Robin Mobile introduceert sim only-abonnementen met lagere snelheden

Robin Mobile introduceert nieuwe tarieven met lagere snelheden. De prijs gaat echter omhoog voor mensen die 8Mbps gewend waren.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

robin-mobile-logoRobin Mobile heeft nieuwe abonnementen ingevoerd en verbreedt daarmee het aanbod. Toen Robin Mobile van start ging, was er alleen een onbeperkt abonnement van €39,95 voor onbeperkt mobiel internet, sms en bellen. Vanaf nu zijn er drie abonnementen: Gewoon Snel (€29,95), Heel Snel (€39,95) en Super Snel (€49,95). Hóe snel die abonnementen zijn, maakt de provider niet duidelijk: het persbericht beschrijft in vage bewoordingen dat je bij een Heel Snel-bundel muziek kunt streamen en dat je voor tv-kijken toch echt een Super Snel-bundel nodig hebt. iCulture zocht het voor je uit en ontdekte dat Robin Mobile niet voor niets zo geheimzinnig doet: als klant ga je erop achteruit.


De snelheden van de nieuwe Robin Mobile-abonnementen zijn verlaagd, terwijl de prijs omhoog is gegaan. Ook liggen de snelheden een flink stuk lager dan bij de grote namen, die inmiddels met hun 4G-netwerken klanten snelheden van 25 tot 50 Mbps beloven. Het aanbod van Robin Mobile is dan wel heel karig:

  • Gewoon Snel (€29,95): 800 Kbps
  • Heel Snel (€39,95): 2 Mbps (was voorheen 7,2 Mbps)
  • Super Snel (€49,95): 8,2 Mbps

In vergelijking met sim only-aanbieders die we onlangs hebben besproken, ligt de snelheid vrij laag. Tele2, Simyo, MTV Mobile en Hollands Nieuwe zaten al op 14,4 Mbps en het oude abonnement van Robin Mobile zat al op 7,2 Mbps.

In feite kun je dus zeggen dat de provider het aanbod aan de onderkant heeft uitgebreid met twee extra trage abonnementen en dat het eerdere aanbod (7,2Mbps voor €39,95) in prijs is verhoogd naar een abonnement dat een tikje sneller is (8,2Mbps) voor een hogere prijs (€49,95). Het enige voordeel van de nieuwe abonnementen is dat er nu ook een goedkopere optie van €29,95 is voor mensen die héél veel data willen gebruiken op een vrij lage snelheid. Voor 24 uur per dag radio luisteren zou dat handig kunnen zijn, al raadt Robin Mobile daar vanwege de snelheid wel het duurdere abonnement van €39,95 voor aan. Wat dat betreft gaat de klant er dus niets op vooruit. Gebruikers kunnen onderling overstappen tussen de abonnementen. Nog steeds geldt er geen limiet aan het aantal MB’s dat je gebruikt, maar bij excessief gebruik grijpt de provider in.

Bestaande klanten: iets hogere snelheid

De nieuwe abonnementen gelden alleen voor nieuwe klanten. Voor bestaande klanten verandert er in feite niets. Zij blijven het huidige bedrag van €39,95 betalen en worden ingedeeld bij het Super Snel-abonnement. Het betekent dat de snelheid van deze groep gebruikers van 7,2 naar 8,2 Mpbs omhoog gaat. In de praktijk zul je daar weinig van merken. In een e-mail aan bestaande klanten meldt Robin Mobile:

Je wordt namelijk automatisch overgezet naar ons snelste abonnement, Robin Mobile Super Snel. Je krijgt daardoor een nóg hogere downloadsnelheid, zonder dat er iets veranderd (sic) aan het bedrag dat je betaalt.

Robin Mobile maakt gebruik van het KPN-netwerk. Het 4G-netwerk van KPN is volgens de provider nog niet opengezet voor MVNO’s zoals Robin Mobile. Zodra dat het geval is zullen ze onderzoeken of klanten er ook gebruik van kunnen maken.

Reacties: 24 reacties

  1. 800kbps is wel erg langzaam denk ik

  2. Dit soort struikroverij zou verboden moeten worden!
    U zult transperant moeten zijn in uw aangeboden bundels!
    Punt uit!

  3. Ik heb van Robin onderstaande email gehad. Dus als klant ga ik er niet op achteruit, maar op vooruit. Alleen nieuwe klanten dus niet.

    Beste Bas,

    Robin Mobile introduceert vandaag drie nieuwe ÉCHT onbeperkt SIM-only producten, waar jij als trouwe klant direct van gaat profiteren. Je wordt namelijk automatisch overgezet naar ons snelste abonnement, Robin Mobile Super Snel. Je krijgt daardoor een nóg hogere downloadsnelheid, zonder dat er iets veranderd aan het bedrag dat je betaalt. Jouw voordeel: supersnel downloaden tot maximaal 8.2 Mbps, voor hetzelfde vaste bedrag van € 39,95 per maand (in plaats van € 49,95 per maand). Wij wensen je nog meer ÉCHT onbeperkt plezier met Robin Mobile Super Snel!

    Met vriendelijke groet,

    Robin Mobile

  4. Hoe snel die abonnementen zijn staat gewoon op hun site. Dus niet geheimInnig 🙂

  5. Voor nieuwe klanten dus nog minder interessant.
    Excessief gebruik is wel een vage term. Is dat 3gb of 10gb of misschien wel 100gb. (Als ze t over tv streamen hebben)

  6. Het is eigenlijk best goedkoop, 1 mb/s , onbeperkt bellen, onbeperkt smsen en onbeperkt internetten. Muziek streamen via radio is iets rond de 400 kbps als ik me dat goed herinner en dat voor 29.95 per maand

  7. Bij de goedkoopste kom he toch vaak uit op Edge snelheid denk ik, verschilt hoe goed je bereik is.

    In dat geval liever een 2gb bundel van t-mobile met 90 belminuten, en pas buiten mijn bundel een snelheid verlaging.

    Anders een andere provider, Robin mobile biedt nu geen meerwaarde, voor dat super snel abo kan ik bij de meeste providers gewoon 5 GB data erbij pakken, en bij t-mobile nu voor iets meer zelfs 10gb met 4g.

    Zelfs bij KPN heb je een nette bundel voor 50 euro, met zeer goede 4g bereik en snelheid verlaging buiten de bundel.

  8. @Jean-Paul Horn: Misschien handig deze zin dan ook nog even aan te passen: “Hóe snel die abonnementen zijn, maakt de provider niet duidelijk” Want vervolgens zetten jullie wel welke snelheid er gehaald worden.

  9. @Jean-Paul Horn: Ik ben het niet met je eens dat ze hier vaag over blijven. Als je op producten klikt staat de snelheid er gewoon bij. Alleen op de homepage niet. Maar als je op info en bestel klikt staat het netjes in de bovenste balk.

    Verder graag gedaan…

  10. @Bas Steelooper: Op het moment dat het persbericht uitkwam en ik naar de website ging (dus vlak voordat het artikel verscheen) stonden de snelheden niet op die pagina. Ik heb ze uiteindelijk achterhaald via de FAQ.

    Eerder vandaag stond op de productenpagina alleen een weergave met blokjes, niet de exacte snelheden.

  11. @Gonny van der Zwaag: Ik kreeg de email iets voor 12 uur binnen en keek toen op de website, en zag het al staan. Het lijkt ook in de plaatjes verwerkt te zitten, dus zou het raar vinden als ze dat er even snel tussendoor gedaan hebben.

    Ik keek ernaar aangezien mogelijk de laagste iets voor mij zou zijn.. maar de snelheid is te laag.. en geen voordeel van de middelste dus…

  12. Robin mobile was in ieder geval heel vaag. Ik heb toevallig een paar dagen geleden hun aanbod bekeken( dat was toen nog 1 bundel van 39,95) en ben toen afgeknapt op het feit dat nergens op de site duidelijk werd gemaakt hoe snel die bundel dan was (ook niet in de faq).

  13. @mhmobiel: Klopt, ik heb vorige week precies hetzelfde gedaan.
    Niets over snelheden te vinden. Dan maar naar een transparante provider.

  14. Je moet wel gek zijn als je nu nog een abonnement neemt bij deze provider.

  15. Toevallig was ik aan het zoeken naar nwe aanbieder maar dit gaat het op deze wijze niet worden.

    Ze verliezen het zo terwijl ze een duidelijk onderscheid moeten maken met de grote jongens.

    No Robin Mobile.

  16. Was ook te verwachten. Bekendheid gescoord met de zogenaamde “kennismakingsactie” en nu geld gaan verdienen door normale tarieven te gaan vragen.

  17. Wat is jammer vind is dat er alleen wordt gesproken over lage dataoverdracht maar laten we niet vergeten dat dit de enige provider is waar je voor dit bedrag onbeperkt kunt bellen en sms’en!!!!

  18. Volgens mij werkt bas bij robinmobile.

    Maar goed ik heb geen ervaring maar zoals iphoneclub zegt is de snelheid wel erg laag. 2014 zijn de snelheden van andere veel hoger richting de 50mb en in 2020 tot wel 300mb.

  19. @bodylove: Nee ik werk niet bij Robin Mobile. Ik heb er een abonnement, en ben er erg tevreden over.

    Wat moet je met 50 Mb internet op je Telefoon? Of 300Mb internet??

    Ik gebruik mijn telefoon geregeld als hotspot om een VPN op te bouwen vanaf mijn laptop en servers te beheren. Dat doe je dan met Remote Desktop of Citrix bijvoorbeeld. Dit gaat perfect over de 7,2 Mb/s die ik had, het ging zelfs goed met mijn *Bliep kaart op 384 Kbp/s. Met bliep een filmpje kijken was er niet bij, tenzij ik meer betaalde voor die dag. Echter zit ik met het probleem dat T-Mobile en Vodafone bij ons in de buurt hele slechte dekking hebben.

    Vodafone heeft zelfs mijn abbo beëindigd omdat zij de dekking niet konden leveren. Ik zat dus vast aan het KPN netwerk en heb daarin gezocht wat prijstechnisch het beste was voor mij..

    Ik verstook per maand tussen de 5 en 12 Gb aan data (2 dagen in de week via Personal Hotspot) en dat voor 39,95 zonder dat mijn snelheid omlaag gaat. Daarnaast bel ik nog heel erg veel dus dit was het beste abonnement voor mij.

    Door mijn hoge datagebruik, en de slechte kwaliteit van T-Mobile en Vodafone is RobinMobile voor mij de goedkoopste en beste keuze..

  20. Ik ben het met bas eens. Robin mobile is een goeie provider ik zit daar ook en de bereik en internet snelheid is dikke voldoende. Nooit klachten gehad.

  21. Hier ook iemand met een abo uit het begin. Zogenaamd overgezet naar 8,2mbps.. Mooi niet, mag in me handjes klappen als ik boven de 2,0mbps uitkom. In mijn omgeving meerdere met Robin M. en het positieve is er ondertussen wel af.
    Gebruik rond de 3500 tot 4000mb per maand… Maar met het trage van de laatste tijd ga ik dat niet meer halen.

  22. @Robbedoes: heb je wel goed bereik? Anders even contact opnemen denk ik
    Bij is de snelheid goed: http://www.speedtest.net/my-result/i/694632028