ACM: ‘Fabrikanten slimme producten moeten vooraf informeren over updates’

De Autoriteit Consument & Markt vindt dat consumenten bij aankoop van producten vooraf alle relevante informatie moeten krijgen. Het gaat dan niet alleen om functies en wat het apparaat kost, maar ook of je nog wel (beveiligings)updates krijgt.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Vooraf informatie over updates

Onze huizen staan tegenwoordig vol met slimme producten. Wat je niet zeker weet, is in hoeverre deze producten in de toekomst nog ondersteund zullen worden. Vooral bij kleine partijen die via Kickstarter voor het eerst een product uitbrengen kun je je afvragen hoe lang je plezier hebt van een product. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil daar iets aan doen en pleit ervoor dat fabrikanten nog vóór aankoop informatie geven over toekomstige updates, om te voorkomen dat een slim apparaat binnen afzienbare tijd onveilig of onbruikbaar wordt.


Volgens de toezichthouder moeten fabrikanten meer info geven over hoe ze omgaan met updates die nieuwe functies toevoegen en de veiligheid van het apparaat verbeteren. Omdat slimme apparaten vaak verbonden zijn met internet, moet de beveiliging goed geregeld zijn. Anders kan een kwaadwillende op afstand privacygevoelige data uitlezen of instellingen aanpassen. Volgens Edwin van Houten, directeur van ACM, is het belangrijk dat consumenten weten hoe het zit met updates. “Dan weet je namelijk ook hoelang het apparaat goed en veilig gebruikt kan worden.”

Update 17:00 uur: Een eerdere versie van dit artikel noemde de is de D-Link Omna als voorbeeld van een product dat niet meer wordt bijgewerkt. Maar de fabrikant heeft ons laten weten dat er geen openstaande security issues meer zijn – en als die nog opduiken, dat het zal worden opgelost.

Een wellicht beter voorbeeld zijn de Pebble-horloges die niet meer door Fitbit worden ondersteund. En bij Google zijn diverse producten te vinden die geen updates meer krijgen, zoals de Nexus Q.

ACM gaat daarom de komende tijd extra controleren of aanbieders van slimme apparaten zich wel houden aan de regels. Doen ze dat niet, dan krijgen de fabrikanten eerst een waarschuwing. Bij een tweede overtreding krijgen fabrikanten een boete. Consumenten kunnen hier overtreders verklikken.

Smart Home

Maak van je huis een smart home met allerlei slimme accessoires. Dit kunnen bijvoorbeeld slimme lampen, slimme deursloten, speakers, slimme stekkers, AirPlay-televisies en andere connected apparaten zijn. Door deze te automatiseren en met elkaar samen te laten werken, kun je je huis op een slimme manier inrichten, bijvoorbeeld met HomeKit. Ontwikkelingen zoals Thread en Matter zorgen voor een beter bereik en beter samenwerken tussen de verschillende protocollen.

Smart Home

Reacties: 7 reacties

  1. Precies hetzelfde bij Somfy. Duur home automatiserings systeem gekocht. Na 3 jaar, wordt niet meer ondersteund, krijg ik een aanbieding van €400 voor €300 een nieuwe te kopen?? De bridge bij Hue was iets beter geregeld, €52 met een gratis kleurenlamp erbij.
    Maar het gaat te snel, en na een paar jaar zijn veel systemen onbruikbaar, of krijg je geen veiligheidsupdates meer.

  2. Goede zaak! Fitbit de voornaamste reden dat ik niks in mij huis mbt domotica

  3. Goede ontwikkeling, een update van Garmin 4-500 MB groot. Totaal geen changelog en elke keer dezelfde info vwb de versiegeschiedenis..
    Zelfde verhaal met YouTube… we hebben wat bugs geplet en het gras gemaaid…(1 keer is leuk niet 25 keer..)

  4. Goeie zaak gebeurt eindelijk eens wat

  5. Gewoon opstaan en zelf op de schakelaar drukken. Daar is geen software voor nodig.

  6. @Karst: Volgens mij heeft iCulture zelfs een keer een artikel gewijd aan het feit dat apps zoals YouTube, maar dus ook andere apps vaak onnodige en vage omschrijvingen neerzetten in het update-gedeelte! Snap inderdaad wat je bedoelt, want die opmerkingen slaan soms helemaal nergens op!😂

  7. Origineel geplaatst door Karst
    Goede ontwikkeling, een update van Garmin 4-500 MB groot. Totaal geen changelog en elke keer dezelfde info vwb de versiegeschiedenis..

    Zelfde verhaal met YouTube… we hebben wat bugs geplet en het gras gemaaid…(1 keer is leuk niet 25 keer..)

    Heel irritant inderdaad. Vertel gewoon wat er anders is. Ik weiger dat soort apps bij te werken…