Reacties voor: Smurfs’ Village: aankopen binnen apps uitschakelen

Door de game Smurfs' Village staat het doen van aankopen binnen apps in een kwaad daglicht. Hoe kun je als ouder voorkomen dat je geld kwijtraakt?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 63 reacties

  1. de game op zeer jonge kinderen is gericht (die misschien nog niet de waarde van geld begrijpen)

    Ben zelf ook verslaafd aan dit spel, maar dat kan ook aan mij liggen.

  2. Als Apple niet snel iets aan deze malafide praktijken doet, kan dit als een boemerang op ze terugslaan. Deze praktijken zijn te vergelijken met sms-abonnementdiensten: kinderen sluiten ze vaak ongemerkt af. De reactie van Apple in Kassa was veel te lakoniek. Natuurlijk: je kunt dit makkelijk voorkomen. Maar er zijn altijd mensen die niet precies weten hoe dit werkt. En 40$ per keer betalen voor (in mijn ogen) niets is wel heel erg wrang. Apple heeft toch ook die Gold-app van $1000 uit de store gehaald? Dat zouden ze met dit smurfen programma ook moeten doen.

  3. Volgens mij hebben de “makers” weinig besef van de waarde van het geld, dit soort bedragen is voor mij een reden om de makers links te laten liggen. Inklusief verder apps wat ze maken.

  4. Het is gewoon een primaire grote bedrag

  5. Ik heb het artikel gister gezien bij Kassa. Mijn eerste reactie was: “Wat een onzin”.
    Je kan in een paar seconde In-App aankopen uitzetten als iPhone gebruiker. Bovendien weet de ouder dat je bij Smurf’s Village in de app geld uit kan geven aangezien dit met koeienletters bovenin beeld staat als je de app download.

    Ik had het idee dat het spel / de iPhone / Apple onnodig beschuldigd werd door Kassa. Ze schreeuwden alleen maar over het “probleem”, maar de oplossing van 30s aankaarten was te veel moeite…

  6. Maar laat me even recapituleren.

    Je kunt via iTunes giftcards geld op je iTunes account zetten.
    Je kunt via je creditcard soort van onbeperkt uitgeven als je die aan je iTunes account hebt gelinkt.

    Via die eerste optie is je saldo snel niet meer toereikend (en zal de schade dus binnen de perken vallen). Via die tweede optie zou je je kind toch nooit met je iPhone of iPad moeten laten spelen? Dan ben je als ouder toch wel naiëf …

  7. Volgens mij heeft Apple bij het goedkeuren de belachelijk geprijsde in-game aankopen niet goed bekeken! De prijzen zijn echt buiten alle proporties. Zou volgens mij alsnog een goede reden zijn deze game en soortgelijke uit de app-store te halen. Zag het gister bij kassa en verbaasde me echt over dat je gewoon dingen voor €44,95 kan kopen in het spel. Als Apple dan toch zo voorzichtig is met de app’s waarom hierbij dan niet?

  8. Voor mij geen apps met in-app aankopen. De enige zulke app ooit aangeschaft is Iphoneclub. Het abo ben ik nu kwijt na probleem met vorige iphone. (software probleem en nieuwe gekregen van de winkel waar ik ‘m gekocht had).

  9. Daarom altijd 15 min wachten na invoeren wachtwoord voor je je ios apparaat aan kleintjes geeft.

    Maar t gaat soms inderdaad verdacht makkelijk, als je perongelijk een ‘betaald iets’ wilt gebruiken maar niet meer over hebt wordt je automatisch doorgelinkt naar de koop pagina..

  10. Ik zag het gisteren bij Kassa voorbij komen. Ik vond het erg jammer van Kassa om de ontwikkelaar(s) en Apple in het negatief daglicht te zetten.

    Het wordt duidelijk aangegeven als je de app besteld dat binnen de app aankopen kan doen.
    Daarbij kan je ook gelijk zien wat je kan aankopen en wat de kosten zijn.

    Als de ouders daar zelf niet naar kijken en ook nog eens hun iPhone niet beschermen tegen (extra) aankopen, dan is het hun eigen schuld.

    Wie geeft ‘zomaar’ je iPhone aan je kind(eren) zonder eerst bij na te denken wat zij daarmee kunnen?
    Zijn de ouders zo naïef?

  11. Schandelijke oplichtingspraktijken. En dan maak je je als Apple zijnde niet druk om dit soort walgelijke praktijken maar wel om een app waar je per ongeluk iets bloots ziet. Bah.

  12. Origineel geplaatst door dna75: Volgens mij heeft Apple bij het goedkeuren de belachelijk geprijsde in-game aankopen niet goed bekeken! De prijzen zijn echt buiten alle proporties. Zou volgens mij alsnog een goede reden zijn deze game en soortgelijke uit de app-store te halen. Zag het gister bij kassa en verbaasde me echt over dat je gewoon dingen voor €44,95 kan kopen in het spel. Als Apple dan toch zo voorzichtig is met de app’s waarom hierbij dan niet?

    niet echt heel abnormaal hoor dat je in-app purchases hebt van 50 of 80euro, trade nations, World at war en nog meer andere spellen hebben ook deze bedragen voor sommige toepassingen in het spel.

  13. Als anderen dit doen wil dat toch nog niet zeggen dat het fatsoenlijk is? En juist Apple die de fatsoensregels zo strikt wil naleven met het blootgeneuzel zou hier wel wat harder tegen mogen optreden. Vroeger als ik als kind een financiële verplcihtig aanging en mijn ouders hier achteraf geen toestemming voor gaven kreeg je je geld terug. Kan dat hier ook? @wouter:

  14. Er zou ALTIJD een wachtwoord gevraagd moeten worden bij aankopen. Ik heb ook wel eens per ongeluk iets gekocht omdat ik net op de verkeerde plek het scherm aanraakte.

  15. Je moet je kind gewoon leren hoe je de tijd van je Iphone moet aanpassen, hebben ze die klote smurfberries ook niet nodig :p..

    #ProblemSolved

  16. Goed dat iPhoneclub hier toch even aandacht aan besteedt. Heb het gisteren ook gekeken, maar vind het wel een beetje opgeblazen. Kinderen hebben binnen ca. 15 min vaak niet eens door dat ze wat kunnen kopen; ze zijn dan het spelletje nog aan het uitvogelen. Daarnaast is de functie inderdaad zeer gemakkelijk uit te zetten; maar dát vertelde die meneer bij Kassa gisteren nou niet!

  17. @iMarvin: Werd wel gezegd, staat een ‘how to’ over het uitzetten op de site zei hij..

  18. @rens: Helemaal mee eens.. Gratis apps gewoon zonder wachtwoord laten downloaden en als er betaald moet worden voor een app of in-app aankoop een wachtwoord vragen.. Dan koop je ook niets ‘perongelijk’

  19. Oplichting? Wat een onzin! Dit lijkt mij typische een gevalletje van niet oplettende ouders die hun kinderen laten spelen met iets wat ze zelf niet eens volledig snappen, anders zouden ze ” in app pucrhes” uitgezet hebben. En daarna lekker de verantwoordelijkheid afschuiven op Apple. Neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen kinderen….

  20. Belachelijk dat ze hier aandacht aan hebben besteed!! Als die mensen gewoon hun aankopen hadden beveiligd met een wachtwoord was er niets aan de hand geweest.. Ik speel het spelletje zelf ook en moet een wachtwoord invullen als ik een aankoop wil doen.. Sorry hoor, maar dit heeft te maken met hun eigen domme fout en dus niets met het onwijs leuke spelletje, de maker en/of Apple!!

  21. ze weten zeker wat ze doen. Hier door verdienen ze geld. Net als die sms actie in nederland daar werdt 1,6 miljaard aan verdient puur omdat mensen niet wisten betreft de voorwaarde@pete:

  22. Je onderschat de kennis en kunde van kinderen. Vaak slimmer dan hun ouders met apparaten. En ook ik heb al eens iets aangeschaf door per ongeluk op de knop te drukken. Het is en blijft natuurlijk pure oplichting 100 nepbesjes voor 45 euro.
    en als doorgewinterde iPhone gebruiker wist ik niet niet de optie apps in aankopen uit te zetten. Beter nog dat Apple deze standaard uitze! Nogmaals Apple heeft de mond vol van verantwoordelijk gedrag als het gaat om een beetje bloot maar dit soort oplichting moeten ze snel iets tegen doen.
    @Fudge:

  23. Ik snap het hele gedoe niet. Het is gewoon een winkel waar duidelijk staat dat je iets gaat kopen. Ik ga toch ook niet mijn euro’s uitgeven bij de mediamarkt om ze vervolgens aan te klagen?

  24. Vind de verhouding een beetje zoek… Een gratis spel en dan zo’n bedrag voor iets wat je zo weer kwijt bent?! Lijkt mij dat als je dat soort dingen voor minder dan een euro aanbiedt, je meer verkoopt. En dat lijkt iets minder op oplichting…

  25. Je kan in-app aankopen toch gewoon uitzetten en achter een paswoord beveiligen in de iPhone?

    Stelletje meelopers moeten maar eens de handleiding lezen voordat ze een iPhone aanschaffen en aan kinderen geven…

  26. @Rik:

    Ik vind het raar dat je kinderen laat spelen met dingen waarvan jezelf geeneens weet waar de valkuilen zitten…

    Ik vind de iPhone sowieso geen kinderspeelgoed.

    Als je wilt dat je kinderen niet met je iphone spelen, sluit je deze af doormiddel van een paswoord.

    Vind je dat ze er wel mee mogen spelen, dan moet je er zeker van zijn dat alle opties in je telefoon gewoon kinderproof zijn. En dat is oa het uitzetten van in-app aankopen imo. (instellingen/algemeen/beperkingen)

    het is niet zo dat de iPhone een ingewikkeld apparaat is…

  27. Mediawijze opvoeding geven dus. Maar dat moest je toch al, dus dan kan dit r mooi bij…
    Maar het verneukeratieve zit natuurlijk in het makkelijke ervan… En Kassa is altijd erg goed in het groot opblazen van klein onrecht… 😉

  28. Bij het begin van release OS3.0 mochten alleen betaalde apps in-app aankopen hebben..

  29. Naar mijn ervaring kunnen deze apps ook om je wachtwoord vragen als je in een andere app zit of als het gewoon in de achtergrond draait.
    Ik heb een paar keer ww ingevoerd in me home screen, toen itunes daar om vroeg. Blijkt het dat er bijna 200€ van me vaders credit card af is. Zonder in een app een aankoop te doen! Maar die 200€ kwam wel van 1 spel.

    Inmiddels in app purchase gewoon uitgezet.
    En weet iemand of ik mijn geld kan terugvragen?

  30. Origineel geplaatst door jajaohnee
    Als Apple niet snel iets aan deze malafide praktijken doet, kan dit als een boemerang op ze terugslaan. Deze praktijken zijn te vergelijken met sms-abonnementdiensten: kinderen sluiten ze vaak ongemerkt af. De reactie van Apple in Kassa was veel te lakoniek. Natuurlijk: je kunt dit makkelijk voorkomen. Maar er zijn altijd mensen die niet precies weten hoe dit werkt. En 40$ per keer betalen voor (in mijn ogen) niets is wel heel erg wrang. Apple heeft toch ook die Gold-app van $1000 uit de store gehaald? Dat zouden ze met dit smurfen programma ook moeten doen.

    Onzin. Apple hoeft spelers van een spel niet te betuttelen. Als je kinderen hebt zul je op ze moeten letten en niet enkel naar anderen wijzen als iets anders gaat dan je dacht.

    Een beetje zelfredzaamheid kan geen kwaad, hoor.

  31. Wie gaat dat nu aankopen??
    een trukje om dit te omzeilen is gewoon je iPhone klok 5uur of meer vooruit te zetten.

    Dan heb je geen geld nodig om snel u groenten tuin te krijgen 🙂
    (en ik weet nog meeeer trukjes 😉 )

  32. @KillRoy1972: Tja, u vindt de iPhone geen kinderspeelgoed. Apple blijkbaar wel. En dat is het hypocriete. Apple ontvangt 30% van deze oplichtingspraktiken. En plaatst deze gratis app in de categorie kinderapps. (!!!!!!!)
    En als je deze als ouder gratis hebt gedownload gaat het kind er mee spelen. Ik wist er niets van als techneut, laat staan een argeloze ouder.
    Apple moet zijn hypocriete gedrag snel aanpassen, dit soort vuile apps breekt je reputatie af.
    Verbazinkwekkend dat sommigen deze praktijken hier verdedigt worden overigens, het lijkt wel op de belminuten oplichters.

  33. Gelijk weer de “Kom niet aan Apple mentaliteit”. Het gaat hier om een spel wat gericht is op de allerkleinste kinderen. En daarbij is het zo makkelijk mogelijk gemaakt om te doen aan in-app aankopen. Sterker nog, wil je plezier hebben aan het spel, dan zal je bijna wel moeten.

    Terecht dat mensen klagen. Apple moet de verantwoording nemen dat zulke spellen niet een leeftijds beoordeling meekrijgen van 4+ maar van 18+. Plus altijd vragen om een wachtwoord en een duidelijke waarschuwing voordat de software wordt geïnstalleerd.

    Let op: Ik zeg niet dat Apple schuld heeft. Maar wel dat ze de verantwoording hebben om misbruik tegen te gaan. Want dat doen dit soort developers, misbruik maken van de AppStore. Daarnaast moeten de ouders ook blijven opletten. Maar het kan ook stiekem gebeuren en je kan niet van ouders verwachten dat ze de hele tijd meekijken met wat de kinderen in een spel doen.

  34. Staat bij beschrijving van het spel ook bovenaan dat je in-app aankopen uit kunt zetten. Weet niet of dit al vanaf de release er staat..

  35. Eigenlijk zouden alle apps met de mogelijkheid tot app-in aankopen een 16+ jaar aanduiding moeten hebben. Kinderen mogen immers geen aankopen doen zonder toestemming van hun ouders. Zijn we meteen klaar.

  36. ja, laten we een smurfenapp 16+ maken…
    zo verdienen producers niks.

  37. Als Apple de mensen zelf laat bepalen hoeveel geld ze uitgeven is het niet goed, maar als ze straks zeggen dat je niet meer dan 10 euro mag vragen voor in-app aankopen, zijn ze weer dictators…

  38. Origineel geplaatst door jajaohnee
    Maar er zijn altijd mensen die niet precies weten hoe dit werkt.

    En helaas behoren Kassa en de iphoneclub ook tot die categorie.

    Wat is er nu loos? Vrij weinig. Het eigenlijke probleem heeft helemaal niets met kinderen, gratis apps, smurfvillage en in-app purchases te maken. Dit is slechts een voorbeeld die men bij Kassa heeft genomen, zeer waarschijnlijk omdat hun publiek uit papa’s en mama’s bestaat en ze dit dus heel wat meer zegt omdat ze er helemaal mee in kunnen leven. Het probleem is eigenlijk vrij simpel: het wachtwoord op je iPhone wordt gecached voor een bepaalde periode. Deze periode blijkt kennelijk 15 minuten te zijn, ik dacht dat het begrensd was tot 5 minuten. Doordat het wachtwoord gecached wordt levert je dit als gebruiker het voordeel op dat je niet voor alles je wachtwoord moet gaan invoeren. Als je 10 apps moet updaten hoeft het maar 1x ipv 10x. Zou je dat 10x moeten doen dan ga je je er aan ergeren. Mooie illustratie die aangeeft dat security en gebruiksgemak rechtlijnig tegenover elkaar staan en het heel erg lastig is om een goede balans te vinden.

    Wat men hier echter vergeet is het gegeven dat er altijd gevraagd wordt of je het zeker weet dat je iets wil kopen waarna er bij de eerste keer ook nog eens om je wachtwoord gevraagd wordt. Daardoor wordt het reproduceren van dit probleem ineens een stuk lastiger dan Kassa je wil doen geloven en het is jammer dat men bij dit artikel niet op dit aspect in gaat. Het probleem wat Kassa schetst geldt alleen als je het wachtwoord hebt ingevoerd. Dan ben je in de 15 minuten daarna vatbaar omdat bij aankopen zowel in de app store als via de in-app purchases niet om je wachtwoord wordt gevraagd. Het uitschakelen van in-app purchases (ook hier legt Kassa het wederom foutief uit: je schakelt het volledig uit, je kunt het niet achter een ww of code zetten) is dan ook vrij zinloos. Als je echt niet wilt dat er wat met je telefoon gebeurd kun je beter andere maatregelen nemen zoals het locken van het apparaat, het niet toestaan dat er applicaties kunnen worden geïnstalleerd/verwijderd en er geen in-app zaken gekocht kunnen worden.

    Kortom: het beeld wat geschetst wordt dat kinderen zomaar dingen kunnen aankopen is volledig onjuist. Daarvoor zul je aan heel wat zaken moeten voldoen waardoor de kans daarop stukken kleiner is dan wordt geschetst. Storm in een glas water? Redelijk maar het is wel een belangrijke omdat dit het bewustzijn van veiligheid wat meer doet verhogen. Erg belangrijk bij Nederlanders want die lopen met hun hele hebben en houden te koop. Apple kan echter ook bijdragen in de oplossing door de cache tijd te verlagen naar 1 minuut of gewoon volledig af te schaffen. In dat laatste geval verwacht ik echter heel veel gebruikers die massaal zullen gaan brullen dat Apple niet zo vaak om het ww moet vragen…

  39. Helemaal mee eens! Men heeft zelf de verantwoording, wordt zo moe van het makkelijke afschuif systeem van tegenwoordig.

    Origineel geplaatst door FudgeOplichting? Wat een onzin! Dit lijkt mij typische een gevalletje van niet oplettende ouders die hun kinderen laten spelen met iets wat ze zelf niet eens volledig snappen, anders zouden ze ” in app pucrhes” uitgezet hebben. En daarna lekker de verantwoordelijkheid afschuiven op Apple. Neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen kinderen….

  40. Typisch voor Nederland: kijk eens wat ons wordt aangedaan en wie gaat daar iets aan doen?

    Bâh.

  41. Origineel geplaatst door Rik
    En als je deze als ouder gratis hebt gedownload gaat het kind er mee spelen. Ik wist er niets van als techneut, laat staan een argeloze ouder.
    Apple moet zijn hypocriete gedrag snel aanpassen, dit soort vuile apps breekt je reputatie af.
    Verbazinkwekkend dat sommigen deze praktijken hier verdedigt worden overigens, het lijkt wel op de belminuten oplichters.

    Kom op, zeg. Weet wat je gebruikt en wat je je kinderen geeft. Buiten het feit dat kinderen buiten horen te spelen in plaats van spelletjes op een iPhone.

  42. @Rik: Apple maakt geen winst op de appstore.. Die 30% gaat naar creditcard transactie kosten, server kosten, medewerker kosten enz…

  43. @jasper: In die fabeltjes van Steve geloof je toch niet 🙂 tuurlijk maakt Apple vet winst op de verkoop van de apps, vorig jaar hadden ze al het verhaal dat ze quitte draaiden. Zijn inmiddels oede winsten, althans heb ik mij laten vertellen op een borrel door een Apple medewerker.

  44. @Rik: Ik denk niet dat er veel winst op gemaakt wordt.. En ook al maken ze er veel winst op dan is het deel dat binnen komt via zulke in-app aankopen echt zeer minimaal.. Dus ik verwacht niet dat apple ze er in laat omdat ze er veel winst op maken..

    Vodafone pakt nu ook die sms diensten aan terwijl ze zelf lekker 25% van de prijs zelf binnenlepelen.. Dus bedrijven doen t niet altijd voor de winst..

  45. @jasper:
    30% Jasper! Das best veel van 40 euro aan besjes. Laat je niks wijsmaken en zeker niet verblinden door Apple fan gedrag…

  46. @Rik: 30% van 40 euro is niets, zelfs 30% van al die 40 euro aankopen die gemaakt worden stelt niets voor als je t vergelijkt met de miljardenwinst van apple..

  47. @jasper: Apple maakt naar schattingen op dit moment bijna een half miljard winst op de app store. Dat is dus na aftrek van alle kosten. Toch best wel wat besjes verkocht nietwaar? Google anders even of klik door in dit artikel
    http://gorumors.com/crunchies/how-much-money-does-apple-make-from-app-store/

    Kortom het is maar wat je niet veel noemt… Maar goed dat is lastig duidelijk te maken als je echt alles gelooft wat Apple ou op je mouw wil spelden…

  48. @Rik:

    T is niet een half miljard alleen op besjes.. Ik denk dat nog niet eens 0.1% van de omzet van dit soort in-app aankopen komt.. T belang van apple is gewoon zo klein dat ze die dingen echt niet toestaan puur om de winst..

  49. @Rik: Wat zul jij een slechte ondernemer zijn… 😉

  50. Gelukkig ben ik ondernemer en heb gemerkt dat openheid en eerlijkheid de meeste centen opleveren. Voor de korte en lange termijn.
    @ARTHURHOFMAN.NL:

  51. @Rik:

    En dat vind ik moeilijk om te geloven. Buiten je uitdrukkingsvaardigheden begrijp ik dan niets van je kritiek. Openheid en eerlijkheid is een prachtig streven maar het is naïef te denken dat dit in de praktijk altijd op deze manier werkt.
    Transparantie is ook voor mij als ondernemer alles maar enkel voor zover het de klant betreft en niet verder. En om dus on-topic te blijven: vanaf die door mij gestelde grens is het aan de klant zelf om het zo te gebruiken waarvoor het bedoeld is.

    Naast mijn werk als image director werk ik ook als gezins- en relatietherapeut. Als ik een klant vertel wat de voordelen zijn van het niet slaan van je kinderen kan ik deze daarmee inspireren. Als ik in de overtuiging ga zitten werkt het niet. En wat er daarna thuis gebeurt is uit mijn handen maar dat men weet wat het beste werkt kan ik enkel hopen. Dat is in het geval van het Smurfenspel net zo.

    Het spel is prima aangepast, verder aanpassen zou beledigend zijn. Het is belangrijk de zelfredzaamheid te vergroten en te leren van alles dat je tegenkomt, niet om overal kussens neer te leggen en pleisters te plakken eer men valt.

  52. Nog even over dat de app voor KINDEREN zou zijn en dus iedereen geagiteerd is omdat de allerkleinsten zomaar allerlei kosten kunnen maken:

    Op de website van Apple staat altijd héél duidelijk: APPS voor OUDERS.

    Nu jullie weer.

  53. Mijn dochter van vier kan dondersgoed uit de voeten op mijn iPhone. Ik heb haar één keer in het koopscherm van Tap Zoo gezien en toen heb ik meteen de in-app purchases uit gezet. Ik wist niet hoe dat moest (en of dat kon) maar binnen een minuut had ik dat helemaal gegoogled. Van iPhone gebruikers mag je best verwachten dat ze dat kunnen.

    De moraal van dit verhaal is dus: ouders zijn zelf verantwoordelijk en de schuld bij Apple of inhalige developers leggen is erg kort door de bocht.

    En Kassa? Die wil gewoon scoren. Hun grootste belang is echt niet de consument. Alles voor de kijkcijfers.

  54. Origineel geplaatst door jasper
    Mijn dochter van vier kan dondersgoed uit de voeten op mijn iPhone. Ik heb haar één keer in het koopscherm van Tap Zoo gezien en toen heb ik meteen de in-app purchases uit gezet. Ik wist niet hoe dat moest (en of dat kon) maar binnen een minuut had ik dat helemaal gegoogled. Van iPhone gebruikers mag je best verwachten dat ze dat kunnen.De moraal van dit verhaal is dus: ouders zijn zelf verantwoordelijk en de schuld bij Apple of inhalige developers leggen is erg kort door de bocht.En Kassa? Die wil gewoon scoren. Hun grootste belang is echt niet de consument. Alles voor de kijkcijfers.

    +1

  55. @ARTHURHOFMAN.NL: Toch wel weer grappig dat je website niet werkt op de iPad. No flash today.
    Laat ik het nog anders formuleren. Als ondernemer moet ik kunnen staan voor wat ik verkoop. Anders ontbreekt voor mij de inspiratie en de motivatie. Vanuit deze gedachte is dit specifieke spel niet ontwikkeld. Het valt voor mij in de categorie bullebak ondernemerschap. Niet mijn ding.
    Gelukkig zie ik bij jou wel genoeg ‘begeisterung’ dus wens ik je in alle serieusheid succes toe met de business!

  56. @Rik:

    Toch fijn dat de discussie steeds serieuzer en inhoudelijker wordt. Ik wens jou uiteraard hetzelfde toe. Ja, ik ben erg bedreven ondanks dat mijn tijdelijke website (Dripbook in the making) niet op de iPad verschijnt (hoezo ‘toch wel weer grappig’?). Inderdaad Flash. Maar mocht je werkelijk nieuwsgierig zijn is er ook voldoende op facebook te zien.

    ‘Bullebak (Intimidatie? Werkelijk?) ondernemerschap’ zie ik niet. Het is een app die af is en geld kost mocht je er meer uit willen halen. En dat op een vrij simpele manier.

    Ben nu overigens wel erg benieuwd naar jouw ondernemerschap en in welke branche dat is. Of stopt de eerlijkheid hier?

  57. Ik zal niemand het recht ontnemen om als volwassene een smurfenspel te spelen, maar er zijn toch zat ouders die zo’n spel voor hun kinderen downloaden en NIET op de hoogte zijn van de valkuilen.
    De tarieven die in dit spel gevraagd worden voor een karretje bessen slaan compleet nergens op …. de makers hebben zeker een kinderpsycholoog ingeschakeld, want als ik even als kind zou denken heb ik in 10 seconden die enorme kar met bessen al gevonden. Ik durf ook gerust te voorspellen dat dat de enige aankoop waar problemen over zijn die volle kar bessen is … als kind zou ik het ook wel weten …
    Het stinkt aan alle kanten ….. goed dat radar er wat aan doet … de fabrikant zou op zijn minst in het spel de aankopen standaard uit kunnen zetten.

  58. Ik ben zeker geen naïeve ouder, maar onze kleuter van 5 heeft ook per ongeluk 2 aankopen gedaan via dat spel..samen goed voor 100 euro. Een item kost 79,99!! Dit ruikt naar oplichting. Geen wachtwoord niets…Ik haal het geld terug en weiger dit te betalen!

  59. Hier hetzelfde verhaal. Mijn kind van 6 is erin geslaagd om 4000 smurfberries te kopen voor 159,98€.

    Ook ik tracht de transactie te annuleren en heb een mail naar itunes en Capcom (ontwikkelaar van het game) gestuurd.

    Er zijn grenzen!

  60. Via Google kom ik hier terecht, hier ging het ook mis. Gelukkig is de schade maar beperkt tot EUR 7,99. Wat er gebeurd is:

    – App heb ik gratis gedownload
    – Kind van 6 ging meteen spelen, wachtwoord is ongetwijfeld nog actief geweest en ze heeft zonder ook maar enigszins te beseffen wat te doen een aankoop gedaan.

    Mijn fout? Zeker. Alhoewel het kind al 2 jaar lang dagelijks van alles speelt, nog nooit iets meegemaakt. Simpelweg omdat er een wachtwoord nodig is. En hier lag de valkuil, dat wachtwoord is dus nog actief direct na de aankoop. Ik heb er van geleerd en ben blij dat de schade beperkt is gebleven.

  61. @Anouk – Dat vind ik ook (‘Je bent er toch zelf bij?’) maar in de praktijk blijken veel mensen toch per ongeluk op die bestelknop te drukken. Vreemd, onhandig, maar wel een fact of life…

  62. Ik ben voorafgaand aan dit programma gebeld door Kassa, om wat vragen te beantwoorden hoe dit nu precies zit. De redactrice die me belde, leek erg goed op de hoogte en zei verstandige dingen. Dat is op zich al bijzonder bij dit soort gespecialiseerde onderwerpen. Helaas is de formule van het programma dat het spannende televisie moet opleveren waardoor alle nuance uit het verhaal gehaald wordt en de kijker achterblijft met het gevoel dat er sprake is van ‘oplichtingspraktijken’.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.