Op een smartphone gedraag je je rationeler dan op een computer
Maakt het verschil of je een reis boekt op een iPhone of op een Mac? Natuurlijk, het schermformaat verschilt, maar het blijkt ook dat mensen heel anders met beslissingen omgaan. Mensen gedragen zich rationeler als ze op een smartphonescherm kijken.
Rationelere beslissing op een smartphone
De uitkomst van de studie is te vinden in het vakblad Computers in Human Behavior. Daarin is te lezen dat mensen bij (morele en emotionele) dilemma’s rationeler reageren op een smartphone. Computergebruikers reageren intuïtiever. De onderzoekers denken dat het te maken heeft met focussen op één taak, als je op een smartphone-scherm met iets bezig bent. Bij een computer is de kans groter dat je zit te multitasken en allerlei aanvullende informatie krijgt tijdens het uitvoeren van een taak. Om die theorie te testen schotelden ze een groep van 1.010 proefpersonen een aantal dilemma’s voor en ze keken hoe elke persoon tot een oordeel kwam. Deelnemers kregen willekeurig een apparaat toegewezen, dus de voorkeur voor een bepaald apparaat speelde niet mee.
Eén van de dilemma’s was het klassieke probleem van een trein, die is losgebroken en op vijf mensen afkomt, die liggen vastgebonden op de rails. Je kunt dit voorkomen door een grote man van een brug te duwen, die door zijn gewicht de train tot stoppen kan brengen. De rationele beslissing is om één persoon op te offeren om vijf levens te redden. Op de smartphone koos 33,5 procent daarvoor, terwijl op de computer maar 22,3 procent ervoor kozen om de man van de brug te duwen. Het meer intuïtieve antwoord is dat je een onschuldige persoon niet zomaar mag opofferen.
“Wat we ontdekten tijdens het onderzoek is dat mensen bij klassieke morele problemen vaker de niet-emotionele, rationele beslissing nemen”, aldus de hoofdauteur van het artikel, Dr. Albert Barque-Duran. “Dit zou kunnen liggen aan de hogere tijdsdruk bij smartphones, of de grotere psychologische afstand die kan optreden als we deze apparaten gebruiken, in vergelijking met een pc.”
Volgens de onderzoeker hebben ze de studie uitgevoerd omdat ons sociaal leven, werk en activiteiten zoals winkelen steeds vaker online plaatsvinden. Het is daarom belangrijk om de context te weten, als we bijvoorbeeld iemand om een opinie vragen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Reacties: 0 reacties