Je bent met de auto op weg naar een vakantieadres in het buitenland, maar nog voordat je in de buurt van de grens gekomen bent stopt je auto er al mee. Een kapotte band, lekkende koelvloeistoftank of andere auto-ongemakken: het is voor iedereen een slecht begin van de vakantie. Je kunt dan natuurlijk de good-old AWNB bellen, maar er is nu ook een nieuwe speler op de markt. RoadGuard (link) is een nieuwe dienst van Centraal Beheer en Eurocross Assistance. Deze pechhulp on-demand is nu beschikbaar in een aparte app, waarbij je geen abonnement nodig hebt voor hulp onderweg. De hulpdienst komt opdraven voor auto- en motorpech. Maar zit je na het gebruik niet vast aan allerlei diensten of abonnementen?
RoadGuard helpt je met pech onderweg
RoadGuard is vooral bedoeld als alternatief voor de standaard autoverzekering met pechhulp of je aparte ANWB-lidmaatschap. Veel mensen hebben zo’n abonnement of lidmaatschap, maar maken hier zelden tot nooit gebruik van. RoadGuard is een dienst waarmee je om hulp kan vragen zodra je het nodig hebt. Zo’n hulpaanvraag doe je via de RoadGuard-app. Het is daarom noodzakelijk om je locatie aan de app door te geven, zodat de hulpverlener weet waar hij of zij moet zijn. Dit gebeurt echter alleen als de app op de voorgrond actief is.
Zodra je de app geopend hebt, geeft de app je eerst drie veiligheidstips. Vervolgens maak je de keuze uit zes verschillende problemen. Van startproblemen tot verkeerd getankt, bij elk probleem wordt al aangegeven wat de kosten zijn. Heb je een startprobleem, dan kost dit bij RoadGuard bijvoorbeeld €100. Uiteraard kunnen hier nog wel kosten bijkomen als het probleem groter is dan in eerste instantie lijkt, maar dit wordt volgens de app door de monteurs van tevoren gecommuniceerd. Ter vergelijking: een Wegenwacht-abonnement is vanaf €55 af te sluiten en kost €85 als je ook in je eigen woonplaats geholpen wil worden. Als je regelmatig pech hebt ben je bij de Wegenwacht dus al snel goedkoper uit.
Om een melding te doen, moet je naast je locatie nog wel enkele gegevens versturen, zoals je naam, telefoonnummer en e-mail. Laatstgenoemde wordt gebruikt om de factuur naar je door te sturen, terwijl het telefoonnummer gebruikt wordt voor verdere communicatie. Via de app kun je echter ook zien wie jou komt helpen en hoe lang het duurt voordat hij of zij bij jouw locatie is. Betalen doe je ook via de app via bijvoorbeeld iDEAL, PayPal of creditcard. Dit hoeft echter pas nadat je geholpen bent.
Privacy en gebruik van gegevens
Een blik in de privacyvoorwaarden van RoadGuard laat geen gekke dingen zien. Je persoonsgegevens die je invoert worden voornamelijk gebruikt voor dienstverlening, al mogen je gegevens wel gedeeld worden binnen de Achmea-groep. RoadGuard belooft echter dat ze dit alleen doen zodra ze hier een gerechtvaardigd belang bij hebben. Wat dit belang is, is echter een beetje onduidelijk. Ze gebruiken de gegevens bovendien om je informatie te sturen over producten, diensten en promoties, maar je kunt dit zelf weer stopzetten. Je zit dus niet vast aan allerlei diensten en producten van Centraal Beheer Achmea.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties