Sonos zegt sorry en draait uitfasering deels terug
Sonos CEO Patrick Spence heeft in een open brief excuses aangeboden aan klanten. Hij zegt dat het een fout was om de support voor oudere producten te stoppen. En hij voegt eraan toe dat Sonos de oudere apparaten software-updates zal geven “zolang als mogelijk is”. Deze software-update bevatten geen nieuwe functies, maar wel bugfixes. Eén van de producten die is getroffen is de eerste generatie Sonos Play:5. Dit apparaat wordt nog veel gebruikt en presteert ook nog prima voor het afspelen voor muziek. Maar nieuwe functies zoals AirPlay 2 komen er niet meer op beschikbaar, omdat het interne geheugen te beperkt is en de chip niet krachtig genoeg. De getroffen producten zijn vaak al meer dan tien jaar oud.
Sonos zegt sorry
Sonos beloofde eerder dat de betrokken producten nog wel bugfixes zullen krijgen als dat nodig is en zolang dat technisch haalbaar is. Nu breidt het bedrijf dat standpunt uit, nadat gebruikers op sociale media tekeer waren gegaan.
‘Niet goed aangepakt’
“We hebben dit vanaf het begin niet goed aangepakt”, zegt CEO Spence nu. Het probleem bij veel gebruikers was dat ze veel geld hebben geïnvesteerd in een systeem dat ze in het hele huis gebruiken. Als er één oud product in dit systeem is opgenomen, dan kun je niet meer profiteren van de nieuwe functies. Je zult dus al je oude producten moeten vervangen, als je gebruik wilt maken van vernieuwingen. Daar komt Sonos nu op terug. De oude speakers worden nu zo lang mogelijk ondersteund en blijven deel uitmaken van het speakernetwerk, ook in combinatie met nieuwere speakers.
“While legacy Sonos products won’t get new software features, we pledge to keep them updated with bug fixes and security patches for as long as possible,” zegt Spencer nu. “If we run into something core to the experience that can’t be addressed, we’ll work to offer an alternative solution and let you know about any changes you’ll see in your experience.”
Systemen splitsen in twee groepen
Sonos wil de systemen ook in twee groepen splitsen, modern en legacy. Beide kunnen in één huis bestaan. De moderne producten werken samen, krijgen feature updates en nieuwe functies, terwijl de oude zodanig ondersteund worden zodat ze blijven werken in hun huidige status. Meer informatie volgt in de komende weken.
Hieronder volgt de brief dan de CEO:
A letter from our CEO:
All Sonos products will continue to work past MayPublished Jan 23, 2020
We heard you. We did not get this right from the start. My apologies for that and I wanted to personally assure you of the path forward:
First, rest assured that come May, when we end new software updates for our legacy products, they will continue to work as they do today. We are not bricking them, we are not forcing them into obsolescence, and we are not taking anything away. Many of you have invested heavily in your Sonos systems, and we intend to honor that investment for as long as possible. While legacy Sonos products won’t get new software features, we pledge to keep them updated with bug fixes and security patches for as long as possible. If we run into something core to the experience that can’t be addressed, we’ll work to offer an alternative solution and let you know about any changes you’ll see in your experience.
Secondly, we heard you on the issue of legacy products and modern products not being able to coexist in your home. We are working on a way to split your system so that modern products work together and get the latest features, while legacy products work together and remain in their current state. We’re finalizing details on this plan and will share more in the coming weeks.
While we have a lot of great products and features in the pipeline, we want our customers to upgrade to our latest and greatest products when they’re excited by what the new products offer, not because they feel forced to do so. That’s the intent of the trade up program we launched for our loyal customers.
Thank you for being a Sonos customer. Thank you for taking the time to give us your feedback. I hope that you’ll forgive our misstep, and let us earn back your trust. Without you, Sonos wouldn’t exist and we’ll work harder than ever to earn your loyalty every single day.
If you have any further questions please don’t hesitate to contact us.Patrick Spence
CEO, Sonos
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Nanoleaf Pegboard Desk Dock: slimme verlichting én organisatie voor je bureau (16-04)
- Beats heeft nu ook eigen oplaadkabels: nuttige toevoeging of niet? (15-04)
- Nieuwe Chipolo POP is een kleurrijk AirTag-alternatief met twee grote voordelen (15-04)
- Robotstofzuigers werken nu met HomeKit: dit zijn de eerste ondersteunde modellen (02-04)
- 'IKEA werkt aan BILRESA: dubbele knoppen met Matter en Thread voor je smart home' (27-03)
Sonos
Sonos is een multiroom speakersysteem dat je bedient via een iOS-app. De speakers werken met AirPlay 2 en sommige modellen hebben een ingebouwde optionele Google Assistent. Bekende modellen zijn de Sonos One, Sonos Beam, Sonos Arc, Sonos Era-speakers en de samenwerking met IKEA.

Krokodillentranen.
Een bedrijf dat zo omgaat met de investering van hun klanten, een bedrijf dat zo over milieu en sustainability denkt, een bedrijf dat intern blijkbaar geen correctie kent, daar wil ik niet mee geassocieerd worden. De situatie had nooit mogen ontstaan en deze brief verandert niets aan de kennelijke cultuur binnen Sonos. Mijn systeem blijft bestaan maar er komt nooit meer een uitbreiding op. Vertrouwen kan je maar 1x schaden.
Dat je een product naar 10 jaar niet meer wil ondersteunen prima, maar laat in ieder geval de lokale muziek functies werken.
Dat die geen AirPlay etc kan krijgen betekent niet dat ding gelijk niet meer werkt, je kan prima via huidige netwerk als nog muziekje vanaf je telefoon of Nas afspelen via de functies.
De basis functies van spul hoort gewoon te blijven werken.
Het systeem zoals het nu werkt is voor mij goed genoeg, laat het gewoon werken, uitbreidingen heb ik niet nodig.
Beetje dom en een trucje van Sonos om de consument nieuwe apparatuur te laten kopen. Gelukkig is de klant van het eerste uur niet gek en pikt dit niet. Bedrijf is mede groot geworden dankzij de ‘oude’ producten. Dat ze hun boodschap nu hebben aangepast is heel verstandig.
Ja lap heb mijn play 5 nu al opgestuurd!!!
En zoals in elk normaal bedrijf moet hieruit 1 conclusie worden getrokken en dat is het ontslag van de CEO.
Zoals al eerder gezegd heb ik spijt dat ik ooit zoveel heb geinversteerd in mijn playbar / one’s
Belachelijk hoe Sonos hiermee omgaat, maar hoe de denkwijze daar is was al wel te merken aan het “inruilprogramma”
Een goed werkende speaker KAPOT MOETEN MAKEN voor een lullige 30% korting.
Dat is geen trots op je product, dat is gewoon puur dozen willen schuiven.
@Dennis: ja idd , wat is het volgende je koelkast krijgt geen updates meer en koelt ook niet meer?
dat kapot moeten maken is echt schandalig. En dan met een paar flut smoesjes die kromme regeling recht te praten. Sonos geeft niet zoveel om moeder aarde en recycling.
Los van sonos, ik heb een prima reciever die het nog wel even blijft doen.
@Leo: Haha
Volgens mij is t zo dat als een product op de markt is, dus ook nu nog te koop, de fabrikant 10 jaar het product moet ondersteunen. Niet met nieuwe functies maar wel met onderdelen bij reparatie of software-updates
Blijft een slap verhaal van Sonos. Het was gewoon een marketing-truc om de sales te pushen, zonder enig oog voor milieu, duurzaamheid én de eigen klantenbase. Snel geld willen verdienen over de rug van wie je groot hebben gemaakt…
Overigens vind ik jullie interpretatie van de brief van de CEO een stuk rooskleuriger dan hoe ik de brief lees. De “oplossing” is 2 gescheiden systemen in huis. Maar het hele idee om Sonos aan te schaffen is juist één systeem.
@Arie: het is ook nooit goed hè?