Het is een bekend fenomeen: als Apple een nieuwe dienst of een nieuw product uitbrengt, profiteren andere fabrikanten in dezelfde bedrijfstak. Het gebeurde eerder al bij Fitbit, die de verkoopcijfers zag stijgen toen de Apple Watch op de markt kwam. Bij Spotify is nu een soortgelijk effect te zien: het aantal abonnees is gegroeid sinds Apple Music werd aangekondigd.
Spotify: extra groei door Apple Music
Dat heeft een vice-president van Spotify maandag bekendgemaakt. Sinds juni 2015 is er een opvallende groei van het aantal Spotify-Abonnees te zien. De extra aandacht voor streaming muziekdiensten heeft geleid tot meer interesse bij het publiek.
“Sinds Apple Music van start ging zijn we sneller gegroeid en hebben we meer gebruikers toegevoegd dan ooit tevoren”, vertelde Jonathan Forster in een interview met Reuters. “Ze brengen streamen onder de aandacht. Het is moeilijk om in je eentje een industrie op te bouwen.”
De muziekdienst heeft nu bijna 100 miljoen abonnees, waarvan 30 miljoen betalen voor het Premium-lidmaatschap. Apple Music heeft in een jaar tijd het eveneens indrukwekkende aantal van 13 miljoen betalende abonnees binnengehaald. Het grote verschil is dat Apple Music geen gratis lidmaatschap met reclame heeft. Wel is Apple Music in veel meer landen beschikbaar: in 100 landen kun je naar Apple Music luisteren, terwijl Spotify nog maar op 60 zit.
Spotify videoproducties
Foster denkt dat er geen plafond is en dat ze met 100 miljoen gebruikers nog lang niet aan het maximum zitten. Wel gaf hij toe dat de muziekbusiness moeilijk is, waardoor het aantal spelers beperkt zal blijven. Spotify is van plan om zich te onderscheiden met eigen videoproducties. Er komen twaalf series met afleveringen van elk een kwartier, waarbij ze willen samenwerken met bands als Metallica. Eerder bood Spotify al video’s aan van externe partijen zoals Comedy Central en de BBC. Bij de nieuwe series gaat het om animatie, komedies en een serie over hip-hop-artiesten. Apple is ook bezig met videoproducties, bijvoorbeeld door de muziekclips van bevriende artiesten te financieren en te produceren. Tijdens WWDC 2016 zal Apple waarschijnlijk bekendmaken welke tegenzet ze zullen nemen, om te zorgen dat Apple Music nog sneller groeit. Er zijn geruchten dat er een complete restyling aankomt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple Music
Apple Music is de betaalde muziekdienst van Apple. Vind het antwoord op veelgestelde vragen in onze Apple Music FAQ of neem meteen een abonnement! Apple Music biedt een catalogus van tientallen miljoenen nummers die je onbeperkt kan afspelen voor een vast bedrag per maand. Veel muziek is ook in lossless kwaliteit beschikbaar, evenals in ruimtelijke audio dankzij Dolby Atmos. Een speciale variant is Apple Music Classical, dat speciaal gericht is op klassieke muziek. Een abonnement op Apple Music is rechtstreeks af te sluiten bij Apple en is ook onderdeel van Apple One.
- Alles over Apple Music
- Apple Music gratis proberen
- Apple Music gezinsabonnement afstuiten
- Apple Music FAQ
- De beste Apple Music-tips
- Offline muziek downloaden met Apple Music
- Apple Music Replay
- Klassieke muziek luisteren met Apple Music
- Radiostations luisteren met Apple Music
- Karaoke-functies in Apple Music
- Samenwerken aan Apple Music-afspeellijsten
- FAQ lossless audio op Apple Music
- Apple Music in Dolby Atmos luisteren
- Overstappen van Spotify naar Apple Music
Reacties: 8 reacties