Samsonite neemt iPhone-hoesjesmaker Speck over

Samsonite heeft iPhone-accessoiremaker Speck overgenomen voor 85 miljoen dollar. Speck maakt de iGuy, Pixelcase en andere bekende iPhone- en iPad-hoesjes.

speck-iguyOvernames zijn de afgelopen tijd dagelijks nieuws in de techwereld. Maar een kofferfabrikant die een iPhone-accessoiremaker overneemt, dat gebeurt niet zo vaak. Samsonite heeft de bekende iPhone-hoesjesmaker Speck Products overgenomen voor een bedrag van 85 miljoen dollar. Speck maakt hoesjes die ook in Nederland verkrijgbaar zijn, zoals de hiernaast afgebeelde Speck iGuy. Het is de eerste overname van Samsonite buiten de traditionele markt voor koffers en tassen en het laat zien dat ook bij gevestigde merken technologie steeds belangrijker wordt.


pixelskin-iphoneWe hebben niet alleen meer reis- en werktassen nodig, maar ook geschikte tassen en hoesjes om iPhones, iPads en MacBooks in te vervoeren. Samsonite zegt in een verklaring dat het de mogelijkheid geeft om mee te doen in de grote en groeiende markt voor smartphonehoesjes. Alleen in de VS is die markt naar schatting 2,3 miljard dollar waard. Ook heeft Speck een leidende positie in de markt voor tablets. Speck bestaat al sinds 2001. Als je wel eens op Amerikaanse beurzen zoals CES en Macworld bent geweest, zul je Speck ongetwijfeld eens zijn tegengekomen. Ze horen bij de topmerken onder de hoesjesmakers en maakten een aantal hoesjes die je op afstand al herkent, zoals de hierboven genoemde kinderhoes iGuy voor de iPad en de Pixelskin-hoes voor de iPhone (zie afbeelding).

Het is de vraag of Samsonite het bedrijf op het juiste moment koopt. Sinds 2013 gaat het moeilijker met Speck, onder andere door de concurrentie van hoesjesmakers uit Azië en goedkope huismerken. Als je voor drie euro een naamloos hoesje bij de HEMA kunt kopen, is de drempel om een leuk ontworpen Speck-hoesje van dertig euro te kopen voor veel mensen opeens een te hoge drempel. Speck ziet de toekomst echter zonnig in: CEO Irene Baran zei in een verklaring dat 2013 een tijdelijke dip was, veroorzaakt door teveel overtollige voorraad uit 2012. Een reorganisatie van het bedrijf is al gaande, zodat Speck onder de vleugels van Samsonite weer net zo succesvol wordt als vroeger.

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.