Chaotische code en slecht management: Siri was vanaf het begin ‘een ramp’

Siri was vanaf het begin "een ramp", verklapt een direct betrokkene. Siri was traag, werkte niet goed en de code zat vol met bugs. Apple maakte van de slimme assistent een dom hulpje, die met veel vragen nog steeds niet overweg kan. Hoe kon het zo misgaan?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Slechte aansturing vanuit het management, gerommel bij de engineering-afdelingen en voortdurende performanceproblemen. Dat is in een notendop wat er mis ging met Siri, waardoor de assistent minder goed presteert dan die van concurrerende bedrijven. Volgens een nieuw achtergrondartikel bij The Information (paywall) is er de afgelopen jaren nogal wat misgegaan bij de ontwikkeling van Siri. We hebben het al vaker gehoord, maar er komt deze keer nog wat meer informatie boven tafel wát Apple nu eigenlijk fout heeft gedaan.

Apple maakte Siri bewust dommer

Toen Siri in 2011 van start ging bleek de assistent populairder dan Apple aanvankelijk had gedacht, waardoor er meteen server- en performance-problemen ontstonden. Apple ging meteen snijden in de code van Siri, waardoor er in plaats van 500 servers nog maar 5 nodig waren. Maar dit had wel tot gevolg dat het erg moeizaam was om nieuwe functies toe te voegen. De code van Siri bestond uit een onoverzichtelijke lappendeken van functies en Apple heeft nooit de tijd genomen om het te vervangen of op te knappen. Daardoor is Siri niet flexibel en kosten uitbreidingen veel tijd.

Click here to display content from X.
Learn more in X’s privacy policy.

Mede daarom heeft de nieuwe HomePod-speaker te maken met allerlei beperkingen. Aanvankelijk wilde Apple de HomePod zelfs zónder Siri uitbrengen. Het team dat al een aantal jaren met de HomePod-speaker bezig was ging pas in 2015 voor het eerst overleggen met het Siri-team. Pas toen Amazon de Echo met Alexa-assistent uitbracht realiseerde Apple zich dat er slimme spraakfuncties nodig waren omdat alleen een speaker niet zou aanslaan.

Siri-geschiedenis op iPhone.

Zwalkend management
Ook op managementgebied schoot Apple tekort. Er werden steeds andere managers aangesteld, er was geruzie tussen de teams die zich met natuurlijke taal en zoektechnologie bezighielden en er was geen focus. Toch zijn er wat lichtpuntjes. De overnames van Beats en VocalIQ hebben Apple geholpen om de spraakherkenning en gespreksfuncties beter te maken. Siri heeft ook een andere baas gekregen: Craig Federighi, die over het algemeen een goede reputatie heeft, maar ook wel eens steekjes heeft laten liggen. Op zich ziet de toekomst van Siri er nu wat rooskleuriger uit, maar Apple heeft wel een achterstand in te halen.

Reactie van Apple: ‘We doen ons best’
Apple wilde wel reageren op de kritiek, maar deed dat in heel algemene bewoordingen:

We hebben behoorlijke stappen vooruit gezet met Siri op het gebied van performance, schaalbaarheid en betrouwbaarheid. En we hebben de nieuwste machine learning-technieken gebruikt om een natuurlijker stem en meer pro-actieve functies te maken. We blijven investeren in machine learning en kunstmatige intelligentie om de kwaliteit van de antwoorden die Siri geeft en de breedte van de vragen die Siri kan beantwoorden, te verbeteren.

Tja, nu zijn we natuurlijk nog niets wijzer. Eerder bekritiseerde de mede-oprichter van Siri de gang van zaken en beweerde dat de assistent niet zo slim is als zijn bedrijf aanvankelijk voor ogen had. Een test met vragen van 8 jaar geleden maakte duidelijk dat de huidige Siri moeite heeft met spraakopdrachten die in een oude demovideo te zien waren. Dit maakte pijnlijk duidelijk hoe weinig voortgang Apple met Siri geboekt heeft.

Maar gelukkig kan Siri wel grapjes maken

Bekijk ook

Originele maker van Siri niet onder de indruk van huidige slimme assistent

Originele maker van Siri niet onder de indruk van huidige slimme assistent

Norman Winarsky, één van de medeoprichters van Siri, is niet onder de indruk van hoe Siri nu werkt. Hij vindt dat Apple te ambitieus is wat betreft de aantal mogelijkheden, waardoor het niet goed genoeg werkt.

Informatie

Laatst bijgewerkt
14 maart 2018 om 21:54
Onderwerp
Categorie
Diensten

Siri

Siri is Apple's eigen spraakassistent en hier lees je er alles over. Siri kan informatie voor je opzoeken, taken uitvoeren en apparaten bedienen. Veel apps werken ook samen met Siri en je kunt met de Opdrachten-app je eigen Siri-opdrachten maken. Je vindt hier onze belangrijkste artikelen.

Siri

Reacties: 17 reacties

  1. Ik heb nooit een hoge pet opgehad van Siri. Zo dacht ik er in 2011 over, en zo denk ik er nog steeds over.
    Ik vind het ook bijzonder dat dit product onder de vleugels van Jobs is ontwikkeld, dat zie je namelijk echt nergens aan terug.

  2. Apple heeft de laatste tijd wel meer steken laten vallen… Promotie naar onbekwaamheid ?

  3. Bij mij is siri bij dag 1 uitgezet en nooit meer aan gezet. Gaat waarschijnlijk ook nooit aan:)

  4. Ik ben sprakeloos….

  5. Origineel geplaatst door Chris
    Ik ben sprakeloos….

    Bekijk het van de positieve kant; er is nu zoveel kritiek vanuit meerdere hoeken dat ze er nu niet omheen kunnen en wel zullen moeten investeren in Siri. Misschien is dit wel het duwtje in de rug…

  6. Ik weet niet hoe je dit positief wil bekijken. Het is idd sinds het begin een drama. En nu wordt Siri aan alle kanten voorbij gelopen door de concurrentie. Wat ik ook dramatisch vind is dat ze gewoon niet toestaan dat ik als gebruiker spotify kan bedienen via Siri.

  7. @dna75: Dat je Spotify niet mag bedienen door Siri is inderdaad een gemis in de auto. De policy van Apple is dat se er alles aan doen om heel krampachtig iedereen in hun ecosysteem op te sluiten. Maar als ze de touwtjes wat meer zouden laten vieren zouden ze veel meer gebruikers aan zich kunnen binden. Dat is denk ik ook de kracht van Android: gewoon in kunnen stellen wat en hoe je het zelf wilt. Risico is dat het wel stuk onveiliger wordt, dus 100% uit handen geven hieft niet, maar iets soepeler hiermee omspringen zou veel meer voor- dan nadelen hebben.

  8. Siri is handig in de auto om berichten te versturen maar verder heb ik er verder niet veel aan gehad. Ik vind het ook jammer dat Siri bijv. ook geen whatsapp berichten kan voorlezen.

  9. @Zilli: tegenwoordig leest Siri ook WhatsApp berichten voor, althans via CarPlay.

  10. Siri op mijn Apple Watch kan niet eens fatsoenlijk het cijfer 2 uitspreken. Je krijgt dan Twè. Daarnaast zegt ze soms Hmm, dat weet ik niet. Maar ze spreek Hmm uit als losse letters. Schandalige fouten.

  11. Origineel geplaatst door Snucky
    @Zilli: tegenwoordig leest Siri ook WhatsApp berichten voor, althans via CarPlay.

    Kan ook zonder carplay. Siri is in de auto hetzelfde als op de fiets.

  12. Ik gebruik het misschien 3x per jaar. Verder geen enkele toegevoegde waarde voor mij.

  13. @Farl: Klopt, maar dat was met de oude Siri stem van iOS 10 en eerder niet het geval.

  14. Ik ben erg positief over siri. Al kan ik niet om de problemen heen praten. Voor die dingen waar je eigenlijk geen zin in hebt is ze geweldig. Het aanzetten van een wekker enzo. Terwijl je je aankleed vragen hoe het weer wordt.. het bellen van. Iemand berichtjes sturen doe ik ook steeds vakernu. Tijdens het koken ook erg handig.

    Maar hey wat ik echt een probleem vind is dat ik siri niet voor mn apple music kan gebruiken. Naja het kan wel.. maar er is geen multi language support… sommige artisten pakt hij wel en sommige echt niet. Laat staan een bepaald nummer. Dit MOET gefixt worden voordat die homepod in Nederland komt. Anders krijgt apple heel veel gezeik van de nl klant. Althans dit denk ik hoor

  15. Origineel geplaatst door Referix
    Ik vind het ook bijzonder dat dit product onder de vleugels van Jobs is ontwikkeld, dat zie je namelijk echt nergens aan terug.

    Bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die denken dat alles onder leiding van Steve Jobs top was en er geen fouten werden gemaakt.

  16. Never waste a good crisis: spraak is DE toekomst, Apple weet dit. Apple loopt achter, ze weten dit ook. Dus ik heb er vertrouwen in dat Siri gaat vlammen.

  17. Origineel geplaatst door JustinK
    Ik ben erg positief over siri. Al kan ik niet om de problemen heen praten. Voor die dingen waar je eigenlijk geen zin in hebt is ze geweldig. Het aanzetten van een wekker enzo. Terwijl je je aankleed vragen hoe het weer wordt.. het bellen van. Iemand berichtjes sturen doe ik ook steeds vakernu. Tijdens het koken ook erg handig.

    Maar hey wat ik echt een probleem vind is dat ik siri niet voor mn apple music kan gebruiken. Naja het kan wel.. maar er is geen multi language support… sommige artisten pakt hij wel en sommige echt niet. Laat staan een bepaald nummer. Dit MOET gefixt worden voordat die homepod in Nederland komt. Anders krijgt apple heel veel gezeik van de nl klant. Althans dit denk ik hoor

    Exact dit. Ik gebruik Siri regelmatig en zoek vrijwel nooit meer een contact op handmatig. Veel sneller en makkelijker om Siri te gebruiken. Uiteraard is belangrijk dat je contacten lijst fatsoenlijk is opgeschoond. Als je data niet goed is, is je assistent ook niet goed.

    Snelle berekeningen laat ik Siri ook doen. Werkt prima.

    Uiteraard is er veeeeel meer nodig mbt AI. Daarin loopt Siri zeker achter. En het feit dat Siri op elk device anders is, is natuurlijk absurd en super slecht programmeerwerk. Laat zien dat Apple versplinterd raakt.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.