Zit je te kijken naar ‘Dagelijkse kost’ en vind je dat presentator Jeroen Meus een leuk overhemd aan heeft? Binnen een paar klikken haal je dat hemd in huis, dankzij de nieuwe Belgische app Spott (link). Keukenaccessoires, kleding, sieraden en meubels: het is allemaal verkrijgbaar vanuit deze app. Tijdens het kijken van ‘Dagelijkse kost’ op VRT of ‘De keuken van Sophie’ op VTM kun je kopen wat je ziet. Een wereldprimeur, menen de Belgische makers.
Spott: spullen van de Belgische tv
De app is gemaakt door Medialaan en VRT en herkent op basis van het geluid naar welk programma je kijkt. Het werkt zowel bij live als bij uitgesteld kijken. Op de smartphone zie je rode stippen, die aangeven welke producten je kan kopen. Dat gaat van een pollepel tot een kastje, of ingrediënten voor de soep. De app verwijst je door naar de online shop waar je het product meteen kunt aanschaffen of op je verlanglijst zetten. Je ziet welk merk het is en hoeveel het kost.
De app is ook leuk om te gebruiken als je aanhanger bent van het Hollandse principe ‘kijken, kijken, maar niet kopen’. In ‘Dagelijkse Kost’ kun je bijvoorbeeld zien dat Jeroen Meus op een fornuis van 5.219 euro aan het koken is en zijn producten koel houdt in een AGA Premium-koelkast van 9.995 euro.
Momenteel werkt de app alleen bij ‘De Keuken van Sofie’ en ‘Dagelijkse Kost’. In een later stadium zullen ook series als ‘Thuis’ en ‘Familie aan de app toegevoegd worden. De techniek met geluidsherkenning die de Spott-app gebruikt is overigens niet nieuw: enkele jaren geleden werd het al gedemonstreerd op het Mediapark Jaarcongres. Het wordt door omroepen ook al gebruikt in apps voor uitgesteld tv-kijken. In Nederlands is dat bijvoorbeeld het geval bij de RTL XL-app, waarbij je meer informatie over een programma en de gesponsorde producten kunt opvragen. Je zult ze nog wel zelf op internet moeten opzoeken.
Gesponsorde producten in tv-programma’s
Bij Spott is het de eerste keer dat je meteen kunt doorklikken naar een online shop. Als het aanslaat zou de app kunnen leiden tot nieuwe vormen van product placement: adverteerders willen zichtbaar in de tv-programma’s aanwezig zijn, zodat de kijkers meteen kunnen kopen.
Voor de Vlaamse kijkers is telewinkelen overigens ook niets nieuws: ze zijn al jarenlang vertrouwd met Jo met de Banjo, die via ‘De Shoplijn’ allerlei spullen aan de man wist te brengen, van keukenhulpjes tot buikspier-apparaten. Alleen werkte dat nog via een 070-nummer en moest je via een telefoniste je bestelling plaatsen. Nu werkt het lekker anoniem via een app. De voorraadpotten, kookpannen en de koelkast van Sofie zijn te koop, maar ook het overhemd van haar studiogast Bart De Pauw – voor 27 euro te koop bij Zalando.
De app is voorlopig alleen in de Belgische App Store te vinden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Komt er nog een Apple TV-versie van KPN's tv-app? Dit is de nieuwste info (19-12)
- Je kan nu ook WhatsAppen met ChatGPT (19-12)
- Instagram laat je nu terugblikken op 2024 met een fotocollage (17-12)
- Monument Valley 3 nu te downloaden (maar je hebt er Netflix voor nodig) (12-12)
- App Store Awards 2024: dit zijn de winnaars volgens Apple (11-12)
Reacties: 3 reacties