Reclame Code Commissie tikt T-Mobile op vingers over ‘Onbeperkt alles’-reclame

De Reclame Code Commissie heeft bepaald dat de term 'Onbeperkt alles' in reclames van T-Mobile onterecht is. T-Mobile moet de reclames aanpassen, adviseert de RCC. De klacht was ingediend door de Consumentenbond.

onbeperkt allesT-Mobile verspreidt met de reclames ‘Onbeperkt alles’ een misleidende boodschap, vindt de Reclame Code Commissie. De RCC adviseert T-Mobile daarom de tekst ‘Onbeperkt alles’ niet meer te gebruiken in reclames. De databundels van T-Mobile zijn namelijk niet écht onbeperkt, omdat de snelheid van mobiel internet wordt verlaagd naar 64 kbps zodra de bundel is verbruikt. Volgens de RCC is voor consumenten niet meteen duidelijk dat de meeste mobiele diensten niet meer te gebruiken zijn bij een dergelijke snelheid. T-Mobile hoeft zich niet aan het advies te houden, maar het is gebruikelijk dat bedrijven dit wel doen. Bovendien kan T-Mobile nog hoger beroep aantekenen.


De uitspraak van de RCC betekent dat de Consumentenbond gedeeltelijk in het gelijk wordt gesteld. Die diende in september een klacht in tegen T-Mobile omdat de term ‘onbeperkt alles’ onterecht werd gebruikt. De Consumentenbond vond ook dat de term ‘onbeperkt’ niet klopte omdat het onbeperkt bellen en sms’en alleen bij de duurdere abonnementen geldt. Deze klacht is afgewezen, maar de klacht over onbeperkt internet vond de Reclame Code Commissie wel terecht. Consumenten moeten uit een sterretje achter de term ‘Onbeperkt alles’ afleiden dat de bundel helemaal niet zo onbeperkt is.

Reacties: 27 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.