Nieuwe app van de Rabobank: geniaal idee of teveel poespas? (interview + screenshots)

De Rabobank werkt aan een nieuwe, webgebaseerde app die nogal wat reacties teweeg bracht. iCulture interviewde Marcel Hoeveman van de Rabobank over de nieuwe app en verzamelde reacties van betatesters en gebruikers.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

rabobank-bankieren-app-nieuw

De Rabobank gaat een vernieuwde app uitbrengen, zoals je gisteren al op iCulture kon lezen. Dat leverde nogal wat reacties op van lezers, die zitten te popelen om de nieuwe app te gaan gebruiken. Het riep bovendien heel wat vragen op: zit er betere beveiliging met Touch ID in, kun je transacties doorzoeken en wanneer komt iOS aan de beurt? iCulture interviewde daarom Marcel Hoeveman van de Rabobank over de nieuwe app, maar informeerde ook bij testers en gebruikers waarom ze zo kritisch reageren op de nieuwe app.

Nieuwe Rabobank-app: een verhaal met twee kanten

Tijdens het interview werd ons al snel duidelijk, dat er nogal wat botsende krachten en meningen circuleren rondom dit project. Rabobank is met de blik op de toekomst ervan overtuigd dat het nieuwe responsive platform waaraan ze bouwen een uniforme klantomgeving gaat opleveren. Het draait niet meer om de app, maar om de beleving van ‘persoonlijk’ en ‘dichtbij’. Maar iCulture-gebruikers verwachten iets heel anders: ze willen wél een nieuwe native app, met ondersteuning voor (veiliger) bankieren met Touch ID en doorzoeken van transacties. Waar ze niet op zitten te wachten, is een fancy design met animaties. We hebben in dit interview geprobeerd om die uiteenlopende meningen zo afgewogen mogelijk te presenteren.

rabobank-app-2 rabobank-app-1

Nieuwe Rabobank-app: de feiten

  • De nieuwe Rabobank-app komt in september beschikbaar voor Android-gebruikers en in oktober voor iOS-gebruikers. De Bankieren Plus-app is nu al te downloaden, maar er is een speciale uitnodiging vereist om deze te kunnen gebruiken.
  • Er is – ook in de nieuwe app – sprake van een schil rondom een mobiele website (webviewer), dus geen native app. Dit is een bewuste keuze. Je kunt dus ook gewoon m.rabobank.nl bezoeken, als je de app niet wilt gebruiken of een oudere smartphone hebt.
  • Voor de nieuwe app is minimaal iOS 7.0 nodig, dus geschikt vanaf iPhone 4. Android-gebruikers moeten beschikken over versie 4.0 of hoger.
  • Er is (nog) geen ondersteuning voor Touch ID, Apple Watch en andere geavanceerde functies. De nadruk ligt op intuïtieve navigatie en makkelijk contact leggen met de bank. Geavanceerde technische functies komen pas op een later moment aan bod. Volgens de Rabobank zijn die geavanceerde functies technisch gezien wel mogelijk via de webinterface, maar zullen ze pas op termijn worden toegevoegd. Apple Watch heeft voor de Rabobank op dit moment geen prioriteit.
  • Inhoudelijk zal de toekomstige Rabobank-app voor klanten verschillend zijn. Alleen voor jou relevante functies zijn te zien, afhankelijk van je klantprofiel. Ook kan de Rabobank vanwege de web-app makkelijk A/B-testen uitvoeren. App-updates zullen minder vaak voorkomen, omdat alles online via de webomgeving kan worden geregeld.

Interview Marcel Hoeveman

marcel-hoeveman-rabobankMarcel Hoeveman is business manager online dienstverlening bij de Rabobank. In een telefonisch interview legden wij hem de volgende vragen voor.

iCulture: Een jaar of drie, vier geleden liep Rabobank voorop met de mobiele app, maar sindsdien hebben andere banken een inhaalslag gemaakt. Hoe gaan jullie zorgen dat de gebruikers weer enthousiast worden over de app?

Er is de afgelopen jaren toch genoeg gebeurd. We hebben de afgelopen anderhalf tot twee jaar de Beleggen-app uitgebracht, we waren de eerste met iDeal-betalingen en we hebben meerdere serviceprocessen live gebracht. Klanten zijn gebruik gaan maken van die serviceprocessen: je kunt een pincode en passen aanvragen via de app, een annuleringsverzekering aanvragen en bijvoorbeeld bij zakelijke gebruikers een tweede handtekening zetten. Er zijn dus wel degelijk verbeteringen doorgevoerd in de app. Vorig jaar hebben we op het eFinancials-congres een Watch-variant van de app laten zien. Dus we hebben het wel, het is alleen nog niet beschikbaar voor klanten.

rabobank-nieuwe-app-14 rabobank-nieuwe-app-15

De nieuwe app is eigenlijk een webview, hoe zit dat?

We zijn vorig jaar begonnen met het ontwikkelen van een responsive platform. De doelstelling is om één klantomgeving te maken voor alle devices, waarin alles volledig is geïntegreerd. Mensen bezoeken de Rabobank vanaf allerlei devices: overdag via een smartphone of tablet, ’s avonds via de desktop. De nieuwe responsive omgeving is adaptive aan de desktopkant. Dat wil overigens niet zeggen dat we alle devices ondersteunen, bij Android is dat 4.0 en hoger.

Gaan jullie het model van Facebook volgen, waarbij er feitelijk geen app-updates meer uitkomen, maar nieuwe functies per gebruikersgroep via een webinterface worden uitgerold?

Ja, dat is inderdaad de bedoeling. We zijn niet meer afhankelijk van app-updates en kunnen ook meer relevantie bieden. Bij de menu-inrichting bijvoorbeeld. Die kan worden aangepast aan het productenpakket dat je afneemt. Je krijgt geen creditcardfuncties te zien, als je geen creditcard hebt. Doe je niet aan beleggen, dan heb je ook geen knop voor beleggingen. En ben je vaak in het buitenland, dan kunnen we daar ook rekening mee houden.

Betekent het dat jullie ook A/B-testen gaan uitvoeren, waardoor bepaalde functies voor de ene groep klanten wel beschikbaar komen, maar voor de andere niet?

Dat doen we al.

rabobank-nieuwe-app-17 rabobank-nieuwe-app-16

Hoe zit het met ondersteuning voor Touch ID?

Met ondersteuning voor Touch ID zijn we al lang begonnen. Tijdens de lancering op 10 september is het er nog niet. Dat komt in een later stadium.

Noot van de redactie: Volgens een lezersreactie kan Touch ID-ondersteuning nog wel even op zich laten wachten. Intern zou de Rabobank er niet van overtuigd zijn dat Touch ID veilig genoeg is.

Bekijk ook

Touch ID instellen

Touch ID: alles over de vingerafdrukscanner in iPhone, iPad en MacBook

Touch ID is de vingerafdrukscanner die je in de iPhone, iPad en sommige MacBooks vindt. Het wordt gebruikt om je toestel te ontgrendelen en toestemming te geven voor aankopen en dergelijke. Hier lees je hoe het werkt.

Wanneer zijn iOS-gebruikers aan de beurt?

Omdat we een brede klantenkring hebben, hebben we gekozen voor een gefaseerde uitrol. We bieden in de app bijvoorbeeld chatsupport en dat kunnen we niet in één keer aan de volledige gebruikersgroep aanbieden. Het gaat dus stap voor stap. We doen dit op basis van klantgroepen, per besturingssysteem. Android is op 10 september als eerste aan de beurt, dat is toeval. De eerste 2 à 3 weken krijgen Android-gebruikers een uitnodiging om over te stappen naar de nieuwe app. Daarna zijn iOS-gebruikers aan de beurt. Dat zal in oktober zijn.

rabobank-app-4 rabobank-app-3

Wat gaan jullie doen aan de kritiek die er momenteel heerst? Er gebeurt veel, maar gebruikers zien dat niet en willen gewoon een goede app.

We zijn de afgelopen maanden bezig geweest met een groep van 1500 klanten, om de apps te testen. Dat heeft zo’n 6 à 7 maanden in beslag genomen en er zijn 6 tot 7 feedbackrondes geweest. Die groep is zo breed mogelijk: jong en oud, zakelijk en particulier. Klanten hebben ook nu nog de mogelijkheid om feedback te geven vanuit de app. De laatste toets hebben we gedaan met een kleine groep, die niet eerder bij het testtraject betrokken is geweest. Zij waren unaniem enthousiast. Onze klanten vonden het belangrijk, dat ze direct contact kunnen leggen met een medewerker van de bank, dus die functie hebben we voorrang gegeven. De foto van de medewerker die je ziet is echt, je krijgt echt contact met iemand van jouw lokale bank. Voor ons gaat het om de navigatievorm. De prioriteit ligt bij concrete functies zoals doorzoeken van transacties. Wat er nu in de app zit, is wat het meest werd gevraagd door door de testers. Bij de doorontwikkeling van de app komen later pas de technisch geavanceerdere functies aan bod.

rabobank-app-5 rabobank-app-6

Maar wat gaan jullie nou echt concreet doen, om te zorgen dat gebruikers ook blij worden van de nieuwe app?

We hebben een grote groep klanten en hebben gemerkt dat de meningen nogal verdeeld kunnen zijn. Sommige klanten oordelen op basis van device, functie of design. Wij kijken naar daadwerkelijk gebruik en hebben ruimschoots vertrouwen dat mensen het zullen waarderen. Wat we concreet gaan doen, is luisteren naar feedback. Er zit een knop in de app waarmee mensen ook straks nog feedback kunnen geven, zodat we kunnen blijven inspelen op de behoeften van klanten.

Maar wat vinden de gebruikers?

Vanuit het projectteam bij de Rabobank lijkt alles onder controle. Er ligt een mooie visie over het maken van een responsive platform, waardoor de bank minder afhankelijk is van specifieke toestellen. Het project loopt lekker op schema en het webcareteam heeft het druk om op Facebook alle vragen te beantwoorden. En toch zijn de meeste reacties niet positief. Hoe kan dat?

rabobank-nieuwe-app-10 rabobank-nieuwe-app-11

Na gesprekken met testers en gebruikers werd ons één ding duidelijk: de Rabobank had wellicht iets beter de verwachtingen moeten managen. De focus lag nu erg op het proces en op het realiseren van de visie. Achter de schermen werd blijkbaar hard gewerkt aan het nieuwe platform, maar dat drong niet door tot de gebruikers. In hun beleving zitten ze al twee jaar te wachten op een nieuwe app, terwijl ze ondertussen horen dat appgebruikers bij andere banken wél leuke nieuwe functies erbij krijgen. Touch ID, stemherkenning, saldo ontvangen op je Apple Watch: het kan vaak wel bij andere banken. Terwijl je in de Rabobank-app niet eens transacties kunt doorzoeken.

Wat ook meespeelt (iets dat terecht werd genoemd door Hoeveman) is dat de verwachtingen van zo’n grote gebruikersgroep erg variëren. Terwijl er bij iCulture-lezers wordt geklaagd over het verouderde uiterlijk en de soms wat onlogische bediening van de oude app, hebben Android-gebruikers een heel andere mening. “Wat was er mis met de oude app?”, vragen ze zich af. OK, je moest soms wat rare sprongen in de app maken om een transactie uit te voeren, maar als je eraan gewend raakt, weet je niet beter. Het nieuwe uiterlijk met animaties en contactfoto’s lijkt niet bij iedereen in de smaak te vallen.

Het lijkt wel of ik in een soort contactapp voor jongeren zit. Het heeft een hoog Hyves-gehalte, zeg maar.

Heel leuk een ’totaalomgeving’, maar ik denk dat dat gewoon niet werkt. Juist bij een bank wil je een duidelijke, native app die de mogelijkheden van het besturingssysteem benut. Als ze een website gebruiken zijn dingen als Touch ID en Apple Watch-ondersteuning dus zo goed als uitgesloten. Dát is wat het gebruik voor mensen makkelijker, duidelijker en fijner maakt. Waarom zou je uberhaupt dan de moeite doen om er een app van te maken? Laat mensen dan de website gewoon bezoeken.

Hoog tijd voor een update. Ben wel benieuwd of het deze keer wel goed wordt; dat iOS en Android hetzelfde uiterlijk krijgen boezemt weinig vertrouwen in. Een herkenbare Android user experience zal wel teveel gevraagd zijn.

rabobank-nieuwe-app-12 rabobank-nieuwe-app-13

Verouderde look misschien maar hij doet het wel. De look en feel van een bank app maakt me niet zoveel uit. Touch ID en nog beter, Apple Pay, daar kunnen ze zich veel beter op richten.

Heb door de look&feel totaal niet het idee dat ik met een serieuze bankieren-app te maken heb. Het zou voor mij zelfs reden zijn om van bank te wisselen.

Alles moet maar ‘hip’ enzo worden. Joh, geef me liever een duidelijke app die gewoon werkt.

Je bent met belangrijke dingen bezig dus hoeft het er niet uit te zien als een Facebook of Twitter-app.

Dat je dan een nieuwe app maakt, maar geen ondersteuning biedt voor “Touch-ID”, is onbegrijpelijk mijns inziens.

Oke, ik had toch op iets beters gehoopt. Dit ziet er echt heel onoverzichtelijk uit…

Hadden ze maar aandacht besteed aan FEATURES zoals Apple Pay, Touch ID, Apple Watch ondersteuning, de mogelijkheid om te zoeken in transacties of meer inzicht te geven in je uitgavenpatroon zoals op de desktop.

Deze ‘nieuwe’ app ook een tijdje mogen testen, maar de Rabobank slaat weer eens volledig de plank mis… het is hip en fancy, maar bij bankzaken wil ik dat helemaal niet.

Natuurlijk zijn er ook wel positieve geluiden, maar hoe graag we ook willen: ze zijn iets moeilijker te vinden:

Gewijzigd uiterlijk is prima, maar het fijnst vind ik de functie dat je even kan switchen naar andere apps.

rabobank-app-nieuw-2 rabobank-nieuwe-app-3

Uit het testtraject van de nieuwe Rabobank-app hoorden we ook wat verontrustende geluiden. Testdeelnemer Marcel schreef ons:

Ik kreeg de indruk dat het een buitengewoon onprofessioneel zootje is wat die app betreft, net als de test ervan. Zelfs het feedback geven leverde al problemen op, en ik had niet de indruk dat er veel voortgang zat in de ontwikkeling van de nieuwe app. Bijvoorbeeld Roamler (die ik ook in Beta test) pakt het heel anders aan, met zéér frequente updates via Testflight en directe implementatie van feedback over bugs en glitches.

Marcel stuurde ons ook bijgaande screenshots, maar liep daarbij tegen problemen aan:

Ik heb je zojuist een aantal screenshots al doorgestuurd van de inlog-/aanmeldprocedure (waarvan ik denk: als die zo blijft, dan haken er al mensen af). Je moet hierbij behoorlijk wat stappen doorlopen en de screens zijn net allemaal anders ingedeeld. Meer screenshots kan ik op dit moment niet maken, simpelweg omdat inloggen in de ‘Bankieren Plus’ app momenteel niet lukt. Na het invoeren van de 5-cijferige toegangscode blijft het scherm volledig wit, en hij logt na een poosje vanzelf weer uit. Ik krijg geen hoofdmenu, saldo- of rekeninginformatie te zien, helemaal niks meer. Serieus dramatisch. Als dit de toekomst is van hun nieuwe app, ga ik serieus overstappen.

Kortom: de Rabobank zal de komende weken moeten bewijzen dat ze écht een goed platform hebben gemaakt en dat ze echt luisteren naar de feedback. Bij concurrent ING bleek dat al een succesvolle aanpak: het heeft geleid tot een betere app en enthousiaste gebruikers, die tevreden zijn over de app. Dat de testgebruikers van de nieuwe Rabobank-app enthousiast zijn willen we graag geloven, maar het valt wat moeilijk te rijmen met de andere reacties die we lezen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
21 augustus 2015 om 22:59
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 70 reacties

  1. Rabobank is erg slecht bezig.
    Het wordt tijd voor mij en ik denk velen om te veranderen van bank.

    Het ontwerp van de app is verschrikkelijk!

  2. Ben blij dat ik niet bij rabobank zit zeg.. Wat een lelijke app

  3. De vergelijking met Facebook wordt gemaakt. Maar die zijn juist helemaal terug gekomen van een wrapper om een site als app omdat het voor geen meter werkte. Sterker nog: Mark Zuckerberg heeft het benoemd als grootste fout die Facebook ooit heeft gemaakt.

    Facebook maakt momenteel hele goede native apps. En nu maakt de Rabobank dezelfde fout weer, 3 jaar later. Fouten zijn er toch om van te leren? Toch?

  4. Wat een lap tekst zeg.
    Vanmiddag toevallig gezocht hoe ik m’n creditcard moest opzeggen. Wat een gedoe weer gelijk want kan alleen mn 2e creditcard opzeggen. Best vreemd als je er maar 1 hebt.
    Gedoe ook altijd

  5. Wat slecht dat touch id niet wordt benut en apple watch… Gemiste kans en achter de rest aanlopen

  6. Ik ga nu echt overstappen, helemaal klaar met de Rabank. Jippie, in oktober kunnen we foto’s toevoegen en zien met wie ik contact heb van de bank.
    Bij een bank waar alles goed werkt via de app hoef ik geen contact met de bank, slapers.
    Het draait ze alleen om zakelijke klanten en luisteren totaal niet naar suggesties en kritiek klanten.
    Ik wil wel kunnen zoeken naar afschrijvingen, Touch ID, Apple Watch en iPhone 6/plus support. Alle minder grote bedrijven lukt het binnen een paar dagen/weken na een release, de Rabobank doet drie jaar over een update en dan nog zonder de functies waar mensen op zitten te wachten.

  7. Wat mij het meest verbaast is dat het enkele jaren absoluut niet toegestaan was een app te publiceren die alleen maar een schil om een website was. Ik heb mijn app nooit erdoor gekregen (sociaal netwerk en domotica voor bejaardentehuizen). Reden om destijds af te stappen van Apple. En nu kan dat blijkbaar wel. Vreemde zaak.

  8. Ik hoop dat de nieuwe rabobank app toegankelijk is voor voiceover gebruikers. Ik ben blind, zit echt niet te wachten op een contact foto van een medewerker, of een functie dat ik er zelf één kan toevoegen. Ik wil gewoon, snel m’n transacties zien, daarin kunnen zoeken, betalen. Ik duim dat ze rekening hebben gehouden met de voiceover gebruikers, anders is er een groot probleem, aangezien veel voiceover gebruikers de app gebruiken. Het zou een schande zijn, als wij op deze manier niet bij ons geld kunnen. Dit heeft de rabobank eerder geflikt toen heel handig het adresboek werd geitrigeerd in je overschrijf veld op de website, dit werkt niet voor braillelezers. Men is uiteindelijk met een oplossing gekomen, dit duurde wel even. Dus, al met al, vind ik dit een spannende ontwikkeling.

  9. Wat een gebakken lucht die gast van de rabobank. Een plank hout voor de kop niet normaal.

    Bijna iedereen wil hetzelfde. Touch id, nieuwste iphone support en zoeken in de transacties.

    Maar nee wij willen schijnbaar hele andere zaken. ****** als ze op de zelfde manier bankzaken doen dan maak ik me oprecht zorgen.

    Wij luisteren naar de feedback!!! Yeah right als dat zou ik hadden ze een hele andere App gemaakt.

    Begin nu zelf ook echt wel te twijfelen of ik hier wel wil blijven want als dit luisteren naar je klanten Is. Dan vertrouw ik m’n zaken niet meer bij hun.

  10. Doet me denken aan de Vodafone app. Ze willen het leuk maken, maar slaan de plank mis. Bovendien wordt er een veel te kleine font gebruikt.

  11. Origineel geplaatst door Amy
    Ik hoop dat de nieuwe rabobank app toegankelijk is voor voiceover gebruikers. Ik ben blind, zit echt niet te wachten op een contact foto van een medewerker, of een functie dat ik er zelf één kan toevoegen. Ik wil gewoon, snel m’n transacties zien, daarin kunnen zoeken, betalen. Ik duim dat ze rekening hebben gehouden met de voiceover gebruikers, anders is er een groot probleem, aangezien veel voiceover gebruikers de app gebruiken. Het zou een schande zijn, als wij op deze manier niet bij ons geld kunnen. Dit heeft de rabobank eerder geflikt toen heel handig het adresboek werd geitrigeerd in je overschrijf veld op de website, dit werkt niet voor braillelezers. Men is uiteindelijk met een oplossing gekomen, dit duurde wel even. Dus, al met al, vind ik dit een spannende ontwikkeling.

    Ik zou overstappen naar de ING die hebben perfecte support voor voiceover!
    Rabobank slaat de plank compleet mis.

  12. Interface is derde ding waar je aan moet denken. Het moet goed en vloeiend werken natuurlijk en tweede ding is functies die niet moet missen.

    Maar ja opeens waren hun met BlackBerry 7.1 gestopt terwijl dat nergens voor nodig was, toen ik in contact kwam werd er gezegd dat je Android App kan porten naar BlackBerry terwijl dat alleen vanaf BlackBerry 10 kan. Kortom hun zijn best slecht bezig omdat de andere klanten buiten blijven, zo zal Rabobank echt niet groeien terwijl ING voor elke OS/Versies een App heeft gemaakt en blijft updaten.

  13. Uhm? Alleen maar popelende mensen? Ik las (waaronder ik zelf) alleen maar negatieve reacties.

  14. Wat is er mis met de huidige App dan? Geef het een zoek functie en Apple Watch ondersteuning! En uiteraard een iPhone 6/6 Plus update. Erg jammer. Was toch wel echt benieuwd naar de nieuwe App. Wat een ontzettende tegenvaller. Net als dat ze heel vaak in het weekend snachts onderhoud uit voeren, ik geen geld meer kan overmaken en ik weer zonder bier zit in de kroeg. Word ING toch wel interessant

  15. Ik zit al jaren bij de Rabobank, als ik kijk naar de ABN Amro app en de ING bank app en zijn die echt wezenlijk beter. Voordelen van andere apps den opzichten van de Rabobank app1. Updaten tenminste regelmatig2. De app is functioneler3.de app is mooier4. Je kunt zoeken in de transacties5. Minder kinderlijke uitstraling, flashy leuker lol fun dat soort werk6. Touch-ID Ondersteuning7. Je kunt icoontjes koppelen aan bepaalde bedrijven zodat je in een oogopslag ziet van wie de transactie isWie wil er in appsnaam heel vaak contact met een medewerker ?? Dat is toch ernstig als je zovaak contact hebt met een medewerker dat betekent dat het wel erg gesteld is met de service. Dan kun je net zo naar andere bank, daar helpt dan geen app meer tegen.Waarschijnlijk is het gewoon een bezuinigingsmaatregel om medewerkers ontslaan, of degene die ontslagen zijn makkelijk te vervangen door een app. Je sleutel bankkantoren een produceert een nieuwe eb zodat mensen daar een ding kunnen regelen totaal niet gedacht vanuit de klant maar vanuit de bank. ZE LUISTEREN NIET NAAR KLANTEN. Als ik hoofdverantwoordelijke zou zijn voor de apps zou ik me er l*llig voelen als de app zo wordt afgekraakt door zoveel klanten. Drama wat 3 jaar duurde

  16. Mensen mensen toch…
    Je gaat toch niet overstappen omdat de app er anders uitziet?
    Als je de oude versie terugwil dan moet je gewoon jailbreaken en een oude versie terugzetten
    Ik gebruik mijn Rabobank app haast nooit maar ik vind de nieuwe app helemaal top!

    Raar gedoe hoor

  17. Ik twitterde een tijdje terug de vraag waar RABO bleef, toen zowel ING als ABN/AMRO met Watchsupport voor hun app kwamen. RABO antwoordde dat ik maar eens moest zien waar ze binnenkort mee zouden komen. Nou, applaus!!
    Chatsupport – nooit de behoefte gehad
    Webview – want overdag op een device en ’s avonds op de pc?? Nooit de behoefte gehad
    Foto toevoegen – nooit de behoefte gehad
    Toestelnaam toevoegen – nooit de behoefte gehad
    Toestel registreren – moest altijd al
    Vijfcijferige code bij inloggen – moest altijd al
    Enz. enz.

    Geen Watchsupport, geen Touch ID, niet zoeken binnen de ‘app’?!
    Ik weet niet naar wie RABO heeft geluisterd, maar niet naar de gebruiker. Die ontwikkelmeneer kan zo de politiek in! Prutser!

  18. Geen native app maar een web app? Da’s wel heel retro… iOS 2.0 geloof ik.
    Geen TouchID, en over Apple Pay wordt helemaal niet gesproken?

    De Rabobank realiseert zich niet hoe eenvoudig overstappen tegenwoordig is. Ik vrees dat dit pijn gaat doen.

  19. Serieus ?! Wat vreselijk dit! Altijd beloven via Twitter en Facebook dat er een volledig vernieuwde app komt en dan komen ze met dit kleurboek voor kleuters aan. Bijna net zo triest als de hoogte van de spaarrente. Zoals het er nu uitziet stap ik over naar ABN/ING.

  20. @Erik: Rabo herhaalt inderdaad de grote fout van Facebook mét precies dezelfde argumenten.

  21. Afgezien van deze belachelijke app, blijf ik me verbazen dat je als consument in het weekend geen geld kunt overmaken! Het is intussen een 24/7 economie en zeker via internet is het toch wederom belachelijk dat banken zelfs online in het weekend ‘gesloten’ zijn?

  22. ZO ERG DIT!Gewoon minachting van de klantEen fotootje van een medewerker dat is lekker belangrijk, de noodzaak tot contact moet zo laag mogelijk zijn, heb je vaak contact nodig tot het niveau dat het persoonlijk wordt dan is het slecht gesteld met de service.Een flashy trendy hip kinderlijke app met hoge FUN😀!! Factor verwacht ik niet van een bankIk verwacht wel een moderne APP geen schilletje om een websiteIk verwacht ook basale functies als zoeken in je transacties, Touch ID wat al een paar jaar bestaatKortom een flinke misslag. De app is gebouwd vanuit de bank en NIET VANUIT DE KLANT. Alle mooie marketingpoeha als de klant centraal e.d. daargelaten.Je verwacht toch niet van he bank zo’n wanproduct na drie jaar stilstand! Drie jaar. En dan links en rechts ingehaald worden door andere banken.

  23. Blijft de oude app nog wel werken?

    Is dit een hele nieuwe app, of een ‘echte update’?
    Want dan moet ik automatisch updaten wellicht uitzetten?

  24. Overstappen met IBAN nummerbehoud gaat helaas nog steeds niet.
    Wel is er een overstapservice

  25. ING it is dan. Dit gaat de Rabobank veel klanten kosten, jammer.

  26. Wat een prutswerk zeg. Zeker nu blijkt dat het gewoon een website is in een webviewer. (Ik dacht dat Apple dit niet eens toeliet).

    Er zijn een goede redenen waarom een app zich aan bepaalde richtlijnen moet houden. Onder andere Amy noemt al een reden. Met een native app zorg je dat besturingssysteem-gebonden functies gewoon (kunnen) werken als Voice Over, Touch ID, swipen door menu’s ipv op de backbutton moeten tikken etc… Ook zal een native app altijd sneller werken en fijner aanvoelen. Dit werkt natuurlijk niet met een webviewer.

    Het ergste is nog hoe dit gecommuniceerd is.
    Op een vrij verborgen forum kunnen gebruikers feedback geven op de Rabo Bankieren App. Er staat daar een post van 2 jaar (!) oud, heeft ongeveer de meeste likes en reacties waarin gevraagd wordt om de functie ‘doorzoeken van transacties’. (Natuurlijk zijn er ook veel Touch ID feature requests op dat forum). Een functie die NIET in de nieuwe app zit.
    Ook wordt al bijna een jaar beloofd ‘de nieuwe app komt er snel aan’ en ‘hierin zullen al jullie wensen in verwerkt worden’. Om vervolgens helemaal geen release datum oid door te geven. En dan opeens wordt dit gedrocht ons voorgeschoteld.

    Nee, ik ben blij dat ik naar de ING over ben gestapt. Touch ID is zó makkelijk; snel en niemand kan je pincode afkijken. Dit komt allemaal voort uit een goede mobiele en internet visie; zeer innoverend.
    Ook naar feedback wordt geluisterd bij ING. In de app zelf je feedback over de app doorgeven en na een dag al een reactie. Dat noem ik nou naar klanten luisteren.

    Nee een bank met een slechte mobiele visie en trage innovatie wil ik geen klant van zijn.

  27. Ik heb de Rabobank altijd een rotbank gevonden. Internetbankieren is vreselijk onduidelijk en lelijk. Dat geldt overigens ook voor de ING. Wat de app van de Rabobank betreft, die is redelijk bruikbaar. Een groot gemis is echter het ontbreken van een zoekfunctie om transacties te zoeken. De app van ING is ook redelijk. Ik ben zelf erg tevreden over mijn eigen bank, ABN AMRO, zowel wat internetbankieren betreft, als de app. Werkt supermakkelijk en ziet er serieus en professioneel uit en toch ook mooi. Ik ken de nieuwe Rabo-app niet, behalve wat ik hier zie een lees. Ik ben niet bepaald onder de indruk.

  28. Origineel geplaatst door Hallo
    Mensen mensen toch…
    Je gaat toch niet overstappen omdat de app er anders uitziet?
    Als je de oude versie terugwil dan moet je gewoon jailbreaken en een oude versie terugzetten
    Ik gebruik mijn Rabobank app haast nooit maar ik vind de nieuwe app helemaal top!
    Raar gedoe hoor

    De app is kenmerkend voor hetgeen steeds meer mensen aan Rabobank ergert: dat ze niet met de tijd meegaan en te weinig praktische oplossingen bieden die het gemak van hun klanten vergroten. Mensen willen juist steeds meer zaken op hun smartphones en tablets kunnen doen, dus heb je krachtige en soepele apps nodig die goed zijn geintegreerd in het systeem; mensen willen niet iedere keer hun randomreader erbij pakken alleen om te kunnen inloggen, zoals dat nu nodig is op de website; mensen willen contactloos kunnen betalen, zoals dat al een hele tijd bij de ING kan (Rabobank is maar net met de uitrol begonnen en geeft je alleen een nieuwe kaart als deze aan vervanging toe is); mensen willen op termijn Apple Pay gaan gebruiken (reken er maar op dat de Rabobank weer zal wachten).

    Deze houding is wat mensen teleurstelt. Waarom dan niet voor een bank gaan die dat wel belangrijk vindt? Uiteindelijk is het betaalverkeer een deel van je dagelijks leven dat altijd beter kan. Alleen doet Rabobank er niks aan. Dit hele project lijkt er meer op dat ze eigenlijk geen app willen hebben, maar het toch moeten doen. Dan nemen ze advies van mensen aan die weer menen een betere oplossing dan Apple te hebben en komen ze dus met een webapp aan met een interface dat niet alleen bij iOS onpassend is, maar op het eerste gezicht ook erg omslachtig en verwarrend uitziet. Met hun huidige app is niks mis, deze is alleen gedateerd.

    Overigens kun je bij mijn weten de Rabobank-app niet op een gejailbreakt toestel openen. Dat is een beveiligingsmechanisme.

  29. Zit hier nou niet echt op te wachten.
    App van nu functioneert prima.

  30. Een bankier die geparkeerd is bij product development.
    Dat zie je zo.

  31. Geen Touch ID is een dikke vette FAIL!!

  32. Hij lijkt erg op de nieuwe App van Vodafone die een paar maanden geleden geintroduceerd werd, en daar hoor je niemand over.
    Laat iedereen niet zo overdone reageren !

  33. Ben blij dat ik bij ING zit
    Wat een lelijke app zeg !

  34. Mooiste app vind ik die van de Triodosbank

  35. @Tevilnelg: Wat een treffende en complete weergave van wat (volgens mij) de moderne, terecht veeleisende gebruiker van z’n bank mag verwachten.
    Het is jammer dat ik zakelijk bij Rabo zit, want dan stap je niet heel makkelijk over…
    Overigens is de hierboven beschreven houding helemaal terug te vinden in overige diensten.
    Vraag voor een gezonde onderneming met een historie van 30 jaar een hypotheek aan voor uitbreiding en je gaat je schamen voor de preutsheid die de Rabobank ten toon spreidt.
    Wat doet u precies aan ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’?
    Veel, maar daar gaat het nu niet over, ik wil groeien en jullie mogen nog meer aan me gaan verdienen.. Goed?
    Nee, met deze mentaliteit komen ze we wel! (Niet!)

    Net als anderen hoop ik dat de oude app blijft. Niet de fijnste, maar wel lekker basic.

  36. Origineel geplaatst door Tevilnelg
    Overigens kun je bij mijn weten de Rabobank-app niet op een gejailbreakt toestel openen. Dat is een beveiligingsmechanisme.

    Jawel hoor 😄

    Maar wat een gezeik zeg. Wacht eerst de app af als hij daadwerkelijk live is. Rabobank heeft de huidige app ook steeds verbeterd. Als je naar de oude recensies in de Appstore kijkt lees je dat het in het begin ook niet goed ging. Nu is het een prima app. Geef ze de tijd, maar om om een ‘lelijke app’ over te stappen… wat zijn de jaarlijkse kosten bij Rabo en een andere andere bank? Volgens mij is Rabo nog steeds een van de goedkoopste! Amen 😎

  37. Echt waar??? Touch ID is al bijna 2 jaar uit en ze hebben bij de Rabobank nog steeds geen Touch ID ondersteuning?!?!?! Waar zijn ze mee bezig.. Een van de belangrijkste functies… Echt triest.. Ook een goede zoekfunctie is erg belangrijk en die hebben ze ook niet?? Echt triest dit, ik snap niet wat voor mensen daar werken…

  38. Vind de app qua uiterlijk nog niet eens zo slecht als het geen bank app zou zijn…
    Maar dat is het wel. Een ontwerper van welke app dan ook moet zich afvragen welk effect het ontwerp en de elementen doen met de gebruiker.
    Een bankapp moet zijn: Helder; alles moet duidelijk zijn, simpel en zakelijk. Deze app is dat gewoon niet.
    Een website wrapper gebruiken is ook een van de slechtste keuzes die je kan maken, dan zou je beter alleen in een website kunnen investeren.
    Bij een update horen meestal ook nieuwe features, fotos van medewerkers lijken me een minder grote prioriteit dan nieuwe manieren om in te loggen en te betalen, Touch ID en Apple Pay.
    Jammer dat ze de plank volledig misslaan.

  39. “Onze klanten vonden het belangrijk, dat ze direct contact kunnen leggen met een medewerker van de bank, dus die functie hebben we voorrang gegeven. De foto van de medewerker die je ziet is echt, je krijgt echt contact met iemand van jouw lokale bank.

    Van mijn LOKALE BANK nog wel haha!!

    Ik hoef geen contact (middels een ‘prive’ chatgesprek) met iemand van mijn lokale bank die ik wellicht later op de dag tegen ga komen in de rij bij de kassa van de albert heijn… No thanks!!

    Tenzij IK anoniem blijf natuurlijk. Maargoed, zo te zien nodigt de Rabobank jou maar al te graag uit om ook vrolijk jou foto te plaatsen in de app, zodat je leuk gezellig prive chat met jou lokale bankmedewerker (die je misschien nooit wilde leren kennen). Het wordt toch wat persoonlijker op die manier.

    Nee ik doe het liever old school; ik bel wel als ik een vraag heb of ergens niet uit kom. Chatten is ook PRIMA, maar dan hoeft op zijn minst de bankmedewerker niet perse te weten wie ik precies ben.

    Ik erger mij al een hele lange tijd aan de huidige app en wanneer die nou eens ge-update zou worden. Terwijl de andere bank apps regelmatig nieuwe (functionele) updates kregen zat ik daar jaloers maar toch stiekem hopends op iets moois, iets clean, strak, simpel, overzichtelijk, functioneel, uitgebeid enz. te wachten. Maar als ik de nieuwe app vergelijk met de oude, dan heb ik nog liever de oude/huidige. En de update komt ook nog eens IN DE LOOP VAN OKTOBER. Jaja mensen, iphone 6 (plus) support komt pas na meer dan een jaar! De 6s is dan inmiddels uit. Hmmm zou de app ook nog wat force touch mogelijkheden krijgen? Of komen ze met force touch support/opties pas nadat de iPhone 7 alweer uit is (die op zijn beurt ook weer nieuwe mogelijkheden/functionaliteiten biedt). Nee nogmaals, bye bye Rabobank, welkom ING.

  40. @Tevilnelg: Ik heb de Rabo-app al minstens zes jaar gebruikt op meerdere jailbroken iPhones. Als het niet zou werken op een jailbroken iPhone, dan zou ik overstappen.

  41. Ik zit al een tijdje te wachten op een beter app omdat ik juist alleen met de app mijn zaken regel.
    Gebruikers gemak is dus het meest belangrijk en ik zit niet te wachten op profiel geneuzel en minder overzicht.

    De app oude app was prima. Voeg daar ondersteuning voor vingerprint aan toe en het tijdelijk kunnen switchen en je maakt mensen blij.
    Daarna zou Apple pay en Apple Watch ondersteuning handig zijn.
    Gewoon betalen zonder portemonnee en zonder gezeur.

    Als dat niet kan, dan ga ik echt bij ING en ABN-AMRO kijken, want ik begin het wachten wel beu te worden.

    Denk als bank een keer aan je klant ipv jezelf. Jullie gooien alle kantoren dicht en wij moeten alles via internet regelen. Is het dan teveel gevraagd om een snelle en praktische app te ontwikkelen toegespitst op de functionaliteit van mijn apparaat?

    Shame on you!

  42. Origineel geplaatst door Hallo
    Mensen mensen toch…Je gaat toch niet overstappen omdat de app er anders uitziet? Als je de oude versie terugwil dan moet je gewoon jailbreaken en een oude versie terugzetten. Ik gebruik mijn Rabobank app haast nooit maar ik vind de nieuwe app helemaal top! Raar gedoe hoor

    Jij werkt zeker ook bij die bank? Jailbreak om normaal snel je bankzaken te kunnen doen? Ik wil die rotzooi niet op mijn iPhone waarmee ik bankzaken doe! Omdat de bank mij dwingt alles zelf online te regelen, mogen wij minimaal verwachten dat de bank het voor ons ook makkelijk maakt en van alle gemakken voorziet. De bank bespaard geld door ons alles online te laten doen, maar aan de klant denken? Nee, zout op met je webpagina troep en regel waar we op zitten te wachten. Ik wil gewoon simpel en snel kunnen betalen met mijn iPhone, zowel een factuur als in de winkel. Daarnaast wil ik snel en makkelijk inzicht in wat ik betaald heb en wat ik nog kan besteden.

  43. Origineel geplaatst door Bubbly
    @Tevilnelg:Ik heb de Rabo-app al minstens zes jaar gebruikt op meerdere jailbroken iPhones. Als het niet zou werken op een jailbroken iPhone, dan zou ik overstappen.

    Je kan ook overstappen op Android, kun je nog meer zooi op je telefoon zetten met de nodige risico’s!

  44. Korte samenvatting van het verhaal van meneer de manager:”Het wil maar niet tot de klant doordringen dat we enorm hard bezig zijn met wat we intern willen. En dat wat de klant wil (awatch, touchid) daarom niet of veel later komt.”

  45. Ik kan als personeelslid sinds een aantal dagen gebruik maken van de app en ik moet zeggen………..teleurstellend. Mij maak je niet enthousiast als ik mijn rekeningen rondom mijn eigen profielfoto zie zweven met daarbij constant de foto van de medewerker van de lokale rabobank in beeld. Misschien leuk zo’n opzet voor kinderen op de lagere school om kennis te maken met bankieren, maar ik heb liever een strakke app met functionaliteit. Het positieve dat ik kan noemen is dat een zoekfunctie waarschijnlijk dit jaar nog wordt toegevoegd. Al met al een gemiste kans wat mij betreft.

  46. Origineel geplaatst door Bubbly
    @Tevilnelg:
    Ik heb de Rabo-app al minstens zes jaar gebruikt op meerdere jailbroken iPhones. Als het niet zou werken op een jailbroken iPhone, dan zou ik overstappen.

    Ik meende mij te herinneren dat dat op een platform zo was. Misschien was het ook wel geroot Android. Ik doe niet aan jailbreaken en rooten, veel mensen overigens niet. Het is hoe dan ook geen serieuze suggestie als je alleen deze ene app wilt hebben.

  47. Origineel geplaatst door Amy
    Ik hoop dat de nieuwe rabobank app toegankelijk is voor voiceover gebruikers. Ik ben blind, zit echt niet te wachten op een contact foto van een medewerker, of een functie dat ik er zelf één kan toevoegen. Ik wil gewoon, snel m’n transacties zien, daarin kunnen zoeken, betalen. Ik duim dat ze rekening hebben gehouden met de voiceover gebruikers, anders is er een groot probleem, aangezien veel voiceover gebruikers de app gebruiken. Het zou een schande zijn, als wij op deze manier niet bij ons geld kunnen. Dit heeft de rabobank eerder geflikt toen heel handig het adresboek werd geitrigeerd in je overschrijf veld op de website, dit werkt niet voor braillelezers. Men is uiteindelijk met een oplossing gekomen, dit duurde wel even. Dus, al met al, vind ik dit een spannende ontwikkeling.


    Ja ook ik ben visueel gehandicapt. Daarom zou touch id ook echt een uitkomst zijn

  48. Sinds een maand met alle zakelijke en privé rekeningen overgestapt. Niet vanwege de Watch of de app maar puur vanwege het feit dat er echt service is!

    Probeer de bank maar eens te bellen of langs te gaan. 😔😔😔😔😔

    ING heeft wel de top service en kan je wel langs gaan en kan ik wel mijn vaste contactpersoon bereiken zonder ALTIJD een notitie te moeten achterlaten ” bel me aub terug “.

    *%#* bank #rabobank ( iculture misschien even tagged regelen 😉
    Zonde dat ze al het commentaar niet lezen )

  49. @Gerben: Ik heb geen Android-zooi nodig, dankjewel. De Rabobank onderscheidt zich niet bepaald t.o.v. andere banken. iPhone t.o.v. Android wel en jailbroken iPhone t.o.v. gehandicapte iPhone evenzo.

    Ik weet meer dan zat over de nadelen van jailbreaken, maar nog meer over de voordelen, waar jij blijkbaar niets van weet (want er zijn ook voordelen m.b.t. veiligheid). Dus bedankt, maar dat soort tips hoef je niet te posten.

    @Tevilnelg: Klopt, ± 90% jailbreakt niet. Wat ik wel kan zeggen daarover is dat je vooraf geen flauw idee hebt wat je mist. Het is dat een van mijn voormalige huisgenoten zijn iPhone had gejailbreakt, anders had ik het waarschijnlijk zelf pas jaren later geprobeerd.

  50. Ik ben vorige maand overgestapt naar de Triodos bank. Niet alleen de bank en rente is goed . Maar hun app , is naar mijn mening de beste bank app op het moment.

  51. Wat een sukkels bij de Rabo. Ze luisteren helemaal niet naar de klanten, alleen naar de praatjesmakers/zakkenvullers van het ‘app-ontwikkel-bedrijf’.

    Dat de klanten het niets vinden ligt aan de klanten want die ‘snappen’ het dan niet.
    Wat een domme arrogante eikels. Lijken wel politici.

    Het resultaat is een dure, onoverzichtelijke, ON-intuitive, onhandige en lelijke app.

    Wat een flater van jewelste, de kers op de taart is natuurlijk dat dat allemaal aan die ‘domme’ klant ligt.

    Wat een iDioten.

    Belangrijk zijn: Touch ID, ApplePay, overzicht, zoek functies.

  52. @Bubbly: Ik weet donders goed wat ik ‘mis’ als ik niet jailbreak.

  53. Origineel geplaatst door Bubbly
    @Tevilnelg:
    Klopt, ± 90% jailbreakt niet. Wat ik wel kan zeggen daarover is dat je vooraf geen flauw idee hebt wat je mist. Het is dat een van mijn voormalige huisgenoten zijn iPhone had gejailbreakt, anders had ik het waarschijnlijk zelf pas jaren later geprobeerd.

    Ik ben mij er wel bewust van, maar ik vind het de moeite niet waard. Er zit altijd een risico aan en je loopt altijd achter de (veiligheids)updates van Apple aan. iOS 8.4.1 heeft bijvoorbeeld Apple Music verbetert en een aantal veiligheidslekken gesloten. Aangezien daarmee ook de laatste jailbreak ongedaan gemaakt wordt, krijg je deze verbeteringen ook niet. Bovendien gebruik ik nu standaard de betaversies (iOS 9 nu).

  54. Man man man…

    De Rabobank stelt echt diep teleur. Na 1 jaar wachten is er nog steeds geen update voor de iPhone 6 en 6 plus en kan ik nog steeds niet zoeken naar transacties. Laat staan Apple Watch of Touch ID support.

    En dan, na een jaar wachten, krijgen we dit. Een spuuglelijke app met een onduidelijke en rommelige interface. Ik baal hier ontzettend van!

    Zit er echt over te denken om over te stappen naar ING, een bank die wel luistert naar hun klanten en direct met nieuwe ontwikkelingen aan de gang gaat. Was Rabobank niet ook de bank die pas begin dit jaar begon met de uitrol van de NFC-betaalpassen?

    Wat en bank…

  55. Ik heb inmiddels de overstap service van de ING aangevraagd.

    En een klacht ingediend bij de RABO. Werd netjes teruggebeld, alhoewel de dame die belde er natuurlijk niets mee kan (behalve opschrijven).

  56. Het woord geniaal wordt zo vaak gebruikt door iCulture en in reacties dat het een betekenisloos woord is geworden.

  57. Hopelijk komt de Rabobank snél (binnen een half jaar) met een native app voor Android die zich een beetje aan de Material Design richtlijnen houdt en het voorbeeld van ING volgt. (ING kan het wel)

    Anders zal ik overgaan naar de ING. Wat een super app in vergelijking. Deze app van de Rabobank is toch helemaal waardeloos.

    En graag ook sneller een nieuwe (UWP) app voor Windows 10 Mobile (Windows Phone).

    Allemaal een klacht indienen bij de Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/klacht/

  58. Het meest vervelende aan dit hele gebeuren is dat je totaal niet serieus genomen wordt door de Rabobank. Op social media klagen de klanten steen en been en worden ze zoetgehouden met teksten als ‘misschien moet je nog wenne aan de app en het ontwerp’.

    Nee! Ik moet niet wennen, de hele app is gewoon belachelijk slecht ontworpen; traag, lelijk, kinderachtig, omslachtig en buitengewoon gebruikersonvriendelijk.
    Dat hier uberhaupt geld aan gespendeerd is, ongelofelijk. Als je de reacties op Itunes en Google play leest, dan kan de Rabobank toch niet anders dan luisteren naar haar klanten en heel snelmet een versimpeld, cleaner en beter ontwerp komen?

    Ik wil op dit moment serieus overstappen naar ING (die hebben wel een goede app). Het is dat overstappen van bank nogal wat rompslomp met zich meebrengt, maar ik ga serieus overwegen om de stap te wagen

  59. Net de nieuwe app geïnstalleerd. Kon ik maar terug naar de oude omgeving. Als oudere zijn de letters en cijfers veel te klein. Niet leesbaar zonder leesbril. Dat moet toch niet de norm worden? Ik heb ook ING app. Die is veel logischer en ook heel duidelijk zonder leesbril mee te werken. Slechte beurt van Rabobank. Lijkt net of ze alleen op jongeren focussen.

  60. helaas vind de app echt geen vooruitgang. Het ziet er wat speelser uit, terwijl ik de eerdere gewoon strak en zakelijk uit, zoals past bij een bank? de foto van de medewerker stoort zelfs een beetje. Jammer! Hopelijk draaien ze het terug

  61. Wie had ooit gedacht dat mensen serieus zouden overwegen om van bank te wisselen omdat hun *app* niet prettig werkt 🙂

    Voor mij is de update nu ook actief geworden helaas, wat een aanfluiting.

    En wat een kansloos verhaal over responsive en adaptive trouwens. Het is gewoon een waardeloze web applicatie verpakt als app. Het is al triest dat dit soort nep apps vaak voor interne bedrijfszaken gebouwd worden, maar om een hele grote groep consumenten met zo’n gedrocht op te schepen getuigt echt van ongekend amateurisme.

  62. De nieuwe app is grote stap terug. Gebruiksonvriendelijk. Onoverzichtelijk. Functies die bij de ‘oude’ app wel aanwezig waren, zijn er niet meer. Een keer of vier telefonisch contact gehad omdat verschillende functies niet (meer) werkten. Iedere keer, letterlijk iedere keer kreeg ik andere informatie/adviezen/tips. De één zei dat t.z.t. een bepaalde functie terugkomt; de ander zei dat dat beslist niet het geval is en ga zo maar door.
    De Rabobank wil kennelijk graag meedoen met andere banken om vooral ‘hip’ te blijven, maar ze slaan de plank volkomen mis.
    Vreemd dat men te koste van alles zelf heel positief is, terwijl toch ongeveer 90% van de reacties negatief is.
    Als je afhankelijk bent van klanten lijkt met me verstandig om naar die klanten te luisteren…

  63. Nieuwe app moeten installeren alvorens een betaling te kunnen doen. Wat blijkt? Het eigen adresboek komt niet mee. Dus de in de afgelopen jaren en naar iban omgenummerde rekeningnummers van eigen relaties zijn allemaal verdwenen. Kan ik weer opnieuw beginnen. Extreem onhandig en klantonvriendelijkheid. Heb er geen ander woord voor.

  64. Wat een ramp die nieuwe app. Te drukke interface is onduidelijk en een simpele overboeking lukt niet eens (crashed) kortom ff system restore naar oude app

  65. Verschrikkelijke app, werkt voor geen meter.
    Enorm traag, kan zelfs niet een geld overboeken, ben net 20 minuten bezig geweest om proberen geld over te maken maar heb het moeten afbreken omdat er gewoon niets gebeurt.
    En dat in deze tijd…..
    Dag rabobank, ik vertrek!!

  66. Een zeer trage app!! Gelieve de oude app weer terug plaatsten!!!!!!!!

    Er zijn te veel handelingen nodig voor het overzicht van alle rekeningen worden getoond worden. Pincode invoeren en het tonen van alle rekeningen is meer dan genoeg, inplaats van het moeten laden van foto’s.

  67. @maart: ik ben zakelijke klant en net overgegaan zonder reviews te lezen op de nieuwe versie. Ook voor de zakelijke klant mis ik de voordelen van de overstap. Wat als je veel rekeningen hebt? Wat als je veel informatie in 1 keer tegelijk wilt kunnen zien (want veel transacties)? Geen succes tot dusver. Triodos heeft beter voor elkaar.

  68. Heb de nieuwe app geinstaleerd, maar is enorm traag.
    Geef mij maar de oude app.

  69. Snap het geklaag niet zo. Vind het een fijne app! Ook geen problemen met overboeken etc.

  70. Net zoals bij de FYRA, wordt er door de RABO veel PR in de media gegenereerd voor deze vernieuwing. De FYRA stopte na een aantal weken als gevolg van grote blunders en niet functioneren van de dienst. Dit gaat mogelijk ook bij de RABO gebeuren. De app lijkt wel een eerste versie van een goedkoop computerspel. Kinderlijk, naïef en slechte vormgeving. Als de RABO slim is, gaan ze heel snel terug naar de oude bankieren app. Het is nu misschien nog niet te laat Als zakelijke gebruiker, een regelrechte ramp. Veel geld weggegooid en ook veel klanten die overstappen. Ik heb mijn zakelijke ING rekening al geopend. ik was de 4e klant binnen 2 uur. Als je kritiek hebt, moet je dat melden. Ik heb de RABO middels een telefoontje en via de chat functie dit ook medegedeeld. Gemiste kans. De RABO heeft te veel missers gehad in het laatste jaar…… Mijn advies? Update niet naar de nieuwe RABO app. Je kan niet meer terug!