‘Voor het eerst meer smartwatches dan Zwitserse horloges verscheept, dankzij Apple Watch’

Smartwatches zijn voor het eerst meer verscheept dan traditionele Zwitserse horloges, zo blijkt uit onderzoek. Apple is de onbetwiste marktleider met de Apple Watch, die in het vierde kwartaal van 2015 5,1 miljoen exemplaren verscheepte.
Lars Paymans -

Apple Watch met vrouw en wijnglas

Uit onderzoek blijkt dat er voor het eerst meer smartwatches dan traditionele Zwitserse horloges verscheept zijn. Een keerpunt, of een tijdelijke hype? De Apple Watch was in ieder geval de grote winnaar onder de smartwatches, met een wereldwijd marktaandeel van 63 procent.


Het nieuwe onderzoek van Strategy Analytics laat zien dat Zwitserse horlogemerken in zwaar weer zitten. In het vierde kwartaal van 2015 werden er namelijk ‘maar’ 7,9 miljoen van deze Zwitserse horloges verscheept, terwijl smartwatches in dezelfde periode goed waren voor 8,1 miljoen exemplaren. Het is de eerste keer dat de slimme horloges het op dit gebied winnen van de traditionele.

Bekijk ook

‘Proefproductie Apple Watch 2 start eind januari, massaproductie in tweede kwartaal’

‘Proefproductie Apple Watch 2 start eind januari, massaproductie in tweede kwartaal’

De Apple Watch 2 zou aan het einde van deze maand al in proefproductie gaan bij producent Quanta, het bedrijf dat eerder de productie van de eerste Apple Watch op zich nam.

Smartwatchverkoop groeit explosief

De groei van de smartwatchmarkt wordt goed duidelijk als je het aantal naast dat van vorig jaar legt. In plaats van 8,1 miljoen, werden er in het vierde kwartaal van 2014 namelijk 1,9 miljoen smartwatches verscheept. Een groei van meer dan 300 procent in een jaar tijd dus. Het aantal verscheepte Zwitserse horloges daalde in een jaar juist van 8,3 miljoen naar 7,9 miljoen.

De Apple Watch is volgens Strategy Analytics de voornaamste reden dat de smartwatchmarkt zo’n explosieve groei heeft doorgemaakt. Apple is met 63 procent de marktleider op het gebied van slimme horloges, wat neerkomt op 5,1 miljoen verkocht exemplaren in het vierde kwartaal van 2015. Apple wordt gevolgd door Samsung met een percentage van 16 procent, of 1,3 miljoen verkochte smartwatches.

Uit een rondvraag onder onze lezers bleek dat het aantal mensen dat een Apple Watch draagt erg dicht bij het aantal ligt dat een traditioneel horloge om zijn of haar pols heeft. Je kunt meer over de resultaten van dit lezersonderzoek lezen in het onderstaande artikel.

Bekijk ook

iCulture-lezers dragen het liefst een Apple Watch of gewoon horloge

iCulture-lezers dragen het liefst een Apple Watch of gewoon horloge

Onder de iCulture-lezers blijkt de Apple Watch het populairste horloge te zijn. Hoewel het verschil met een traditioneel horloge klein is, kiezen de meeste mensen toch voor Apple’s slimme horloge. Andere geavanceerde horloges zijn een stuk minder populair.

In Nederland 121 procent groei
Uit cijfers van GfK blijkt dat in Nederland ook sprake is van flinke groei. Er werden In 2015 maar liefst 121% meer smartwatches verkocht in vergelijking met voorgaand jaar. Welk percentage de Apple Watch in Nederland inneemt vermelden de onderzoekers helaas niet.

Apple Watch

De Apple Watch is de smartwatch van Apple. Het allereerste model verscheen in 2015 en daarna verscheen er elk jaar een nieuwe generatie. Met de Apple Watch kun je je hartslag meten, berichten ontvangen en versturen, apps installeren en betalen met Apple Pay. Wil je een Apple Watch kopen, bekijk dan de verschillende Apple Watch-modellen die momenteel verkrijgbaar zijn. Je kunt je smartwatch steeds een ander uiterlijk geven met Apple Watch-horlogebandjes.

Apple Watch

Reacties: 8 reacties

  1. Ik voorzie een toename van de productie van Zwitserse kaas op korte termijn! 😃

  2. Veel interessanter is de vraag wat die tien procent minder verkochte Zwitserse horloges betekent.
    Is die daling vergelijkbaar met de periode van de opkomst van de Casio horloges?
    Wordt een Zwitsers horloge één keer in de tien jaar gekocht?
    Het lijkt er op dat ze in Zwitserland weer een stunt vergelijkbaar met de Swatch moeten bedenken.

  3. Verschepen is iets anders dan verkocht. Je kan miljoenen exemplaren maken en verschepen, als je ze niet verkoopt heeft het weinig waarde.

    Apple is niet voor niets heel stil over de verkochte exemplaren want dit zal marketing technisch niet zo positief naar buiten komen.

  4. Goed verhaal alleen totaal geen goede vergelijking!

    Vergelijk alleen eens even de prijs van een goed Zwitsers horloge en dan die van een Apple watch!

    Als je een mooi klokje koopt die waarschijnlijk je hele leven mee gaat dan koop je voor dat zelfde geld minimaal 10 maar mischien wel 100 Apple watch voor!

    Want aangezien de meest verkochte Apple watch de instapmodellen zijn en die naar een half jaar al helft minder waard zijn.
    Terwijl de Zwitserse klokjes zijn waarde behoud en sommige zelfs meer waard worden.

  5. @Jeroen: na een half jaar de helft minder waard? Tis geen samsung…

  6. Origineel geplaatst door Jeroen
    Goed verhaal alleen totaal geen goede vergelijking!

    Vergelijk alleen eens even de prijs van een goed Zwitsers horloge en dan die van een Apple watch!

    Als je een mooi klokje koopt die waarschijnlijk je hele leven mee gaat dan koop je voor dat zelfde geld minimaal 10 maar mischien wel 100 Apple watch voor!

    Want aangezien de meest verkochte Apple watch de instapmodellen zijn en die naar een half jaar al helft minder waard zijn.
Terwijl de Zwitserse klokjes zijn waarde behoud en sommige zelfs meer waard worden.

    Tsja, dat waarde behouden of zelfs vergroten is ook maar een kwestie van vraag en aanbod. Als de tweedehands populariteit die van nieuw achternagaat zal de tweedehands prijs spoedig volgen. Veel meer nog dan bij nieuwprijzen wordt de tweedehandsprijs van alles, dus ook van horloges, oneerbiedig gezegd uiteindelijk toch bepaald door “wat de gek er voor geeft” 🤔

    Maar op zich heb je waarschijnlijk wel gelijk dat het twee moeilijk te vergelijken grootheden zijn, met verschillende doelgroepen waarvan de overlap onduidelijk (maar waarschijnlijk klein) is.
    Heel karikaturaal gezegd moet een smartwatch iha het toch vooral van geek-appeal hebben, een klassiek zwitsers horloge vooral van snob-appeal. Al is het voor een Apple watch misschien wel van allebei een beetje 😁

  7. Zou toch wel jammer zijn als zo’n mooie industrie en mooi produkt (Zwitserse horloges) verloren zouden gaan.

  8. Tja, je kan ook een Audemars Piguet/Omega niet vergelijken met een elektronische klokje made in China. 🙂

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.