SMCO verliest kort geding van T-Mobile

De Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) heeft het kort geding dat ze tegen T-Mobile hadden aangespannen op alle punten verloren. Mensen die 20 euro hadden betaald zijn hun geld kwijt.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

smcoAfgelopen zomer was de Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) in het nieuws. De stichting wilde een collectieve claim indienen bij T-Mobile, namens klanten die last hadden van slechte dekking. Heel wat mensen maakten €19,95 euro over naar de stichting, zonder daarbij zeker te weten of hun claim succesvol zou zijn. Afgelopen vrijdag 16 15 oktober deed de rechter uitspraak in het kort geding dat SMCO namens een aantal T-Mobile-klanten had aangespannen. De kort geding-rechter heeft de eisen van SMCO op alle punten afgewezen.


T-Mobile had al eerder aangegeven, dat ze klachten van klanten individueel zou behandelen (zie ook ons artikel ‘T-Mobile doet voorlopig niets met collectieve claims‘). Zelf heeft T-Mobile de zaak al een paar weken geleden afgewikkeld, door getroffen klanten twee maanden abonnement te vergoeden. De mensen die €19,95 euro aan SMCO hadden betaald, zijn minder fortuinlijk. Zij wisten bij voorbaat al dat ze hun geld niet terug zouden krijgen want SMCO beschouwt het ontvangen bedrag als een donatie. Alleen als SMCO de zaak had gewonnen, hadden ze een percentage van de schadevergoeding via SMCO gekregen. Afgelopen juni liet de stichting weten dat ze duizenden inschrijvingen verwachtten. Vreemd genoeg kun je je op de website van SMCO nog steeds als gedupeerde aanmelden om €19,95 over te maken.

De rechter heeft afgelopen vrijdag in de uitspraak niet alleen alle eisen van SMCO afgewezen, maar ook bepaald dat zij als verliezende partij de proceskosten moeten betalen. Dit zijn de kosten die T-Mobile heeft moeten maken als gevolg van het kort geding. SMCO is niet van plan deze kosten te betalen. T-Mobile wil de kosten ook niet op de klant verhalen en is van plan SMCO erop aan te spreken om zich aan de uitspraak van de rechter te houden, aldus woordvoerder Henny van der Heiden van T-Mobile in een reactie aan iPhoneclub.

Informatie

Laatst bijgewerkt
18 oktober 2010 om 18:48
Onderwerp
Categorie
Providers

Reacties: 25 reacties

  1. Terecht!

  2. Iets met eigen schuld dikke bult 😉

  3. ik heb zelf 2 keer 2maanden vergoed gekregen(iphone en internet abbo).
    ik vindt het meer dan redelijk.
    en ik merk dat de internet in Eindhoven en in Amersfoort beduidend sneller is geworden.
    waarom zou je meer willen?

  4. Ik ken SMCO en weet waar hun kantoor huisvest. Het is een advocaat dat alleen dit soort zaken doet. Iedereen wordt gevraagd om een “donatie” te doen en dan dienen zij een collectieve claim in. Natuurlijk loopt het 9 van de 10 keer op niks uit en blijft hij met al dat “donatie” geld zitten. Het is ook de advocaat die enkele maanden geleden de staatsloterij heeft aangeklaagd, omdat prijzen ook op niet verkochte loten konden vallen. Advocaat rijdt rond in een leuke BMW 7 serie 🙂

  5. Ben ik blij dat ik zelf een klacht heb ingediend. Ze hebben netjes 2 maanden korting gegeven. Nu moeten ze alleen in de omgeving van Den Bosch CS de 3G dekking nog ff fiksen. Tilburg en Breda waar ik zelf veel ben zijn de problemen al lange tijd opgelost.

  6. Wel flauw van die stichting dat ze de proceskosten niet willen betalen. Andersom hadden ze moord en brand geschreeuwd als T-Mobile niet de uitspraak was nagekomen. Weet in ieder geval dat je niet bij SMCO moet zijn voor een collectieve klacht

  7. bellen/internet in Amersfoort(Nieuwland) is nog steeds RUK!!!!! waardeloze zooi van t-mobile.

    gelukkig bel ik met vodafone op mijn iphone 4 maar mijn vriendin met 3GS niet. ze geeft elke maand veel geld uit en beleeft er totaal geen plezier aan!

  8. Soooow… ik heb zojuist dus 19 euro verdiend! 😀

  9. Origineel geplaatst door iphonefan123
    bellen/internet in Amersfoort(Nieuwland) is nog steeds RUK!!!!!

    Hier in Hilversum idem. Ik heb geen enkele verbetering gemerkt. Internet is trager en werkt soms met horten en stoten. Vaak gewoon niet.

    Ik heb ook keurig wat geld terug gekregen hoor maar heb nog steeds dezelfde problemen.

  10. Verbaast mij niets, met dat logo van de SMCO. Of ben ik de enige die er een duif in ziet die vakkundig de nek om wordt gedraaid?

  11. “Vreemd genoeg kun je je op de website van SMCO nog steeds als gedupeerde aanmelden om €19,95 over te maken.”

    Klinkt een beetje als een louche club dus dat SMCO. Voor alle gedupeerden van SMCO: ik bereid een claim voor op SMCO, voor € 9,99 kan je je als gedupeerde bij mij aanmelden!

  12. Ik had me ook bij SMCO aangemeld. Dit met het idee dat ik er niet slechter van zou kunnen worden, de gok van €20,- wilde ik wel wagen.

    Maar dankzij deze collective aanklacht heb ik wel de kans gehad van T-Mobile om mijn contract te ontbinden, wat ik dus ook heb gedaan. Gelukkig heb ik uiteindelijk niet het procces afgewacht en heb ik deze wijze keuze gemaakt.

    Wel 20 euro armer, maar heb wel kunnen ontbinden wat me niet eerder niet lukte. Dus voor mij is het het geld waar geweest.

  13. Juist, dat heb je met internetdienstverlening, Als het internet niet werkt, hoe ga je dat meten en wie ga je dan aanklagen?

  14. Origineel geplaatst door iphonefan123
    bellen/internet in Amersfoort(Nieuwland) is nog steeds RUK!!!!! waardeloze zooi van t-mobile. maar mijn vriendin met 3GS niet. ze geeft elke maand veel geld uit en beleeft er totaal geen plezier aan!

    Hier in Ede hetzelfde probleem.
    Voor een beetje dekking moet ik naar het Centrum of het ziekenhuis (wie slaat me erin? 😉 )

    Ik heb T-Mobile een deadline gesteld om voor 26 oktober de zaken te verbeteren (ik wacht al sinds april) en heb via Netwerkradar ruim 200 meldingen van geen tot slecht internet, en anders schakel ik de geschillencommissie in, mag die het gaan oplossen.

    En dan vergeet ik nog de keren dat ik niet eens kan bellen of gebeld worden via 3G.

    Ik zal echt blij zijn van T-M verlost te zijn.

  15. Ik heb allang gratis gestemd, met de voeten, en ben nu Vodafone klant

  16. LOL

    Origineel geplaatst door Droogstoppel
    Verbaast mij niets, met dat logo van de SMCO. Of ben ik de enige die er een duif in ziet die vakkundig de nek om wordt gedraaid?

  17. Ja, jammer. Ik heb gelukkig geen 20 euro betaald.

    Kan wel zeggen dat het netwerk van T-Mobile geen ruk verbeterd is. Hartje Amsterdam buiten het pand heb ik 3G zonder internet. En binnenshuis helemaal geen bereik.

    Heb ook al een Klachtenbrief gestuurd na een jaar tijd met 3 klachten. Hopelijk kan ik ook mijn contract ontbinden. Dan stap ik met trots over naar Vodafone.
    Heb altijd al Vodafone als prepaid gehad en ik heb nog nooit geklaagd. Bij t-mobile ben ik het nu al na 1 jaar zat. Komt nooit meer een simkaart van t-mobile in mijn telefoon.

  18. Origineel geplaatst door vuurvreter:
    Hier in Ede hetzelfde probleem.
    Voor een beetje dekking moet ik naar het Centrum of het ziekenhuis (wie slaat me erin? 😉 )

    Woon ook in Ede en is inderdaad belachelijk. Zo goed als nergens bereik. Zodra je Ede binnen rijd is het over met de pret. Internetradio stopt om door. Heel Ede niet meer aan te gaan. Jammer genoeg overdrijf ik niet.

  19. Ik vind de T-M dekking volkomen waardeloos. Ik zit mijn abo uit en ga dan weer terug naar mijn oude provider, KPN. Daar heb ik nog nooit enig probleem met de dekking gehad.

  20. Inderdaad blijkt dit weer zo’n stichting die het blijkbaar voornamelijk om de “collectieve inleg” te doen is.

    Trouwens: het bereik op mijn werk is sinds de netwerkuitbouw heel wat verbeterd. Binnenshuis dekking op plaatsen waar KPN het alleen red door het plaatsen van een repeater en waar ook Vodafone een zwak GSM signaal geeft. T-Mobile heeft er nu zelfs een bescheiden 3G dekking. Er is dus echt wel wat gebeurd!

  21. Origineel geplaatst door Peter
    Ik heb allang gratis gestemd, met de voeten, en ben nu Vodafone klant

    Néé dat is een fijne telco;
    Fijn per minuut gaan afrekenen ipv per seconde.

  22. Altijd uitkijken met dit soort gasten. Het zou me niet verbazen als die gasten van de stichting met goed belegde boterham naar huis zijn en voor hun is de kous af. Thuis zit dan nog de eigenaren van tmobile I-xxx abonnementen met de klachten en wat geld minder. Dat contracten ontbonden kunnen worden is dan wel aardige meevaller voor een aantal, maar neemt niet weg dat die stichting met het geld er vandoor is (er even van uitgaande dat er een flink aantal mensen zich hebben aangemeld daar).

  23. Origineel geplaatst door Sjaak
    Origineel geplaatst door PeterIk heb allang gratis gestemd, met de voeten, en ben nu Vodafone klantNéé dat is een fijne telco;
    Fijn per minuut gaan afrekenen ipv per seconde.

    Beter dan elke keer voor iets wat je in 20 sec gezegd hebt, 10 keer bellen ivm het bereik…

    Kwaliteit betaal je voor. Is nu ook weer bewezen met T-Mobile.

  24. @vuurvreter:

    Heb ik ff goed nieuws voor je, T-mobile heeft gisteren (30-10-’10) na veel klagen mijn abo stopgezet omdat ik ook geen goede ontvangst had in Ede (vooral in Veldhuizen-A en Kernhem), ze gaan in week 52 van 2010 extra masten plaatsen in Ede, maar omdat dat nog niet zeker is dat de dekking in die wijken dan wel goed is, mocht ik het abo gratis stoppen. (liep anders nog zeker 9 maanden..)
    Whoehoe!!!, Ik heb gewonnen van -Tmobile!!!

  25. ik ben jaloers, want mij bellen ze maar niet terug.
    Heb al wel de geschillencommisie ingeschakeld, maar ook daar nog niets van gehoord.

    Iemand bekend hoelang dat gaat duren?