Reacties voor: Roomba wil plattegrond van je huis verkopen aan Apple en Google

iRobot, fabrikant van de Roomba-robotstofzuigers, wil woningen in kaart gaan brengen en de data verkopen aan Apple, Google en Amazon. Slim idee of privacy-nachtmerrie?

Reacties: 7 reacties

  1. Zijn ze nu helemaal gek geworden. No way dat zo’n ding bij mij in huis komt. Ik ben niet paranoia aangelegd, maar informatie verzamelen in mijn huis en dan bij opbod verkopen: daar doe ik niet aan mee. Voordat je ‘t weet maakt dat ding ook foto’s en krijg je gerichte reclame voor bankstellen, maandverband, gordijnen. En misschien zit er ook een microfoontje verborgen om trefwoorden in de gesprekken thuis te signaleren, zodat adverteerders nóg beter hun marketing op je interesses kunnen afstemmen. #NOT

  2. Hij voegt er wel aan toe dat je als gebruiker toestemming hiervoor moet geven

    Gewoon geen toestemming geven dus en als je dat ook niet vertrouwd dat merk niet kopen.

  3. als gebruiker toestemming hiervoor moet geven.

    Maar dan is de vraag, moet je toestemming geven om überhaupt de App te kunnen gebruiken, of is er in de App een uit-schakelaar ?
    Ik heb zelf een Roomba, en ik hoopte al op een versie die je kamer in kaart brengt, maar is minder als dit mijn privacy in het geding brengt :/

  4. Ik denk dat dit commerciëel zo logisch voor ze is dat het niet bij ze opkomt dat anderen er een probleem mee zouden kunnen hebben. Deze firma heeft voor mij in elk geval afgedaan.

  5. Een spionerende stofzuiger van een firma die militaire robots maakt zou ik sowieso al niet vertrouwen…

  6. Origineel geplaatst door macaanzee
    Zijn ze nu helemaal gek geworden. No way dat zo’n ding bij mij in huis komt. Ik ben niet paranoia aangelegd, maar informatie verzamelen in mijn huis en dan bij opbod verkopen: daar doe ik niet aan mee. Voordat je ’t weet maakt dat ding ook foto’s en krijg je gerichte reclame voor bankstellen, maandverband, gordijnen. En misschien zit er ook een microfoontje verborgen om trefwoorden in de gesprekken thuis te signaleren, zodat adverteerders nóg beter hun marketing op je interesses kunnen afstemmen. #NOT

    Niet paranoïde aangelegd en toch bang dat ze je favoriete merk maandverband achterhalen en delen? Could’ve fooled me 😉

    Nee hoor, geintje natuurlijk, begrijpelijke argwaan. En, erger nog, terecht. In het verleden opgedane ervaringen (oa FB, WA) leren wat gerustellende woorden op privacyterrein van dataminers écht waard zijn als puntje bij paaltje komt 🤔

    En dan hebben we ‘t alleen nog maar over bewust gedeelde data, als de uitwisseling niet goed beveiligd is kunnen online langskomende interieurkiekjes ook voor een héél andere ‘line of business’ interessant zijn… voor mensen die niet alleen in illegaal verkregen ‘software‘ geïnteresseerd zijn zeg maar 🤔

  7. Grote angst voor Big Brother. Maar we lopen wel de hele dag met een iPhone rond. Hoeveel meer Big Brother is iRobot dan nog eigenlijk nog? Het lijkt erop dat we twee keuzes hebben, accepteren dat alle technologie je data mis/gebruikt of anders in een grot gaan wonen:-)

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.