Apple is druk bezig met het ontwikkelen van het iAd-platform, maar als je echt geld wilt verdienen met mobiele advertenties moet je op het Symbian-platform zijn. Symbian-gebruikers zijn namelijk dol op advertenties: een Symbian-gebruiker klikt 2,7 keer vaker op mobiele ads dan een gemiddelde andere gebruiker. Dat komt overigens niet omdat er zoveel Symbian-toestellen in omloop zijn, want in de meting is gekeken naar de Click-Through Rate en die is onafhankelijk van het aantal in omloop zijnde toestellen.
CTR is het aantal kliks gedeeld door het aantal impressies. Wereldwijd blijken gebruikers van Symbian-toestellen en niet-smartphones met meest geneigd om op banners te klikken. Misschien komt dat omdat het minder ervaren gebruikers zijn die makkelijker klikken wanneer ze banners zien waarin ringtones worden aangeprezen. Windows Phone en iPhone bevinden zich in de middengroep, terwijl bij Android/Palm/Blackberry weinig mensen op reclames klikken:
Kijk je alleen naar de cijfers van Europa, dan ziet de situatie er echter heel anders uit. Hier scoort Windows Phone veel hoger:
Opvallend is verder, dat de Android-gebruikers nogal moe zijn geworden van advertenties. De CTR daalde tussen januari en april dramatisch, van 163 naar 39:
Alle grafieken zijn te vinden in Smaato Metrics April 2010.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Dat android gebruikers gek zijn geworden is omdat de android markt een zooitje is doordat iedereen maar gewoon een app kan invoeren!
@Erik: Dat zou inderdaad een reden kunnen zijn.. jammer dat ze daar dan geen onderzoek naar hebben gedaan. je zou toch liever die cijfers omhoog halen dan te wisselen van platform, niet?
wacht maar tot iAd van de grond komt met super-gelikte HTML5 web-kit advertenties – dan wil iedereen wel even klikken om te kijken wat de ontwikkelaar heeft bedacht!
Voor de Android zijn toch ook tools waarmee je ads kunt blokkeren? Misschien dat deze tooltjes meer en meer bekend worden in de Android markt?
Ik druk soms per ongeluk op Ads.. Sorry dat jullie onderzoek nu iets minder betrouwbaar is, meneren en mevrouwen de onderzoekers.
Yup, ophoepelen met die rommel op mijn phone. Schermpje is klein en dan vraagt men ook nog een deel op voor ad’s.
Het lijkt de overheid wel. 50% belasting heffen en dan overal nog een berg accijns om nog meer cash te genereren.
Een redelijk prijzige telefoon gekocht met een leuke marge voor de fabrikant, is het toch nog niet genoeg.
Ik hoop dat er een sub-groep komt die een add-free OS ontwikkeld.
Zo ook voor e-mail. Adressen voorzien van spam-tag zodat ze gefilterd kunnen worden.
Weg met die troep!