Het Duitse Hof van Justitie heeft speluitgever Gameforge verboden om in advertenties de aanschaf van in-app aankopen te promoten. Volgens de rechter werden kinderen in een reclametekst verzocht om virtuele voorwerpen aan te schaffen, iets dat volgens Europese reclamewetten niet is toegestaan. De uitspraak van de rechter kan er toe leiden dat er ook strenger gelet zal worden op advertenties waarin naar in-app aankopen wordt verwezen. Een belangrijke ontwikkeling voor ontwikkelaars van iOS-apps: in 2013 was 92 procent van alle omzet in de App Store afkomstig van freemium-apps.
De betreffende advertentie was voor het pc-spel Runes of Magic. In de tekst werd er direct gelinkt naar de virtuele gameswinkel waar je een personage kunt upgraden. Omdat er naar deze upgrades werd gerefereerd als pimpen, volgens de rechter een term vooral gebruikt door kinderen, probeerde Gameforge minderjarigen met de reclame te benaderen.
Hoewel de rechtszaak tegen Gameforge ging over een pc-spel in Duitsland, denkt Gamasutra dat de gevolgen ook voelbaar zullen zijn voor iOS-spelontwikkelaars in de rest van Europa. Consumentenbonden verspreid over Europa zouden na de uitspraak beter gaan letten op advertenties voor gratis iOS-games. Worden hierin in-app aankopen geadverteerd voor een mogelijk minderjarig publiek, dan kan dit juridische gevolgen hebben. Omdat er een Europese wetgeving is geschonden door Gameforge kan bijvoorbeeld een rechter in Nederland dezelfde conclusie trekken. Tot dan moeten adverterende app-ontwikkelaars vooral in Duitsland goed opletten, omdat daar kan worden terugverwezen naar een eerdere, landelijke zaak.
Eerder schreven we nog over advertenties voor iOS-applicaties van voornamelijk freemium-spellen op websites, die gebruikers ongevraagd en zonder verdere interactie naar de App Store sturen. Deze advertenties zouden steeds vaker en op steeds algemenere websites verschijnen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties