Spotify is ‘s werelds meest populaire muziekstreamingdienst, met ruim 100 miljoen actieve gebruikers en 30 miljoen betalende abonnees. Toch heeft Spotify in het tienjarige bestaan nog nooit winst gemaakt. Nu er een beursgang is gepland, hoopt Spotify dat ze de vergoedingen aan platenlabels kunnen verlagen, zodat er meer geld over blijft voor investeerders. Maar daarbij blijkt vooral Apple Music dwars te liggen.
Spotify wil minder betalen
De contracten van Spotify met de drie grote platenlabels zijn al een jaar geleden verlopen. Sindsdien werken de partijen met telkens een maandelijkse verlenging. Het wil namelijk niet vlotten met de onderhandelingen. Spotify hoopt nieuwe, langdurige contracten te kunnen sluiten met de platenlabels, maar dan wel voor een lager percentage.
Het hogere percentage dat Apple aan de platenlabels betaalt, gooit daarbij roet in het eten. De platenlabels willen dat Spotify ook de gangbare tarieven betaalt, maar daar zegt het bedrijf nauwelijks geld voor te hebben. In vergelijking met concurrenten Apple, Google en Amazon hebben ze minder diepe zakken en geen andere inkomstenbronnen. Bovendien hebben bedrijven als Apple en Google via hun andere producten en diensten een potentieel klantenbestand van miljoenen gebruikers.
Spotify betaalt 55 procent
Spotify betaalt muzieklabels 55% van de omzet, terwijl Apple Music 58% betaalt. Aanvankelijk kreeg Spotify nog korting, maar nu er een beursgang is gepland vinden de platenlabels dat daar een eind aan moet komen. De maandelijkse contractverleningen zijn een tussentijdse oplossing, die de beursgang in de weg kan staan.
Om de platenlabels toch over de streep te krijgen overweegt Spotify ‘windowing’, waarbij bepaalde releases tijdelijk exclusief beschikbaar zijn voor betalende klanten. Maar daarbij ontmoeten ze Apple Music opnieuw op hun weg: Apple heeft veel meer geld om exclusieve deals met artiesten te sluiten. Een andere optie die Spotify overweegt is om de gebruiksduur van niet-betalende luisteraars te beperken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Weekend kijktips: Silo, Mike Tyson, Zondebokken en meer (16-11)
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
- Apple Music Classical nu eindelijk via CarPlay te beluisteren (12-11)
- Apple werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe Zoek mijn-functie (11-11)
Apple Music
Apple Music is de betaalde muziekdienst van Apple. Vind het antwoord op veelgestelde vragen in onze Apple Music FAQ of neem meteen een abonnement! Apple Music biedt een catalogus van tientallen miljoenen nummers die je onbeperkt kan afspelen voor een vast bedrag per maand. Veel muziek is ook in lossless kwaliteit beschikbaar, evenals in ruimtelijke audio dankzij Dolby Atmos. Een speciale variant is Apple Music Classical, dat speciaal gericht is op klassieke muziek. Een abonnement op Apple Music is rechtstreeks af te sluiten bij Apple en is ook onderdeel van Apple One.
- Alles over Apple Music
- Apple Music gratis proberen
- Apple Music gezinsabonnement afstuiten
- Apple Music FAQ
- De beste Apple Music-tips
- Offline muziek downloaden met Apple Music
- Apple Music Replay
- Klassieke muziek luisteren met Apple Music
- Radiostations luisteren met Apple Music
- Karaoke-functies in Apple Music
- Samenwerken aan Apple Music-afspeellijsten
- FAQ lossless audio op Apple Music
- Apple Music in Dolby Atmos luisteren
- Overstappen van Spotify naar Apple Music
Reacties: 31 reacties