Skybox kan iPhone-release voorspellen met satellietbeelden

Skybox kan met satellietbeelden de volgende iPhone-release voorspellen. Dat zegt Skybox, dat tegenwoordig eigendom is van Google.

foxconn-satellietGoogle heeft onlangs Skybox Imaging overgenomen, een bedrijf dat satellieten rondom de aarde heeft draaien. Daarmee kan Google straks nog beter ons niet-digitale leven in kaart brengen: waar files staan, in welke auto je rijdt en welke supermarkt je bezoekt. Maar er is nog een andere toepassing mogelijk: Skybox kan precies voorspellen wanneer er een nieuwe iPhone aankomt. Zo zou Google aan de hoeveelheid vrachtwagens rondom de Foxconn-fabrieken meteen kunnen zien wanneer er materiaal wordt aangeleverd en wanneer de producten klaar zijn. Skybox heeft al aangegeven, dat ze wekelijks kijken naar Foxconn-beelden. Ze zeggen de release van de volgende iPhone te kunnen voorspellen op basis van het aantal vrachtwagens.


Dat maakt ook een nieuwe manier van bedrijfsspionage mogelijk. Google kan haar partners straks precies vertellen wanneer er iets nieuws uit de Apple-fabrieken komt. Toch zegt Google zelf, dat ze de technologie van Skybox vooral willen gebruiken om hun Google Maps-product te verbeteren. Het idee is om recentere satellietbeelden te kunnen aanbieden. Maar Skybox had altijd plannen gehad om hun data ook tegen betaling aan externe partijen aan te bieden.

Google kocht het kleine bedrijfje Skybox Imaging voor 500 miljoen dollar, een koopje als je bedenkt dat Facebook bijna veertig keer meer betaalde voor WhatsApp. In 2016 gaat Google er echt de vruchten van plukken, omdat ze op basis van fysieke bewegingen kunnen voorspellen hoe de consumentenbestedingen of de olieprijs zich ontwikkelen. Skybox’ geheim is dat ze goedkoper dan concurrenten satellietbeelden kunnen maken. Daardoor is het mogelijk om tweemaal per dag nieuwe beelden te schieten, terwijl foto’s van concurrenten vaak een paar jaar oud zijn. Daardoor wordt het haalbaar om allerlei bedrijven te bespioneren. Analisten hebben ook al op basis van fysieke bewegingen voorspeld hoe de consumentenbestedingen zich ontwikkelen, bijvoorbeeld op basis van het aantal auto’s op de parkeerplaats van Walmart-supermarkten. Maar met satellietbeelden kun je ook grotere trends zien, bijvoorbeeld in de landbouw: op basis van de hoeveelheid graan kun je voorspellen hoe de graanprijs zich ontwikkelt.

skybox-google

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.