Reclame-apps van bekende merken leveren nauwelijks buzz op

Heeft het zin om als bedrijf een eigen iPhone-applicatie uit te brengen? Uit een onderzoek blijkt dat een iPhone-applicatie nauwelijks extra online conversatie over het merk oplevert en dat de buzz al snel weer is verdwenen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

dunkin donutsHeeft het zin om een applicatie uit te brengen, waarmee je je merknaam onder de aandacht wilt brengen? Volkswagen heeft al een aantal reclame-apps uitgebracht, Mercedes heeft er een paar en kledingmerken zoals Ralph Lauren hebben ook applicaties in de App Store staan. Toch blijkt uit een onderzoek voor Ad Age dat de ‘branded’ iPhone-applicaties nauwelijks effect hebben. Ze leiden nauwelijks tot een toename van online conversatie over het merk. En doen ze dat wel, dan is de interesse al in een paar dagen weer verdwenen.


De conversatie levert ook weinig gepassioneerde reacties op. Meestal wordt er gezegd: “Merk X heeft nu ook een applicatie”, waarna iedereen het voor kennisgeving aanneemt. De financiële waarde van zo’n applicatie in de twee tot drie maanden na de lancering is volgens een onderzoeker van het bureau Crimson Hexagon beperkt.

whole foodsCrimson Hexagon keek voor het onderzoek naar de iPhone-applicaties van Barnes & Noble (boekhandel), Dunkin’ Donuts (gebak), Pizza Hut (pizza’s) en Whole Foods (natuurvoedingswinkels). Ze bestudeerden de online conversaties in de weken vóór de lancering tot drie maanden na de lancering. Daarbij bleek dat het weinig zin heeft om een app te maken die op korte termijn buzz rond het merk moet creëren. Het is veel beter als de iPhone-applicatie meer betrokkenheid vergt van de consument of omzet oplevert.

Volgens het bureau Porter Novelli, dat ook bij het onderzoek betrokken was, is het grote aanbod van iPhone-applicaties een van de problemen waardoor applicaties nauwelijks meer opvallen.

Er zijn al meer dan 255 applicaties in de App Store, die gekoppeld zijn aan een bepaald merk. Het langst in gebruik blijven applicaties die nieuws of naslagwerken bieden, maar niet elk bedrijf kan dat leveren. Een merknaam op een iPhone-applicatie kan de gebruikers trouwens ook afschrikken. Een voorbeeld is de Priceless Picks-applicatie van MasterCard (alleen US App Store). Heb je een creditcard van een andere aanbieder, dan denk je al snel dat de applicatie niet relevant voor je is, terwijl er toch best aardige koopjes in kunnen staan.

Via: Business Insider

Informatie

Laatst bijgewerkt
6 december 2009 om 1:21
Categorie
Apple

Reacties: 6 reacties

  1. Interessant artikel. In Nederland bereik je maar ook een beperkt aantal mensen. Circa 200.000 mensen hebben een iPhone, terwijl er 20 miljoen actieve simkaarten/telefoons zijn. Zaak is ook dat je als adverteerder niet zo maar een branded app ontwikkeld, maar ook extra value meebrengt. Stel de vraag: Hoe kan ik een app maken, die de gebruiker veelvuldig gaat gebruiken? Aan de andere kant: Hoe vluchtig is een TV-reclame, radio-reclame, print-advertentie wel niet? Blijft een 100x duurdere TV-campagne wel in de hoofden van de consument hangen? Je moet mij nu ook niet vragen welke adverteerders vorige week er met out-door reclame in bushokjes hingen…

    Volgens het bureau Porter Novelli, dat ook bij het onderzoek betrokken was, is het grote aanbod van iPhone-applicaties een van de problemen waardoor applicaties nauwelijks meer opvallen.
    Dit grote aanbod aan advertenties geldt natuurlijk ook voor andere media: TV, Krant, Radio, Online. Op de mobiel kun je je dan misschien nog wel het best onderscheiden. Over onderscheid gesproken: Een adverteerder moet zich niet als merk alleen onderscheiden maar ook in reclame. Misschien wordt dat nog wel te weinig gedaan.

  2. Toch deze week nog een leuke ontdekt: de Le Bar Guide van Stella Artois, waarmee je per land een lijst vindt van uitgekozen cafés, waar Stella geschonken wordt; inklusief koppeling aan kaarten, sharing optie, en Rating door de user te geven plus evt. taxi nummer in de streek… Jammer genoeg momenteel meer adressen in USA dan in Europa…

  3. Appie doet het leuk toch?
    Handig boodschappenlijstje ondanks dat ik ze niet allemaal bij de AH aanschaf. Gelijk inzicht op je AH koopggedrag dmv koppeling met Bonuskaart en leuke koppeling met (o.a. AllerHande) recepten.

  4. De app van AH is wel een mooi voorbeeld hoe t wel kan 🙂

  5. Ook al koop je je boodschappen niet bij ah, de app word veel gebruikt en de merknaam is steeds in beeld. Grote kans dat je toch een keer naar ah gaat voor die ene aanbieding die nergens goedkoper is. En… Je automatisch je karretje vol laat. Een mooi voorbeeld hoe je merk indirect geld opleverd.

  6. Ja het lijkt mij dat wanneer de app zelf gewoon erg goed is en wat meer bijdraagd dan reclame dan zal het wel in het voordeel werken van de makers.

    De AH app en de Pathe app lijken mij een goed voorbeeld.

    Ov9292 is een voorbeeld van hoe het mis kan gaan en uiteindelijk toch op zijn pootjes terecht komen kan.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.