We schreven eerder al dat Twitter nieuwe plannen heeft om meer geld binnen te halen. Die plannen treffen vooral de makers van third party Twitter-apps en uiteindelijk treft het ook jou, als gebruiker. Twitter-apps van derden moeten vanaf augustus namelijk behoorlijk gaan betalen voor het aanbieden van basisfuncties zoals pushnotificaties en sommige functies zijn helemaal niet meer mogelijk. Op 16 augustus gaan de nieuwe Twitter-maatregelen in. De makers van Talon, Tweetbot, Tweetings en Twitterrific staken al eerder de koppen bij elkaar onder de slogan ‘Apps of a Feather‘. Ze hebben de nieuwe regels onder de loep genomen en concluderen dat ze meer dan $16 per maand voor hun apps zouden moeten vragen om bij het nieuwe betaalmodel van Twitter financieel rond te komen. Voor het leveren van pushnotificaties voor 250 accounts rekent Twitter 2.899 dollar per maand. Maar third-party apps hebben te maken met honderdduizenden gebruikers.
Twitter biedt vanaf augustus een gratis API aan, bedoeld voor maximaal 15 Twitter-accounts. Maar voor de makers van third party-apps is dat een lachertje: ze hebben met honderdduizenden gebruikers te maken en hopen dat er via het Enterprise-programma van Twitter een acceptabeler prijs te onderhandelen valt. Maar ook dan zal er flink voor gebruik van de Twitter-dienstverlening betaald moeten worden. De kosten zijn zo hoog, dat appmakers het onmogelijk zelf kunnen betalen. Een deel van die kosten zal uit de zak van de gebruikers moeten komen. Op Apps of a Feather is te lezen wat het probleem nu eigenlijk is, welke invloed het heeft op de apps en wat de makers van enkele bekende apps eraan kunnen doen. De regels gelden niet alleen voor hen, maar voor álle third party-apps.
Geen pushnotificaties en real-time updates meer
De belangrijkste twee veranderingen zijn, dat pushnotificaties niet meer werken en dat tijdlijnen niet meer automatisch worden bijgewerkt. De makers staan te popelen om hun apps geschikt te maken, maar zien geen mogelijkheden meer. Vooral op iOS en Android zal het invloed hebben, omdat gebruikers daar sterker afhankelijk zijn van pushnotificaties. De ontwikkelaars vinden het niet fair. Ze leveren al jarenlang een bijdrage aan het Twitter-ecosysteem door apps te maken die mensen graag gebruiken. Maar Twitter stelt alles in het werk om gebruik van third party-apps te ontmoedigen. Wat het extra zuur maakt is dat Twitter zelf is gestopt met de Mac-app, waardoor je wel bent aangewezen op apps van derden. Juist de meest fanatieke gebruikers van Twitter maken vaak gebruik van apps van derden. Het is moeilijk te begrijpen waarom Twitter juist die mensen wil wegjagen en ondertussen allerlei nieuwe functies verzint om meer doorsnee publiek te trekken.
Je kunt je ongenoegen uiten door boze tweets te sturen naar @TwitterDev en door je mening te geven met de hashtag #BreakingMyTwitter. Ook kun je meehelpen door erover te praten op je blog of in je podcast en door anderen erover te vertellen. Veel gebruikers hebben geen idee wat er na augustus gaat gebeuren, dus het is belangrijk dat zoveel mogelijk ervan op de hoogte worden gebracht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
Reacties: 11 reacties