Schrijven de media echt zoveel over Apple?

Schrijft de media echt zoveel over Apple? Uit cijfers van Pew blijkt dat Apple wel het meest besproken merk in kranten, op tv en de radio is. Maar toch word je als gewone lezer niet overspoeld door nieuws.

apple mediaDat we het op iPhoneclub veel over Apple hebben, is logisch. Maar waarom besteden mainstream media zoals kranten, tijdschriften en tv-stations zoveel aandacht aan Apple? Van ninjasterren via geruchten over Apple’s nieuwe streamingdienst tot leuke weetjes over Steve Jobs’ privéleven: de traditionele media doen fanatiek mee. Schrijven de journalisten echt zoveel, of lijkt het alleen maar zo? Het Pew Research Center heeft een onderzoek ingesteld om te kijken over welke bedrijven de media nu daadwerkelijk schrijven en welk beeld ze daarbij naar buiten brengen. Daaruit blijkt dat Apple inderdaad veel meer aandacht krijgt dan andere bedrijven.


Van de 437 technologienieuwtjes die Pew onderzocht bleek 15,1 procent over Apple te gaan. Google (11,4%), Twitter (7,1%), Facebook (4,8%) en Microsoft (3%) scoren veel lager. Het Project for Excellence in Journalism van Pew Research Center selecteerde 953 artikelen en besloot daarvan 437 artikelen nader te onderzoeken. Ze stonden in de hoofdsecties van 52 nieuwsmedia: voorpagina’s van 11 kranten, 3 tv-stations op de kabel, 3 netwerktv-stations, 12 websites en 10 radioprogramma’s. Het onderzoek werd uitgevoerd in de periode tussen 1 juni 2009 en 30 juni 2010.

apple mediaHet grootste Apple-verhaal in deze periode was de onthulling van de iPhone 4. Ook verhalen over het succes van de iPad doken regelmatig op. Op websites, in Twitter-berichten en in andere sociale media scoorde Apple ook goed. Bij Apple en Google werden de bedrijven in 42% van de artikelen beschreven als innovatief en superieur. In 27% van de artikelen kwam de trouwe klantenkring ter sprake. Er kwamen ook negatieve opmerkingen in de artikelen voor, zoals de waarneming dat producten niet voldoen aan de gecreëerde hype.

Toch is het niet zo dat de gewone lezer wordt overspoeld door artikelen over Apple. In het totale nieuwsaanbod neemt technologienieuws maar 1,6% in beslag. Van de 26 grote nieuwsonderwerpen die Pew geïndentificeerd heeft staat technologie pas op de twintigste plaats. Bij het openslaan van de krant heb je een kans van maar 1 op 400 dat je een nieuwtje over Apple voor je neus krijgt.

Alle bevindingen zijn te lezen in een artikel op journalism.org

Informatie

Laatst bijgewerkt
27 september 2010 om 15:28
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 19 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.