Reclame Code Commissie tikt T-Mobile op de vingers

T-Mobile moet een banner van de site verwijderen omdat deze misleidend zou zijn. De banner beweerde dat bestaande klanten extra voordeel genieten, maar bestaande klanten betaalden meer voor een iPhone dan nieuwe klanten.
Klaas Kooistra - · Laatst bijgewerkt:

T-Mobile heeft onlangs een waarschuwing gekregen van de Reclame Code Commissie voor een banner die geplaatst was op verschillende pagina’s op t-mobile.nl voor particulieren. De banner beloofde dat bestaande klanten voordeel verdienen, met boven de boodschap een afbeelding van een iPhone 4. Hierop diende een klant een klacht in. Volgens de commissie was de klacht terecht. De commissie verzocht vervolgens om de banner te verwijderen.


T-Mobile had een banner geplaatst op met de tekst: “Bestaande klanten verdienen voordeel. Direct voordeel in de de T-Mobile Online Shop”. Boven de tekst stonden een witte en een zwarte iPhone 4. Wie dacht als bestaande klant voordeel te krijgen kwam bedrogen uit. Een nieuwe klant betaalde €99,95 met €30 aansluitkosten terwijl bestaande klanten bij hetzelfde abonnemnet €149,95 betalen. €20 meer dan de nieuwe klanten. Volgens de Reclame Code Commissie is dit in strijd met wat T-Mobile in de banner beweerde.

De Reclame Code Commissie gaf de klager gelijk. T-Mobile had geen voordeel voor bestaande klanten mogen beloven in combinatie met een afgebeelde iPhone, omdat de gemiddelde klant een verband legt tussen de afgebeelde telefoon en de bewering. Bij de iPhone was er geen voordeel voor bestaande klanten. De commissie gaf daarom een aanbeveling om deze banner niet meer te gebruiken. Verdere gevolgen bleven uit voor T-Mobile. Het letterlijke oordeel lees je hieronder:

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

T-Mobile stelt in het verweer dat zij deze banner niet meer gebruiken en dat de korting is komen te vervallen, in ieder geval voor de iPhone 4. Daarom zou de klacht verworpen moeten worden. Gezien dit overeenkomt met de eis van de commissie, lijkt de zaak bij T-Mobile afgerond.

Reacties: 15 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.