Het heeft even geduurd, maar de eerder aangekondigde update voor Rabo Bankieren met nieuwe knoppenbalk is nu eindelijk beschikbaar. In de app kies je nu onderaan uit vijf opties om snel de belangrijkste handelingen uit te voeren. Ook is de mogelijkheid voor een betaalverzoek officieel beschikbaar en worden betaalverzoeken nu overzichtelijk op het startscherm weergegeven.

Rabobank met knoppenbalk voor navigatie
Een maand geleden konden we bij iCulture als eerste melden dat de Rabobank een grote update gepland had voor de iOS-versie van de app. Behalve de nieuwe betaalverzoeken (daarover hieronder meer), heeft de app ook een geheel nieuwe indeling gekregen dankzij de komst van de knoppenbalk. In plaats van het zijmenu, vind je nu onderaan de vijf belangrijkste onderdelen van de app: Overzicht, Zelf regelen, Overboeken, Contact en Meer.
Bij het kopje Overzicht worden al je eigen rekeningen en betaalrekeningen verzameld en bij Zelf regelen vind je informatie over je betaal- en spaarrekening en kun je bijvoorbeeld de namen wijzigen. Ook stel je hier Touch ID in, die je nu ook kunt gebruiken voor het ondertekenen van iDEAL-betalingen. Je kunt nu ook via de app een verzekering afsluiten, zoals een reisverzekering.
Het scherm voor Overboeken laat je sneller geld overmaken, terwijl je in het onderdeel Contact direct informatie kunt opvragen bij een medewerker of je lokale bank kunt bellen. Alle overige opties, zoals te verzenden opdrachten, veelgestelde vragen en meer, vind je onder de laatste optie in de knoppenbalk. De nieuwe navigatie heeft meerdere voordelen. Zo staan de belangrijkste onderdelen altijd op het scherm en zijn ze ook binnen handbereik. Voorheen stonden alle onderdelen opgekropt in een zijmenu die je moest openen via een knop in de linker bovenhoek.
Betaalverzoek bij Rabobank
De Rabobank laat je een betaalverzoek maken en deze zijn in de vernieuwde app prominenter weergegeven. Je maakt een nieuw betaalverzoek via Meer > Betaalverzoek, waarna je in het volgende scherm aangeeft hoeveel je nog tegoed hebt en om hoeveel personen dit gaat. Vervolgens verschijnen de betaalverzoeken op het overzichtsscherm, onder de eventuele spaarrekening. Hier vind je de twee oudste betaalverzoeken, waarna je direct naar een scherm kunt om alle overige betaalverzoeken te bekijken. Je kunt daar ook meteen een betaalverzoek opnieuw delen, wissen of een nieuwe aanmaken. De betaalverzoeken werden stiekem midden juli al toegevoegd (de oorspronkelijke geplande release van deze update) en is met terugwerkende kracht bij de vorige update-omschrijving toegevoegd, maar nu heeft de Rabobank de functie officieel gemaakt.
https://www.iculture.nl/gids/iculture-vergelijkt-betaalverzoeken-betalingen-apps/
Deze nieuwste update van de Rabobank is nu, ongeveer een maand later dan oorspronkelijk gepland, eindelijk beschikbaar voor iOS-gebruikers.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- WhatsApp vanaf nu met extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (23-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Instagram brengt Edits-app uit: nieuwe videobewerker voor content creators (en dit kun je ermee) (23-04)
- Deze apps laten zien hoe je elke video kan afspelen op je CarPlay-scherm (maar Apple wil het niet) (22-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
Werken zulke betaalverzoeken ook bij mensen die geen Rabobank hebben?
@Fp: tuurlijk. Het is gewoon een betaal link. Dus iemand met een bank welke ideal ondersteund klikt de link aan en betaald.
En met de verschijning van iOS 11 dit najaar hopen we natuurlijk dat Rabobank NFC gaat ondersteunen!
Is al zeker dat Apple dit voor financiële toepassingen toe gaat laten dan?
Ik dacht dat er enkel beperkte leesrechten beschikbaar kwamen?
Too little, too late! Ik ben al lang gillend we bij de rabo en hoop nooit bij ze terug te hoeven.
Echt wel. Beste besluit ooit. 👍
Wat is dan jullie alternatief?
Waarom, ben ik benieuwd. Wat was er zo vreselijk dat je er bent weggegaan en belangrijker nog: heb je het bij je nieuwe bank wel gevonden? Ik neem aan dat het niet alleen om een app gaat. Ik bankier zelf bij SNS en bij Rabo en gebruik beide apps. Ik vind er weinig verschil inzitten, moet ik bekennen. Ik heb geen ervaring met ING of ABN. Is het daar zoveel beter?
Nu eindelijk ook inloggen en betalen met Touch ID als je meerdere profielen hebt, bijvoorbeeld privé en zakelijk, super!
Ik zit zelf bij de ing en Rabo, maar moet zeggen dat langzamerhand de Rabo dichterbij de goede functionaliteit van de ing komt. Alleen die domme scanapparaat waar je je pasje in moet steken moeten ze rap weg doen.
KNAB 👍 helemaal nu je elke ideal betaling via qr-code met je bankapp kunt regelen. Geen gedoe meer met pasjes en readers
@Jochem: Jep ik ook knab.
Het hele online gedeelte van de rabobank was gewoon een ramp en tegen commentaar konden ze niet. Er is zelfs tegen me gezegt dat ik anders maar weg moest gaan bij hun terwijl ik me nooit tegen hun tekeer ben gegaan of verlaagd heb. Werd zelfs gestalkt door die gasten meteen een telefoontje als ik iets online plaatsen op bv Twitter of hun forum.
Nee heb er een paar jaar gezeten maar ga nooit meer bij ze terug als kreeg ik er geld bij. Hun App is een gedrocht de website slecht en kunt niet alles regelen. Dan die lijpe reader van hun zo’n dikke kast en niet te vergeten duur.
En heb je problemen doen ze niets voor je. Nee asociaale bank is mijn ervaring. Altijd de geijkte antwoorden van ze. Tenen krommend.
Ik heb nog steeds versie 4 van de app (het oude design zeg maar)
Met versie 5 was er een vloed van commentaar dus heb die links laten liggen. Is het nu wel de moeite om up te daten?
Nu de watch app nog, die werkt echt voor geen meter. Je kunt alleen je saldo opvragen als je telefoon niet gelockt is en de Rabobank app op de achtergrond draait. Precies haaks op de essentie van de watch dus. Echt heel slecht, maak dan geen watch app.
@Dennis: versie 6 is vele malen beter dan 5, upgraden nu wel aan te raden
@Flieps:
Ja wel voornamelijk vanwegen de App. Die was simpelweg onwerkbaar. En dat was met m’n zaak niet te doen dus had eigenlijk geen keuze. Maar na de houding van de rabobank is terugkeer geen optie.
Ik doe alles via de App nu knab.
Kom nooit op de site dus als die App niet werkt heb ik wel een probleem.
Als je een vraag hebt bij de rabobank krijg je iemand aan de lijn of chat die niets weet niets kan vertellen maar alleen een standaard antwoorden lijst heeft. Net als in de appstore reviews, allemaal copy paste werk. Lijkt super goed en vriendelijke maar doen er verder niets mee.
Dus nu onder elk bericht dat ik zie m’n onvrede geven en met elk device dat ik in m’n handen krijg een 1* review maken en lekker lastig vallen via Twitter. Heb ze de kans geboden om excuses te maken maar dat is te hoog gegrepen voor ze.
@Dennis: Cool. Ik ook. Moet wel elke keer de registratie wegklikken, maar dat heb ik er wel voor over. En is het echt een verbetering nu? Ik zie in de afbeelding die de Rabo zelf plaatst op het openingsscherm wel drie hele rekeningen staan en het scherm is vol. Op de oude manier staan netjes alle 10 de rekeningen onder elkaar (spaar en ook van de kids). Ik kijk eerst wel even welke storm er nu weer oplaait.
Hoi Kris, wat is er dan beter? Ik lees een hoop oud zeer bij ex-klanten die het kennelijk nodig vinden toch negatief commentaar te geven, maar ik lees weinig positiefs van gebruikers. En in het artikel hierboven zit geen waarde oordeel, alleen een kille opsomming en een verwijt dat het een maand te laat is. Geen euforie “met deze versie is de rabo eindelijk weer op het niveau voordat ze zogenaamd aan het verbeteren waren”.
App wordt steeds beter zo as ik dit zo lees 🙂
Die betaalverzoeken zijn hetzelfde als wat de “tikkie” app doet of niet? Behalve dat het enkel voor rabobank klanten is natuurlijk.
Zo ja dan gebruik ik de tikkie app niet meer
Vreemd, ik ben altijd vrij kritisch maar heb hem problemen met de App of de website!
@Dennis: Ik vind persoonlijk van wel. Inmiddels is de performance echt wel prima en wordt er steeds meer nieuwe functionaliteit toegevoegd. Het tippingpoint is duidelijk bereikt!
@Mook: Klopt is hetzelfde. Heb tikkie zelf nog wel maar die gooi ik er denk ik binnenkort vanaf nu het allemaal in 1 app kan.