Roomba wil plattegrond van je huis verkopen aan Apple en Google

iRobot, fabrikant van de Roomba-robotstofzuigers, wil woningen in kaart gaan brengen en de data verkopen aan Apple, Google en Amazon. Slim idee of privacy-nachtmerrie?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Fabrikant iRobot wil de data die ze met de Roomba-stofzuigers verzamelen verkopen aan grote bedrijven zoals Apple en Google. iRobot wil flink investeren in smart home-technologie en denkt dat grote bedrijven wel geïnteresseerd zullen zijn in een plattegrond van jouw woning, zoals de afmetingen en vorm van een kamer en de plaatsing van bankstellen, tafels, lampen en andere meubelstukken.


iRobot kaart van woning

Roomba brengt je huis in kaart

Alleen op de duurdere Roomba-stofzuigers zit al een functie waarbij je huis in kaart wordt gebracht. Daardoor kan de stofzuiger gerichter door je huis bewegen, zonder in een willekeurig patroon rondjes te maken. De fabrikant heeft het plan opgevat om niet alleen stof en vuil te verzamelen, maar ook data. “Er is een compleet ecosysteem van dingen en diensten die je in een smart home kan leveren, zodra je een rijke kaart hebt van de woning”, aldus Colin Angle, CEO van iRobot. Hij voegt er wel aan toe dat je als gebruiker toestemming hiervoor moet geven.

Dit is bijvoorbeeld interessant voor fabrikanten die slimme assistenten voor thuis maken, zoals Amazon’s Alexa, Google Home met de Google Assistent en de toekomstige Apple HomePod. Als de assistent weet hoe groot een kamer is en hoe de meubelstukken ten opzichte van elkaar staan zijn slimmere functies mogelijk. iRobot zal dan wel een antwoord moeten hebben op privacybezwaren van gebruikers.

iRobot plattegrond van woning

Analisten zoals Willem Mesdag van Red Mountain Capital – die voorheen kritisch was over de toekomstplannen van iRobot – ziet het inmiddels een stuk rooskleuriger. Hij denkt dat iRobot een mooie overnamekandidaat is voor de Big Three: Apple, Google en Amazon.

Andere fabrikanten maken stofzuigers, iRobot verzamelt data
iRobot heeft daarbij een voorsprong: terwijl de concurrentie zich volledig richt op het maken van schoonmaakrobots, denkt iRobot al een stap verder, namelijk aan robots die je huis in kaart kunnen brengen. Als je een plattegrond van de woning hebt kunnen audiosystemen rekening houden met de akoestiek, airconditioners kunnen de luchtstroom per kamer beter regelen en slimme verlichting kan rekening houden met de lichtinval, de positie van de ramen en het tijdstip van de dag.

De robotstofzuigers gebruiken infrarood- en laser-sensoren om obstakels te vermijden. In 2015 verschenen de eerste Roomba’s met ingebouwde camera’s die ook kunnen registreren hoe de indeling van je huiskamer is. Met Simultaneous Localization And Mapping (SLAM)-technologie kan de stofzuiger bijvoorbeeld tussentijds teruggaan naar het oplaadstation, om vervolgens verder te gaan op de plek waar ‘ie was gebleven.

Oorsprong vanuit militaire robots
Grappig is dat iRobot ooit is opgericht om militaire robots te maken waarmee ze bommen onschadelijk konden maken. Die militaire tak hebben ze vorig jaar verkocht en sindsdien richten ze zich alleen op consumenten. Wel hebben ze nog zo’n 1.000 patenten die betrekking hebben op huishoudrobots die op eigen houtje navigeren en objecten ontwijken. Ook daarom zou iRobot een interessante overnamekandidaat voor Apple, Google en Amazon kunnen zijn. iRobot is overigens verwikkeld in een patentzaak tegen Stanley Black & Decker, Hoover Inc en andere stofzuigerfabrikanten, omdat ze vinden dat de concurrentie hun patenten heeft overtreden.

Onlangs schreven we een review van de Roomba 690-serie die wel objecten ontwijkt, maar je huis niet in kaart brengt.

Bekijk ook

Review: Roomba 690-serie met iPhone-bediening

Review: Roomba 690-serie met iPhone-bediening

Review van de Roomba 690-serie, een collectie robotstofzuigers die je met een iPhone-app kunt bedienen. Hoe bevalt zo’n ‘budgetmodel’ van iRobot met een functie die eerder alleen op de duurdere modellen te krijgen was?

Smart Home

Maak van je huis een smart home met allerlei slimme accessoires. Dit kunnen bijvoorbeeld slimme lampen, slimme deursloten, speakers, slimme stekkers, AirPlay-televisies en andere connected apparaten zijn. Door deze te automatiseren en met elkaar samen te laten werken, kun je je huis op een slimme manier inrichten, bijvoorbeeld met HomeKit. Ontwikkelingen zoals Thread en Matter zorgen voor een beter bereik en beter samenwerken tussen de verschillende protocollen.

Smart Home

Reacties: 7 reacties

  1. Zijn ze nu helemaal gek geworden. No way dat zo’n ding bij mij in huis komt. Ik ben niet paranoia aangelegd, maar informatie verzamelen in mijn huis en dan bij opbod verkopen: daar doe ik niet aan mee. Voordat je ’t weet maakt dat ding ook foto’s en krijg je gerichte reclame voor bankstellen, maandverband, gordijnen. En misschien zit er ook een microfoontje verborgen om trefwoorden in de gesprekken thuis te signaleren, zodat adverteerders nóg beter hun marketing op je interesses kunnen afstemmen. #NOT

  2. Hij voegt er wel aan toe dat je als gebruiker toestemming hiervoor moet geven

    Gewoon geen toestemming geven dus en als je dat ook niet vertrouwd dat merk niet kopen.

  3. als gebruiker toestemming hiervoor moet geven.

    Maar dan is de vraag, moet je toestemming geven om überhaupt de App te kunnen gebruiken, of is er in de App een uit-schakelaar ?
    Ik heb zelf een Roomba, en ik hoopte al op een versie die je kamer in kaart brengt, maar is minder als dit mijn privacy in het geding brengt :/

  4. Ik denk dat dit commerciëel zo logisch voor ze is dat het niet bij ze opkomt dat anderen er een probleem mee zouden kunnen hebben. Deze firma heeft voor mij in elk geval afgedaan.

  5. Een spionerende stofzuiger van een firma die militaire robots maakt zou ik sowieso al niet vertrouwen…

  6. Origineel geplaatst door macaanzee
    Zijn ze nu helemaal gek geworden. No way dat zo’n ding bij mij in huis komt. Ik ben niet paranoia aangelegd, maar informatie verzamelen in mijn huis en dan bij opbod verkopen: daar doe ik niet aan mee. Voordat je ’t weet maakt dat ding ook foto’s en krijg je gerichte reclame voor bankstellen, maandverband, gordijnen. En misschien zit er ook een microfoontje verborgen om trefwoorden in de gesprekken thuis te signaleren, zodat adverteerders nóg beter hun marketing op je interesses kunnen afstemmen. #NOT

    Niet paranoïde aangelegd en toch bang dat ze je favoriete merk maandverband achterhalen en delen? Could’ve fooled me 😉

    Nee hoor, geintje natuurlijk, begrijpelijke argwaan. En, erger nog, terecht. In het verleden opgedane ervaringen (oa FB, WA) leren wat gerustellende woorden op privacyterrein van dataminers écht waard zijn als puntje bij paaltje komt 🤔

    En dan hebben we ’t alleen nog maar over bewust gedeelde data, als de uitwisseling niet goed beveiligd is kunnen online langskomende interieurkiekjes ook voor een héél andere ‘line of business’ interessant zijn… voor mensen die niet alleen in illegaal verkregen ‘software‘ geïnteresseerd zijn zeg maar 🤔

  7. Grote angst voor Big Brother. Maar we lopen wel de hele dag met een iPhone rond. Hoeveel meer Big Brother is iRobot dan nog eigenlijk nog? Het lijkt erop dat we twee keuzes hebben, accepteren dat alle technologie je data mis/gebruikt of anders in een grot gaan wonen:-)

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.