‘In-app aankopen grote concurrent voor spelcomputers in Nederland’
Nederlanders geven steeds meer uit aan mobiele games. Dit stelt een onderzoek van PwC. De komende vijf jaar zal er ieder jaar 7,4 procent meer worden uitgegeven in mobiele games, terwijl spelcomputergames kunnen rekenen op een groei van 4,3 procent aan omzet per jaar. De onderzoekers baseren zich op het koopgedrag van consumenten naar aanleiding van een vragenlijst voorgelegd aan 500 mensen tussen de 18 en 65. Vooral interessant zijn de conclusies over spellen met in-app aankopen. De ondervraagden hebben verteld in hoeverre ze bereid zijn om voor virtuele voorwerpen in games te betalen, en of ze dit wellicht al hebben gedaan. Hieruit blijkt dat een derde van de Nederlanders bereid is om iets te kopen in een gratis game.
PwC-onderzoeker Ilja Linnemeijer denkt dat dit freemium-model de grote concurrent is voor games die je in de gewone winkel kunt vinden:
Veranderende speelwensen vragen om nieuwe betalingsmodellen die consumenten in staat stellen om hun bestedingen meer te spreiden. Vroeger kostte een gameschijfje 60 euro. Maar het ‘free-to-play’-model wint snel terrein. Het spel is gratis, inkomsten komen voort uit de verkoop van virtuele items en additionele content.
In Duitsland zou een veel kleiner percentage bereid zijn om in-app aankopen te doen: 18 procent. De helft van de Nederlanders stelt echter dat de prijzen voor bepaalde in-game voorwerpen niet zijn gerechtvaardigd en 30 procent noemt in-app aankopen zelfs oneerlijk. Ontwikkelaars die hiermee geld willen verdienen moeten zich dus richten op een derde van de spelersbasis. Vooral jongere gebruikers zouden bereid zijn om een in-app aankoop te maken.
Van de deelnemers van het onderzoek zegt 31,5 procent dagelijks een smartphone te gebruiken, terwijl 22,7 procent er dagelijks een tablet bij pakt. Opmerkelijk genoeg staat de spelcomputer op een dagelijks percentage van 9,6 procent. In een maand tijd zou de spelcomputer wel meer worden gebruikt om op te gamen.
PwC onderzocht ook de algemene Nederlandse gamesmarkt, waaruit bleek dat 39,3 procent van de vrouwen meerdere malen per week een spelletje speelt. Bij mannen ligt dit percentage hoger, op 58,7 procent. Zo’n 45 procent van de huidige gamers zou van plan zijn om binnen een jaar een nieuwe gameconsole te kopen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties