. Alles wordt doorberekend aan de klant. En ik heb geen zin om voor een ander te moeten betalen. Heb het nu niet, en kan overal waar ik wil betalen. Easy.
@Rv: Kan je mij dan uitleggen waarom bijvoorbeeld GooglePay ook niet hier in Nederland beschikbaar is?
Of iemand anders?
Roel
Maar volgens mij werkt ApplePay beter (icm Bunq) dan contactloos betalen met je pas. Dat laatste gaat nogal eens mis, maar dit heb ik met ApplePay nog nooit meegemaakt dat het weigert.
Michiel Thijssen
Al die ‘extra kosten’ valt volgens mij ook wel weer mee. Als je uitgaat van 0,15% per transactie, okay het is niet niks. Maar als je kijkt naar al je pin/credit card transacties in een maand tijd en je neemt daar 0,15% van… ik denk dat de meesten niet verder komen dan hooguit een paar euro per maand. Een bank die geld verdient met mijn geld zou dat makkelijk moeten kunnen bekostigen, maar goed, als ze dat niet willen, dan lijkt het me toch niet zo heel ingewikkeld om het als een add-on op een betaalpakket aan te bieden voor een extra maandbedrag. De infrastructuur in Nederland ligt er al en ook de beveiliging met Apple Pay is prima in orde.
ABN-AMRO doet het wel met sleutelhangers en ringen voor € 0,50 per maand, dan lijkt een opstap naar een duurdere optie me niet zo moeilijk. Ben wel benieuwd wat die aanvullende eisen van Apple dan zijn die het zo moeilijk / onmogelijk zouden maken. Apple kennende zijn die waarschijnlijk absurd, maar daarmee nog niet perse onmogelijk zoals b.v. bunq laat zien.
Jan
De Rabobank heeft in 2018 drie miljard € winst gemaakt! Lijkt mij dat een kleine geste als Apple Pay toch tot de mogelijkheden moet behoren?
Dennis
@Super Mario: Ja tuurlijk en dan is je telefoon leeg, ja meneer alcohol controle mag ik u ID zien.
Pakt telefoon o shit hij is leeg, of nee gaat niet me telefoon is gestolen.
of op straat je telefoon wordt gestolen, ja hoe ga je aangifte doen je rekening etc blokkeren.
Goh ik heb niks meer want ik doe alles met 1 device, denk toch eens na man dit moet je niet willen.
Of de telefoon valt is stuk ergens en je moet betalen, sta je dan in restaurant of bioscoop of iets.
Hotemetoot
De banken moeten zich trouwens eens niet zo aanstellen. Linksom of rechtsom: de klant betaalt sowieso. Je betaalt nú al voor de pinkosten: zit bij de prijs inbegrepen.
Verder kost het mij bijvoorbeeld meer aan rente als ik een week een tientje rood sta, dan dat ik een jaar 1000€ op mijn “spaar” – rekening heb staan.
Ze moeten hier in Nederland niet zo zielig doen en gewoon eens klantgericht denken.
Apple Pay is een voorbeeld; esim en een app voor de Apple TV van de kabelaars is er ook zo een (meen dat alleen T-Mobile zo’n app heeft).
Pascal
Origineel geplaatst door Jaap Couro
Ik lees vaak “de mensen willen Apple pay”. “De mensen” betreft een overzichtelijke groep, veelal luidkeels actief op wat fora. In ieder geval zijn “de mensen” die ook nog bereid zijn “extra kosten te betalen” een zo geringe groep, dat zowel Apple als banken al jaren niet bewegen. Persoonlijk sta ik achter het standpunt van de banken:
– ronduit belachelijk dat de NFC chip die in mijn iPhone zit niet voor app bouwers openstaat. Ik heb het ding nog nooit kunnen gebruiken.
– Nederlandse banken hebben het betalingsverkeer gewoon puik op orde. Bankpas op de kaartlezer, 2 seconden wachten, klaar. Met open nfc chip had dit al lang in de banken apps gezeten.
– makkelijk roepen.. “Ik betaal wel extra, de ‘ouderwetse’ banken. ‘Ze willen niet’” gaat wel voorbij aan de realiteit. Voor zo een kleine groep infrastructuur aanpassen, contracten afsluiten etc dat is niet haalbaar.
Binnen een iPhone sub-cultuur forum moet niet worden vergeten dat er daarbuiten meer is dan alleen Apple. De Nederlandse banken ontwikkelen al jaren en lopen internationaal zeker niet achter. Wees vooral blij dat ze er zijn en niet zwichten voor in mijn optiek absurde eisen van een Amerikaanse “grootmacht” die ook nog eens graag het betalingsverkeer onder controle wil krijgen.
Helemaal mee eens! De Apple-liefhebbers hier willen natuurlijk graag Apple Pay en roepen allemaal dat ze daar ook graag voor willen betalen (geloof ik best!), maar iedereen die hier roeptoetert dat banken ouderwets en niet klantgericht zijn gaan even voorbij aan (a) ‘t feit dat er daarbuiten nog een veel grotere groep is die nu al prima tevreden is met de huidige mogelijkheden en dus helemaal geen behoefte heeft aan Apple Pay en (b) er gewoon wetgeving in ons land is die niet te vereenzelvigen is met het verdienmodel van Apple. Ook ik ben Apple liefhebber, maar ik verdom het toch om Apple te gaan betalen voor een electronische betaalmogelijkheid op MIJN rekening. En met de invoering van PSD2 peins ik er al helemaal niet over om Apple toegang te geven tot mijn financiële gegevens.
Kijk ook ‘ns in de landen om ons heen, bv Duitsland. Het betalingsverkeer in ons land is al veel verder gevorderd als ‘t gaat om electronisch en contactloos betalen. Het fenomeen Apple Pay voegt daar gewoon té weinig aan toe, zeker niet als daar extra voor betaald moet worden.
Karst
Jammergenoeg heb ik geen rekening bij de Rabobank. Anders had ik hem bij deze opgezegd…
Erik
@Marc: Betaal je bij die bank ook niet met je data? Is de privacy daar net zo goed geregeld als bij de Nederlandse banken?
Tjeu
@Wut: Ik betaal al bijna twee jaar alles met m’n telefoon maar nog nooit heeft een kassa medewerk(st)er raar opgekeken, doe vrijwel dagelijks minimaal 1 transactie.
Handig is het wel 🙂 (totdat je een keer bij een onbemand tankstation staat, dan kan je niets)
Eddy
En dat zegt een bank?
Toine
Origineel geplaatst door Jord We betalen met z’n allen genoeg aan kosten aan al die waardeloze banken. Geef klanten nou gewoon eens wat zij willen. Zij willen Apple Pay!
Daarin vergis je je. Ik denk dat het al een ruime schatting is als 1% van de klanten Apple Pay wenst. De grote meerderheid heeft Android. Zelfs onder de iPhone bezitters zal het niet overlopen van enthousiasme. De reageerders hier vormen nu niet bepaald een afspiegeling van de doorsnee iPhone gebruiker.
Ed
@Toine: vooral met een Apple Watch is het erg interessant. En die worden steeds meer verkocht. Al gezegd wat een geweldige upgrade de Apple Watch 4 is? 😇
Hotemetoot
@Toine: Maar het is goed om te lezen dat Android Pay wel beschikbaar is voor een ieder in Nederland 😉
Maar even zonder gekheid; in België is het beide beschikbaar, maar zijn er meer transacties met Apple Pay.
Stefan
Zijn er buiten Bunq andere truukjes met Maestro? Ik begrijp uit de diverse zoektochten dat alleen een Debit card bij een buitenlandse bank niet altijd handig is? Dan werkt het ineens op veel plekken niet. Maestro is dus het beste maar het lijkt erop dat alleen Bunq die combi heeft.
Bunq voor alleen Apple Pay is mij te duur
Ik betaal nu ook voor pinpassen en betaalpakketten bij de ING dus als extra dienst (mijn keuze) zou ik het waarderen als ze het invoeren.
Martin
Relatief goedkoop? Ik Polen bijna alle bankrekeningen zijn gratis, letterlijk. Hun hebben al lang apple pay, ook zelfs bij de Poolse ING.
Radboud
Wat een gezeur weer over de banken, terwijl het probleem hier is dat Apple geen concurrentie duld mbt contactloos betalen.
Ik betaal al twee jaar contactloos via m’n telefoon met de ABN Wallet.
Maar aangezien Apple de NFC niet beschikbaar stelt kan dat niet op de iPhone, terwijl Apple voorheen gemeld had dat met iOS 10 de NFC chip beschikbaar zou komen voor derden, nou, mooi niet dus, want Apple Pay levert ze veel geld op. En dan zeggen mensen dat de banken graaiers zijn, maar als er een bedrijf is dat graait, dan is dat Apple wel.
Wat is de toegevoegde waarde voor een bank als deze koppelt met apple pay? Juist helemaal niets, sterker ze verliezen het alleenrecht op de klantgegevens en de data van valuta stromen. Als ik bank was zou ik precies hetzelfde doen. En zeg nou zelf, snel iets betalen met de pin ot chip in je bankpas is toch ook geweldig en je hoeft nooit bang te zijn dat de batterij leeg is. Win-win
Ruud
ik zal niet meer betalen als ik applepay zou gebruiken. Ook kan ik mij best voorstellen dat banken de Apple arrogantie beu zijn. Het MOET altijd op de manier die Apple voorschrijft. Dit moet iedere Apple gebruiker wel kennen. Je mag niet eens een oplaad snoer van de action gebruiken, want dan gaat natuurlijk je iPhone kapot. En voor een nieuwe linker of rechter AirPod moet je eerst een afspraak maken alvorens je ‘m kunt kopen, waarvoor je vaak dan ook nog minstens een uur moet wachten.
Tuurlijk, veel van de Apple fans hier ziet Applepay graag komen, maar “gewone” iPhone gebruikers boeit het geen reet.
Jan
Als enige van de drie grootbanken heeft Rabobank zijn winst in 2018 weten op te voeren. Drie miljard euro hield de bank over aan het afgelopen jaar, een stijging van 12 procent. De winst bij ABN Amro en ING over 2018 daalde met respectievelijk 15 en 4 procent.
Dan moet Apple Pay er toch wel vanaf kunnen?
Hotemetoot
@Ruud: Ruud, en de houding van de banken is niet arrogant? Door te denken dat wij dit niet nodig hebben???
Nee, mensen hebben dit ook niet nodig. Je pinpas met chip werkt prima, en is goedkoop. Zoals ik al vertelde, hier op dit forum weten mensen er alles over, zijn Apple fan, en ja, dan is applepay wel leuk, als extraatje. Iedere andere gemiddelde iPhone gebruiker zal het een worst zijn. De houding van de bank is dan ook niet arrogant maar efficiënt.
Nee, mensen hebben dit ook niet nodig. Je pinpas met chip werkt prima, en is goedkoop. Zoals ik al vertelde, hier op dit forum weten mensen er alles over, zijn Apple fan, en ja, dan is applepay wel leuk, als extraatje. Iedere andere gemiddelde iPhone gebruiker zal het een worst zijn. De houding van de bank is dan ook niet arrogant maar efficiënt.
100% met Ruud eens. Bovendien moeten alle andere klanten ook forse verhogingen betalen omdat het anders waarschijnlijk niet uitkomt met Apple Pay. No thank you.
MLVC
De gewone klant weet niet dat Apple Pay bestaat. Dat wilt niet zeggen dat ze het niet gaan gebruiken of het niet handig gaan vinden als ze er de beschikking over hebben. Ik vind het wel arrogant dat banken menen te kunnen bepalen wat ik als klant wil, derhalve is de houding van de Nederlandse banken stuitend. En onze providers doen daar niet veel voor onder. Dat er hier mensen zijn die dit gedrag van ‘wij bepalen wat goed is voor jullie’ goed praten vind ik onbegrijpelijk.
EdG
Origineel geplaatst door MLVC
De gewone klant weet niet dat Apple Pay bestaat. Dat wilt niet zeggen dat ze het niet gaan gebruiken of het niet handig gaan vinden als ze er de beschikking over hebben. Ik vind het wel arrogant dat banken menen te kunnen bepalen wat ik als klant wil, derhalve is de houding van de Nederlandse banken stuitend. En onze providers doen daar niet veel voor onder. Dat er hier mensen zijn die dit gedrag van ‘wij bepalen wat goed is voor jullie’ goed praten vind ik onbegrijpelijk.
Net zo goed dat ik het onbegrijpelijk vind dat er mensen zijn die het maar ok vinden dat de banken hun prijzen omhoog moeten gooien omdat een select groepje apple-gebruikers zitten te springen om apple-pay. Wat waarschijnlijk niet eens in de tienduizenden loopt. Van hetzelfde pak een laken.
Het is natuurlijk te bizar voor worden dat heel nederland moet opdraaien voor een betaalsysteem van Apple wat niet rendabel te maken is in dit land, omdat we al tientallen jaren de betaalvergoedingen en pakketprijzen laag houden.
Zodra nederlanders voor iets extra’s moeten betalen haken ze af. Daarom zal bunq ook nooit een hele grote bank worden. Veel te duur. Leuk voor een groepje tech- en feature-liefhebbers, maar verder voegt dat weinig toe.
Pascal
Origineel geplaatst door MLVC Dat er hier mensen zijn die dit gedrag van ‘wij bepalen wat goed is voor jullie’ goed praten vind ik onbegrijpelijk.
Als je je eerst iets meer in de materie verdiept en de eerdere posts hier ‘ns doorleest, dan kun je lezen dat ‘t niets te maken heeft met ‘bepalen wat goed is voor jullie’. ‘t Is met de eisen van Apple, de geldende wetgeving én volop aanwezigheid van (betere) alternatieven, gewoonweg geen reële en haalbare optie. En gelukkig zijn er hier ook genoeg reageerders die, ondanks hun voorkeur en liefde voor Apple, zich dat heel goed realiseren. Er is meer in de wereld dan alleen Apple.
Michel
Ooit was er een NFC chip van de Rabobank die je op je gsm kon plakken, is dat niet alsnog te verwezenlijken
Hotemetoot
@Pascal: inderdaad, dat vind ik niet. Maar laat mij nou maar bepalen of ik het nodig heb…
Ja, maar daar laat onze wet- en regelgeving je in de steek. Want daarbij gaat ‘t dus in de eerste plaats niet om wat jij als individu en deel van een minderheid wel en niet wil. Jammer, maar helaas.
Mag ik trouwens vragen wat jouw ervaringen tot nu toe zijn met Apple Pay? Je geeft aan dat je al weet dat je ‘t nodig hebt, dan neem ik aan dat je er ook al ervaring mee hebt.
Origineel geplaatst door MLVC Dat er hier mensen zijn die dit gedrag van ‘wij bepalen wat goed is voor jullie’ goed praten vind ik onbegrijpelijk.
Als je je eerst iets meer in de materie verdiept en de eerdere posts hier ‘ns doorleest, dan kun je lezen dat ‘t niets te maken heeft met ‘bepalen wat goed is voor jullie’. ‘t Is met de eisen van Apple, de geldende wetgeving én volop aanwezigheid van (betere) alternatieven, gewoonweg geen reële en haalbare optie. En gelukkig zijn er hier ook genoeg reageerders die, ondanks hun voorkeur en liefde voor Apple, zich dat heel goed realiseren. Er is meer in de wereld dan alleen Apple.
Wat een denegrerende reactie. Nu meen jij dus te bepalen wat goed voor mij is. Nogmaals, dat bepaal ik, als klant heb ik het recht om te vragen naar bepaalde dingen die ik als klant wens.
Origineel geplaatst door MLVC Dat er hier mensen zijn die dit gedrag van ‘wij bepalen wat goed is voor jullie’ goed praten vind ik onbegrijpelijk.
Als je je eerst iets meer in de materie verdiept en de eerdere posts hier ‘ns doorleest, dan kun je lezen dat ‘t niets te maken heeft met ‘bepalen wat goed is voor jullie’. ‘t Is met de eisen van Apple, de geldende wetgeving én volop aanwezigheid van (betere) alternatieven, gewoonweg geen reële en haalbare optie. En gelukkig zijn er hier ook genoeg reageerders die, ondanks hun voorkeur en liefde voor Apple, zich dat heel goed realiseren. Er is meer in de wereld dan alleen Apple.
Wat een denegrerende reactie. Nu meen jij dus te bepalen wat goed voor mij is. Nogmaals, dat bepaal ik, als klant heb ik het recht om te vragen naar bepaalde dingen die ik als klant wens.
Waar lees jij in mijn reactie dat ik meen te moeten bepalen wat goed is voor jou? Ik krijg eerder de indruk dat jij vindt dat jouw behoefte ieders behoefte zou zijn. Inderdaad staat ‘t jou als klant altijd vrij om je wensen kenbaar te maken. Maar accepteer ook dat die wensen niet altijd ingewilligd kunnen worden. De redenen daarvoor heb ik eerder al genoemd.
Ap
Heel mooi dat Apple Pay als je het hebt maar ik zit er niet om verlegen en ik ga er zekers niet voor betalen. Heb mijn bankpas toch altijd bij mij (hoesje iPhone). Dus die hele heisa dat je mag betalen om via je iPhone/Apple Watch te betalen…
Leo
Het zou voor Apple slim zijn om t gratis aan te bieden. Want dan verkoop je wel telefoons en eventueel Apple music en mogelijk een iPad omdat het mooi met elkaar werkt. Nou verlies je mogelijk klanten aan Android , heb zelf ook nagedacht om dan maar naar Android te gaan. Doe ik persoonlijk eerder dan naar een andere bank of die buitenland constructie wat ook prijzig is. Mogelijk houdt het ook mensen tegen om van Android naar Apple te gaan, Vooral als je al ergens bent blijf je daar eerder als iets elders slechter is.
Richard
Hoe je t ooit wend of keert, dit is en blijft een smoesje van de Rabo bank. Of welke bank dan ook. Nederland een van de meest efficiënte qua kosten? Als dat echt zo zou zijn dan zouden we überhaupt niks betalen voor een “betaalpakket”. Ik kom nog uit een tijd dat de bank dit gratis ter beschikking stelde. Het feit dat je moet betalen voor een betaalpakket om bij je eigen geld te kunnen en mogen komen is dan al een erg kromme gedachte. Maar natuurlijk moeten die bonussen ergens van betaald worden. En als wij dan eens een extra service willen hebben in de vorm van Apple Pay dan kan dat natuurlijk niet. Want dat zou ten koste gaan van de bonussen natuurlijk!
Pascal
Origineel geplaatst door Richard Hoe je t ooit wend of keert, dit is en blijft een smoesje van de Rabo bank. Of welke bank dan ook. Nederland een van de meest efficiënte qua kosten? Als dat echt zo zou zijn dan zouden we überhaupt niks betalen voor een “betaalpakket”. Ik kom nog uit een tijd dat de bank dit gratis ter beschikking stelde. Het feit dat je moet betalen voor een betaalpakket om bij je eigen geld te kunnen en mogen komen is dan al een erg kromme gedachte. Maar natuurlijk moeten die bonussen ergens van betaald worden. En als wij dan eens een extra service willen hebben in de vorm van Apple Pay dan kan dat natuurlijk niet. Want dat zou ten koste gaan van de bonussen natuurlijk!
Hoe je ‘t ook wendt of keert, wat u schrijft is klinkklare nonsens.
U heeft altijd betaald voor uw betaalpakket, direct of indirect; ook in het verre verleden. Banken zijn geen filantropische instellingen en nooit geweest ook. Alleen had u gewoon niet in de gaten dat u daarvoor betaalde omdat dat verweven zat. En als er anno 2019 moet worden betaald voor het gebruik van Apple Pay dan wordt dat gewoon afgewenteld op de gebruikers (lees: rekeninghouders). En daar ligt dus ook een belangrijk deel van het probleem, zoals hierboven al meermaals is aangegeven.
Btw: Rabobank betaalt helemaal geen bonussen aan haar bestuurders. Andere banken doen dat inderdaad wel.
(Red.) Reactie van Rabobank toegevoegd, nadat ING heeft aangekondigd Apple Pay te gaan aanbieden in Nederland.
Freeman
Onzin allemaal
Heb 3 rekeningen in Amerika en die zijn Geheel GRATIS
2 betaal rekeningen en 1 spaarrekening
Aan beide betaalrekeningen is Apple pay gekoppeld en dit is ook volledig gratis voor mij als klant
Dus met andere woorden als ze dat in Amerika kunnen en toch winst maken (banken verdienen immers geld met ons geld) dan moet dat hier in ons kikkerlandje toch ook mogenlijk zijn
Maar ja hier houden ze ons voor de gek en moeten wij betalen om de zogenaamde service die tegenwoordig ver te zoeken is
Maar goed wij in Nederland hebben een grote mond maar uiteindelijk pikken wij alles
als ze nou gwn zeggen, ja je kn apple pay gebruiken, kost je alleen bedrag x extra
De banken hier in NL weigeren gewoon die fees te betalen aan Apple. Ookal berekenen ze t door aan de consumenten
Ik zou graag iets meer betalen als ik Apple pay kan gebruiken, maar dan wel zonder de Rabobank. Wat een ontzettend teleurstellend bedrijf is dat toch.
Ik denk dat ik maar eens een andere bank moet gaan zoeken.
Precies, ik snap niet dat de Nederlandse banken dit gewoon aanbieden als “extra service”. Ik zou er graag voor betalen, ik heb nu een rekening bij Bunq puur alleen om te kunnen betalen met Apple Pay. Al mijn andere rekeningen heb ik bij de Rabo afgesloten.
Ik sluit mij aan bij de rest. Laat het een keuze zijn of je extra wil betalen voor Apple pay. Dat doe ik nu ook via Bunq en dat geld gaat in mijn geval dus niet naar de ING die inkomsten mislopen.
Andere landen zijn duur? Ik kan gratis een rekening openen bij N26 en je krijgt er gratis apple pay…
Pak me pinpas wel. Ga Apple niet extra spekken voor me boodschappen. Het moet een service zijn. Geen melkkoe👌
@Mick: Daarom….. Banken jullie zijn lastig en lui! Klanten willen best wel extra betalen om van deze dienst gebruikt te kunnen maken. Als je al een dure iPhone kan kopen waarom niet een paar euros extra voor Apple Pay? De klant betaalt het toch wel.
Net als meerdere andere ben ik bereid om iets meer te kunnen betalen om Pay te kunnen gebruiken.
Omdat ik bij de Rabobank en ABN geen duidelijk antwoord krijg ben ik volledig overgestapt naar Bunq.
Zowel Rabo als ABN kreeg ik telkens te horen “ja, dat willen we ook” en “we zijn in gesprek maar hebben nog geen concrete uitspraken”
Vraag me af of wat er in die brief staat ook het werkelijke verhaal is, Bunq werdt teruggefloten door apple toen ze Pay aan nederlanders gaven, en nu is het alleen via een omweg mogelijk.
Jammer maar mijn rekeningen bij Rabo en ABN gaan eruit.
Ik ben van mening dat Nederlandse banken meer mogen luisteren naar klant en niet alleen bonussen uitdelen naar elkaar.
Ik snap het wel. Het is ongelooflijk dat Apple geld vraagt voor het verwerken van transacties en erg veel eisen heeft. Op Android handelen de banken de transacties gewoon zelf af, kost het hun dus helemaal niks en zijn zij veel vrijer om zelf iets neer te zetten. Als ik een bank was zou mijn keuze snel zijn gemaakt.
Die brief ziet er natuurlijk wel heel erg amateuristisch uit. Het logo zit notabene over de tekst heen geplakt. Daarnaast is het de vraag wat ‘duur’ is als we er even vanuit gaan dat die brief echt is.
Over de VS kwam ik de volgende prijzen tegen die Apple rekent “In the US, issuers must pay 0.15 percent of a credit card transaction and 0.5 cents for each debit card transaction, and 7 cents to Visa and 50 cents to MasterCard for each card that is added to an Apple wallet.”
Dit zou dus betekenen dat de banken voor betalingen met maestro of mastercard debit kaarten (die van bunq bijvoorbeeld) dus 0,005 euro (dus een halve cent) per transactie zouden moeten betalen.
Geen probleem…..dan maar nog geen apple pay.
Als apple alle dure banken heeft gehad zullen ze ons uiteindelijk wel toevoegen. Als ze dat nu doen is hun verdien model om zeep geholpen en willen de andere banken ook voor weinig.
Eerst veel marge pakken en dan langzaam de rest
Typisch Apple. Geld geld geld!!!
Dat een Rabobank, ING, ABN Amro, etc. geen Apple Pay ondersteunen verbaast mij niet zo zeer. Dit zijn trage, logge en ouderwetse ondernemingen.
Waarom Bunq in Nederland nog geen officiële ondersteuning voor Apple Pay heeft verbaasd mij wel. Ik ben naar Bunq overgestapt en met de bekende truc heb ik Apple Pay. Overal geven mensen aan het geweldig te vinden en het gemak zelf ook te willen hebben.
Voor Bunq zou dit USP best veel klanten kunnen opleveren. Zeker als de overstap en het omzetten van bestaande afschrijvingen goed wordt geregeld.
Duurder is het ook niet persé. Bij Bunq betaal ik voor mijn zakelijke rekening net zo veel als bij de Rabobank en misschien wel minder. Als ik bij Bunq een groepsabonnement neem en alle privé rekeningen van ons gezin overzet ben ik zelfs veel goedkoper uit.
Jammer maar ik snap het wel. Nederland staat op nummer 1 in Europa wat betreft contactloos betalen. Als je voor iedere transactie een vergoeding moet betalen dat zijn dat veel extra kosten. Dat is ook de reden dat Netflix is opgestapt. Er kan wel geklaagd worden over de banken maar Apple stelt ook al een aantal jaren de NFC chip niet open voor andere partijen. Als onze banken gebruiken zouden mogen maken van deze chip dat is apple pay overbodig. Wij als klant betalen Apple al jaren voor een chip waar wij niks mee kunnen/mogen.
Vreemd, ik zit ook bij HSBC UK en ik betaal niks voor mijn rekening bij deze bank en toch heb ik Apple Pay… Ik betaal ook niks extra’s per transactie… Maar misschien komt dit omdat het best een grote bank is?
Ik gebruik Apple Pay in Nederland dmv Bunq en het is écht heel fijn om te gebruiken! Sowieso al 7,99 per maand waard voor mij…! Enige wat ik wel eens onhandig vind is hoe kassapersoneel je aankijkt als je met je horloge of telefoon betaald. Velen willen ook meteen roepen, “oh meneer dat werkt hier n…” *Akkoord!” “oh… huh… wel dus!”
Er zijn overigens vast wel meerdere redenen dan alleen de kosten, want volgens mij is Bunq toch echt van oorsprong Nederlands en heeft weinig moeite met extra te vragen voor bepaalde diensten. Waarom zou het voor banken zo moeilijk moeten zijn om het gewoon als extra betaalde optie aan te bieden net zoals bundeltjes bij je abonnement…
Ik heb ook bij N26 een rekening geopend, maar ik heb geen Apple Pay hoor!
@Justin w: Mag niet van Apple!
Ja dat vond ik ook, lijkt haast of deze brief door de lezer zelf in elkaar is gezet. Ook het vele gebruik van aanhalingstekens en het algemeen taalgebruik komt niet echt overeen met dat van een klantenservice. Tenzij deze brief is geschreven door een erg gefrustreerde medewerker.
Dat klinkt wel exact Apple: te duur en veeleisend
Vorig jaar happy overgestapt naar bunq en als je een family pack neemt kost t nog maar €5 p.p.p.m. Waar ik dacht deze mensen lastig te kunnen vinden was ik mijn 2 extra spots binnen 10 minuten al kwijt. Er is zo ontzettend veel vraag naar Apple Pay dat er genoeg mensen zijn die die extra spots kunnen innemen.
Kan dit ook wanneer je in Nederland woont?
Dat kon vroeger wel. N26 is nu door de regio check strenger geworden waardoor je als Nederlander niet zomaar Apple Pay krijgt.
Ik heb de ING gebeld. Zijn niet van plan het op korte termijn aan te bieden, was het antwoord.
Banken zijn niet bepaald klantvriendelijk, maar dat geldt ook voor de providers die de e-sim niet willen ondersteunen.
Waarin een klein land klein kan zijn!
Toevallig heb ik vorige week hierover een mailtje aan Tim Cook gestuurd… nog geen antwoord gekregen…
De brief lijkt me ook nep. Lettertype van de inhoud en aanhef / eerste regel wijken van elkaar af.
(Red.) We hebben een bevestiging van @Rabobank toegevoegd dat de brief echt is.
Nee, als ik extra moet betalen voor Apple pay is het antwoord nee voor mij. Alles wordt doorberekend aan de klant. En ik heb geen zin om voor een ander te moeten betalen. Heb het nu niet, en kan overal waar ik wil betalen. Easy.
Deze echte of onechte brief veranderd niks aan mijn mening over banken. Ik denk dat we allemaal eigenlijk wel wisten hoe het zat, niks nieuws dus. Ik moest noodgedwongen over op een bankrekening door de opheffing van de postgiro jaren geleden anders had ik nu nooit bij een bank gezeten. Als ik mijn mening over banken in Nederland op papier zou zetten wordt mijn berichtje niet geplaatst dus dat laat ik dan maar achterwege.
Duidelijk, ik ga mijn rekening daar opzeggen
Als je kijkt naar grote banken in Duitsland en UK betaal je daar maandelijks helemaal niks voor je betaal pakket en krijg je gewoon Apple Pay.
@Bollie: Dat kan alleen als je mastercard betaalkaart is uitgegeven in een land waar Apple Pay ondersteund wordt, je hebt hier dus wel een woonadres voor nodig en vaak ook een inschrijving of vergelijkbare BSN nummer in het desbetreffende land nodig
@Pedro: Precies dat werkt toch hartstikke prima, waarom moeten we toch alles met die telefoon willen doen.
Je telefoon stuk of gestolen kan niks blokkeren, aangezien die telefoon enige is wat je heb dus je kan niks meer.
Ik zit bij Bunq. Apple Pay werkt daar super goed. Dat kost helemaal niets extra’s want officieel werkt het niet eens in NL. Volgens mij allemaal lariekoek van die banken. Ja ik betaal 8 euro per maand aan Bunq maar dat is gewoon omdat het een bank is die geen geld kan verdienen met hypotheken, adviseurs, leningen en overige financiële producten. Daarnaast hebben ze een aantal extra’s die gewoon super gaaf zijn. Bijvoorbeeld twee rekeningen koppelen aan 1 pas, voor elke rekening een eigen pin. Geen Tikkie maar TikkieBeter; betalen vanaf een URL, zoals https://bunq.me/XXXXXXXXXXX
Dus Rabobank heeft zijn antwoord gegeven over Apple Pay. Maar zo te lezen van andere reageerders zijn er banken die Apple Pay ondersteunen en zelf minder tot geen vergoeding vragen.
Goed bezig Rabobank om dit dan zo kenbaar te maken zonder even duidelijk te kijken naar wat je exact zegt?
Dus gewoonweg ervan uit gaan dat dit zo is? Niet eerst checken? Goed bezig Rabobank zo ken ik jullie weer 🙄
@Marco: me 2
Ja denk dat het ook een machtspositie van Apple is maar goed met een Itsie pitsie bijbetalen aan je maandelijkse kosten zou het moeten kunnen.
Ik ben bereid €5,- extra per maand te betalen. Dus ING kom er maar in. RABOBANK kan me gestolen worden, wat een klantonvriendelijke bank is dat. 3 jaar geleden overgestapt naar ING had ik eerder moeten doen.
Ik blijf het maar een rare manier vinden hoe dit gecommuniceerd word en daarom blijf ik twijfels houden.
Waarom opeens een brief met antwoord naar een individuele klant terwijl het volgens mij al 2 jaar publiekelijk vage antwoorden geven?
Als het echt waar is zou ik een officieel statement verwachten op hun site en niet dat een Webcare medewerker het “ bevestigd”
Wellicht is Apple Pay door instant payments niet echt nodig?
De argumentatie dat het te duur zou zijn, of de bank te goedkoop, gaat niet op.
Ik betaal bij Hello Bank (BE, enkele rekening met Apple Pay) en Evo Banco (ES, creditcard met debitfunctie via Visa, zicht- en spaarrekening) geen cent voor rekeningen, kaarten of transacties.
Met andere woorden: als die 2 banken het kunnen zonder mij 4,80 euro p/m aan te rekenen, dan kan de Rabo dat zeker.
Wat mij het meest stoort, is dat apple die NFC niet gewoon vrijgeeft. En mensen die denken dat Apple Pay in andere landen gratis is: de meeste banken werken met Mastercard waar een paar procent bij de verkopende partij wordt afgeroomd door Mastercard. De (ongeveer) 0,15% die Apple wil zien, kan hier wel vanaf. Het systeem in NL is te efficiënt om er nog wat af te romen. Of banken moeten idd een opslag rekenen voor ios klanten, maar dat zal dan wel weer niet mogen van Apple. Zoals gezegd, het is irritant. Misschien moet ik dan toch maar eens naar Android na 11 jaar iphone? Het wordt iig wel steeds beter. Kan ik straks alle pasjes in mijn telefoon kwijt (bank, rijbewijs, etc)..
Inderdaad een beetje onzin om te zeggen dat het in de landen om Nederland heen duurder is. Het gratis account van N26 is al eerder genoemd en daar heb ik al vanaf het begin Apple Pay bij. HSBC heeft dus ook gratis accounts met gratis Apple Pay. En sinds kort heb ik in Frankrijk een (wederom gratis) account bij een dochteronderneming van Crédit Mutuel, en je raadt het al: met gratis Apple Pay! Waarom kan het wel gratis in Duitsland, Frankrijk en de UK (edit: en dus ook in België), maar niet in Nederland, als het betalingsverkeer zo goedkoop en efficiënt is??
Ik wil helemaal niet extra betalen.
Laat maar lekker weg blijven dat Apple pay.
Nederlandse Banken zijn geldwolven! Onzin! Bij meeste Europese landen kan je gratis rekening openen met Apple Pay erbij. Kost niks extras!
Maar inmiddels ben ik zelfs bereid om extra te betalen om Apple Pay te gebruiken. Nu heb ik naast ING ook Bunq alleen om Apple Pay te gebruiken, maar wanneer geldmaat komt, ga ik volledig overstappen naar Bunq.
Apple heeft zichzelf op de radar geplaatst van het EU-comité aangevoerd door de “beste” vriendin van Alphabet-Google en Facebook om Apple Pay. De europese bankenlobby heeft een onderbouwde klacht ingedient. Apple stopt een $23 kostende high-end NFC-chip van NXP (ja zullie) in de iphone 6 en hoger. Deze NFC-chip is de Bentley Arnage onder NFC-chips omdat Apple Inc. in hun wijsheid een kleine duitse firma opdracht heeft gegeven om een zgn. NFC-Booster toe te voegen. Normaliter heeft een NFC-chip een bereik van 3 – 6 cm, neeeen de NFC-chip die Apple ons wel laat rekent maar niet laat gebruiken heeft een bereik van 30 – 45 cm. Apple Inc. staat toe dat vrijwel elke bank zijn/haar eigen app in de Appstore kan hebben. Binnen in elke bankapp kun je vrijwel elke bankhandeling doen zolang je een internetverbinding hebt. De NFC-chip kan tot nu toe uitsluitend gebruikt worden door Apple’s betaalsysteem en een gezondsheidsapp. Eigenlijk hebben wij met ons debetcardsysteem Apple Pay helemaal niet nodig maar laat Apple de functionaliteit van de NFC-chip openstellen voor andere apps om bijv. langs in- en uitcheckpoortjes bij OV te lopen met GPS geactiveerd en banken over de gehele wereld de NFC-chip gebruiken voor contactloos betalen met hun bankapps. Amen!
Ik ben niet bereid om extra te kunnen betalen voor Apple Pay.
De brief mag dan echt zijn, de inhoud is dan wel weer bullshit.
Gaat allemaal om wie is de eigenaar van de data. Als ze dat met “veeleisend” bedoelen, dan hebben ze wel gelijk.
Het is mij nu wel duidelijk waarom de Nederlandse banken elke keer naar Apple wezen als de reden waarom Apple Pay ik Nederland niet zou kunnen. Feitelijk weigeren deze Nederlandse banken dus gewoon niet per transactie een vergoeding aan Apple betalen. Het punt dat het moeilijk zou zijn en dat Apple allerlei eisen stelt, is natuurlijk geen reden. Ze hebben inmiddels jaren de tijd gehad om dat uit te zoeken.
Ik hoop eigenlijk dat Apple zelf met de PODS2 wetgeving hun eigen Apple Pay kan gaan aanbieden, en daarmee de Nederlandse banken kunnen omzeilen. Wedden dat alle NL banken dan snel hun Aplle Pay optie gaan activeren? Volgens mij hebben ze die Apple Pau functionaliteit allang klaar staan…
Volgens mij is het zo dat banken niet extra mogen vragen voor Apple Pay van Apple. Jammer want ik zou ook best extra willen betalen zodat ik geen pasjes meer mee hoef te nemen.
Dé vraag is, bunq wil wel, maar mag niet. Van Apple niet roepen ze, maar is dat zo? Wat zou Apple het uitmaken wie hun dienst gebruikt. Of is bunq te klein? Wordt bunq niet, indirect, tegengehouden door de NL banken? Zou er een deal liggen met bv ING, maar die ‘t niet meer willen invoeren? Wie-o-wie weet het?
P.S. Brief van Rabo lijkt op hun e-mails die ik wel eens krijg, dat m’n rekening is geblokkeerd, en ik ff op een link moet klikken om m’n gegevens te wijzigen. Terwijl ik niet eens een Rabo-rekening heb. 😉
Ik heb een hoesje om m’n iPhone met pasjes er in en ik kan het hele ding gewoon bij het betaalapparaat houden en contactloos betalen. En voor meer dan 25 euro nog even de pincode intoetsen. Heeft ApplePay dan nog voordelen?
We betalen met z’n allen genoeg aan kosten aan al die waardeloze banken. Geef klanten nou gewoon eens wat zij willen. Zij willen Apple Pay!
Er is helemaal niets uit te zoeken voor de banken. De afspraken in nederland zijn duidelijk. De wetgever heeft afspraken lopen dat er maximaal 2 cent per transactie als heffing aan de banken betaald mag worden vanuit de winkeliers. Als je dat zo graag anders wilt zien omdat Apple niet wil inschikken, verwacht je dan dat de banken er maar op toe moeten leggen?
Als je deze regels graag aangepast wilt zien, moet je helaas wachten tot zeker december 2020 en gaan praten met winkelierslobby en onze overheid in Den Haag.
Waar halen de gebruikers oa op deze website toch vandaan dat nederlanders massaal Apple Pay willen? Dat leeft totaal niet. De reacties hier geven al weer dat er ook andere geluiden zijn.
Het gaat niet alleen om wat JIJ betaalt, maar ook om contracten en afspraken met winkeliers, daar kun je als bank niet zomaar van afwijken. In nederland zijn daar vaste afspraken over.
Ik snap die drukte om Apple pay nog altijd niet.
Zou het niet heel veel beter zijn als Apple met de overheden zou samenwerken om een digitaal paspoort en een digitaal rijbewijs op de markt te brengen?
Zelf zit ik daar veel meer op te wachten.
Mensen. Als je wilt klagen klaag dan bij Apple. Ze willen overal maximaal aan verdienen. We mogen blij zijn dat betalen in NL zo goedkoop is! Ik baal er ook van dat we geen Apple pay hebben, maar Apple zou zijn houding eens moeten veranderen.
Laat maar zitten…! Ik begrijp de banken. Ook ING volgt Apple altijd op de voet. En hebben volgens mij vlak na introductie Apple Pay wel ‘s daarover gepubliceerd.
Het is hier geen Amerika, waar iedereen dure creditcards heeft en dat blijkt Apple niet te begrijpen. En overigens: ik moet de eerste bank nog zien die ‘gratis’ werkt. Vroeger betaalde je accountkosten niet apart, maar was het verwerkt in andere kosten. ‘Gratis’ bestaat niet bij banken. Tja..alleen de rente die je krijgt… die is bijna gratis … 😂
Monese staat er ook bij in belgie, zou in nederland ook moeten werken volgens mij. Basis is UK als ik het goed begrijp.
Gebruik gewoon Payconic! 😉
Een beetje een knullig briefje van de Rabobank… maar inhoudelijk wel waar natuurlijk.
Al dat gezeur over banken is in sommige gevallen terecht, maar wat betalingsverkeer betreft helemaal niet. Er zijn weinig landen waar het tegen zulke lage kosten en met zo weinig storingen verloopt als in NL, en dat herken je en waardeer je vaak pas als je eens ergens anders een rekening opent. En dan niet bij één van die lekker hippe challengers die geen geld verdient en dus op langere termijn ook niet kan blijven bestaan….
Er zijn maar weinig landen te vinden waar een betaling met een pas (geen creditcard) een kostprijs heeft van een paar cent (met alle andere overhead voor de meeste winkeliers een tarief tussen 7 en 20 cent). Er is dan ook geen enkele reden om, een niet belastingbetalende multinational als, Apple hier een paar cent per transactie aan toe te laten voegen alleen omdat zij in de positie zijn om hun NFC chip af te schermen. Apple pay voegt ook inhoudelijk niets toe voor NL. Contactloos betalen kennen we allemaal al en de enige reden dat het nu niet met een iPhone kan is de blokkade van Apple.
En degenen die ervoor zouden willen betalen…. dat kan vaak helemaal niet. Wetgeving, om consumenten te beschermen, staat het vaak niet eens toe. En anders krijg je constructies dat er een hoger vast pakket bedrag betaald moet worden… je kunt wachten op een grote groep klagers.
Kortom, er is in NL geen enkele reden om iedereen op te zadelen met een extra tarief van €50-100miljoen voor een dienst die slechts voor enkelen wat toevoegt en die ook eenvoudig te realiseren zou zijn als de NFC chip gewoon open gezet zou worden voor gebruik door (betrouwbare) derden. Precies wat nu met PSD2 de banken ook gedwongen worden te doen voor dezelfde partijen die het anderson weigeren.
Enkele jaren terug moest je €0’10 of meer betalen als je wilde pinnen.
Daar waren we op tegen en het is nu gratis.
Maar wel weer €7,99 willen betalen voor Apple Pay. Omdat het Apple is?
Neuh..,,
Dus: banken zadelen ons op met situaties die we niét willen (crisis, graaien, verstoord moreel gedrag) en leveren niet wat we wèl willen.
Ik lees vaak “de mensen willen Apple pay”. “De mensen” betreft een overzichtelijke groep, veelal luidkeels actief op wat fora. In ieder geval zijn “de mensen” die ook nog bereid zijn “extra kosten te betalen” een zo geringe groep, dat zowel Apple als banken al jaren niet bewegen. Persoonlijk sta ik achter het standpunt van de banken:
– ronduit belachelijk dat de NFC chip die in mijn iPhone zit niet voor app bouwers openstaat. Ik heb het ding nog nooit kunnen gebruiken.
– Nederlandse banken hebben het betalingsverkeer gewoon puik op orde. Bankpas op de kaartlezer, 2 seconden wachten, klaar. Met open nfc chip had dit al lang in de banken apps gezeten.
– makkelijk roepen.. “Ik betaal wel extra, de ‘ouderwetse’ banken. ‘Ze willen niet’” gaat wel voorbij aan de realiteit. Voor zo een kleine groep infrastructuur aanpassen, contracten afsluiten etc dat is niet haalbaar.
Binnen een iPhone sub-cultuur forum moet niet worden vergeten dat er daarbuiten meer is dan alleen Apple. De Nederlandse banken ontwikkelen al jaren en lopen internationaal zeker niet achter. Wees vooral blij dat ze er zijn en niet zwichten voor in mijn optiek absurde eisen van een Amerikaanse “grootmacht” die ook nog eens graag het betalingsverkeer onder controle wil krijgen.
@Helmer: Amerikaanse afspraken gelden niet voor Europa. Je kan daarom deze niet een op een vergelijken. Sowieso is het betaal verkeer in Amerika anders dan in en Europa en met namen Nederland.
Ik verwacht met het psd2 dat Apple pay toch wel gaat komen alleen zul je Apple toegang moeten gaan geven tot jouw bank account met alle gevolgen van dien. Ben je daartoe bereidt? Geef je Apple inzicht in je account en zo al je transacties en wat je betaalt en betaalt krijgt?
Via het psd2 is dit mogelijk en kan dit de ‘achterdeur’ zijn die Apple zoekt om zijn Apple pay in Europa te introduceren buiten de banken om.
De extra betaling voor deze service wordt natuurlijk meteen verrekend met je bankaccount.
Helemaal mee eens. Onzin argumenten. Vorig jaar lanceerde Bunq Apple pay in NL. Maar moest het van Apple direct terugtrekken. Niks met geld te maken.
Trouwens krijg je hij Bunq premium 3 passen. Is goedkoper dan 3×4,80.
Eindelijk ‘ns iemand die een heldere uitleg geeft en zegt waar ‘t nu eigenlijk om gaat.
Kijk eens buiten de grens zou ik zeggen. Ik heb drie accounts bij drie verschillende banken (bezig met overstappen) en betaal niks. Ook geen extra of verstopte kosten. Één bank misschien een “hippe startup”, de volgende onderdeel van één van de grootste banken in Frankrijk en de ander nota bene een dochteronderneming van het Nederlandse ING (!!). Inclusief Apple Pay, credit card (2 ervan gold cards), een gedeeld account, lagere transactiekosten voor dollar betalingen dan Nederlandse banken, prima apps en websites.. Wat wil je nog meer?
Rabobank zegt altijd we volgen de laatste ontwikkelingen of wat de markt vraagt. Nou niet dus, begin vorig jaar ook al saldochecker van de watch gehaald. Maar wel met allemaal eigen oplossingen komen..
@GH: Hier ben ik het helemaal mee eens!!
@Mick: ik heb ook n26 maar krijg deze toch niet op apple pay.
@Richard Schouten:
Meneer Dohmen, bedankt voor je vrijwillige storting hahaha
Wat boeit de netheid van de brief, het gaat om inhoudt azijn pissers.
Ik betaal ook graag wat extra voor Apple pay, alleen al de uren die ik kwijt ben over het lezen van artikels erover. Had ik al dubbel kunnen terug verdienen dmv van betaald werk 😂
@Jafo:
Ik snap je vraag maar ik gebruik 1 keer per jaar een paspoort en 20 keer per week mijn iPhone om te betalen met Apple Pay. Het is ongelofelijk handig om overal te kunnen betalen met je telefoon. Je kansen hele avond uit, eten, drinken, bioscoop, parkeren zonder een portemonnee mee te nemen. Een digitaal paspoort is dan toch een niche.
@Michel.F: Die omweg van Bunq is echt een wassen neus. Met twee aangepaste instellingen werkt Apple Pay weer. Ook met je Apple Watch. En als het eenmaal geactiveerd is zet je alle instellingen weer terug.
Laat de keuze gewoon aan de klant, Geen Apple Pay betaal je niets extra.
Als je Apple Pay wilt betaal je er gewoon voor, dan maak ik zelf wel uit of ik het extra’s wil betalen.
Lekker kortzichtig dat het te duur is, zoals meerdere keren hierboven aangegeven zijn er genoeg Europese banken die Apple Pay aanbieden voor nop. De Rabobank probeert wel te innoveren met bijvoorbeeld toekomstige transactie (die telkens weer terugkomen ook al zet je ze uit) etc, maar het zijn nog steeds ouderwetse logge banken.
Ik wil zelf nog niet volledig overstappen op Bunq, ze maken nog verlies en dat baart mij nog zorgen.
Wellicht dat de CC van Apple (mocht die ooit in NL uitkomen) de oplossing gaat geven, ik zou die namelijk direct bestellen.
@Rv: Kan je mij dan uitleggen waarom bijvoorbeeld GooglePay ook niet hier in Nederland beschikbaar is?
Of iemand anders?
Maar volgens mij werkt ApplePay beter (icm Bunq) dan contactloos betalen met je pas. Dat laatste gaat nogal eens mis, maar dit heb ik met ApplePay nog nooit meegemaakt dat het weigert.
Al die ‘extra kosten’ valt volgens mij ook wel weer mee. Als je uitgaat van 0,15% per transactie, okay het is niet niks. Maar als je kijkt naar al je pin/credit card transacties in een maand tijd en je neemt daar 0,15% van… ik denk dat de meesten niet verder komen dan hooguit een paar euro per maand. Een bank die geld verdient met mijn geld zou dat makkelijk moeten kunnen bekostigen, maar goed, als ze dat niet willen, dan lijkt het me toch niet zo heel ingewikkeld om het als een add-on op een betaalpakket aan te bieden voor een extra maandbedrag. De infrastructuur in Nederland ligt er al en ook de beveiliging met Apple Pay is prima in orde.
ABN-AMRO doet het wel met sleutelhangers en ringen voor € 0,50 per maand, dan lijkt een opstap naar een duurdere optie me niet zo moeilijk. Ben wel benieuwd wat die aanvullende eisen van Apple dan zijn die het zo moeilijk / onmogelijk zouden maken. Apple kennende zijn die waarschijnlijk absurd, maar daarmee nog niet perse onmogelijk zoals b.v. bunq laat zien.
De Rabobank heeft in 2018 drie miljard € winst gemaakt! Lijkt mij dat een kleine geste als Apple Pay toch tot de mogelijkheden moet behoren?
@Super Mario: Ja tuurlijk en dan is je telefoon leeg, ja meneer alcohol controle mag ik u ID zien.
Pakt telefoon o shit hij is leeg, of nee gaat niet me telefoon is gestolen.
of op straat je telefoon wordt gestolen, ja hoe ga je aangifte doen je rekening etc blokkeren.
Goh ik heb niks meer want ik doe alles met 1 device, denk toch eens na man dit moet je niet willen.
Of de telefoon valt is stuk ergens en je moet betalen, sta je dan in restaurant of bioscoop of iets.
De banken moeten zich trouwens eens niet zo aanstellen. Linksom of rechtsom: de klant betaalt sowieso. Je betaalt nú al voor de pinkosten: zit bij de prijs inbegrepen.
Verder kost het mij bijvoorbeeld meer aan rente als ik een week een tientje rood sta, dan dat ik een jaar 1000€ op mijn “spaar” – rekening heb staan.
Ze moeten hier in Nederland niet zo zielig doen en gewoon eens klantgericht denken.
Apple Pay is een voorbeeld; esim en een app voor de Apple TV van de kabelaars is er ook zo een (meen dat alleen T-Mobile zo’n app heeft).
Helemaal mee eens! De Apple-liefhebbers hier willen natuurlijk graag Apple Pay en roepen allemaal dat ze daar ook graag voor willen betalen (geloof ik best!), maar iedereen die hier roeptoetert dat banken ouderwets en niet klantgericht zijn gaan even voorbij aan (a) ‘t feit dat er daarbuiten nog een veel grotere groep is die nu al prima tevreden is met de huidige mogelijkheden en dus helemaal geen behoefte heeft aan Apple Pay en (b) er gewoon wetgeving in ons land is die niet te vereenzelvigen is met het verdienmodel van Apple. Ook ik ben Apple liefhebber, maar ik verdom het toch om Apple te gaan betalen voor een electronische betaalmogelijkheid op MIJN rekening. En met de invoering van PSD2 peins ik er al helemaal niet over om Apple toegang te geven tot mijn financiële gegevens.
Kijk ook ‘ns in de landen om ons heen, bv Duitsland. Het betalingsverkeer in ons land is al veel verder gevorderd als ‘t gaat om electronisch en contactloos betalen. Het fenomeen Apple Pay voegt daar gewoon té weinig aan toe, zeker niet als daar extra voor betaald moet worden.
Jammergenoeg heb ik geen rekening bij de Rabobank. Anders had ik hem bij deze opgezegd…
@Marc: Betaal je bij die bank ook niet met je data? Is de privacy daar net zo goed geregeld als bij de Nederlandse banken?
@Wut: Ik betaal al bijna twee jaar alles met m’n telefoon maar nog nooit heeft een kassa medewerk(st)er raar opgekeken, doe vrijwel dagelijks minimaal 1 transactie.
Handig is het wel 🙂 (totdat je een keer bij een onbemand tankstation staat, dan kan je niets)
En dat zegt een bank?
Daarin vergis je je. Ik denk dat het al een ruime schatting is als 1% van de klanten Apple Pay wenst. De grote meerderheid heeft Android. Zelfs onder de iPhone bezitters zal het niet overlopen van enthousiasme. De reageerders hier vormen nu niet bepaald een afspiegeling van de doorsnee iPhone gebruiker.
@Toine: vooral met een Apple Watch is het erg interessant. En die worden steeds meer verkocht. Al gezegd wat een geweldige upgrade de Apple Watch 4 is? 😇
@Toine: Maar het is goed om te lezen dat Android Pay wel beschikbaar is voor een ieder in Nederland 😉
Maar even zonder gekheid; in België is het beide beschikbaar, maar zijn er meer transacties met Apple Pay.
Zijn er buiten Bunq andere truukjes met Maestro? Ik begrijp uit de diverse zoektochten dat alleen een Debit card bij een buitenlandse bank niet altijd handig is? Dan werkt het ineens op veel plekken niet. Maestro is dus het beste maar het lijkt erop dat alleen Bunq die combi heeft.
Bunq voor alleen Apple Pay is mij te duur
Ik betaal nu ook voor pinpassen en betaalpakketten bij de ING dus als extra dienst (mijn keuze) zou ik het waarderen als ze het invoeren.
Relatief goedkoop? Ik Polen bijna alle bankrekeningen zijn gratis, letterlijk. Hun hebben al lang apple pay, ook zelfs bij de Poolse ING.
Wat een gezeur weer over de banken, terwijl het probleem hier is dat Apple geen concurrentie duld mbt contactloos betalen.
Ik betaal al twee jaar contactloos via m’n telefoon met de ABN Wallet.
Maar aangezien Apple de NFC niet beschikbaar stelt kan dat niet op de iPhone, terwijl Apple voorheen gemeld had dat met iOS 10 de NFC chip beschikbaar zou komen voor derden, nou, mooi niet dus, want Apple Pay levert ze veel geld op. En dan zeggen mensen dat de banken graaiers zijn, maar als er een bedrijf is dat graait, dan is dat Apple wel.
@Toine: 61% Android en 37% iOS.
Dus geen 1%
Wat is de toegevoegde waarde voor een bank als deze koppelt met apple pay? Juist helemaal niets, sterker ze verliezen het alleenrecht op de klantgegevens en de data van valuta stromen. Als ik bank was zou ik precies hetzelfde doen. En zeg nou zelf, snel iets betalen met de pin ot chip in je bankpas is toch ook geweldig en je hoeft nooit bang te zijn dat de batterij leeg is. Win-win
ik zal niet meer betalen als ik applepay zou gebruiken. Ook kan ik mij best voorstellen dat banken de Apple arrogantie beu zijn. Het MOET altijd op de manier die Apple voorschrijft. Dit moet iedere Apple gebruiker wel kennen. Je mag niet eens een oplaad snoer van de action gebruiken, want dan gaat natuurlijk je iPhone kapot. En voor een nieuwe linker of rechter AirPod moet je eerst een afspraak maken alvorens je ‘m kunt kopen, waarvoor je vaak dan ook nog minstens een uur moet wachten.
Tuurlijk, veel van de Apple fans hier ziet Applepay graag komen, maar “gewone” iPhone gebruikers boeit het geen reet.
Als enige van de drie grootbanken heeft Rabobank zijn winst in 2018 weten op te voeren. Drie miljard euro hield de bank over aan het afgelopen jaar, een stijging van 12 procent. De winst bij ABN Amro en ING over 2018 daalde met respectievelijk 15 en 4 procent.
Dan moet Apple Pay er toch wel vanaf kunnen?
@Ruud: Ruud, en de houding van de banken is niet arrogant? Door te denken dat wij dit niet nodig hebben???
De houding dat de hele goegemeente zou vinden dat we ‘t wél nodig hebben is anders ook best arrogant, vind je niet?
Ach, dan maar geen Apple pay
Als banken apple al te duur vinden, wat moet de gemiddelde consument dan wel niet van Apple vinden.
Nee, mensen hebben dit ook niet nodig. Je pinpas met chip werkt prima, en is goedkoop. Zoals ik al vertelde, hier op dit forum weten mensen er alles over, zijn Apple fan, en ja, dan is applepay wel leuk, als extraatje. Iedere andere gemiddelde iPhone gebruiker zal het een worst zijn. De houding van de bank is dan ook niet arrogant maar efficiënt.
100% met Ruud eens. Bovendien moeten alle andere klanten ook forse verhogingen betalen omdat het anders waarschijnlijk niet uitkomt met Apple Pay. No thank you.
De gewone klant weet niet dat Apple Pay bestaat. Dat wilt niet zeggen dat ze het niet gaan gebruiken of het niet handig gaan vinden als ze er de beschikking over hebben. Ik vind het wel arrogant dat banken menen te kunnen bepalen wat ik als klant wil, derhalve is de houding van de Nederlandse banken stuitend. En onze providers doen daar niet veel voor onder. Dat er hier mensen zijn die dit gedrag van ‘wij bepalen wat goed is voor jullie’ goed praten vind ik onbegrijpelijk.
Net zo goed dat ik het onbegrijpelijk vind dat er mensen zijn die het maar ok vinden dat de banken hun prijzen omhoog moeten gooien omdat een select groepje apple-gebruikers zitten te springen om apple-pay. Wat waarschijnlijk niet eens in de tienduizenden loopt. Van hetzelfde pak een laken.
Het is natuurlijk te bizar voor worden dat heel nederland moet opdraaien voor een betaalsysteem van Apple wat niet rendabel te maken is in dit land, omdat we al tientallen jaren de betaalvergoedingen en pakketprijzen laag houden.
Zodra nederlanders voor iets extra’s moeten betalen haken ze af. Daarom zal bunq ook nooit een hele grote bank worden. Veel te duur. Leuk voor een groepje tech- en feature-liefhebbers, maar verder voegt dat weinig toe.
Als je je eerst iets meer in de materie verdiept en de eerdere posts hier ‘ns doorleest, dan kun je lezen dat ‘t niets te maken heeft met ‘bepalen wat goed is voor jullie’. ‘t Is met de eisen van Apple, de geldende wetgeving én volop aanwezigheid van (betere) alternatieven, gewoonweg geen reële en haalbare optie. En gelukkig zijn er hier ook genoeg reageerders die, ondanks hun voorkeur en liefde voor Apple, zich dat heel goed realiseren. Er is meer in de wereld dan alleen Apple.
Ooit was er een NFC chip van de Rabobank die je op je gsm kon plakken, is dat niet alsnog te verwezenlijken
@Pascal: inderdaad, dat vind ik niet. Maar laat mij nou maar bepalen of ik het nodig heb…
Ja, maar daar laat onze wet- en regelgeving je in de steek. Want daarbij gaat ‘t dus in de eerste plaats niet om wat jij als individu en deel van een minderheid wel en niet wil. Jammer, maar helaas.
Mag ik trouwens vragen wat jouw ervaringen tot nu toe zijn met Apple Pay? Je geeft aan dat je al weet dat je ‘t nodig hebt, dan neem ik aan dat je er ook al ervaring mee hebt.
Wat een denegrerende reactie. Nu meen jij dus te bepalen wat goed voor mij is. Nogmaals, dat bepaal ik, als klant heb ik het recht om te vragen naar bepaalde dingen die ik als klant wens.
Waar lees jij in mijn reactie dat ik meen te moeten bepalen wat goed is voor jou? Ik krijg eerder de indruk dat jij vindt dat jouw behoefte ieders behoefte zou zijn. Inderdaad staat ‘t jou als klant altijd vrij om je wensen kenbaar te maken. Maar accepteer ook dat die wensen niet altijd ingewilligd kunnen worden. De redenen daarvoor heb ik eerder al genoemd.
Heel mooi dat Apple Pay als je het hebt maar ik zit er niet om verlegen en ik ga er zekers niet voor betalen. Heb mijn bankpas toch altijd bij mij (hoesje iPhone). Dus die hele heisa dat je mag betalen om via je iPhone/Apple Watch te betalen…
Het zou voor Apple slim zijn om t gratis aan te bieden. Want dan verkoop je wel telefoons en eventueel Apple music en mogelijk een iPad omdat het mooi met elkaar werkt. Nou verlies je mogelijk klanten aan Android , heb zelf ook nagedacht om dan maar naar Android te gaan. Doe ik persoonlijk eerder dan naar een andere bank of die buitenland constructie wat ook prijzig is. Mogelijk houdt het ook mensen tegen om van Android naar Apple te gaan, Vooral als je al ergens bent blijf je daar eerder als iets elders slechter is.
Hoe je t ooit wend of keert, dit is en blijft een smoesje van de Rabo bank. Of welke bank dan ook. Nederland een van de meest efficiënte qua kosten? Als dat echt zo zou zijn dan zouden we überhaupt niks betalen voor een “betaalpakket”. Ik kom nog uit een tijd dat de bank dit gratis ter beschikking stelde. Het feit dat je moet betalen voor een betaalpakket om bij je eigen geld te kunnen en mogen komen is dan al een erg kromme gedachte. Maar natuurlijk moeten die bonussen ergens van betaald worden. En als wij dan eens een extra service willen hebben in de vorm van Apple Pay dan kan dat natuurlijk niet. Want dat zou ten koste gaan van de bonussen natuurlijk!
Hoe je ‘t ook wendt of keert, wat u schrijft is klinkklare nonsens.
U heeft altijd betaald voor uw betaalpakket, direct of indirect; ook in het verre verleden. Banken zijn geen filantropische instellingen en nooit geweest ook. Alleen had u gewoon niet in de gaten dat u daarvoor betaalde omdat dat verweven zat. En als er anno 2019 moet worden betaald voor het gebruik van Apple Pay dan wordt dat gewoon afgewenteld op de gebruikers (lees: rekeninghouders). En daar ligt dus ook een belangrijk deel van het probleem, zoals hierboven al meermaals is aangegeven.
Btw: Rabobank betaalt helemaal geen bonussen aan haar bestuurders. Andere banken doen dat inderdaad wel.
(Red.) Reactie van Rabobank toegevoegd, nadat ING heeft aangekondigd Apple Pay te gaan aanbieden in Nederland.
Onzin allemaal
Heb 3 rekeningen in Amerika en die zijn Geheel GRATIS
2 betaal rekeningen en 1 spaarrekening
Aan beide betaalrekeningen is Apple pay gekoppeld en dit is ook volledig gratis voor mij als klant
Dus met andere woorden als ze dat in Amerika kunnen en toch winst maken (banken verdienen immers geld met ons geld) dan moet dat hier in ons kikkerlandje toch ook mogenlijk zijn
Maar ja hier houden ze ons voor de gek en moeten wij betalen om de zogenaamde service die tegenwoordig ver te zoeken is
Maar goed wij in Nederland hebben een grote mond maar uiteindelijk pikken wij alles
(Red.) Apple Pay in Nederland is nu ook beschikbaar. Dit is toegevoegd aan het artikel. Reacties zijn vanaf hier gesloten.
(Red.) Artikel bijgewerkt na beschikbaarheid van Apple Pay bij Rabobank.