Snapchat en Facebook omzeilen Apple’s anti-tracking: zo doen ze dat

Apple's App Tracking Transparency zou moeten voorkomen dat apps je kunnen volgen. Snapchat, Facebook en andere bedrijven blijken het echter massaal te omzeilen. Hoe kan dat?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Eerder werd al bekend dat Snapchat en Facebook zich niet aan de afspraken houden en Apple’s anti-trackingmaatregelen (App Tracking Transparency, ATT) omzeilen om toch data te kunnen verzamelen. Nu is er meer bekend over hoe ze dat aanpakken. Ze gebruiken daarvoor een loophole in de richtlijnen, zo ontdekte The Information. Daardoor kunnen ze geaggregeerde gebruikersdata blijven verzamelen. De richtlijnen verbieden het volgen van gebruikers en het linken van gebruikers en device-data tussen verschillende apps en diensten. Apple heeft echter niet duidelijk gedefinieerd wat ‘linken’ inhoudt.


Daardoor kunnen de makers van dergelijke apps toch nog data uitwisselen waarmee ze later gebruikers kunnen identificeren. Bijna 80% van de iOS-gebruikers hebben het cross-platform tracken uitgeschakeld, maar door deze ruime interpretatie worden ze alsnog gevolgd. Zo heeft Snap een workaround bedacht die ‘Advanced Conversions’ wordt genoemd. Daarmee ontvangen ze gedetailleerde data van reclamebedrijven over de activiteiten van individuele iOS-gebruikers.

Op die manier kan Snap efficiënter reclames inzetten, ook als een gebruiker heeft gevraagd om geen data te delen met Snap. Het bedrijf weet bijvoorbeeld of een gebruiker een bepaalde reclame heeft gezien en wat hij/zij daarna heeft gedaan. Snap kan deze data analyseren en de resultaten delen met adverteerders. Technisch gezien doet Snap daarmee aan tracking van gebruikers, maar het bedrijf vindt dat het Apple’s App Tracking Transparency-regels niet overtreedt.

Bekijk ook

Hand met iPhone 11 Pro

Reclametracking uitschakelen: voorkomen dat apps je volgen op iPhone en iPad

App Tracking Transparency (afgekort ATT) is een privacyfunctie op de iPhone, iPad en andere devices. Ontwikkelaars en adverteerders moeten daarbij toestemming vragen als ze je activiteit willen volgen in apps en websites van andere bedrijven.

Google en Facebook gebruiken soortgelijke methodes, ontdekte The Information. Ook zij leggen data van gebruikers vast, die daar niet om hebben gevraagd. Facebook wilde geen reactie geven, terwijl Google zegt dat ze ervan overtuigd zijn binnen de richtlijnen te opereren.

Apple knijpt een oogje dicht
Apple heeft ontwikkelaars eerder gewaarschuwd dat ze ATT niet mogen proberen te omzeilen, anders dreigt verbanning uit de App Store. Wat Apple zelf van deze nieuwe ontdekkingen vindt? Dat blijft helaas wat onduidelijk. In een verklaring gaf Apple aan dat ze enorm veel steun van privacy-voorvechters en regulators hebben gekregen als het om ATT gaat. En dat een gebruiker zelf moet bepalen welke data hij/zij deelt met anderen. In een eerder artikel van The Financial Times (paywall) bleek dat Apple het omzeilen van de regels oogluikend toestaat. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat Snap investeerders heeft verteld dat ze een “completer en realtime beeld” van hun reclamecampagnes krijgen, ongeacht of een gebruiker tracking heeft in- of uitgeschakeld.

Maar als de richtlijnen zo gemakkelijk te omzeilen zijn, zit er voor mensen die geen data willen delen maar één ding op: geen gebruik maken van de genoemde apps en diensten.

Reacties: 12 reacties

  1. Typisch Facebook hè ! Had ook niet anders verwacht van dat bedrijf. En mensen blijven als makke schapen de app gebruiken dus indirect meewerken aan de praktijken van meneer Zuckerberg.

  2. Yep, hier minimaal Google, geen Facebook of Snap. Alleen Whatsapp kom ik niet vanaf.

  3. Mooi moment om ze uit de App Store te flikkeren.

  4. Die apps meteen verwijderen uit de app-store

  5. Tja, wat moet je hier nu op zeggen? Het is te verwachten dat er gepoogd wordt om data te verzamelen. Het levert inkomen op. Blijkbaar slagen ze erin met technische foefjes om hun verdienmodel in stand te houden. Waarschijnlijk worden ze ook steeds beter in het leggen van die verbanden. De kleinere bedrijven hebben hier niet genoeg kapitaal voor om dit omzeilsysteem te ontwikkelen. Dat Apple het oogluikend lijkt toe te staan geeft mij het idee dat het systeem wat zij opgetuigd hebben een wassen neus is.

  6. Ik vind dit nog erger dan het oude systeem. Toen wist je dat het gebeurde, maar nu doen ze alsof ze het niet doen.

  7. Geen gebruik maken van deze apps? Mja ben zelf geen fervent FB of SC fanaat, maar toch.. Apple heeft hiermee een flater begaan of gaat hier meer achter schuil zoals een geheime afspraak met diverse ontwikkelaars? Tegen het grote publiek zeggen we doen aan bescherming vd privacy en ondertussen de grote bedrijven die op hun platform opereren ook tevreden houden. Hoe gaat Apple dit aanpakken?

  8. Snapchat heeft de meest waardeloze reclame ooit, zonder grappen. Dat is Amerikaanse troep, echt geen woorden voor hoe slecht de app is. Alleen de onderlinge foto’s is leuk, maar alles eromheen BAH

  9. Origineel geplaatst door JK
    Yep, hier minimaal Google, geen Facebook of Snap. Alleen Whatsapp kom ik niet vanaf.

    Dat is heel makkelijk, gewoon de WhatsApp verwijderen en vermelden dat je telegram hebt of anders kunnen ze via iMessage/sms berichten.

  10. Het enige dat werkt is mensen zich hiervan bewust maken. Ik gebruik geen FB of Snapchat. Je leeft in een nepwereld, vol nepnieuws, advertenties en nutteloze content waar je betaalt met je data.

  11. Facebook ergens in April of Mei van mijn telefoon gewist samen met whatsapp. Hier best wel over getwijfeld omdat ik dacht dat ik dingen zou missen. Maar FB geen moment gemist en whatsapp eigenlijk ook niet. Kan het mensen alleen maar aanraden.

  12. Grote tech bedrijven komen overal mee weg. Het is tijd voor mensen om te realiseren dat de wereld een stuk minder onschuldig in elkaar zit dan je zou denken/willen.