Waarom roségoud opeens een hype is
Grijs en zwart zijn onder de iCulture-lezers al jarenlang populaire kleuren. Opeens kwam daar een nieuwe kleur bij: rosegoud. Steeds meer Apple-producten zijn in roségoud verkrijgbaar en het zijn niet alleen vrouwen en meisjes die voor deze modekleur kiezen. In de horloge- en sieraden-industrie bestaat roségoud al veel langer, omdat het luxe uitstraalt én stylish is. Het Pantone-instituut heeft de kleur zelfs uitgeroepen tot kleur van 2016. Waarom is roségoud opeens zo’n hype?
Apple niet de eerste met roségoud
Hoewel Apple zorgde voor de huidige hype rond rosegoud, waren ze niet de eerste. Een aantal jaren terug kwam Samsung al met een rosegouden Galaxy Note 3. En in 2003 bracht Motorola al een roze RAZR uit. Ze noemden het niet rosegoud en het neigde meer naar roze dan naar koperkleur, maar het lijkt wel op de kleur van de huidige producten.
Soms raakt roségoud weer even uit de gratie, maar momenteel is de kleur helemaal terug. En niet alleen bij Apple, want ook de Huawei Mate S, HTC E9, Samsung Galaxy S7, Asus ZenBook en allerlei andere producten zijn verkrijgbaar in de zoete goudkleur.
Apple-producten in roségoud
Het eerste product dat Apple uitbracht in rosegoud was een Apple Watch Edition, die ruim tienduizend dollar kostte. Vervolgens kwamen ze met de iPhone 6s in roségoud. Gevolg? Apple wist niet hoe snel ze de voorraad van de iPhone in roségoud moesten aanvullen, want iedereen wilde er eentje hebben. Inmiddels is er ook een iPad, MacBook en een koptelefoon van Beats (ook van Apple) in roségoud verkrijgbaar. Er zijn roségouden docks voor bij je roségouden iPhone en steeds meer accessoiremakers houden rekening met mensen die al hun spullen in roségoud willen hebben.
https://youtu.be/aBYWGjIzvyw
Zoals gezegd: andere fabrikanten volgen het voorbeeld van Apple. Zo kun je nu de Huawei Watch en de Mate S-smartphone in rosegoud krijgen en is Samsung opnieuw met een rosegouden smartphone op de proppen gekomen, namelijk de Galaxy S7 (al noemen zij het ‘roze’). Zelfs hun smartwatch de Gear S2 heeft de glanzende roze look die Apple zo populair maakte. Rosegoud is niet langer een kleur voor luxueuze en dure producten, maar een nieuwe standaard.
Roségoud brengt rust in een drukke wereld
Het Pantone-instituut kiest ieder jaar de ‘kleur van het jaar’. In 2016 zijn dat de tinten Serenity (zachtblauw) en Rose Quartz, dat dichtbij roségoud ligt. Beide kleuren staan voor rust en sereniteit. In een wereld waarin alles steeds drukker wordt, zorgen roségoud en zachtblauw voor kalmte. Volgens Leatrice Eiseman, kleurexpert en directeur van het Pantone-instituut hebben deze kleuren gekozen als “antwoord op de stress van het huidige leven”. Mensen blijken de roze kleurenfamilie te associëren met mededogen, kalmte, warmte. “Het is iets dat een grote aantrekkingskracht heeft”, aldus Eiseman.
In onderstaande video kun je duidelijk zien welke gevoelens rosegoud en alle aanverwante kleuren ons geven. Terwijl de video begint met protesten en gevechten, wordt het opeens rustig. De wolken gaan uit elkaar, de muziek wordt langzamer en Rose Quartz en Serenity verschijnen in het scherm.
En precies die balans tussen comfort en betekenisvol, tussen vriendelijkheid en meedogeloze effectiviteit, zitten in elk technologisch product. Op dit moment domineren gadgets als smartphones en smartwatches ons leven, maar het gemak wordt al snel bijna een verslaving. Rosegoud zorgt er volgens Eiseman juist voor dat het een beetje rust geeft.
‘Roségoud is gewoon stijlvol’
Een andere reden dat rosegoud zo populair is, is omdat het veel stijlgevoel uitdraagt. Het vertelt anderen dat je van luxueuze producten houdt en geld hebt om uit te geven. Om die reden is de kleur dan ook met name in Azië zo populair. Een rosegouden telefoon hebben betekent dat je de trends volgt en het uiterlijk van producten belangrijk vindt. En dit geldt ook voor mannen, vertelt Jian DeLeon, senior menswear editor bij trendwatcher WSGN. “Het belangrijkste van de stijl voor mannen is dat je iets bekends neemt en net niet de grens over gaat.”
Kleur komt terug naar technologie
De stap naar rosegoud is er één die we twintig jaar geleden niet hadden kunnen voorspellen. Jarenlang was vrijwel alles binnen de tech beige of een variant hiervan. Interesse in andere kleuren was er niet, totdat Steve Jobs met de kleurrijke iMac G3 kwam. Pas vanaf dat moment vonden vrolijke tinten hun weg naar de technologie.
Rosegoud en roze hadden echter wat meer tijd nodig voor ze binnen de technologie een hit werden. Een goed voorbeeld is een bericht van iemand op Reddit: “Ik zit er over te denken om een rosegouden iPhone te kopen, maar mijn vrienden blijven zeggen dat dit te vrouwelijk is. Wat denken jullie?” Dat is precies waar het huidige probleem voor mannen rondom de kleur nog ligt: ze zijn wat skeptisch, vinden het toch wel erg mooi en zijn vooral erg verward. Maar geloof ons: rosegoud is er voor iedereen, ook mannen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
Reacties: 28 reacties