Eén op de vijf iPhone- en iPod touch-bezitters heeft Shazam geïnstalleerd, de gratis applicatie waarmee je muziek kunt herkennen. Meer dan 10 miljoen downloads hebben via de App Store plaatsgevonden en er zijn in totaal 50 miljoen gebruikers die het op mobiele platformen gebruiken. Gebruikers geven hoge waarderingen en over Shazam als merk hoor je niets dan goeds. Klinkt als een bedrijf dat zichzelf wel kan redden en het bestaat dan ook al een paar jaar (sinds 2002). Maar toch heeft Shazam hulp nodig. Nadat er eerst geld door durfkapitalisten Acacia Capital en DN Capital in het project is gestopt (meer dan 12 miljoen dollar) schiet nu Apple’s iFund te hulp.
Het Apple iFund is een zak geld van 100 miljoen, die wordt aangewend om nieuwe en innovatieve iPhone-projecten te stimuleren. Matt Murphy is de man die bij investeringsmaatschappij Kleiner Perkins bepaalt, wie geld uit de iFund-pot krijg, maar tot nu toe komt er weinig opvallends uit de investeringskeuken: Pelago, iControl, Whrrl en GOGII zijn geen succes geworden. Sindsdien lijkt het iFund vaker te kiezen voor partijen die hun succes al bewezen hebben: spelletjesontwikkelaar ngmoco bijvoorbeeld. Nu is Shazam aan de beurt. De ‘innovatie’ die ze gepland hebben, is dat er betaalde abonnementen komen voor de premium-versie van de applicatie. Gebruikers kunnen nog maar een beperkt aantal muzieknummers gratis laten herkennen en moeten daarna een abonnement afsluiten voor de extra features.
Via: New York Times
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 49 reacties