Sphero: speelbal van de iPhone
Je hebt ze misschien wel eens zien staan bij de marktlui die speelgoed verkopen. Dozen met daarin uit zichzelf rollende balletjes waar een pluizig, langwerpig beestje omheen krult. Denk het beestje weg en stel je voor dat het balletje op afstand te besturen is en je krijgt de Sphero. Letterlijk een speelbal voor de iPhone. Door tekeningen te maken op de iPhone of iPad of door een virtuele pook te bedienen, stuur je de Sphero alle kanten op.
Op de CES was de Sphero al te zien, maar hij is nu eindelijk in pre-order te koop. Wat kost dat nou, zo’n grapje? 130 dollar exclusief verzendkosten. Daarvoor krijg je wel een indrukwekkend stukje techniek. De Sphero kan meerdere LED-kleuren aannemen. De bal wordt draadloos geladen via een inductieplaatje. En hij is zelf bovendien verbonden via Bluetooth. De code om het balletje aan te sturen is door de makers vrijgegeven en de technisch vaardigen onder ons kunnen er dus zelf lustig mee aan de slag. Daarnaast is de ontwikkelaar zelf bezig met verschillende toepassingen.
In de promovideo van de Sphero komen een paar besturingsmethoden aan bod. In wat lijkt op dé officiële applicatie die bij het gadget hoort, kun je de bal een richting geven door een vinger ingedrukt te houden op het scherm. Ga je naar linksonder, beweegt het balletje naar linksonder. Een andere toepassing is op het scherm van de iPad te zien. Daar tekent de tester een cirkel in beeld en volgt de bal de route van die vorm.
Dit onvoorstelbaar nutteloze en kekke balletje bestellen kan alvast op de website van Sphero.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 15 reacties