Spotify wil dat je deze nieuwe artiesten ontdekt

Spotify RISE is een nieuw initiatief om talentvolle artiesten te ontdekken. Opkomende artiesten krijgen extra aandacht van Spotify met afspeellijsten, optredens en video-interviews.

Spotify heeft een nieuw programma aangekondigd waarmee ze nieuw talent willen ontdekken. De toekomstige supersterren krijgen met RISE extra aandacht, in de vorm van afspeellijsten, video-interviews en speciale evenementen. Het idee lijkt sterk op Up Next van Apple Music.


Spotify RISE artiesten

Spotify RISE en Apple Music Up Next

Zowel Spotify’s RISE als Apple’s Up Next proberen opkomende artiesten te vinden, die laten zien waar het in de toekomst naartoe gaat. Apple doet dit door een bepaalde artiest extra te promoten in de app en op tv. Toevallig legde Apple afgelopen week het handelsmerk vast voor Apple Music Up Next, net op het moment dat Spotify RISE aankondigde. Apple heeft ondertussen al een voorsprong van een paar maanden, waarin ze artiesten zoals Daniel Caeser, Billie Ellish, Sigrid en 6LACK naar voren schoven als veelbelovende talenten. Dat bleek te helpen, want voor de meeste artiesten heeft een een boost gegeven aan hun carrière.

Daniel Caesar Up Next-artiest

Spotify’s RISE zal opkomende artiesten op verschillende platformen promoten en dat gaat verder dan de app zelf. Zo zal vliegtuigmaatschappij Delta Airlines als partner meedoen, waarbij reizigers videoclips en muziek te horen krijgen van de artiesten die Spotify heeft gekozen. Verder komen er afspeellijsten en evenementen voor de artiesten die Spotify een extra duwtje in de rug wil geven. Muziekfans krijgen een beter beeld van het leven achter de artiest. Ben je zelf artiest en zou je graag in de kijker worden gezet door Spotify, dan moet je al wel enigszins trending zijn binnen je eigen genre. Als beginnend bandje maak je niet zoveel kans.

Lauv, Trippie Redd en meer

De vier artiesten die nu voor RISE zijn gekozen hebben al een platencontract, namelijk Lauv, de Duitse popster Kim Petras, countryzanger Russell Dickerson en hiphop-artiest Trippie Redd. Spotify hoopt uiteindelijk 16 artiesten per jaar te helpen, namelijk vier per kwartaal. De muziekdienst verdient er naar eigen zeggen niets aan en krijgt ook geen deel van de royalties of een deel van de opbrengst van merchandise of optredens. Hoewel het nog wat vroeg is om te oordelen lijkt Spotify een iets bredere smaak aan te bieden dan Apple, waar vaak hiphop-achtige genres voor het voetlicht worden gebracht.

Spotify Traffic Jams

Eerder: Carpool Karaoke en Traffic Jams
Het is niet de eerste keer dat Spotify een idee van Apple overneemt. Op het moment dat bekend werd dat Apple zou beginnen met Carpool Karaoke, kondigde Spotify een soortgelijke show aan, Traffic Jams. Ook daarbij zitten artiesten samen in de auto liedjes te zingen.

Bekijk ook
Spotify doet Carpool Karaoke na met tv-serie ‘Traffic Jams’

Spotify doet Carpool Karaoke na met tv-serie ‘Traffic Jams’

Spotify start op 4 april met Traffic Jams, een serie die lijkt Carpool Karaoke. In Traffic Jams gaan twee hiphop-artiesten in de auto een nieuw muzieknummer verzinnen.

Apple Music

Apple Music is de betaalde muziekdienst van Apple. Vind het antwoord op veelgestelde vragen in onze Apple Music FAQ of neem meteen een abonnement! Apple Music biedt een catalogus van tientallen miljoenen nummers die je onbeperkt kan afspelen voor een vast bedrag per maand. Veel muziek is ook in lossless kwaliteit beschikbaar, evenals in ruimtelijke audio dankzij Dolby Atmos. Een speciale variant is Apple Music Classical, dat speciaal gericht is op klassieke muziek. Een abonnement op Apple Music is rechtstreeks af te sluiten bij Apple en is ook onderdeel van Apple One.

Apple Music

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.