Sonos gaat oude app toch niet terugbrengen: “Zou alleen maar meer problemen geven”

Sonos gaat oude app toch niet terugbrengen: “Zou alleen maar meer problemen geven”

Sonos overwoog om de oude app terug te brengen, omdat het bedrijf nog steeds kritiek krijgt op de vernieuwde app. Maar inmiddels is duidelijk dat dat toch niet gaat gebeuren. Eerder was ook bekend dat Sonos vandaag zo'n 100 mensen heeft ontslagen en dat het kantoor in Amsterdam wordt gesloten.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

De ontslagronde komt neer op ongeveer 6% van het huidige personeelsbestand. Vorig jaar werden ook al 130 medewerkers ontslagen. De bron van The Verge zegt niet waarom de personen zijn ontslagen, maar het zou te maken kunnen hebben met problemen rondom de vernieuwde app. Daarin ontbraken zoveel functies en werden zoveel bugs geïntroduceerd, dat Sonos forse kritiek kreeg. Ondertussen heeft CEO Patrick Spence verklaard dat het repareren van de app nu de hoogste prioriteit krijgt. The Verge wist daarbij ook te achterhalen dat Sonos overwoog om de oude app terug te brengen, terwijl tegelijk het aantal servicecenters voor klanten wordt verlaagd, waaronder eentje in Amsterdam. Het kantoor zal later dit jaar worden gesloten. Het hoofdkantoor van Sonos Europe is in Hilversum gevestigd en blijft voorzover bekend gewoon bestaan.

Patrick Spence, CEO van Sonos, heeft nu op Reddit gezegd dat het niet mogelijk is om de oude S2-app terug te brengen. Hij geeft wel aan dat hij “tot voor kort” nog de hoop had om dit mogelijk te maken als alternatief voor mensen die zoveel problemen ervaren met de nieuwe Sonos-app. De ontwikkelaars bij Sonos hebben onderzoek gedaan naar het opnieuw uitbrengen van de S2-app, maar uit tests bleek dat dit de problemen alleen maar erger zou maken. Dat heeft met name te maken met de nieuwere software die op de speakers draait, gecombineerd met de cloud waar de speakers verbinding mee maken.

Sonos zegt zich daarom te blijven focussen op het verbeteren van de huidige Sonos-app. Eerder bood de CEO al in een uitgebreide brief zijn excuses aan voor het verloop van de nieuwe Sonos-app en de daarbij voorkomende problemen bij gebruikers. Sinds de release van de nieuwe app in mei, heeft Sonos vele updates uitgebracht waarin ontbrekende functies alsnog toegevoegd zijn. Desondanks ontbreekt er nog een hoop en kampen sommige gebruikers nog altijd met technische problemen. Belangrijk om te benadrukken is dat niet alle gebruikers deze technische problemen ervaren.

Bekijk ook
Deze verbeteringen heeft Sonos gepland na het mislukte redesign van de app

Deze verbeteringen heeft Sonos gepland na het mislukte redesign van de app

Sonos bracht dit voorjaar een grote update voor haar app uit. Maar dat leidde al snel tot kritiek: meerdere functies uit de oude app ontbreken. Sonos bleef aanvankelijk achter de update staan, maar geeft nu toe dat ze een fout hebben gemaakt. Gaandeweg zal worden geprobeerd de app beter te maken.

Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 14 augustus 2024:

Met minder mensen klaar voor de toekomst

Volgens The Verge zijn er vooral ontslagen gevallen bij de marketingafdeling; deze medewerkers kregen opeens geen toegang meer tot het interne netwerk van het bedrijf. Inmiddels is de ontslagronde bevestigd door CEO Patrick Spence. “We hebben de moeilijke beslissing genomen om afscheid te nemen van ongeveer 100 teamleden die 6 procent van het bedrijf vertegenwoordigen”, aldus Spence. “Deze actie was een moeilijke, maar noodzakelijke maatregel om een voortdurende, zinvolle investering in Sonos’ product roadmap te garanderen en Sonos tegelijkertijd klaar te stomen voor succes op de lange termijn.” Financieel gaat het Sonos echter voor de wind: bij de laatste kwartaalcijfers meldde het bedrijf nog een hogere omzet en winst in vergelijking met vorig jaar.

Sonos Era 100 in de keuken

Opvallend is dat Spence dezelfde bewoordingen gebruikte om de vernieuwde app te verdedigen. Hij blijft volhouden dat het vanaf de grond opbouwen van de Sonos-app de juiste keuze was om het bedrijf klaar te maken voor de toekomst. Toch worden nu ook andere maatregelen overwogen. Zo schreven we gisteren dat Sonos het voor bezitters van oudere speakers mogelijk heeft gemaakt om hun multiroomsysteem te downgraden naar de oudere S1 Controller-app. Daarnaast zou Sonos de mogelijkheid hebben onderzocht om de vorige app terug te brengen.

Bekijk ook
Sonos laat je nu downgraden naar het oudere Sonos S1-systeem

Sonos laat je nu downgraden naar het oudere Sonos S1-systeem

In de nieuwste versie van de Sonos-app geeft de fabrikant je de mogelijkheid om terug te keren naar het oudere S1-systeem. Je verliest dan wel een aantal nieuwere functies. Pluspunt is dat je je audiosysteem weer op de betrouwbare, simpele manier kunt bedienen via de Sonos S1 Controller-app.

Op dit moment is de vernieuwde app de enige die beschikbaar is, waardoor klanten erop zijn aangewezen. Recente updates hebben de problemen wel iets verholpen, maar is nog genoeg te doen. De situatie rondom de app houdt de verkoop van bestaande producten tegen. Vandaar dat Sonos heeft besloten om twee belangrijke producten voor komend najaar (waaronder een soundbar) voorlopig uit te stellen. Bronnen hebben The Verge verteld dat Sonos nog steeds hoopt dat de soundbar in oktober kan worden uitgebracht.

Ace ondergesneeuwd

Spence gaf overigens ook toe dat alle perikelen rondom de app de introductie van de Sonos Ace-hoofdtelefoon volledig hebben overschaduwd. Het oplossen van alle problemen rondom de app gaat volgens de CEO op korte termijn waarschijnlijk tussen de $20 en $30 miljoen kosten. Ondertussen probeert Sonos met regelmatige appupdates de klanten gerust te stellen en te voorkomen dat ze naar een ander speakersysteem overstappen.

Bekijk ook
Review: Sonos Ace, hoe goed bevalt de eerste hoofdtelefoon van Sonos?

Review: Sonos Ace, hoe goed bevalt de eerste hoofdtelefoon van Sonos?

Review van de Sonos Ace, de eerste hoofdtelefoon van Sonos. Hoe bevalt de Sonos Ace? In deze review lees je over onze ervaringen in de afgelopen weken. Niet alles werkte zoals verwacht!

Revisiegeschiedenis:

  • 2024 - 21 augustus: Sonos gaat de vorige S2-app toch niet terugbrengen als alternatief.

Sonos

Sonos is een multiroom speakersysteem dat je bedient via een iOS-app. De speakers werken met AirPlay 2 en sommige modellen hebben een ingebouwde optionele Google Assistent. Bekende modellen zijn de Sonos One, Sonos Beam, Sonos Arc, Sonos Era-speakers en de samenwerking met IKEA.

Sonos

Reacties: 12 reacties

  1. Blijf weg van die Sonos rommel.
    Als je nou nog niet inziet dat dit bedrijf waardeloos is dan weet ik het niet meer.

    • Origineel geplaatst door Piet

      Blijf weg van die Sonos rommel.
      Als je nou nog niet inziet dat dit bedrijf waardeloos is dan weet ik het niet meer.

      Rommel ?!
      Dan heb je duidelijk geen Sonos.

    • Ik heb geen enkel probleem gehad sinds de app update.

    • Koop 2 HomePods 2 met Apple TV. Dat is echt wat je wilt. Geen Sonos troep. Wat een waardeloos bedrijf is dat. Waarom zou je willen air playen als je gewoon Siri kan vragen voor je muziek niks AirPlay 🤣

    • Gelukkig mag iedereen zijn eigen mening hebben.
      Want ik vind het perfect werken.
      Ik ben zelfs van plan om mijn sonos-systeem uit te breiden.

  2. Ik heb eigenlijk nog geen enkel probleem gehad met de nieuwe app of mijn speakers. Gebruik de nieuwe Amp met een platenspeler, Arc 5.1 surround opstelling, de Move en nog wat One’s. Alles werkt zoals het altijd heeft gewerkt.

  3. Een van de redenen voor mij om wel Sonos aan te schaffen is AirPlay. Hierdoor hoef ik de Sonos app niet te gebruiken. Dit doe ik trouwens met alle smart home producten in huis. De apps zijn vaak voor de instellingen en dat doe je vaak 1x en dan werkt het. Via AirPlay of homekit stuur ik ze dan aan. Dit kan dan vanaf elke Apple apparaat in huis en werkt nagenoeg altijd

  4. (Red.) Sonos gaat de vorige S2-app toch niet terugbrengen als alternatief.

  5. Ik ben een beetje verbaasd dat mensen hier nog hun Sonos spulletjes verdedigen.
    Tuurlijk, de spulletjes zullen best goed zijn, maar wat er nu gebeurd is gewoon niet acceptabel.
    Sterker nog, de koptelefoon bijvoorbeeld is gereleased als iets geweldigs, maar dat ding is letterlijk 3 keer te duur en gewoon een goedkope kloon van een Apple Airpods Max. Feitelijk is een Bose QC of een Sony WM4, WM5 gewoon beter en zeker goedkoper.
    Dan de app, dat is gewoon ongelofelijk. Ongetest, overhaast en dat baart zorgen.
    Nu ook ontslagen en 1 of meerdere locaties sluiten.
    Dit riekt naar een aankomende chapter 11 of overname als dit zo doorgaat.
    Sonos moet zich meten met Apple pods in opmars, dus de goedkope markt is weg.
    Sonos moet zich ook meten met alles wat google based is en die kwaliteit wordt steeds beter en goedkoper.
    We zullen zien, maar als ik al plannen had voor audio, dan zeker geen Sonos en al helemaal niet die koptelefoon…..

  6. Ik had jarenlang Sonos in huis. Mooi spul hoor, maar na de ellende van de afgelopen maanden alles verkocht en overgestapt op bluesound. Werkt perfect.

  7. waar blijft mijn eigen muziek wacht al een half jaar schande

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.