Reacties voor: Apple’s reparatieprogramma voor schermvlekken MacBook loopt 16 oktober af
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Vorige week met mijn laptop contact gehad met Apple. Zij geven aan dat het probleem allen voorkomt bij early 2013-modellen en eerder. Mijn model is late 2013 en deze vallen niet onder dit programma. Apple veewijst me daarom naar de leverancier (Media Markt) om een beroep te doen op claim van consumentenwetgeving.
Is dit terecht?
Da’s gek, ik heb dit namelijk meerdere keren gelezen:
“According to MacRumors, Retina MacBook Pro owners affected by this issue will be able to get a free replacement display for up to three years from the original date of purchase or until one year from October 16, 2015—whichever comes last.” (van hier)
Ik heb m’n MacBook Pro in November 2014 gekocht, dat zou dus betekenen dat ik, volgens dit artikel, tot 16 Oktober 2017 heb om ‘m te laten repareren, mocht ik in die tijd nog beschadigingen krijgen, of niet?
@Alexander Beeren: Mijn MacBook pro 15 inch late 2013 model is 2x voorzien van een nieuw scherm. Ik heb hem naar iMac gebracht en hier is hij in oktober 2014 en een paar maanden terug kostenloos vervangen. Je ben de laptop wel max 15 werkdagen dagen kwijt. Die van mij was na precies 1 week weer klaar.
Neem bij inleveren de factuur mee. Ik zou het zeker nog een keer proberen. De hele bovenkant dus scherm inclusief het aluminium wordt dan vervangen door een nieuwe. Dus ook bij eventuele verkoop is je MacBook zo weer veel meer waard.
Als je in Google op “staingate” zoekt dan vind je de meeste info.
Hoi Alexander,
Dat is niet terecht. Die van mij is een mbp late 2013 model en is toen de vlekken vorig jaar april begonnen, gerepareerd bij Ivizi. Deze kosten heb ik inmiddels teruggekregen van Apple door de factuur op te sturen naar ze.
@Alexander Beeren: Mijn MBP 13,3 Late 2013 heeft ook keurig een nieuw scherm gekregen onder de regeling!
@Vincent: De aankoopdatum is iets anders dan het model. Ik begrijp uit de info dat het alleen om het model early 2013 zou gaan. Deze zou je ook nog in 2014 gekocht kunnen hebben.
Via appeltje – Over deze Mac kan je zien welk model je hebt.
Mijn macbook pro 13inch uit 2014 had ook deze klachten en zijn vorige week gratis verholpen dmv een nieuw scherm in de applestore!
Je kan gewoon een afspraak maken onder het mom van hardware problemen en aangeven dat je weet heb van de problematiek en een vervangend scherm van ze verwacht.
Het is correct*), je hebt 1 jaar fabrieksgarantie en minimaal**) 2 jaar garantie onder het Europese en Nederlandse consumenten recht. Voor je garantie onder het consumentenrecht moet je bij de winkel zijn waar je de laptop gekocht hebt. In jouw geval dus de MediaMarkt.
*) Ik laat even buiten beschouwing of deze specifieke regeling op jouw laptop van toepassing is.
**) Het Nederlandse recht spreekt niet over een termijn van twee jaar, maar een redelijke levensverwachting naar de aard van het product. Dit moet dus minimaal twee jaar zijn vanwege Europees recht, maar je zou bij een laptop 3 of zelfs 5 jaar kunnen beargumenteren voor de rechter op basis van de afschrijvingsduur die de belastingdienst hanteert. Echter is hiervoor nog geen jurisprudentie, dus zou je een rechtzaak moeten beginnen om dit af te dwingen, en is het niet zeker of een rechter deze redenering volgt.
@Alexander Beeren: Ik heb ook een macbook pro uit late 2013. Heb ook deze klacht aan de zijkant van mijn scherm, maar wist niet van dit programma. Morgen gelijk even langs bij de Apple store in Amsterdam.
Mijn mid 2014 viel hier ook onder en heb ik 2 maanden terug kosteloos (compleet nieuwe top) laten maken.
Ik heb een Macbook Pro Retina mid-2014 en ook gebruik gemaakt van de regeling 1 maand geleden. Had alleen geen bon meer en werd derhalve niet geholpen bij iCenter. Ben uiteindelijk bij Cardservice Zwolle geweest en die hebben mij uitstekend geholpen, zonder bon.
@Igor: laat me weten wat de uitkomst is. Ik heb voor woensdag volgende week pas een afspraak kunnen maken met de geniusbar
Vorige week nog het scherm van mijn late 2013 MBP laten vervangen, keurig binnen de ‘garantie’ op dit euvel.
Tip, ga naar Card Services ipv Apple zelf, ze zijn authorised maar wat vooral handig was dat na constatering ter plaatse van het probleem het onderdeel besteld werd en ik met de MBP naar huis kon om drie dagen later langs te komen voor de, klaar-terwijl-je-wacht plaatsing van het vervangende scherm. Zo ben je niet je laptop kwijt gedurende de bestel/reparatie periode.
Mijn MacBook Pro uit 2013 heeft niet die vlekken, maar ik heb wel vanaf het begin last van “inbrand plekken”. Na verloop van tijd vagen die wel weg, maar komen gewoon weer terug als ik 1 scherm voor 10 minuten open laat.
Is dit het zelfde en valt dit (nu nog steeds) onder garantie?
Ik ben laatst bij ivizi geweest (in het zuiden van het land). Zonder factuur of afspraak, binnen 3 dagen had ik mijn MacBookPro kosteloos gerepareerd retour.
En het geldt voor alle retina schermen op Macbook(Pro)s dus niet alleen de early 2013.
En over dat consumentenrecht gedoe. Doen ze ook niet zo heel lastig heb ook eens een iMac wat bij de MM gekocht was binnen gebracht, het enige wat ze dan wel vragen is de inbouwkosten. Tenslotte staat in het consumentenrecht niet beschreven dat de winkelier alles moet dekken maar een compensatie moet geven. En ze zijn nog niet eens de verkoper van mijn product. Bij eigen klanten vragen ze dat dan weer niet. Dus wel een reden waarom ik volgende keer bij hun iets koop. Top service.
Heb een macbook pro retina uit early 2013
Heb ook schermproblemen Alleen bij mij zijn het exploded pixels je voelt zo de bobels zitten, valt dit ook onder garantie ?
Vandaag bij applestore Amsterdam geweest bij genius. Zonder probleem gaat mijn display macbook pro retina 13″ late 2013 vervangen worden. Hoefde niet te zeuren, niks. Hij keek ernaar en dat was genoeg. Helaas was display niet op voorraad dus die moest eerst besteld worden. Maar goed, zal binnenkort vervangen worden.
Woensdag mijn laptop (MPro, late 2013, zie boven) naar Card Services gebracht. Medewerker zei direct dat het coatingprobleem was. Vandaag kreeg ik bericht dat hij gerepareerd was. Top service!