Rotterdamse school draait iPad-gebruik in klassen terug
Apple focust zich meer dan ooit op scholen dankzij nieuwe functies in iOS 9.3. Het versterkt ongetwijfeld de positie van de iPad in het klaslokaal. Drie jaar geleden moesten alle boeken in de brugklas van het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam plaats maken voor de tablets van Apple. Dit jaar krabbelt de school enigszins terug en worden er weer schoolboeken en notitieblokken gebruikt. Waar ging het mis?
In NRC vertelt de Rotterdamse middelbare school vandaag waarom er toch weer pennen, papieren en boeken op de schoolbanken verschijnen. De iPad wordt niet volledig geschrapt, maar krijgt wel weer gezelschap van ‘ouderwets’ schrijfmateriaal. Deze beslissing volgde op een enquête waar uit bleek dat zowel docenten, ouders als leerlingen het lang niet allemaal zo geweldig vonden om alles met de iPad te doen.
Veel iPad-boeken zijn simpele PDF-bestanden
Een volledig schooljaar op een iPad levert in de praktijk namelijk de nodige problemen op. Zo waren de meeste studieboeken gewoon PDF-versies van het papieren boek (zonder interactieve onderdelen), en moesten studenten continu schakelen tussen werkboek en studieboek als ze opgaven aan het maken waren. Hierdoor verloren studenten al snel het overzicht, dus daarom keert voor een deel van de vakken het papieren werkboek weer terug.
Daarnaast vinden docenten het vervelend dat ze niet specifieke onderdelen van de boeken onzichtbaar kunnen maken en materiaal van andere jaren kunnen kiezen. De digitale boeken zijn onhandig en lijken de mogelijkheden van de iPad dus niet te benutten. Ondertussen beloven Malmberg en Noordhoff, uitgevers van traditionele schoolboeken, keer op keer verbetering.
Volgens Van Hoof, rector op het Erasmiaans Gymnasium, gebeurt er echter niets, wat leidt tot grote frustratie. Een woordvoerder van Malmberg laat vervolgens aan NRC weten dat de meeste scholen de meest recente versies van de boeken nog niet gebruiken. Eerst moeten de huidige lesmethodes afgeschreven worden, en dat kan soms jaren duren.
iPad-gebruik teruggedraaid op Rotterdamse school
Bovendien is de iPad regelmatig een bron van afleiding voor scholieren, en de keuze van de school om het tabletgebruik terug te draaien klinkt ineens niet zo gek meer. Dat neemt overigens niet weg dat het gebruik van de iPad ook veel leuke dingen met zich mee heeft gebracht. Met apps en spellen kunnen scholieren op nieuwe manieren iets leren, en vanaf de iPad maken ze zelfstandig video’s en presentaties.
Onlangs spraken we verschillende iPad-scholen in Nederland, die reikhalzend uitkijken naar iOS 9.3. Deze nieuwe versie van Apple’s besturingssysteem voegt verschillende functies toe voor iPads in de klas, zodat zowel leerlingen als docenten er gemakkelijker mee uit de voeten kunnen.
Bron: NRC
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 22 reacties