iculture-biz
iCulture Biz Ook zakelijk scherp

Slechte app reden om van aanbieder te wisselen

Een slecht werkende app is voor veel consumenten reden om van aanbieder of merk te wisselen, zo blijkt uit het MobileMarketing.nl Consumentenonderzoek 2014 van Adformatie en MediaBunker, in samenwerking met online communities iCulture en Androidworld.
mobilemarketing.nl -

Mensen bij bushalte kijken op smartphoneConsumenten zijn erg kritisch op de kwaliteit van mobile marketing. Voor 46% is een slecht werkende app zelfs een reden om van merk of aanbieder te wisselen. Dit blijkt uit het MobileMarketing.nl Consumentenonderzoek 2014 (pdf, 7,6MB) van Adformatie en MediaBunker, in samenwerking met online communities iCulture en Androidworld.


Adverteerders zetten mobiel volop als marketinginstrument in, maar wat vinden consumenten van branded apps en reclame op hun mobiel? Wordt hun koopgedrag beïnvloed? En kopen zij wel eens wat via hun tablet of smartphone?

Volgens het onderzoek heeft 73% van de respondenten apps van merken op de smartphone. Vooral de ‘Appie’ app van Albert Heijn blijkt populair. Bijna eenderde (29%) van de respondenten heeft deze binnen handbereik. De app van McDonalds doet het ook goed, met 24%.

De belangrijkste reden om een ‘branded app’ te downloaden, is de toegevoegde waarde (39%) die deze biedt. Dit kan bijvoorbeeld een handige boodschappenlijst in de app van Albert Heijn of de ruitenradar app die je al bij het wakker worden laat weten of je je autoruiten moet krabben. Daarnaast downloaden consumenten een merkenapp vooral om toegang tot krijgen tot informatie (35%) of om iets te kopen (21%). Opvallend is dat weinig respondenten (5%) ‘voor vermaak’ een app downloaden, bijvoorbeeld een game van of met reclame van een merk.

Apps

Heeft de consument door de app een ander beeld gekregen van de adverteerder? Bij bijna een derde (29%) van de respondenten is dit het geval. Bij de meesten (64%) is de houding neutraal gebleven. Bij 4% is de houding echter negatief beïnvloed. Het laat zien dat een slecht werkende app ook een negatief effect op de merkperceptie kan veroorzaken.

Een app aanbieden is niet voldoende. Consumenten zijn veeleisend ten aanzien van de kwaliteit van de apps die ze downloaden. Voor bijna de helft (46%) van de respondenten is een aanhoudend slechtwerkende app zelfs een reden om van merk of aanbieder (bijv. bank, winkel, parkeer dienst of bezorgdienst) te wisselen. Voor iets meer dan de helft van de respondenten (51%) is het een reden om van kanaal te wisselen. In plaats van de app gebruiken ze dan bijvoorbeeld de website of de telefonische helpdesk. 3% gaf aan geen apps te gebruiken.

Richard OttoRichard Otto (MobileMarketing.nl/Adformatie)
‘Mobiel wordt steeds meer als marketinginstrument door marketeers ingezet. Maar uiteindelijk gaat het er ook om wat de eindgebruiker (de consument) van al die branded apps, display advertising en iBeacons vindt. Het MobileMarketing.nl Consumentenonderzoek 2014 laat goed zien dat het bij marketeers niet om ‘Mobile First’, maar ‘Consumers First’ moet gaan.’

Edward Hölsken, MediaBunkerEdward Hölsken (MediaBunker)
‘De resultaten lagen voor ons in de lijn der verwachting. Het is opvallend dat gebruikers nu ook aangeven dat een slechte app een enorm negatieve impact kan hebben op de relatie tussen de consument en een merk of bedrijf. Voor 46% is het zelfs een reden om te wisselen van aanbieder! Dat is redelijk heftig. Tevens geven veel consumenten aan van kanaal te wisselen, waarbij de mogelijkheid tot conversie logischerwijs enorm daalt. Het is dus bij zowel B2C als B2B een heel erg slecht idee om een app te laten ontwikkelen om “het hebben van een app”. Consumenten geven aan dat ze erg blij zijn met toegevoegde waarde, diensten en oplossingen die ze ergens bij helpen.’

Verantwoording

Het onderzoek kwam tot stand door middel van een vragenlijst die werd ingevuld door 1.038 consumenten die in het bezit zijn van een tablet of smartphone. De websites Androidworld.nl en iCulture.nl zijn verantwoordelijk geweest voor het werven van respondenten.

Tip: in iCulture Biz lees je nog veel meer artikelen die interessant zijn voor ondernemers en zakelijke gebruikers.

Reacties: 12 reacties

  1. Klopt wel, heb zelf een LG tv gekocht mede omdat deze met de iPhone te bedienen was volgens de winkel medewerker. Helaas bleek de tv niet aan of uit gezet te kunnen worden met de app (dit moest handmatig) en werkt de app ronduit slecht (lees: heb hem maar een paar x werkend gekregen)

  2. Sterker nog: Als ik een goed werkende app een oerlelijk ikoontje vind hebben (of het ikoontje past niet tussen de andere icoontjes), dan gaat hij er onherroepelijk af en zoek ik wel een aternatief.

    Een ikoontje moet een beetje tussen de standaard iOS apps passen. (de iCulture app bungelt wat dat betreft op het randje)

  3. Origineel geplaatst door JW:
    Een ikoontje moet een beetje tussen de standaard iOS apps passen. (de iCulture app bungelt wat dat betreft op het randje)

    Ik dacht werkelijk dat ik de enige was met deze afwijking!!! Ik heb mijn apps op kleur gesorteerd staan! Past een app nergens tussen dan gaat ie er af!

  4. Ik zet de apps op alfabet. Als ie dus niet op alfabet past dan……. Oh wacht… :p

  5. Origineel geplaatst door Leander
    Ik dacht werkelijk dat ik de enige was met deze afwijking!!! Ik heb mijn apps op kleur gesorteerd staan! Past een app nergens tussen dan gaat ie er af!

    Ok dat is wel een beetje too much…

    Je knuffels moesten vroeger zeker ook op lengte neergelegd worden?

  6. Mee eens. ING wilde ik vroeger niets mee te maken hebben toen je nog met msn moest aanmelden in die vreselijke app. Nu heeft ING een van de beste bank App’s en gebruik ik die dagelijks veel meer. Ik begin me steeds meer te moeten irriteren aan de Rabobank en overweeg helemaal weg te gaan. In de Rabo app word je bijvoorbeeld gelijk uitgelogd zodra je ook maar even iets anders kijkt en te vaak die random reader nodig hebt!

  7. Origineel geplaatst door JW
    Een ikoontje moet een beetje tussen de standaard iOS apps passen. (de iCulture app bungelt wat dat betreft op het randje)

    Hierdoor staan alle apps met minder passend icoon in een folder en dan ook nog op 2e pagina. Ook deze app…..
    Leuke site, fijne info maar lelijk icoon.
    Ja mijn knuffels en speelgoed lagen/waren idd gesorteerd. Haha

  8. Misschien tijd voor zoiets?

  9. Origineel geplaatst door ross
    Mee eens. ING wilde ik vroeger niets mee te maken hebben toen je nog met msn moest aanmelden in die vreselijke app. Nu heeft ING een van de beste bank App’s en gebruik ik die dagelijks veel meer. Ik begin me steeds meer te moeten irriteren aan de Rabobank en overweeg helemaal weg te gaan. In de Rabo app word je bijvoorbeeld gelijk uitgelogd zodra je ook maar even iets anders kijkt en te vaak die random reader nodig hebt!

    Totaal mee eens. Ik zie het gemak van de ING app met sms beveiliging en ik ben bereid mijn ABN AMRO app (en rekening) met die archaische e-dentifier. Online Banking is iets dat ik zoveel gebruik.
    Ik werk regelmatig in de VS en daar ben ik van bank geswitched omdat Chase een veel betere app gebruikte.
    Ik hoop dat ABN binnen drie maanden touch ID implementeert anders ben ik pleite. En ik ben niet de kleinste rekeninghouder daar 🙂

  10. Het is wel waar. Als er straks een bank in NL is die wel gebruikt maakt van apple pay en de rest niet dan switch ik daarheen. Ik ben ook van rabo naar ing gegaan vanwege de goede app en heb nu knab op proef om te kijken of die voldoet als de ing weer eens storing heeft.

    Zo werkt het ook met de post. Ik heb het liefste een postbezorger waarvan ik de bestelling live kan volgen en een eta krijg van +-2 uur. als dat 1 euro meer kost dan heb ik dat er voor over.

  11. Origineel geplaatst door ross
    Mee eens. ING wilde ik vroeger niets mee te maken hebben toen je nog met msn moest aanmelden in die vreselijke app. Nu heeft ING een van de beste bank App’s en gebruik ik die dagelijks veel meer. Ik begin me steeds meer te moeten irriteren aan de Rabobank en overweeg helemaal weg te gaan. In de Rabo app word je bijvoorbeeld gelijk uitgelogd zodra je ook maar even iets anders kijkt en te vaak die random reader nodig hebt!

    Ja nee, je zou maar bij de Rabobank zitten en beveiligingen tegenkomen. Ik ben juist enorm blij dat ik automatisch wordt uitgelogd in m’n rabobank app zodra ik iets anders ga doen. Dan kan die ook nooit in de verkeerde handen vallen.

    Random reader is alleen in bepaalde gevallen nodig, en voor 99% van de transacties die je mobiel doet niet eens nodig.

    Rabobank FTW. Blij dat ik niet bij bijvoorbeeld de ING zit met hun brakke beveiligingen 🙂

  12. Vodafone heeft zo’n ongelofelijke door luchtfietsende kleuters ontworpen pleuris app dat ik zeker van aanbieder ga wisselen.

    De verspilde euro’s en digi marketing turbo nonsens spatten van je scherm, terwijl je na 1 minuut al kramp in je ogen en je vingers hebt.