In de code van iOS 6.1 zijn koopknoppen voor radioprogramma’s gevonden. Dat werd ontdekt na het jailbreaken van een iPad en het rondkijken via iFunBox. In de nieuwe iPad-muziekapp bleken een aantal nieuwe bestanden aanwezig. Ze tonen een soort zendmast met plusje en ze zien eruit zoals het radio-icoontje dat voorheen in iTunes op de Mac werd gebruikt. Dat icoon is inmiddels in iTunes 11 vervangen door een ander icoon, waarin de zendmast ontbreekt. Opvallend is dat de knoppen zijn voorzien van een label met de term ‘buy’ en zou daarom kunnen wijzen op nieuwe functionaliteit, waarbij je je kunt abonneren op muziek. Het kan te maken hebben met Apple’s plannen om een Pandora- of Spotify-achtige dienst. Bloomberg voorspelde eerder dat Apple begin 2013 een eigen radiodienst zou optuigen.
Ook was er een analist, die de introductie van iRadio in 2013 voorspelde. De gevonden knoppen zien er als volgt uit:
Nog een andere opvallende constatering: de knoppen zijn alleen op de iPad aangetroffen, niet op de iPhone. De muziekapp op de iPad heeft nog geen radiofunctionaliteit.
Apple zou volgens Bloomberg al in gesprek zijn met topmensen van Universal Music Group, Warner Music Group Corp en Sony Corp om over de radioplannen te praten. Het ging daarbij om een verdeling van de reclame-inkomsten. Apple zou de radiodienst in de eerste maanden van 2013 willen starten. Het plan daarbij is om iets te doen aan de afnemende muziekverkopen, waar zowel Apple als de muziekmaatschappijen belang bij hebben.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties