Afgelopen zomer was de Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) in het nieuws. De stichting wilde een collectieve claim indienen bij T-Mobile, namens klanten die last hadden van slechte dekking. Heel wat mensen maakten €19,95 euro over naar de stichting, zonder daarbij zeker te weten of hun claim succesvol zou zijn. Afgelopen vrijdag 16 15 oktober deed de rechter uitspraak in het kort geding dat SMCO namens een aantal T-Mobile-klanten had aangespannen. De kort geding-rechter heeft de eisen van SMCO op alle punten afgewezen.
T-Mobile had al eerder aangegeven, dat ze klachten van klanten individueel zou behandelen (zie ook ons artikel ‘T-Mobile doet voorlopig niets met collectieve claims‘). Zelf heeft T-Mobile de zaak al een paar weken geleden afgewikkeld, door getroffen klanten twee maanden abonnement te vergoeden. De mensen die €19,95 euro aan SMCO hadden betaald, zijn minder fortuinlijk. Zij wisten bij voorbaat al dat ze hun geld niet terug zouden krijgen want SMCO beschouwt het ontvangen bedrag als een donatie. Alleen als SMCO de zaak had gewonnen, hadden ze een percentage van de schadevergoeding via SMCO gekregen. Afgelopen juni liet de stichting weten dat ze duizenden inschrijvingen verwachtten. Vreemd genoeg kun je je op de website van SMCO nog steeds als gedupeerde aanmelden om €19,95 over te maken.
De rechter heeft afgelopen vrijdag in de uitspraak niet alleen alle eisen van SMCO afgewezen, maar ook bepaald dat zij als verliezende partij de proceskosten moeten betalen. Dit zijn de kosten die T-Mobile heeft moeten maken als gevolg van het kort geding. SMCO is niet van plan deze kosten te betalen. T-Mobile wil de kosten ook niet op de klant verhalen en is van plan SMCO erop aan te spreken om zich aan de uitspraak van de rechter te houden, aldus woordvoerder Henny van der Heiden van T-Mobile in een reactie aan iPhoneclub.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 25 reacties