Reacties voor: Rotterdamse school draait iPad-gebruik in klassen terug

Een Rotterdamse middelbare school draait het iPad-gebruik weer enigszins terug. Leraren, leerlingen en ouders liepen tegen de nodige problemen aan, maar waar ging het precies mis?
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 22 reacties

  1. Bij mijn zoon op school ook, ik was er erg enthausiast over, maar in de praktijk ging alles niet lekker. Pushen van boeken, wifi, aantekeningen, apps van de boeken enz. Jammer maar helaas, nu oldschool boeken en je ziet de cijfers omhoog gaan.

  2. Een woordvoerder van Malmberg laat vervolgens aan NRC weten dat de meeste scholen de meest recente versies van de boeken nog niet gebruiken. Eerst moeten de huidige lesmethodes afgeschreven worden, en dat kan soms jaren duren.

    Blijkbaar denkt Malmberg ook nog in oude modellen. En dat zal denk ik ook nog jaren duren.

  3. Mijn neefje gebruikt alleen maar een iPad en hij zit de hele dag alleen maar spelletjes te spelen. Zijn cijfers zijn dramatisch.

    IPads zijn slecht voor het onderwijs. Het is bewezen dat je beter leert als je dingen opschrijft en samenvat. Bladeren in en tussen boeken gaat veel slechter. Jonge kinderen krijgen problemen met ogen omdat ze alleen maar naar een scherm kijken waardoor ze niet oefenen met scherpstellen en diepte. Daarnaast is schrijven belangrijk voor het ontwikkelen van de fijne motoriek. Tot slot kan je met een iPad bar weinig ten opzichte van een computer. Er is dus geen enkele noodzaak om iPads in het onderwijs te gebruiken.

  4. @Robert Webbe: @tom: Helemaal mee eens.

  5. @tom: Bladeren in boeken gaat net zo goed. In verschillende boeken is inderdaad lastiger, maar nu je splijt view hebt kan dat makkelijker.
    Verder verschilt het kijken naar een scherm niet wezenlijk van het kijken naar een boek. Het is niet dat je ogen kapot gaan oid. Als je naar een papiertje kijkt zie je ook geen diepte.

    Daarnaast kan ik niks bedenken wat je op een iPad niet kunt wat nodig is voor school. Noem er eens een paar?

    Het lijkt wel alsof je het over de eerste iPad hebt, waarvan je achteraf terecht kan zeggen dat die bar weinig kon.

  6. Zonder een goede opzet zal het een flop worden. Je zal eerst een goed en stabiel WiFi netwerk moeten opzetten, voordat je iPads in gebruik gaat nemen.

    Door middel van MDM kan je de iPads automatisch laten configureren en tijdens een les bijvoorbeeld Single App mode inschakelen, zodat leerlingen enkel in één app kunnen werken die je als leerkracht instelt via je dashboard.

  7. Origineel geplaatst door tom
    Mijn neefje gebruikt alleen maar een iPad en hij zit de hele dag alleen maar spelletjes te spelen. Zijn cijfers zijn dramatisch.
    IPads zijn slecht voor het onderwijs. Het is bewezen dat je beter leert als je dingen opschrijft en samenvat. Bladeren in en tussen boeken gaat veel slechter. Jonge kinderen krijgen problemen met ogen omdat ze alleen maar naar een scherm kijken waardoor ze niet oefenen met scherpstellen en diepte. Daarnaast is schrijven belangrijk voor het ontwikkelen van de fijne motoriek. Tot slot kan je met een iPad bar weinig ten opzichte van een computer. Er is dus geen enkele noodzaak om iPads in het onderwijs te gebruiken.

    Wel heel erg kort door de bocht allemaal. Het ligt er nou maar net aan welke onderzoeken je leest, er zijn er ook die het omgekeerde zeggen. Trouwens echt betrouwbare onderzoeken op dit terrein zijn er nog niet echt, tot nu toe alleen nog maar kortlopende onderzoeken. De techniek is allemaal nog te nieuw. Ook je andere argumenten tegen het gebruik van de iPad op school zijn enigszins gekleurd. Kom op: het is inmiddels 2016.

    Neemt verder niet weg dat steeds meer scholen op het “Blended Learning” gaan zitten en dus gebruik gaan maken van de sterke kanten van papier en digitale middelen. De iPad kan daar een zeer bruikbare onderdeel in zijn, maar is nooit zaligmakend.

    De weg die het onderwijs echter is ingeslagen met de iPad (en andere ICT hulpmiddelen) is gelukkig niet meer terug te draaien. Dat zou ook pure struisvogelpolitiek zijn.

    Oh ja, v.w.b. je neef: ik geloof niet dat er scholen en docenten zijn die de hele dag spelletjes spelen toestaan. Ook daar zijn wel oplossingen voor. Maar goed, waarschijnlijk had je neef zonder de iPad de hele dag gaten zitten tellen in de plafondplaten. Ook heel slecht voor je cijfers.

  8. Deze generatie zit in het omdenken traject en leunt daarbij op de ervaringen vanuit het verleden opgedaan en geleerd. De volgende generatie weet straks niet eens meer wat papier is en waarom je iets zou moeten opschrijven. Het duurt gewoon een tijd voordat de traditionele uitgeverijen de optimale producten leveren tbv kwalitatief goed onderwijs en welke volledig de ipad functionaliteiten benut zodat er een prima gebruikerservaring is. Aan de iPad ligt het niet. Aan de content, het studie materiaal en het opnieuw uitvinden van de juiste lesmethode door docenten bij het gebruik van de digitale middelen, ligt het wel. Er is op dit moment geen goed samenspel. Kost een generatie voordat die zaken alligned zijn maar feit is dat dat er wel uiteindelijk komt. Dit zie je ook in de digitale kantoor omgeving, zolang het behelpen is met de pdf readers blijft men traditioneel een printje maken, want dat leest of noteert toch net ff wat makkelijker – zo hebben we dat geleerd van vroeger op school. Techniek en verandering gaan snel, de gebruiker is nu het probleem, omdenken lukt er maar een paar.

  9. Onderzoek toont aan dat kinderen beter leren als ze echt kunnen schrijven.

    Tevens is studeren met drie boeken, bijv plaatjesboek, tekstboek en werkboek veel gemakkelijker met echte boeken ipv met digitale boeken.
    Het is heel onrustig om steeds te switchen tussen digitaleboeken.

  10. Ook ik zit op de middelbare school en heb een pilot gedraaid met iPads, een groot drama terwijl we er allemaal met goeie moed ingingen.
    Te weinig boeken die ondersteund werden, haperende Wi-Fi verbindingen van soms een dramatische 0.08 Mb/s, enz enz enz.

    Onder andere Noordhoff en Malmberg hebben er een groot pottje van gemaakt, onder anders door meerdere keren storing per dag…

  11. Ik heb zelf bij een ict afdeling stage gelopen op een middelbare. Toen zag ik al dat dit niet zal werken…. En ik ben een ICTER! Nu zelf ook op het hbo loop ik er zelf ook tegenaan. Even iets lezen in een boek, ooh was dit ook alweer? Dubbel klikken en naar de andere gaan, dan weer terug enz. Dit werkt gewoon niet! Als je dan al zo graag alleen pdf’s wil lezen, koop ze dan een E-reader met E-ink! Dan heb je een lichte reader, niet slecht voor je ogen, veel langere batterijduur en dat kan perfect naast echte boeken worden gebruikt!!

    Ik zal liever ook zien dat een ipad zal werken, maar voor studeren is dat gewoon niet het geval. Gewoon met je neus in de boeken en geen domme spelletjes!

  12. IK zelf zit op het rietveld lyceum( havo3) en daar gebruiken ze ook iPad’s, idd een drama alle boeken zijn gewoon pdf bestand. De leraren snappen er niks van, de wifi is wel 1,8mb/s en je kan makkelijk gamen of 9gag etc tijdens de lessen. Zo moeilijk is het toch niet om het hoofd boek en werkboek naast elkaar te zetten?

  13. Ik ben nog steeds van mening dat iPads (en tablets in het algemeen) nog niet klaar zijn voor het onderwijs omdat de tablets te slecht voor dat doeleinde zijn geoptimaliseerd..

  14. Helemaal eens met Tom!

    Ik weet het nog goed, ik heb mijn leven lang alles met papier moeten doen. In mijn afstudeerjaar kreeg ik opeens alles digitaal, van toetsen tot examens aan toe. Gevolg: mijn cijfers daalden drastisch.

    Wellicht dat het voor de nieuwe generatie een prima opvolger is, dus de nieuwe scholieren vanaf groep 3. Ze moeten en mogen dit niet gaan toepassen op scholieren die altijd met papier moesten werken, dat werkt niet.

  15. Uit mijn persoonlijke ervaring kan ik stellen dat de app van ThiemeMeulenhoff (schooltas) echt heel goed werkt! Maar de app van Noordhoff (studiekit) is echt een heel stuk minder vooral omdat je heel moeilijk kan typen en tekenen.Ze moeten die app eigenlijk weer helemaal van scratch opbouwen!

  16. Origineel geplaatst door Ronald
    Onderzoek toont aan dat kinderen beter leren als ze echt kunnen schrijven.

    Tevens is studeren met drie boeken, bijv plaatjesboek, tekstboek en werkboek veel gemakkelijker met echte boeken ipv met digitale boeken.
    Het is heel onrustig om steeds te switchen tussen digitaleboeken.

    Flauwekul. Bewezen flauwekul zelfs. Leerling afhankelijk zal een bepaalde didactische werkvorm het meest passend zijn. Bij de ene kan dat lezen zijn, bij de ander zien en weer een ander doen.dus stellen dat kinderen beter leren als ze echt schrijven is pertinent niet waar

  17. Dat ze de jeugd eerst maar eens leren om fatsoenlijk Nederlands te schrijven/typen.
    Daar begint het drama al.
    Ik krijg ooit sollicitatiebrieven of stage aanvragen binnen.. Man man.. Breezertaal is er niets bij.

  18. @Frits: Misschien niet slecht om je te documenteren.

    Moet ook eens kijkje nemen op werelds beste scholen: Oxford, Harvard,…. daar pen en papier

  19. Origineel geplaatst door Johan
    Dat ze de jeugd eerst maar eens leren om fatsoenlijk Nederlands te schrijven/typen.
    Daar begint het drama al.
    Ik krijg ooit sollicitatiebrieven of stage aanvragen binnen.. Man man.. Breezertaal is er niets bij.

    Misschien moet je eerst even aandacht besteden aan jouw eigen zinsopbouw, correct taalgebruik en gebruik van interpunctie voordat je alle docenten van Nederland zonder nadere onderbouwing bekritiseert?

    On topic:
    Goed om te lezen dat het Erasmiaans Gymnasium leert van haar ervaringen en maatregelen neemt ter verbetering. Ik hoop dat andere scholen hier ook lering uit trekken en/of hun ervaringen met het gebruik van digitale leermiddelen uitwisselen. Er is nog een lange weg te gaan. Op zichzelf is dat volgens mij helemaal niet erg: alle begin is moeilijk.

    Wat ik leer van het artikel en de interessante reacties die daarop volgen is dat een goed gebruik van digitale leermiddelen investeringen vergt en aandacht vraagt op (minimaal) de volgende gebieden:
    – betrokkenheid en draagvlak bij leerlingen, ouders en docenten;
    – kennis en vaardigheden van leerlingen, ouders en docenten;
    – infrastructuur / hardware (aan welke eisen moet minimaal voldaan worden?);
    – software (idem);
    – systeembeheer (hoe zorgen we ervoor dat systemen gebruikt worden zoals bedoeld, onderhouden en indien nodig aangepast worden?)

    Ik verbaas me wel over de risico’s die sommige scholen nemen. Waarom niet eerst uittesten en evalueren op kleine schaal? Heeft de school van tevoren nagedacht over de manier waarop digitale leermiddelen moeten bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs? Het gebruik van digitale leermiddelen lijkt soms bijna een doel op zich. Sommige scholen adverteren zelfs met hun iPads en 3D-printers om leerlingen en ouders te verleiden voor hun school te kiezen. Dan schep je verwachtingen. Wanneer je die niet kunt waarmaken, heb je een probleem.

  20. De ervaring leert bij deze school dat de iPad onvoldoende resultaten oplevert. Daarom de weg terug naar het ‘oude schoolmateriaal’. Het werkt niet. Daar komt het kortweg, misschien te grof, op neer.

    De iPad is een prima hulpmiddel, maar op dit moment niet meer dan dat. Met die introductie van het gespleten scherm zijn de mogelijkheden uitgebreider, maar ik kan mij voorstellen dat scholen geen iPad Air 2 en al helemaal geen iPad Pro hebben.

    Het “ene in plaats van” principe snap ik wel, maar werkt nog niet goed omdat te veel partijen er niet klaar voor zijn. In dit geval boeken die simpelweg gekopieerd zijn naar het PDF-formaat. Voorlopig zijn de iPad en de computer hulpmiddelen waarbij je heel al genoeg vaardigheden zal moeten leren: informatie zoeken en kritisch benaderen, typen van verslagen, tekst en beeld combineren.

    Zeg nou zelf: ben jij echt puur digitaal bezig op je werk? Thuis? Ik niet. Een tijd lang heb ik geprobeerd aantekeningen te maken op de iPad Air, maar het wel maar niet lukken. Dus kom ik terug op pen en papier. Voor de combinatie tekst naast typewerk grijp ik terug naar de computer of zelfs afdrukken, aantekeningen maken en uiteindelijk typen en eventueel illustraties combineren.

    Laat scholen hetzelfde doen. Laat onderwijsmethoden hun materiaal aanpassen dan komt wellicht, misschien, eventueel de tijd dat we inderdaad puur elektronisch gaan werken. Even een generatie wachten?

  21. Ik verbaas me enigszins over de kort zinnige reacties hier. Laten we vooropstellen dat het leerproces van de leerling het belangrijkst is. De iPad is (op dit moment) het meest innovatieve en geschikte device om digitaal onderwijs mee te verlenen…. mits deze goed wordt ingezet.

    Als een school zonder vooropgezet plan, inclusief missie, visie, draagvlak, infrastructuur, opleiding, financiering, etc, begint ligt mislukking op de loer. In mijn werk help ik scholen al 2 jaar met het succesvol implementeren van iPads en elke klant waarbij een dergelijk plan aanwezig was, willen nooit meer terug naar boeken.

    Het ligt dus niet aan het device, dat is slechts een tool, maar aan de directie en uiteindelijk de docenten van scholen die bepalen of de inzet een succes wordt.

  22. @Robin:

    Amen.

    Een prima uitleg van de realiteit. Dank je wel.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.