Reacties voor: ‘Smartphonegebruik in de auto net zo zwaar bestraffen als rijden onder invloed’

Het gebruik van je iPhone in de auto is levensgevaarlijk en Veilig Verkeer Nederland wil dat dit net zo zwaar bestraft wordt als rijden onder invloed. Ook moet er strenger gecontroleerd worden.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl -

Reacties: 39 reacties

  1. Handhaving blijft volgens mij, net als bij de huidige talloze regels die er al zijn, het grootste probleem. Je kunt zo regels blijven verzinnen/aanpassen zonder dat het echt nut heeft.

  2. Terecht.

  3. Ik kan ook nog bellen met handsfree of met een ingebouwde set in je auto, raar dat de regering hier niet aan heeft gedacht.

  4. @Mehmet: Het gaat niet alleen om het bellen met je smartphone, maar nog veel erger is het appen. Dat is nog veel gevaarlijker. Je ziet echt mensen slingeren op de weg of heel erg langzaam rijden op de snelweg. Zelfs chauffeurs van enorme vrachtwagens zie je appen. En wat handsfree bellen betreft: dat maakt niet veel verschil met bellen met een telefoon in je hand. Handsfree bellen is niet verboden, maar net zo gevaarlijk. Ook bij handsfree bellen ben je bijna net zo erg afgeleid als wanneer je je telefoon vasthoudt.

    Het moeilijke bij dit soort wetgeving is dat je wéét hoe gevaarlijk het is, maar dat het erg moeilijk is om goede regels te maken en nóg moeilijker om die te handhaven. Bellen en vooral appen met telefoon is levensgevaarlijk, maar what about scheren, haren kammen, keiharde muziek draaien of jezelf opmaken in de auto. Of…ruzie maken!

    In elk geval moeten ze starten met strenge regels, zodat mensen het wel uit hun hoofd laten.
    En campagnes zodat de mensen het niet doen en straks (iOS 11; Android) de apps gebruiken waarmee je de telefoon tijdens het rijden niet kunt gebruiken.

  5. Handsfree moet kunnen. Al de rest moet bestraft worden. Je speelt met levens als je niet handsfree belt of zit te appen.

  6. Helemaal mee eens zwaar straffen!!! #fanatiek-appr #tot-grote-spijt. Apples DNDWD werkt voor mij echt prettig om niet in de verleiding te komen.

  7. Ik vind het ook al erg prettig werken in iOS 11 tijdens het autorijden. Geeft enorme rust tijdens het rijden, ook geen geding op m’n Apple Watch.

  8. Terecht maar dan ook handhaven. Vooral het appen is een plaag in het verkeer. Handsfree bellen lijkt mij niet veel anders dan met je medepassagier een gesprek voeren.

  9. De beste oplossing is staande houden, géén boete uitschrijven maar ter plekke zelf over de telefoon laten rijden. Dat gebeurt in je vriendenkring waarschijnlijk maar één keer totdat je het zelf hoort en ik verwacht dat het probleem zich zal oplossen.
    Nu is het aftikken en weer verder gaan.

  10. Maar ik speel zo graag pokemon in de auto

  11. Origineel geplaatst door macaanzee
    Het moeilijke bij dit soort wetgeving is dat je wéét hoe gevaarlijk het is, maar dat het erg moeilijk is om goede regels te maken en nóg moeilijker om die te handhaven. Bellen en vooral appen met telefoon is levensgevaarlijk, maar what about scheren, haren kammen, keiharde muziek draaien of jezelf opmaken in de auto. Of…ruzie maken!

    Daar hebben ze allemaal al een wetsartikel voor. Namelijk “Artikel 5, gevaar en/of hinder veroorzaken in het verkeer.”

  12. Goed of niet, Als we terug gaan in de tijd, reden mensen met grote uitgeklapte landkaarten en later pak geprinte A4tjes rond. Net of dat wel veilig was?

    Probleem blijft handhaven met deze dingen.
    En laat ze dan ook gelijk fietsers aanpakken als ze toch bezig zijn.

  13. Helemaal mee eens.. En als ze ook gelijk even het make-up aanbrengen in de auto even kunnen bestraffen dan ben ik helemaal blij. Ik zie vaker mensen make-up aanbrengen in de auto dan dat ik ze zie met een telefoon en ik denk dat zo’n situatie nog veel gevaarlijker is.

  14. Eens!!!

  15. Dat Carplay maar eens zinvol wordt.
    Ik wil de flitsmeister app en Tomtom ook in Carplay.

  16. Wat hier al vaker gezegd wordt: je kan ‘t verzinnen, maar het moet vooral nageleefd worden. Je ziet ‘t zo vaak, want niemand wordt ervoor aangehouden.

    En als je je middelvinger naar ze opsteekt begrijpen ze niet eens waar ze dat aan verdiend hebben.

  17. Terecht.

    Ik vind overigens dat veel mensen zichzelf overschatten wanneer ze aangeven dat ze overal en altijd bereikbaar moeten zijn….
    Mijn mening 😁

  18. Het gaat om de pakkans, als deze maar laag genoeg is dan heeft het verhogen van de boete helemaal geen zin. En gaat de verkeersveiligheid er ook helemaal niet op vooruit. Dat is al lang bekend. In Nederland zijn de boete’s al absurd hoog in tegenstelling tot andere landen in Europa.

    In veel gevallen fungeren de bekeuringen gewoon als melkkoe om de begrotingen rond te krijgen.

    Belachelijk voorstel dus..

    Daarnaast is het nog nooit veiliger op de weg geweest als nu, ook al is het drukker dan ooit.

    Lijkt ook een tijdelijk probleem te zijn, zodra er meer autonome auto’s op de weg komen mag je weer bellen naar hartenlust…

  19. Roken mag ook niet meer in de auto

  20. Ik hoop dan ook dat het smartphone gebruik van mensen die op de fiets fietsen ook verboden gaat worden.

  21. Helemaal mee eens.

    Wat mij opvalt is dat vaak mensen in dure auto’s de telefoon in de hand hebben. Daar helpt € 300 ook niet tegen. Net als bij alcohol aantekening maken. 2e keer binnen x jaar light EMG kursus, en als dat dan nog niet helpt: rijontzegging

    Bellen / gebeld worden moet wel kunnen, anders moet ik 2 uur extra werken.

    Gebruik Siri om iemand bellen of iMessage/whatsapp bericht te sturen als ik bv wat verlaat ben, ideaal.
    Heb iPhone ook zo ingesteld dat wordt opgelezen wie belt; scheelt ook weer blik op de telefoon.
    (Je moet je adresboek dan wel goed op orde hebben)
    En als standaard antwoord: ‘ben aan het autorijden’ ingesteld.

    Dus met beetje voorbereiding hoef je de telefoon nauwelijks meer uit je binnenzak te halen; totdat Siri je echt helemaal gaat ondersteunen.

  22. Origineel geplaatst door Jossebos
    Helemaal mee eens.

    Wat mij opvalt is dat vaak mensen in dure auto’s de telefoon in de hand hebben. Daar helpt € 300 ook niet tegen. Net als bij alcohol aantekening maken. 2e keer binnen x jaar light EMG kursus, en als dat dan nog niet helpt: rijontzegging

    Bellen / gebeld worden moet wel kunnen, anders moet ik 2 uur extra werken.

    Gebruik Siri om iemand bellen of iMessage/whatsapp bericht te sturen als ik bv wat verlaat ben, ideaal.

    Heb iPhone ook zo ingesteld dat wordt opgelezen wie belt; scheelt ook weer blik op de telefoon.

    (Je moet je adresboek dan wel goed op orde hebben)

    En als standaard antwoord: ‘ben aan het autorijden’ ingesteld.

    Dus met beetje voorbereiding hoef je de telefoon nauwelijks meer uit je binnenzak te halen; totdat Siri je echt helemaal gaat ondersteunen.

    Of je gebruikt gewoon even geen telefoon. Wil je hem gebruiken stop even. Dat is het aller veiligst. Dit is jezelf voor de gek houden. Zet dat ding op stil/niet storen. Want je bent immers bezig met iets wat je concentratie vergt.

  23. @Peter:
    Roken mag ook niet meer in de auto

    Sinds?

  24. Origineel geplaatst door Peter
    Roken mag ook niet meer in de auto

    If only …
    Is inderdaad nog gevaarlijker, als iemand die peuk uit de hand laat vallen is de eerste reflex ‘veiligheidshalve’ meteen kijken en oprapen – het is immers kiezen tussen twee levensbedreigende gevaren: brand of aanrijding.

    Zoals gezegd is praten met een medepassagier niets minder gevaarlijk dan handsfree bellen, dus als ‘t één verboden zou worden zou het ander dat ook moeten. Te beginnen met de gevaarlijkste passagiers: dreinende, schreeuwende en zeurende kinderen die levensgevaarlijke reflexen (tot achterstevoren draaiend ingrijpen) bij de ouders oproepen 🤔

    En wat te denken van schakelen en (ont)koppelen, vergen ook nodeloze aandacht van de bestuurder terwijl de klassieke nadelen van een ouderwetse automaat anno nu echt wel achterhaald zijn door modernere varianten. Iedereen die ooit geschakeld heeft, over is op automaat en sindsdien wel eens een handgeschakelde leenauto heeft meegekregen weet (dat je dan pas merkt) hoeveel overbodige aandacht die nutteloze handelingen opeisen, juist in druk (stads- en spits-) verkeer waar je je aandacht wel beter kunt gebruiken.

    Kortom, de keus is tussen ófwel alles verbieden dat nodeloos afleidt, maar dan ook consequent écht alles, ófwel alleen de grootste gevaarlijkste uitwassen (dus grofweg alles waarbij je iets anders dan je stuur in je handen houdt, ihb maar niet alleen peuk en mobiel). Dit is een oproep tot het aanpakken van slechts een halfslachtig, willekeurig deel van de gevaarlijke afleidingen in het verkeer.

  25. Roken in de auto
    Eten in de auto
    Appen in de auto
    Make-up opdoen in de auto
    Allemaal vanuit de bestuurdersstoel natuurlijk…allemaal zwaar beboeten en misschien een artikeltje 5 ertegenaan gooien.

  26. Boetes schrikken blijkbaar niet genoeg af. Kleine pakkans dus men neemt de gok. Zou een punten rijbewijs misschien iets zijn om bepaalde overtredingen, rood licht, door rood kruis en bellen achter het stuur, hiermee te straffen? Zoveel punten is gewoon rijbewijs kwijt!

  27. Origineel geplaatst door Jossebos
    Helemaal mee eens.

    Wat mij opvalt is dat vaak mensen in dure auto’s de telefoon in de hand hebben. Daar helpt € 300 ook niet tegen. Net als bij alcohol aantekening maken. 2e keer binnen x jaar light EMG kursus, en als dat dan nog niet helpt: rijontzegging

    Bellen / gebeld worden moet wel kunnen, anders moet ik 2 uur extra werken.

    Gebruik Siri om iemand bellen of iMessage/whatsapp bericht te sturen als ik bv wat verlaat ben, ideaal.

    Heb iPhone ook zo ingesteld dat wordt opgelezen wie belt; scheelt ook weer blik op de telefoon.

    (Je moet je adresboek dan wel goed op orde hebben)

    En als standaard antwoord: ‘ben aan het autorijden’ ingesteld.

    Dus met beetje voorbereiding hoef je de telefoon nauwelijks meer uit je binnenzak te halen; totdat Siri je echt helemaal gaat ondersteunen.

    EMG heeft meer te maken met artikel 5 niets met alcohol daar heeft het cbr weer een andere cursus voor. Lma voor lichte maatregel alcohol EMG educatieve maatregel gedrag. Moest je even corrigeren.

  28. Ok dus enkel boete wanneer je de smartphone in je hand hebt?
    Wat met Siri? Handsfree bellen? FaceTime? Waze? Enz.?
    Ik denk dat de ministers ook in hun eigen boezem moet kijken. Dit volledig verbannen lukt niet meer. Wandelen op straat terwijl je bezig met je iPhone is eigenlijk ook gevaarlijk.
    Ik bedoel maar, waar is de grens?

  29. Ik ging op de motor naar Amsterdam en op de motor kijk je nu eenmaal meer en makkelijker naar andere weggebruikers.
    Op het stuk Utrecht -Amsterdam ben ik echt de tel kwijtgeraakt hoeveel mensen een mobieltje in hun hand hadden tijdens het rijden.

  30. @Mike: Kunnen er nog wel een paar bij,
    Scheren in de auto,
    Krant (tijdschrift, memo,s) lezen in de auto,
    Wegenkaart op schoot in de auto,
    Navigatie midden op het voorraam geplakt in de auto,

    En mijn grootste ergenis, mensen die niet weten dat je in Nederland uiterst rechts hoort te rijden, en altijd op de 2e baan (of verder) blijven hangen terwijl rechts vrij is.

  31. Als ik die commentaren zo lees is eigenlijk de enige oplossing om auto’s te verbieden. 🙂
    Het probleem zit em mede in de handhaving, er is geen politie genoeg. Maar wanneer je gepakt wordt met een telefoon in je hand zou direct je rijbewijs moeten worden ingenomen en over een jaar weer opnieuw examen doen. De hoogte van boetes heeft tot nu toe niet gewerkt, dus dan maar op deze manier.

  32. Ik lees veel reacties dat de handhaving te wensen overlaat, maar hoe kun je handhaven met anderhalve politieauto op de weg? Als je zit te appen in je auto en je ziet in je achteruitkijkspiegel een opvallende politieauto met felle strepen, dan leg je je mobieltje even naast je neer op de bijrijdersstoel totdat ‘het gevaar’ geweken is en ga je weer vrolijk verder. Kortom: met de huidige middelen valt er gewoon niet te handhaven. Eén optie zou kunnen zijn om anonieme onopvallende serveillancewagens in te zetten door de politie.

    Vraag me trouwens ook af hoe bijvoorbeeld in Frankrijk gecontroleerd wordt op het gebruik
    van flits- en snelheidscontrole detectie in bijvoorbeeld je smartphone. Iemand hier ervaring mee?
    Ik lees veel reacties dat de handhaving te wensen overlaat, maar hoe kun je handhaven met anderhalve politieauto op de weg? Als je zit te appen in je auto en je ziet in je achteruitkijkspiegel een opvallende politieauto met felle strepen, dan leg je je mobieltje even naast je neer op de bijrijdersstoel totdat ‘het gevaar’ geweken is en ga je weer vrolijk verder. Kortom: met de huidige middelen valt er gewoon niet te handhaven. Eén optie zou kunnen zijn om anonieme onopvallende serveillancewagens in te zetten door de politie.

    Vraag me trouwens ook af hoe bijvoorbeeld in Frankrijk gecontroleerd wordt op het gebruik
    van flits- en snelheidscontrole detectie in bijvoorbeeld je smartphone. Iemand hier ervaring mee?

    Origineel geplaatst door Jeroen
    @Mike: En mijn grootste ergenis, mensen die niet weten dat je in Nederland uiterst rechts hoort te rijden, en altijd op de 2e baan (of verder) blijven hangen terwijl rechts vrij is.

    Zou dat misschien iets te maken kunnen hebben met het vaak slechte wegdek uiterst rechts? Kweenie hoor…

  33. Origineel geplaatst door Phantom
    En laat ze dan ook gelijk fietsers aanpakken als ze toch bezig zijn.

    Eens! Die zie ik de meest gevaarlijke capriolen uithalen! Wat denk je van de met rood aangelopen kop fietsende moeders en/of vaders met kind achterop, druk bezig met haar/zijn telefoon zich als fietsterrorist te gedragen. Heb al menige aanrijding (op het zebrapad!!!!) ternauwernood kunnen vermijden door achteruit te springen!

  34. @P4Z: klopt maar als jij toevallig wel die pechvogel bent die ze in het vizier hebben dan ben je mooi de sjaak. Ik word gek van al die wetjes en regeltjes in dit land. Pfff. Ik blijf me erover verbazen dat als ik bij de plaatselijke Chinees kom dat ik bijv 10 cent extra moet betalen voor een zakje. We slaan met zijn allen veela te ver door…

  35. Iedereen grote mond wat wel en niet in de auto gedaan mag worden maar feit blijft dat niks helpt. Het zal vanuit de fabrikant moeten gebeuren want niks zal afschrikken vanuit justitiuele kant. iOS11 is leuk maar als ik positiebepaling uitzet is dat ook niet meer werkend. Of ze moeten masthoppen in de gaten houden en of dat mag (privacy issues) is maar de vraag.

  36. @Kijkwijzer: Nee denk eerder onwetendheid of luiheid van de bestuurders.
    Of te druk bezig met iets anders. Ook al is het wegdek slecht hoor je nog steeds rechts te rijden.

  37. Origineel geplaatst door Jeroen
    @Kijkwijzer: Nee denk eerder onwetendheid of luiheid van de bestuurders.

    Of te druk bezig met iets anders. Ook al is het wegdek slecht hoor je nog steeds rechts te rijden.

    Onnodig links rijden is mijn ergernis 1. Dat moeten ze harder aanpakken jeroen heeft in dit verhaal gelijk. Heerlijk een gelijkgestemde.

  38. Origineel geplaatst door Mike
    Roken in de auto
    Eten in de auto
    Appen in de auto
    Make-up opdoen in de auto
    Allemaal vanuit de bestuurdersstoel natuurlijk…allemaal zwaar beboeten en misschien een artikeltje 5 ertegenaan gooien.

    Eens! er moet een goede kapstokwet komen om dit soort dingen aan te pakken.

    @Ferryman: Ouders inderdaad met vervelende kinderen op de achterbank heb ik inderdaad vaak raar zien rijden. Maar dat elitaire schakelverhaal, daar ben ik het mee oneens. In mijn omgeving hoor ik het vaker, maar toch kan ik me er niet zo in vinden.
    Ik ben van een automaat terug gegaan naar schakelen en het bevalt me uitstekend. Met een schakelauto let ik beter op mijn snelheid, doe ik dingen bewuster en houden de ‘onnodige’ handelingen mij scherp. De argumenten voor een automaat zijn vaak dat men nog even koffie kan drinken onderweg of ‘andere dingen kan doen’. Als je fysiek moet schakelen dan moet je mentaal meestal ook schakelen.

  39. Volgens mij beseft het merendeel niet dat ze met het leven van mede weggebruiker speelt. Boetes schrikken niet af. Een maandjes zonder rijbewijs bij de eerste keer en een jaartje bij de tweede keer, dan piept men wel anders. En dan niet zeuren dat je de auto nodig hebt voor je werk. Tenslotte besluit jezelf dat ding in je handen te nemen tijdens het rijden.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.