Na de release in de VS afgelopen vrijdag, zou de tweede generatie iPad op 25 maart in 25 landen uitkomen. Dat gaat echter uiteindelijk toch niet door. Niet omdat er leveringsproblemen zijn waardoor de iPad pas later internationaal op de markt komt, maar vanwege de aardbeving en tsunami in Japan. Apple heeft besloten om de verkoop van de iPad 2 daar op een later moment te starten.
Tegenover persbureau Reuters zegt een woordvoerster van Apple dat de release van de iPad 2 wordt uitgesteld, zodat “het land en onze teams zich kunnen richten op het herstellen van de ramp”. Het heeft volgens Apple niets te maken met leveringsproblemen. Andere tech-bedrijven hebben wel problemen doordat er fabrieken in Japan beschadigd en gesloten zijn. De iPad 2 moet in de andere 24 landen dan ook wel gewoon uitkomen op 25 maart.
De levertijd voor de iPad 2 is in de VS inmiddels opgelopen tot een maand. Als je hem nu bestelt in de online Apple store wordt hij pas over 4 tot 5 weken verstuurd. Ook bij ‘fysieke’ winkels geldt een lange levertermijn. De kans is daardoor groot dat wij hier de nieuwe iPad daardoor eerder krijgen dan veel Amerikanen die de iPad 2 nog niet in bezit hebben.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Nou dan help je de ramp daar alleen maarmee apple. Net zoals gehandicapte mensen willen ze niet dat je ze zo zielig behandeld.
Hier kunnen alleen maar mensen van balen:(
Maarja wel blij dat apple nog steeds 25 maart als europese datum ziet:)
Ja, of het is gewoon zo dat de grote Apple merkt dat er op dit moment niet zoveel te halen valt in Japan, omdat de focus in dat land nu net even ergens anders op ligt..
Sorry hoor maar dat de iPad in Japan niet gelanceerd kan worden zou mij een worst wezen.
Maak mij meer druk om die mensen daar als om zo’n speeltje.
#justsaying
Apple pakt dit natuurlijk wel bewust zo aan, en ook heel slim…
Als je het uitstelt kweek je toch wat goodwill bij de Japanners, het laatste wat ze nu willen is een grote (toevallig US) bedrijf die even lekker vrolijk een launchparty gaat houden om geld te innen, geld die het land nu dus wel even hard nodig heeft…
En Apple verwacht natuurlijk niet grote wachtrijen nu in Japan met alles daar…
Dus Apple voorkomt hiermee om winst mis te lopen, veel iPads, weinig mensen die ze gelijk gaan kopen…
En Apple kweekt wat goodwill, klanten denk nu kijk dat is goed van Apple!
Is toch niet onlogisch? Hoe ga je distributie en allerhande regelen? In een land dat in puin ligt kan je moeilijk een nieuw product gaan distribueren, laat staan dat er veel mensen van wakker liggen momenteel.
Misschien kunnen ze die iPads die voor Japan bedoeld zijn gewoon in China verkopen of Thailand.
Arme japanners, zijn ze alles kwijt, krijgen ze ook nog eens geen ipad.
Ik denk niet dat veel mensen daar nu zitten te wachten op een nieuwe iPad. Die mensen zijn bijna alles kwijt.
Nou KRIJGEN deden ze net als wij toch al niet.
Ik denk dat in Japan best wel veel mensen wonen (±127.000.000)… ; )
Het aantal mensen dat getroffen is, tegenover het totale aantal inwoners is dan ook relatief gering.
Hoe eng die uitspraak ook klinkt, er zullen best een paar miljoen Japanners zijn die toch wel graag hun iPad gehad zouden willen hebben.
Neemt niet weg dat ik denk dat het momenteel de juiste beslissing van Apple is om daar ‘even weg te blijven.’
En er zullen niet veel Japanners zijn die Apple daar boos op zullen aankijken.
Lees anders dit eens, zeer interessant.
doe dan gewoongelijk in nl dan hebben we zeker genoeg@Wesley:
En dat mag inderdaad ook wel eens verteld worden.
Mooi om te lezen.
Yep, dit is zeer Interessant. Ik zou ook als CEO er alles voor doen als ik dat maar even kan om te helpen. Voedsel, onderdak en emotionele steun. Geld, we maken gewoon een som geld vrij hiervoor. Zeker als je vanuit de applestores direct de mensen kan helpen. Fantastisch.
YEAH!! meer voor ons!
maar wel goed van apple. ik bedoel, die iPads zijn niet bepaald waterproof toch?
en hun hoofd staat er nu niet naar denk ik.
Heb het gelezen, mooi verhaal. Erg mooi om te lezen dat Apple en haar medewerkers in Japan dit allemaal doet!