Makers van Siri onthullen Viv, een slimmere digitale assistent

De bedenkers van Siri gaan Viv onthullen, een slimmere persoonlijke assistent met allerlei functies die Siri oorspronkelijk had moeten krijgen. Maar Steve Jobs lag dwars.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Het voormalige Siri-team gaat aanstaande maandag een nieuwe virtuele assistent onthullen. Na jaren ontwikkeltijd is ‘Viv’ eindelijk klaar. Viv is een geavanceerde virtuele assistent, waardoor mensen anders met hun smartphone zullen omgaan.


Het Viv-team bestaat uit veel voormalige Siri-medewerkers

Viv is slimmer dan Siri

Viv is gemaakt door Dag Kittlaus en Adam Cheyer. Beide ontwikkelden Siri, de slimme assistent die Apple in 2010 kocht en in 2011 introduceerde op de iPhone 4s. Kittlaus en Cheyer stapten in hetzelfde jaar op en gingen aan de slag met Viv, samen met een groot deel van de oorspronkelijke Siri-ontwikkelaars. Maar liefst eenderde van het team dat Siri ontwikkelde, zit ondertussen bij Viv. Ze waren het niet eens met de richting die Apple opging met Siri of werkten liever voor een kleiner bedrijf.

Er was al langer bekend dat het Siri-team werkte aan een nieuwe intelligente assistent. Kittlaus en Cheyer ontvouwden hun ideeën al in 2014, drie jaar nadat ze waren opgestapt bij Apple. De naam Viv was ook al bekend. Maar hoe slim en revolutionair deze nieuwe assistent zal worden, krijgen we pas maandag te zien.

Viv zal van start gaan met een indrukwekkend aantal van 50 partners, waaronder Uber (taxi’s), SeatGuru (vliegtuigstoelen) en GrubHub (eten). Het plan is dat Viv dé manier wordt waarmee je contact maakt met diensten en aanbieders. Dit gaat verder dan apps, waardoor gebruikers niet afhankelijk zijn van Apple of Google. En je kunt het overal gebruiken. Volgens Kittlaus is het plan om Viv ‘alomtegenwoordig’ te maken. Je kunt met gesproken tekst een taxi via Uber regelen, bloemen en tickets bestellen of de hardware van je slimme huis bedienen. Dat kan nu al via Siri, maar Viv belooft het allemaal nog makkelijker te maken. Viv zou ook een concurrent kunnen worden van de vele chatbots die momenteel opduiken. In plaats van opdrachten intikken, kun je ze bij Viv gewoon inspreken.

Bekijk ook

KLM chatbot in Facebook Messenger

Chatbots maken apps steeds meer overbodig

Chatbots gaan veel apps overbodig maken. Waarom zou je nog een KLM-app installeren als je alle informatie zonder zoeken bij een bot in Facebook Messenger kunt opvragen?

Viv is een slimmere chatbot

Toch beschrijven de makers Viv ook als een chatbot, maar dan wel eentje met slimmere kunstmatige intelligentie. Ze bouwen daarbij voort op de plannen die ze met Siri hadden. Het oorspronkelijke idee was dat Siri veel meer zou kunnen, dan in de huidige vorm. Je zou er bijvoorbeeld online spullen mee kunnen aanschaffen, zoals maaltijden en bioscoopkaartjes bestellen. Apple voerde het idee wel gedeeltelijk door, maar Siri is nu vooral een informatiebron. Toen Apple de overname van Siri bekendmaakte, schrapte Steve Jobs de samenwerking met externe partijen. Wat er over bleef waren partnerships met informatieleveranciers zoals Wolfram Alpha en Yelp. Maar echte transacties kun je er niet mee doen.

Viv-oprichter Dag Kittlaus

Steve had andere ideeën

“Steve had wat ideeën over de eerste versie, en dat lag niet in dezelfde lijn met waar wij mee bezig waren”, vertelt Kittlaus in een interview met The Washington Post. Die oorspronkelijke plannen willen de makers nu realiseren met Viv. Viv kan niet alleen kijken wanneer een film in de bioscoop draait, maar kan ook prijzen vergelijken, een kaartje kopen of alternatieven zoeken als een bepaalde film mis uitverkocht. Verder geeft Viv meteen suggesties waar je vóór de film lekker kunt eten, reserveert een tafeltje, annuleert eventuele andere reserveringen en doet dat zonder dat je allerlei losse apps hoeft te openen. Eén contactpunt, dat is wat de makers van Viv voor ogen hebben.

Viv, the global brain

Google en Facebook willen Viv wel overnemen

Google en Facebook zouden plannen hebben gehad om Viv te kopen, maar gezien de eerdere ervaringen met Apple kunnen we ons zo voorstellen dat Kittlaus en Cheyer liever eerst zelf aan de slag gaan. Ze zijn van plan om Viv op zoveel mogelijk platformen beschikbaar te stellen en met zoveel mogelijk aanbieders partnerships aan te gaan. Op een verkoop zitten ze niet te wachten. Een ander groot bedrijf heeft al een soortgelijke technologie ontwikkeld: Viv lijkt in veel opzichten op Amazon’s Alexa-platform. Beide maken gebruik van allerlei externe diensten en zorgen ervoor dat je direct kunt communiceren en transacties kunt doen, zonder dat je afhankelijk bent van third-party apps.

Maandag weten we meer over Viv, als de technologie voor het eerst in het openbaar gedemonstreerd gaat worden.

Siri

Siri is Apple's eigen spraakassistent en hier lees je er alles over. Siri kan informatie voor je opzoeken, taken uitvoeren en apparaten bedienen. Veel apps werken ook samen met Siri en je kunt met de Opdrachten-app je eigen Siri-opdrachten maken. Je vindt hier onze belangrijkste artikelen.

Siri in iOS 11

Reacties: 12 reacties

  1. Klinkt veelbelovend. Ik verwacht wel dat de samenwerking met Nederlandse partijen nog even op zich laat wachten waardoor ViV in Nederland of eigenlijk in alle landen buiten de VS nog geen meerwaarde heeft.

    Wel respect dat ze bij Apple zijn vertrokken om de eigen visie toch neer te zetten in een eigen product.

  2. Ik ben benieuwd. Siri is niet meer dan een gimmick, de Nederlandse versie is zelfs dat niet. Denk dat zowel google als apple de Viv ontwikkeling nauwgezet volgen. Maar ik verwacht niet dat Apple gaat toestaan dat gebruikers Siri vervangen door een 3rd party als Viv.

  3. Apple’s idee is het om ontwikkelaars zelf de koppeling te laten leggen met siri.
    Waardoor je zelf diensten aan en uit kunt zetten.
    Zal hetzelfde werken als widgets nu in ios.

    Dit kost je als bedrijf het minste werk.
    Bij Viv zullen ze constant in beweging moeten blijven met ontwikkelen en bijwerken van integraties. Waarbij de nadelen bugs, snelheid van implementatie en niet geïntegreerd in OS zijn.

    Als proof of concept ziet het er leuk uit, maar is niet te onderhouden

  4. @Lesley: Hahahaha right!

  5. Ik als blinde gebruiker een heel lange tijd Siri ik ben heel tevreden

  6. @StijnOS: Het zou zomaar kunnen dat Nederlandse partners makkelijker aansluiting vinden bij VIV dan bij Apple’s Siri. Nederland is te klein voor Apple om te pionieren maar VIV is wellicht minde kieskeurig.

  7. Zolang spraakherkenning niet (fatsoenlijk) werkt is het allemaal bullshit.

    Dream On.

  8. @Rufus Kohn: Laten we het hopen. Ben benieuwd naar de eerste demo’s.

  9. Slim is het zeker. Facebook wil ook zoiets, dus Apple heeft eieren voor zijn geld gekozen denk ik. Zelf zal ik ervgeen gebruik van maken. Ik kies mijn bedrijfjes liever zelf uit. En Uber, daar zit ik helemaal niet niet op te wachten. Dat bedrijf maakt mensen tot slaven: 60 uur per week werken en nog geen fatsoenlijk inkomen, om over sociale voorzieningen maar niet te spreken. Het zijn vaak kansarmen die in dit net komen vast te zitten. Het rankingsysteem is bovendien keihard.

  10. @Emeel: niet mee eens? zo werkt dit nu voor de appstore/home/health/widgets/sharing/touchId etc.
    Siri zal dus ook beschikbaar worden.

  11. @Rembert: Voor jou niet meer dan een gimmick neem ik aan..

    Ik gebruik SIRI regelmatig icm mijn iwatch en iPhone…
    Als je weet hoe je er gemakkelijk gebruik van moet en kan maken ga je het vanzelf waarderen..

  12. Kan best wel eens nummer 3 van de wereld worden die je gegevens verzamelt om profielen te maken die geld opleveren in de advertentiemarkt.
    Of ze moeten er een soort abonnementsdienst van maken, maar ik betwijfel of het dan van de grond komt..