Dat we het op iPhoneclub veel over Apple hebben, is logisch. Maar waarom besteden mainstream media zoals kranten, tijdschriften en tv-stations zoveel aandacht aan Apple? Van ninjasterren via geruchten over Apple’s nieuwe streamingdienst tot leuke weetjes over Steve Jobs’ privéleven: de traditionele media doen fanatiek mee. Schrijven de journalisten echt zoveel, of lijkt het alleen maar zo? Het Pew Research Center heeft een onderzoek ingesteld om te kijken over welke bedrijven de media nu daadwerkelijk schrijven en welk beeld ze daarbij naar buiten brengen. Daaruit blijkt dat Apple inderdaad veel meer aandacht krijgt dan andere bedrijven.
Van de 437 technologienieuwtjes die Pew onderzocht bleek 15,1 procent over Apple te gaan. Google (11,4%), Twitter (7,1%), Facebook (4,8%) en Microsoft (3%) scoren veel lager. Het Project for Excellence in Journalism van Pew Research Center selecteerde 953 artikelen en besloot daarvan 437 artikelen nader te onderzoeken. Ze stonden in de hoofdsecties van 52 nieuwsmedia: voorpagina’s van 11 kranten, 3 tv-stations op de kabel, 3 netwerktv-stations, 12 websites en 10 radioprogramma’s. Het onderzoek werd uitgevoerd in de periode tussen 1 juni 2009 en 30 juni 2010.
Het grootste Apple-verhaal in deze periode was de onthulling van de iPhone 4. Ook verhalen over het succes van de iPad doken regelmatig op. Op websites, in Twitter-berichten en in andere sociale media scoorde Apple ook goed. Bij Apple en Google werden de bedrijven in 42% van de artikelen beschreven als innovatief en superieur. In 27% van de artikelen kwam de trouwe klantenkring ter sprake. Er kwamen ook negatieve opmerkingen in de artikelen voor, zoals de waarneming dat producten niet voldoen aan de gecreëerde hype.
Toch is het niet zo dat de gewone lezer wordt overspoeld door artikelen over Apple. In het totale nieuwsaanbod neemt technologienieuws maar 1,6% in beslag. Van de 26 grote nieuwsonderwerpen die Pew geïndentificeerd heeft staat technologie pas op de twintigste plaats. Bij het openslaan van de krant heb je een kans van maar 1 op 400 dat je een nieuwtje over Apple voor je neus krijgt.
Alle bevindingen zijn te lezen in een artikel op journalism.org
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
iPhoneclub schrijft echt teveel over Apple!
@Rian:
Ja inderdaad… Het word een beetje vervelend.
😉
@Rian: Hahahaha…droog
geen nieuws=goed nieuws…
oh oh!
Ik heb de offtopic taaldiscussie over ‘media schrijft/schrijven’ weggehaald. Raadpleeg eerst even dit voordat je een opmerking plaatst. De titel van dit artikel is correct.
Enne… niveau van de reacties mag wat mij betreft wel wat omhoog.
Nou ik heb anders nog nooit iets gehoord over Apple op tv of in de krant :’s
Ik zou willen toevoegen dat het dus alleen de “schrijvende” media betreft.
Veel interessanter is natuurlijk het totale beeld van alle media, ook dus b.v. de “gesproken” zoals het NOS journaal of RTL- nieuws.
Enfin, verder voegt deze informatie over Apple in “de” media vrij weinig toe. Het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit van de berichtgeving, denk ik.
@ CeM
dan lees je geen kranten – kijk je niet naar het nieuws …
Bij een launch van iPAD, iPhone, grote problemen (antennegate) staan de kranten vol en komt het zelf op TV journaal …
Nuja, is puur commercieel … Apple heeft een succesformule in bedrijfswereld (zie hun bedrijfsresultaten) en iedereen wilt daar zijn stukje van plukken. Media rapporteren over Apple omdat het verkoopt …
Ik heb geen empirisch onderzoek verricht naar de mate waarin de media over Apple schrijven in relatie tot de mate waarin over andere, soortgelijke fabrikanten wordt geschreven.
Het zou me allerminst verbazen als relatief veel over Apple wordt geschreven. Ze timmeren bij Apple immers behoorlijk aan de weg en het hypen van hun eigen producten is bij Apple een product op zichzelf geworden.
Apple is gewoon veel in het nieuws aangezien ze gewoon prachtige apparaten maken, niet waar?
Ik denk dat dit voor een groot deel te wijten is aan de geheimzinnigheid die er bij Apple altijd hangt om toekomstige producten en updates. Hierdoor voelt een aankondiging veel meer als “nieuws” of een “primeur” waardoor het eerder geplaatst wordt.
Ook is het (voor mijn gevoel) zo dat de producten van Apple momenteel veel gewilder zijn dan producten van welke andere elektronica fabrikant. Er is dus meer “vraag” naar nieuws over Apple dan over andere tech-bedrijven. Het aanbod van nieuws wordt daar natuurlijk op afgestemd (door de media).
Dat het in het NOS nieuws kwam dat de iphone 4 uit was zakte me broek echt af.
De naam Apple moet verboden worden.
Teveel verwant met (en gejat van) het platenlabel van de Beatles.
Zo kom je wel weer in het nieuws:
http://www.nu.nl/internet/2342830/apple-domineert-technieuws.html
gho raar he??? dat ze het bij een iphoneclub over Apple hebben.
Maar het is toch logisch dat de media volop over Apple schrijft. Apple betekende vroeger massa’s bezoekers en dat doet het blijkbaar nu nog. Veel technologie sites zijn over Apple beginnen schrijven omdat de achterban zo fanatiek is. Toen Apple nog niet de populariteit had die het nu geniet was er al een heel grote trouwe club gebruikers die elk artikel op het internet dat over Apple ging opzochten en meestal massa’s commentaren achterlieten. Schreef een website voor de eerste keer een artikel over Apple dan ging zo’n eigenaar steil achterover van de plotse piek in bezoekers en dus reclame inkomsten. Nu Apple zo populair is komt daar ook nog eens een heel grote groep tegenstanders op af dus je zou wel gek zijn om niet over Apple te schrijven. Kijk naar Tweakers, van nature geen Apple fans maar de populairste zijn de artikels over Apple. Dit truukje om bezoekers te lokken hebben de websites van reguliere pers ook snel ontdekt.
1 op 400 kans dat ik Apple-nieuws in de krant tegenkom? Dat zou betekenen gemiddeld 1 keer per krappe 1,5 jaar. (6 kranten week)
Nou…. naar mijn gevoel ligt die frequentie ietsje hoger.
Of gaat het hier over kranten in de US?
Dit soort opmerkingen ontgaan me volledig, wat heeft Apple bij jou aangesmeert om hun produkten te hypen ?
a) er word niks door apple gehyped
b) alles word door de sources die in dit artikel worden genoemd “gehyped”.
Het zijn de sites die het doen. De geheimhouding policy van Apple werpt meer dan genoeg vruchten af, zoveel vruchten zodat jij denkt dat zij hun produkten hypen: dat doet de rest voor Apple.
Jij hebt in nederland nog nooit een reclame van apple gezien, think again.
En als we Apple met Samsung ofzo vergelijken blijft er inderdaad niks meer over. Komt gewoon omdat Apple een bedrijf is dat altijd wel wat nieuws te brengen heeft. Als je naar een Apple product kijkt voorspel je de toekomst, en dat vinden kranten interessant. Dit kan ook zijn nadelen hebben, als er iets met de iPhone 4 aan de hand is is dat groot nieuws, een misdaad, werden op nu.nl echt veel artikelen aan besteed, updates en wat dan ook. Kwam zelfs bij NOS journaal volgensmij. Dat is best slechte reclame, met een telefoontje van Samsung ofzo zou dat nooit gebeuren.