Reacties voor: ‘Siri-ondersteuning in auto’s kan jaren op zich laten wachten’

Siri-ondersteuning in auto's werd tijdens WWDC in 2010 door 9 autofabrikanten aangekondigd, maar het productieproces zorgt ervoor dat de functie jaren op zich kan laten wachten.
Bastiaan Vroegop -

Reacties: 18 reacties

  1. Zoals Apple er zelf mee omgaat is toch meelijwekkend. Dit project is al zoveel jaar Betafase, terwijl het op miljoenen iPhone staat. Het kan nog niet eens de weg van Amsterdam naar Rotterdam vinden.
    Verder moet je soms wel 4x hetzelfde commando inspreken voordt het herkend wordt. Dat werkt lekker in het verkeer !
    En dan wel verwachten dat de auto-industrie hier op inhaakt.
    Er komt vroeg of laat een moment dat men daar denkt “Doe het goed, Apple, of doe het niet !”
    In dit geval: liever niet.

  2. Wat is Nederland toch weer een heerlijk zeikvolk!

  3. Ik vind dat Lebby wel een punt heeft. Je mag best verwachten dat het Siri systeem werkt als zo’n functionaliteit wordt aangeboden. Als dat in de praktijk niet zo is, dan moet daar wat mee gedaan worden. Zo gaat dat meestal met nieuwe ontwikkelingen. De bedoeling is om het product uiteindelijk beter te maken.
    Dus kritisch zijn heeft niets moet zeiken te maken. Apple is een ijzersterk merk en kan daar heel goed tegen!

  4. Origineel geplaatst door Sander
    Wat is Nederland toch weer een heerlijk zeikvolk!

    Want?

    Het is toch schandalig met die hoeveelheid geld op de bank dat die functie nog steeds niet in het Nederlands beschikbaar is.

  5. BMW heeft ConnectedDrive. Hiermee heb je 24/7 de beschikking over een echte “Siri” in een callcenter. Alleen kan je die geen vragen stellen over de aandelenkoersen geloof ik ๐Ÿ˜‰

  6. @Chantal: Tja, dan moet je alleen wel in een BMW willen rijden.

  7. @sieb: En kunnen betalen en niet jaloers zijn enzo

  8. Dit artikel gaat nergens over. Heb met een simpele parrot al jaren beschikking over “eyes-free” Siri in de auto.

  9. Ja, en dat had bijvoorbeeld Cadillac (en andere GM-merken) decennia geleden al.

    Zo nieuw is het allemaal niet hoor. ๐Ÿ™‚

  10. Siri is de grootste onzin die je maar op je smartphone kunt hebben.
    Ben met google een stuk sneller dan met die luie ,half dove,siri muts.

  11. @jeroen: De onzin die SIRI heet was voor Google genoeg om het de te verbeteren en onder de naam Google NOW op de markt te gooien. Google NOW werkt anders prima. Dus de technologie is geen onzin. de uitvoering van apple met SIRI misschien.

    Beheers je de engelse taal goed in spraak en heb je geen Hollands steenkolen accent dan werkt SIRI perfect. Helemaal als je toevallig zit in Amerika.

    Dat SIRI nog geen Nederlands verstaat vind ik niet gek. Wat is Nederland nu op de wereld kaart? De taal word bijna nergens gesproken. en we krijgen in Nederland allemaal Engels Frans en Duits op school.

    een reden om beter je best te doen op school zou ik zeggen ๐Ÿ˜‰

  12. @kasuja: Begin een beetje moe te worden van die gasten die koste wat het kost Apple aan het verdedigen zijn.
    Zolang ze Nederlandse consumenten wel belangrijk genoeg vinden om hun producten aan te verkopen met de daarbijbehorende winsten zouden ze de Nederlandse consument ook belangrijk genoeg moeten vinden om dit fatsoenlijk in het Nederlands aan te bieden.

  13. @kasuja: Ik snap je punt, maar als ik in het Engels de weg van Amsterdam naar Rotterdam vraag dan snapt Siri de vraag wel maar geeft het antwoord niet.
    Dan heeft het de eerste 4 jaar ook geen zin om zoiets in het buitenland uit te brengen => dus doe dat dan ook niet !!!

  14. @Frits: @Lebby: Het is niet een kwestie van Willen ben ik bang.
    Er komt veel meer bij kijken dan even SIRI naar Nederlands vertalen.

    Apple wil je geld. Dus willen ze je graag iets aan kunnen bieden. Helaas door regelgeving door content eigenaren en overheden per land mag en kan itunes niet het zelfde aanbieden in als in Amerika.

    Zelfde geld voor geleverde diensten.

    Met SIRI is het een soortgelijk verhaal. SIRI moet per taal worden gekalibreerd Met all het geld in de wereld kan je nog niet heksen.
    Apple begint bij de meest gesproken talen en werkt zo de ladder af. Met alleen een Nederlandse stem ben je er nog niet. Per Land moet Apple onderhandelen wie SIRI hersens geeft. SIRI heeft in elk lang toegang nodig tot locale gegevens om relevant te zijn.

    Als he daarvoor puur van google afhankelijk kan zijn dan heb je een half bakken product zoals nu.

  15. @kasuja: Wat mij betreft is het wel een kwestie van willen.
    Geld hebben ze voldoende.
    Ik heb afgelopen jaren met tevredenheid veel Apple producten gekocht.
    iMac-MBP-2xiPad-diverse iPhones-AppleTV-2xTC
    Juist Siri zou een extra moeten zijn tov andere telefoons.
    Het enige wat ik zie is dat andere merken keihard en met succes aan de bak gaan behalve…..Apple
    Vol arrogantie iets verkondigen waarbij ik nu al meer dan een jaar geen gebruik van kan maken in mijn taal.
    Misschien ben ik wel te nuchter voor Apple

  16. @Frits: Misschien wil JIJ gewoon te veel. Er komt veel meer bij kijken dan zorgen dat SISI de nederlandse taal verstaat.

    En met begrip voor de nederlandse taal alleen ben je er nog niet. SIRI moet ook wat kunnen met de vraag die het nu wel in het nederlands verstaat. Dat vergt het sluiten van deals binnen nederland met bronnen als yelp tomtom yahoo google uitgaansgelegenheden enz.

    Zowel Apple SIRI als Google NOW zijn hard bezig aan localisatie van hun dienst. Google heeft het voordeel dat ze zelf de dienst zijn die SIRI mist. Scheelt deals maken in de landen waar jouw diens van afhankelijk is. Zelfs Google heeft nog lang niet alle talen beschikbaar voor Google NOW.

    Dat Apple iets nog niet uitontwikkeld heeft wil niet zeggen dat het ze niks kan schelen dat er functies missen.
    SIRI is BETA en dan weet je dat het niet Af is. Daarmee heb je geen recht tot klagen.

    Het lijkt er op dat Apple gewoon eerder op de markt wou zijn dan Google.

  17. Origineel geplaatst door kasuja
    …Beheers je de engelse taal goed in spraak en heb je geen Hollands steenkolen accent dan werkt SIRI perfect.

    Beste Kasuja,

    Ik mag mij zelf rekenen tot de “native speakers”. De Engelse taal is mijn tweede moedertaal en ik spreek accentloos Engels. Toch heeft Siri enorme moeite met mijn vragen, opdrachten, etc. Sterker nog, ik schat dat ca. 80% van hetgeen ik vraag verkeerd wordt verstaan. Ik weet niet waar je jouw info op baseert, maar uit eigen ervaring weet ik dat het niet allemaal soepeltjes loopt.

    Voor mij is Siri een compleet onbruikbaar product dat in geen geval marktrijp is. En inderdaad, zoals anderen hier al opmerkten, Google’s versie functioneert prima (scoort gevoelsmatig 90%+ bij mij). Helemaal eerlijk is die vergelijking niet, omdat Google de taal niet interpreteert, maar gewoon STT doet, en vervolgens de tekst in een zoekopdracht gooit en de resultaten (tekstueel) presenteert. Apple’s Siri poogt veel meer: het probeert te begrijpen wat de spreker wil. Helaas heeftApple met Siri nog een enorm lange weg te gaan…

  18. Origineel geplaatst door Mit
    @sieb: En kunnen betalen en niet jaloers zijn enzo

    Ook dat nog, ja. Al speelt jaloezie bij mij geen rol, want ik vind BMW’s enorme pauperauto’s.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.