Safari privacyfuncties ‘enorm effectief’: reclameinkomsten flink afgenomen
Apple probeert in Safari voor iOS en macOS te voorkomen dat je extreem getrackt wordt voor adverteerders. Nieuwe functies zoals Intelligent Tracking Prevention (ITP) blijken daarbij enorm effectief. Volgens insiders heeft het behoorlijke invloed gehad op inkomsten. Als gevolg daarvan zijn de prijzen voor het adverteren in de Google Chrome-browser gestegen, terwijl die voor Safari juist met 60% zijn gedaald. Adverteerders zijn minder happig om in Safari te adverteren, schrijft The Information.
Interessante doelgroep
Voor adverteerders zijn Apple-gebruikers echter nog een interessante doelgroep, omdat ze meer te besteden hebben dan gebruikers van andere platformen. Het is alleen lastiger geworden om ze te tracken omdat adverteerders moeilijker een uniek ID kunnen vaststellen en volgen. Daardoor krijgen ze minder goed inzicht in browser-gewoontes waardoor ze ook lastiger een profiel kunnen opbouwen.
Andere aanpak
Volgens softwarebedrijf Nativo, dat reclamesoftware verkoopt, staat 79% van de Chrome-gebruikers toe om hun surfgedrag te volgen. Op de iPhone is dat maar 9% en op de Mac 13%. Adverteerders proberen het daarom nu anders aan te pakken of stappen over naar andere platformen. Een andere aanpak is bijvoorbeeld contextgericht adverteren. Je krijgt dan passende advertenties te zien bij het type artikelen dat je leest. Lees je veel over smart home, dan krijg je daarbij advertenties van smart home-producten te zien. Dit is dan niet gebaseerd op een persoonlijk profiel, maar op de inhoud van een artikel.
In iOS 6 begon Apple al met het beperken van advertentietracking en sinds kort breidt ITP dat nog verder uit. De achterliggende gedachte bij Apple is niet om uitgevers kapot te maken of om adverteerders weg te jagen, maar om de privacy van gebruikers te beschermen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Safari
Safari is de Apple's eigen webbrowser die standaard beschikbaar is op iPhone, iPad en Mac. Safari draait op WebKit, de motor achter de browser en ondersteunt alle huidige internetstandaarden. Safari heeft allerlei handige functies, zoals het instellen van favoriete websites, bladwijzers, het Safari-privacyrapport, het aanmaken van Safari-profielen en nog veel meer. De browser krijgt regelmatig nieuwe functies, samen met grote iOS-, iPadOS- en macOS-updates. Lees hier alles over Safari en nuttige tips.
- Alles over Safari
- Handige tips voor Safari op iPhone en iPad
- De beste Safari-extensies
- Adresbalk in Safari boven of onder
- Favoriete websites openen met Safari op iPhone en iPad
- Websites vertalen via Safari
- Zo werkt de Safari-leeslijst
- Safari-tabbladen sluiten doe je zo
- Safari-wallpaper op de Mac instellen
- Zo werkt de Safari-startpagina
- Safari-privacyrapport
- Privémodus in Safari
- Safari-profielen gebruiken
Reacties: 6 reacties