Sony werkte in vier afgeschermde teams aan vier iPad-concurrenten

Sony werkte aan vier iPad-concurrenten, waarvan de Sony Tablet S uiteindelijk de winnaar werd. De nieuwe CEO van Sony Kaz Hirai speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling hiervan. Er wordt verwacht dat Sony meer zoals Apple gaat werken, met centrale aansturing.

sony tablet sWelk bedrijf gaat échte concurrentie voor de iPad leveren? Als je naar Sony’s succes met de VAIO-notebooks kijkt, moet het voor de Japanners mogelijk zijn om iets te maken waar de Apple-mijdende tabletkoper wél warm voor loopt. De nieuw aangestelde CEO blijkt daar een belangrijke rol in te spelen. Een artikel in de Wall Street Journal werpt meer licht op de zaak. Sony’s aanpak om een concurrent voor de iPad te maken werd serieus aangepakt: vier teams werkten onafhankelijk van elkaar aan vier projecten om een concurrerende tablet te maken. CEO Kaz Hirai stelde een User Experience Group samen en maakte een einde aan drie van de vier projecten. Typisch voor Apple is daarbij, dat ze juist geen gebruikers bij het ontwikkelen van nieuwe producten betrekken, om te voorkomen dat producten een allegaartje worden die aan zoveel mogelijk wensen van zoveel mogelijk mensen proberen te voldoen.


Sony koos echter wel voor gebruikersgroepen en dat leidde tot de Sony Tablet S met Playstation-integratie. Het bedrijf werkt wel vaker met losstaande bedrijfsonderdelen, die in volstrekte isolatie van elkaar producten ontwikkelen. Het heeft niet alleen maar gunstige effecten: er kan afgunst ontstaan en groepen weigeren soms om met elkaar samen te werken. Zo weigerde de muziek- en filmtak van Sony om digitale mediawinkels te maken, wat de verkoop van walkmans en home theater-systemen had kunnen stimuleren. Met de komt van CEO Kaz Hirai wil Sony meer op de manier van Apple gaan werken: het management beslist welke producten er gemaakt moeten worden en de divisies ontwikkelen ze vervolgens. Hirai heeft ook een reputatie dat hij niet ervoor terugschrikt om in de kosten te gaan snijden. Dat zal ook wel moeten, want Sony maakte vandaag bekend dat ze een spectaculair verlies van 2,1 miljard dollar hebben geleden. Dat is fors meer dan de 1,7 miljard dollar die was verwacht.

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 februari 2012 om 11:32
Categorie
iDevices

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.