Reacties voor: Serverproblemen – database-crash en mea maxima culpa

Uitleg van de lange downtime van iPhoneclub.nl van zaterdag 20 november 2010, door een kapotte RAID-array van de database-server.
Lees het complete artikel → Serverproblemen – database-crash en mea maxima culpa
Jean-Paul Horn | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 69 reacties

  1. Respect hoe je dit naar buiten brengt! Eerlijkheid duurt het langst. Succes met alles!

  2. Succes met inrichten van een failover systeem!

  3. lijkt me leuk 😛 een artikel over de gschiedenis van iPC… of istie er al?

  4. Ik merkte het een uur geleden… ik ben dan ook weer blij dat iphoneclub weer online is ;). succes met het voorgoed oplossen van de problemen!

  5. succes met het oplossen van alle problemen!

  6. Thnx voor de heldere maar bovenal eerlijke uitleg. Neem jullie niks kwalijk hoor, miste alleen de berichtjes ;-).
    Veel suc6! Voor mij zijn en blijven jullie een belangrijke bron van iPhone en iPad info.

  7. Voor mij en ik ben er vrij zeker van dat veel iphoneclub en ipadplanet gebruikers er met mij eens over zullen zijn als ik zeg dat jullie de beste en waarschijnlijk grootste iPhone en iPad site/forum van de BENELUX zijn. Jullie leveren fantastisch werk en iedereen weet dat niets gaat zonder problemen.

  8. good to have you back ! keep up the good work !

  9. Het komt wel goed schatje!

    HAHAHA

  10. Ach zelfs zeeeeeeeeeeer grote organisaties als de NS en Prorail hebben nooit nagedacht over een backup systeem mocht er ooit iets gebeuren in het controlecentrum van ‘s lands grootste spoorwegknooppunt dus het zij jullie vergeven 🙂

  11. Veel succes!!!

  12. Heel veel succes!
    ik kreeg al afkickverschijnselen 🙂

  13. Veel suc6!

  14. Succes JP en Gonny! Hopelijk is het na inrichten van fail over voorlopig klaar met de ellende. Lastige onderneming, maar zeer nuttig als t goed werkt (ook al heb je het uiteindelijk hopelijk niet nodig). Wel goed testen 😉

    En ja, zelfs ProRail heeft geen fail over ingericht :p

  15. Tijd voor een nieuw serverpark om de load aan te kunnen?

  16. Er kan natuurlijk altijd iets kapot gaan, dat hou je nooit tegen. In ieder geval veel succes gewenst maandag 🙂

  17. Zeker nog een kater van het iphone feest 😉

  18. Leuk al deze reacties!!
    Zo kan het dus ook!

    Succes met jullie zeer gewaardeerd werk!

  19. Wat een ellende voor jullie en wat fijn dat de site weer in de lucht. Goede reden om jullie te bedanken voor al het werk dat jullie deze site.

  20. Geen goede maand voor jullie, maar wel al jaren goede maanden voor ons!

    En aangezien jullie ook in het weekend alle problemen snel oplossen, is het echt niet erg!!

    Succes maandag met de meeting en mochten jullie hulp/geld nodig hebben, dan is een donate button voor ons geen probleem!!
    Thanks.

  21. ja een single point of failure, die laat een keertje van zich horen:).

    Ik zou voor master-slave oplossing gaan, 1 write master en meerdere read slaves. Heb je ook altijd een hot backup. Niet met hele dikke bakken gaan hannesen, gewoon load verdelen over standaard machines.

    Als ik jullie kan helpen laat maar horen.

  22. als jullie donaties nodig hebben
    Zet maar een artikel en ik doneer wel wat!!
    Bedankt voor jullie informatie in de laatste paar jaar ik (en vele anderen) hebben er veel aan gehad

  23. AKKOR,
    Alleen Kalmte Kan Ons Redden

  24. Niets van gemerkt.

  25. Jullie hadden dit al een half jaar geleden kunnen verhelpen. Ik jullie meerdere keren gewaarschuwd.

  26. Alvast prettige feestdagen en een crashvrij 2011. Ga vooral zo door. Een trouwe lezer.

  27. Gelukkig weer in de lucht.
    Ook m’n complimenten voor de open en duidelijke uitleg.
    En..Zonder problemen is er niet zo snel verbetering.
    Achteraf kan iedereen makkelijk kritiek leveren, maar het is mooi om te zien wat er zo al in opgelost en verbeterd.

  28. Het kan iedereen overkomen en jullie zijn een geweldige site. Het vaste start punt elke dag en ook elke dag het slot akkoord. Succes

  29. Ik heb er de ballen verstand van.
    Ik vind het heel knap wat jullie doen.

    Als jullie donaties nodig hebben.
    Ik hoor het graag!!

    Succes, en laat je niet op de kast jagen.

  30. Succes met het oplossen van de problemen,
    En bedankt voor de uitleg

  31. Ook hier animo voor bescheiden donaties! Misschien moeten we een benefiet- twitteravond houden! Met 1,8 mln lezers à 5€ toch al 9 mln binnen, voldoende, denk ik zo?

  32. Alleen maar bewondering en respect voor de manier waarop jullie hiermee omgaan, met de beperkte middelen die er zijn. Jammer van de (gelukkig enkele) negatieve reacties.

  33. Respect voor de wijze van communiceren! Kunnen veel bedrijven wat van opsteken.

  34. Soms zit het mee en soms tegen, ik vind het een super club en merk idd dat er problemen waren. Zal wel aan het jaargetijde liggen 😉 jullie lossen het vast op en daarmee succes . Ik wacht weer met spanning op alle nieuwtjes.

  35. respect! ga zo door!
    rob

  36. Ben zeer ingenomen met IPC. Bedenk wel dat als je met data te maken hebt, dat een fallover systeem een must is. Hardware kan altijd falen, het blijft techniek.

  37. Shit happens.. T is alleen hoe je er mee omgaat..

    Geen slecht woord hierover:) gewoon lekker doorgaan!

  38. Ik denk hardop aan een gevirtualiseerde omgeving met clustered databasing en redundantie op hardware level. Op zo’n wijze opgebouwd dat zowel uitbreiidbaarheid van hardware en bijschakelen van rekenkracht en/of storage geen struikelblok vormen in de toekomst

    Het lijkt een investering, maar je merkt wat het nu kost (been there, done that, having one tomorrow…)

    In ieder geval respect voor de openheid, hoewel iedereen al zat te raden welk euvel het nu weer zou zijn. Er is trouwens recent ene Murphy bij jullie in het datacenter komen werken, be warned before disaster knocks again 😉

  39. Origineel geplaatst door iPhonist von GatesAch zelfs zeeeeeeeeeeer grote organisaties als de NS en Prorail hebben nooit nagedacht over een backup systeem mocht er ooit iets gebeuren in het controlecentrum van ‘s lands grootste spoorwegknooppunt dus het zij jullie vergeven

    Pro Rail, dat is die omgeving waar onze laptops niet op het netwerk mogen, omdat ze bang zijn dat hun omgeving op de hoogte geraakt van de nieuwe wereld daar buiten.

  40. Elke tegenslag maakt jullie weer een stukje sterker !!

    Respect !!

  41. Respect en keep up the good work.

  42. Raid-array is toch juist al redundant ?
    Of was hij verkeerd ingericht ?

  43. Jullie blijven ons erg goed op de hoogte houden over de stand van zaken. Is het niet via de website zelf dan wel via twitter, grote klasse vind ik dat. Dit soort dingen kunnen gewoon gebeuren.

    Erg veel succes het het oplossen van dit probleem! Terug blijven komen doe ik toch wel, er is hier te veel goed nieuws over de iPhone en apps te lezen 😉

  44. Ik heb er een jaar abo voor besteld on de kosten te drukken ;-), waar blijven de ipc logo sleutelhangers?

  45. Kunnen we ook ergens doneren??? Elk klein beetje helpt!!!
    Behalve in de iPc app natuurlijk!

  46. Succes met alles en laat je niet op de kast jagen door vervelende opmerkingen. De meeste van ons waarderen wat jullie doen.

  47. Al sinds de invoering van de iPhone brengen jullie ons het laatste nieuws, dit elke dag met vol enhousiastme en zonder (voor ons merkbare) vakantie. Alleen maar complimenten heb ik over voor jullie werk! Dit was een mindere maand maar ook daar kun je alleen van leren..
    Succes met het herinstalleren van het systeem en hopelijk nog veel jaren het laatste nieuws!

    JP, Gonny en de rest, bedankt!

  48. Ik zou een aardig bedrag willen storten (rond de 50 euro) kan dat hier ook ergens op iphoneclub?

  49. Amateurs! 😉

  50. @Flow, volgens mij ben jij zelf een amateurtje.
    Probeer jij maar in je eentje zo’n supersite als dit te maken, dat zal je nooit lukken 😉
    Verder, ga zo door iphoneclub:D

  51. Zeer professioneel en mensenlijk dat de fout toegegeven word. En daar ook verantwoordelijkheid voor neemt. Dat siert iphoneclub enorm.

    Hopelijk komt het goed.
    En ongeacht wat het kost? Misschien een idee een donatie knop in te voeren. Desnoods net als andere sites zelfs “donateur” toevoegen aan een nickname als je donateert. Vaste bezoekers zoals ik hebben best een donatie over denk ik.

  52. ‘t lijkt me ook niet makkelijk om een website voor zo veel mensen bereikbaar te houden, vraag me altijd af hoe dat word gedaan xD. Soms is het alleen maar goed dat er dit soort fouten gebeuren, het is vaak een waarschuwing voor latere mogelijke nog grotere fouten. Succes met het oplossen van alle problemen!

  53. Ik wou dat iedereen zo eerlijk en duidelijk communiceerde. Erg prettig.

    Er zijn maar weinig sites die ik zo vaak per dag bezoek, lekker doorgaan zo!

  54. Origineel geplaatst door JanDeMan
    Raid-array is toch juist al redundant ? Of was hij verkeerd ingericht ?

    Je hardeschijven zijn dan enkel redundant, niet de rest van je server of zelfs netwerk. En je raidset zelf kan ook stuk gaan – de controller kan bijvoorbeeld overlijden.

    Veel voorkomend voor grote sites is loadbalanced cluster met failover op je loadbalancers (via heartbeat bijv). Dan is je hardware ook redundant en is het ook interessant je netwerk redundant te maken (via vrrp bijv).

    @iPC ik ken een bedrijf dat expert is op dit gebied (richting de 20 duizend hostingklanten op een geclusterde/failover omgeving). Mochten jullie in contact willen komen met dat bedrijf, mail mij dan even.

  55. Zou het geen idee Zijn om de boel in azure te hangen ? Of amazon. Cloud lijkt me ideaal voor jullie! En goedkoper.. Succes!!

  56. Origineel geplaatst door flow
    Amateurs!

    ach, flow zit niet lekker in zun vel vandaag, hij zal wel last hebben van een jeukende raid.

  57. Origineel geplaatst door palinuro
    Zou het geen idee Zijn om de boel in azure te hangen ? Of amazon. Cloud lijkt me ideaal voor jullie! En goedkoper.. Succes!!

    ja en het hele ipc team lekker met hun bruine raid in het zand, in de zon met een tequiella slam en een laptoppie…duehhhh

  58. Prutsers.
    Maar goed. Er is geen betere manier van leren dan door vallen en opstaan.

  59. @patrickje: met veel plezier en respect lees ik alle stukjes van iphoneclub en ipadplanet, al geruime tijd zelfs. Ook natuurlijk van de iPhone app. Dat deze dienst nog steeds gratis is past ook thuis in de gedachten die jullie vanaf het begin naar buiten brengen. De ‘problemen’ neem ik voor lief en storen mij totaal niet.

    Succes met alles en als jullie toch bezig zijn…kijk naar de voordelen van een mooie iPad app 😉

    Thanks Martijn

  60. @Anonymous: Alsof zij er wat aan kunnen doen…

  61. Bedankt voor de uitleg. Heb er niets van gemerkt want was op stap! De waardering wordt natuurlijk wel weer veel groter wanneer je weet wat je mist. Veel succes met alle technische uitdagingen waar jullie voor staan.

  62. oh ja en “making a mistake is just another way of doing things” hi hi hi

  63. Het siert IPC inderdaad dat ze hand in eigen boezem steekt. Mijn advies: extern hosten, virtualiseren en disaster recovery voorzien.

  64. Sluit mij aan bij 99% van het bovenstaande.

    Altijd eerlijk antwoord gekregen op mijn vragen en opmerkingen.

    Blij dat er in dat opzicht niks verandert.

    Goed werk!
    Wordt beter nog in de toekomst.

    Groetjes,
    ipc fanboy-girl

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.